Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Alle trillinger har feil typegodkjenning?

Startet av tomrh, tirsdag 29. januar 2013, klokken 22:47

« forrige - neste »

tomrh

Stortingsvalget nærmer seg. Hvis man kun skal fokusere på elbilismens fordeler og utbredelse, og intet annet, hvilket parti bør man da stemme?
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

jkirkebo

Sitat fra: skatvalsbygg på mandag 14. januar 2013, klokken 12:48
Stortingsvalget nærmer seg. Hvis man kun skal fokusere på elbilismens fordeler og utbredelse, og intet annet, hvilket parti bør man da stemme?

MDG er vel et godt tips.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

tomrh

Sitat fra: jkirkebo på mandag 14. januar 2013, klokken 13:11
MDG er vel et godt tips.
Joda, men tenkte vel mer på et av en viss størrelse til å kunne få utrettet noe?

Er det partier man IKKE bør stemme på som bevisst motarbeider elbilismen? FrP?
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

jkirkebo

Sitat fra: skatvalsbygg på mandag 14. januar 2013, klokken 14:01
Sitat fra: jkirkebo på mandag 14. januar 2013, klokken 13:11
MDG er vel et godt tips.
Joda, men tenkte vel mer på et av en viss størrelse til å kunne få utrettet noe?

Hvis alle bare stemmer på partier av en viss størrelse ender vi opp med topartisystem som i USA. Jeg stemmer på det partiet som passer meg best, uavhengig av om det er realistisk at de kommer til makten dette året.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

cra

Hva med at elbilforeningen sender en liste over enkle spørsmål (gjerne med ja/nei svarmulighet (hvliket politikerne IKKE kommer til å klare å svare ja/nei på, desverre)) til de ulike partiene? Det trenger ikke være så mange/vanskelige spørsmål, vi kan komme med forslag her i tråden. Resultatet vil sikkert kunne bli en fin artikkel på elbil.no seinere.

Forslag til spørsmål:

Ønsker <partinavn> å fjerne/stramme inn på noen av godene elbilene har i løpet av kommende stortingsperiode? Hvis ja, hvilket/hvilke? (Evt. samme spørsmål for hvert av godene)

Ønsker <partinavn> å utvide noen av elbilgodene? (f.eks. at det faktisk blir gratis å kjøre elbil på ferger)

Ønsker <partinavn> å gjøre noe for å gjøre det enklere å finna ladeplasser i nybygg, f.eks. ved å innføre krav til lademulighet på nye P-annlegg?
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

Elmo

Sitat fra: cra på onsdag 16. januar 2013, klokken 20:48
Hva med at elbilforeningen sender en liste over enkle spørsmål
Forslag til spørsmål:

Vil "dere" gjøre noe for å fjerne omregistreringsavgiften for elbiler?
I følge forskriften skal denne kompensere for at det ikke er moms på bruktbilsalg, så det er ikke logisk at den skal være samme som på fossilbier når elbiler er momsfrie.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

cra

Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

foxy

denne avgiften burde fjernes for alle biler, bortsett fra noen hundrelapper for papirarbeidet! hvilken kommunist har funnet på den egentlig?
I-miev 2011
Asker

Balrog

Sitat fra: foxy på onsdag 16. januar 2013, klokken 21:43
denne avgiften burde fjernes for alle biler, bortsett fra noen hundrelapper for papirarbeidet! hvilken kommunist har funnet på den egentlig?

Før det rykker alt for mye i høyrearmen din dr. Strangefox og kaller alle varianter av skatter i et demokrati for kommunisme, kan du jo tenke litt på følgende: Hvis et bilfirma tar en bil i innbytte fra en privatperson regnes dette som et nettokjøp uten mva. Skulle vanlige avgiftsregler gjelde måtte bilfirmaet legge på merverdiavgift ved videresalg av den samme bilen, dvs en kostnadsøkning for neste kjøper på 25%. Slik ville det selvsagt ikke fungere, da bilfirmaene må konkurrere med private selgere av biler, noe som hadde resultert i virkelig elendige innbyttepriser for deg og meg og bilbransjen ville i større grad sluppet garanti/reklamasjonsansvar for brukte biler. Videre hadde bilfirmaene fort gitt store rabatter på nybilene for å unndra mva på innbyttebilene. (Opplevde forresten selv at Møller Bil AS unndro merverdiavgift ved å gi meg en faktura med lavere salgspris og lavere innbyttepris enn hva vi hadde avtalt for derved å redusere merverdiavgiften og putte dine og mine skattepenger i egen lomme. Sexy for alle andre enn "kommunister" ikke sant?)

Omregistreingsavgiften kommer i stedet for mva ved salg av bruktbiler. Derfor er den også større jo nyere bilene er, men er samtidig en avgift som rammer de som kjøper billig bruktbil hardest og de rike av oss minst. (du kan jo regne ut hva 25% av en bruktbil utgjør og sammenligne med omregistreringsavgiften.) Omregistreingsavgiften er ikke ment å dekke kostnadene forbundet med registreing av eierskifte ved salg av bil.

Skal omregsitreringsavgiften som strengt tatt er en superforenkling av merverdiavgiften ved bruktbilsalg fjernes må dette skatteprovenyet hentes inn andre steder. Jeg er generell tilhenger av merverdiavgift som er en forbruksskatt framfor inntektsskatt.

Nå kan du selvsagt stemme Frrp, og derved sikre oss alle mer veier, mer politi, mer forsvar, bedre skoler, mer kristendom, bedre tilbud av tjenester for de eldre, høyere lønn, høyere pensjon, mer våpen, varmere somre, billig sprit og samtidig lavere skatter, fjerne omregistreingsavgift, dokumentavgift, arveavgift, formuesskatt, fjerne kriminalitet, rusmisbruk og skoleelever som ikke får gode karakterer, stoppe innvandringen en gang for alle, fjerne bompenger, redusere merverdiavgift, mindre regn, bli kvitt kollektivtransport, bli kvitt alle udugelige statsansatte, bønder og trygdemisbrukere og få tømt det idiotiske oljefondet som noen har tenkt å spare til å dekke framtidige pensjonsutgifter.

Det er jo ganske enkelt er det ikke? Hadde det bare ikke vært for de jævla kommunistene i alle de andre partiene som ikke forstår noe som helst...
Tesla S P85 fra 270913
Japanskprodusert Nissan Leaf importert fra USA i 2013 og derfor bannlyst av Nissan Norge.
Tesla Model 3 LR AWD solgt.
Tesla Model S 75D.
Zero SR elektrisk motorsykkel.

cra

Sitat fra: foxy på onsdag 16. januar 2013, klokken 21:43
denne avgiften burde fjernes for alle biler, bortsett fra noen hundrelapper for papirarbeidet!

Helt enig! (Og det samme med dokumentavgifta på hus, forøvrig). Jeg har aldri klart å skjønne hvorfor det skal koste mer å registrere en bil som er to år gammel enn en som er ti. Skulle det være en forskjell så burde det være billigere å omregistrere den nye, siden papirene på den antakelig ligger lenger oppe i bunken de tydeligvis skal bla i. ;)
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

tomrh

Vil "dere" fjerne all moms på batteribytte? Det vil bidra å dempe batterifrykten som mange feilaktig har.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

Rio

Jeg har klaget mva på batterier helt til topps i Tolldirektoratet; det må nok en regelendring til for å få det til.
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

Elmo

Sitat fra: skatvalsbygg på onsdag 23. januar 2013, klokken 08:08
Vil "dere" fjerne all moms på batteribytte? Det vil bidra å dempe batterifrykten som mange feilaktig har.
+1

Sitat fra: Rio på onsdag 23. januar 2013, klokken 09:53
Jeg har klaget mva på batterier helt til topps i Tolldirektoratet; det må nok en regelendring til for å få det til.

Jeg har klaget omregistreringen på elbiler til topps i Tolldirektoratet, så også der må det regelendring til.
Men i dette tilfellet er endringen meget enkel.
Bare å legge til et punkt i eksisterende liste over fritak for omregistreringsavgift (§ 2).   Endringer der gjøres nesten hvert år (ref)
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

cra

Vil dere forenkle regelverket for bytte av batteriteknologi, slik at mange av bilene med batterityper som ikke lenger er å få tak i men som er i god mekanisk stand kan nyte godt av ny batteriteknologi?
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

phaugneland

Sitat fra: cra på onsdag 16. januar 2013, klokken 20:48
Hva med at elbilforeningen sender en liste over enkle spørsmål (gjerne med ja/nei svarmulighet (hvliket politikerne IKKE kommer til å klare å svare ja/nei på, desverre)) til de ulike partiene? Det trenger ikke være så mange/vanskelige spørsmål, vi kan komme med forslag her i tråden. Resultatet vil sikkert kunne bli en fin artikkel på elbil.no seinere.
God idé! Vi lager en liste med spørsmål og publiserer partienes standpunkt i forkant av valget på elbil.no.
Nestleder i Norsk elbilforening. Har jobbet i Elbilforeningen siden juni 2012. Bruker til daglig BH Emotion elsykkel.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA