Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: El buss

Startet av cra, tirsdag 26. februar 2008, klokken 01:09

« forrige - neste »

cra

Ja, det må vel være 600 liter i *timen*, ja. Hvis ikke kan jeg kanskje putte pumpa i båte til fattern og bruke den som vanjet!

Men (og igjen må jeg presisere at jeg ikke vet hva jeg snakker om, men synser og bruker min egen logikk):

Har strømforbruket til pumpa egentlig noe å si for hvor mye vann den flytter i løpet at et minutt? Vil ikke pumpemekanismen ha like mye å si for dette som hvor mye energi den bruker? Det er jo rett og slett snakk om effektiviteten på pumpemekanismen?

Nå kjenner jeg ikke prisen på standard-pumpa, men denne http://store.solar-electric.com/mar-13016.html leverer i alle fall optil det dobbelte av hva som kreves (hvis 600l/t er riktig), er børsteløs og enkel å vedlikeholde da motoren er separat fra pumpa.

De har også modeller for temperaturer helt opp i 260C, men jeg antar at vi ikke kommer så langt opp på thinken. :)

Tanken min bak denne googlinga jeg driver med nå er å prøve å finne ei pumpe som yter det samme, koster det samme (eller mindre) og varer "uendelig" mye lenger, evt. er rimelig å fikse/vedlikeholde, i stedet for å bytte ei pumpe som fungerer utmerket annethvert år. Hvis dette i det heletatt er mulig, da. Det at den er bygget i en klump som ikke lar seg åpne og at den skiftes annethvert år får meg til å tro at alt av innmat er av simpleste sort.
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

elektrolux

Selvfølgelig 600 l / timen. :-[

Ellers vil nok strømforbruket indikere veldig bra hvor mye vann pumpa flytter. Vi må jo anta at alle bygger pumpene sine mest mulig effektive, og selv med muligens litt bedre virkningsgrad på den børsteløse pumpa vil effekt inn minus tap tilsvare effekt ut. I dette tilfellet er jo effekten ut hvor mye vann den flytter.

Kanskje noen kunne målt forbruket på en Partner pumpe, så skal jeg måle forbruket på AX'en min sin.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

cra

OK, da er jeg med. Jeg er enig i at alle (kanskje unntatt kineserne som lager ting så billig som overhodet mulig? ;) ) vil lage dem så effektive som mulig.

Hvis jeg skal måle pumpa, da snakker vi om å måle ampere mens den går? (Ja, det er mange år siden jeg drev med slikt sist) Og det gjøres ved å koble multimeteret (innstilt og patchet for A måling) på + og - på motoren mens den gjør det den skal?
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

Griffel

Det er en ganske grei sammenheng mellom effekt, trykk og volum per tidsenhet.

Effekten er lik produktet av trykk og gjennomstrømming. Men en må holde tunga litt rett i munnen når det gjelder enheter. Dersom en bruker SI enheter er det rett fram.

SI enheten for trykk er pascal (Pa). 1 bar som er omtrent det samme som en atmosfære eller 9,8 m vannsøyle blr 100 000 Pa. Enheten for tid er sekund, og enheten for lengde er meter. Enheten for volum blir da m3, og mengde m3/S

600l/time er 0,00017 m3/S, 0,3 bar er 30 000 Pa Effekten som går med til å flytte dette blir 5W. Virkningsgrad på motor og pumpe gjør at motoren må være en god del større, men det blir nok relativ likt for like typer av pumpe.

Finner du en høytrykksspyler med 160 bar og 500 l/timen og et effektforbruk under 2,2 kW så vet du at det er umulig.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Griffel

Sitat fra: cra på fredag 04. april 2008, klokken 09:48
OK, da er jeg med. Jeg er enig i at alle (kanskje unntatt kineserne som lager ting så billig som overhodet mulig? ;) ) vil lage dem så effektive som mulig.

Hvis jeg skal måle pumpa, da snakker vi om å måle ampere mens den går? (Ja, det er mange år siden jeg drev med slikt sist) Og det gjøres ved å koble multimeteret (innstilt og patchet for A måling) på + og - på motoren mens den gjør det den skal?

Nei, strømmen må måles i serie med motoren. Stiller du på A og måler på på + og - mens motoren går blir det en kortsluttning. Dersom det er pent vær i helgen (jeg har ikke garasje) skal jeg ta å måe dette.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

cra

Sitat fra: Griffel på fredag 04. april 2008, klokken 14:03
Nei, strømmen må måles i serie med motoren. Stiller du på A og måler på på + og - mens motoren går blir det en kortsluttning. Dersom det er pent vær i helgen (jeg har ikke garasje) skal jeg ta å måe dette.

Så jeg må altså koble multimeteret *mellom* batteri og pumpe, i serie? Greit nok på den pumpa, sikkert, men i andre tilfeller vil vel de puslete kablne bli litt små, eller hur?
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

elektrolux

Sitat fra: Griffel på fredag 04. april 2008, klokken 13:52
Finner du en høytrykksspyler med 160 bar og 500 l/timen og et effektforbruk under 2,2 kW så vet du at det er umulig.

De som selger høytrykksvaskere er veldig fline til å kamuflere at det er enten 500 l /timen eller 160 bar max, ikke 500 l / timen ved 160 bar.

Slik tåkelegging er nærmest blitt regelen, og ikke unntaket desverre.

Omtrent som når elbiler går på 1 kr mila i strøm fordi de bruker 11 kw lagret strøm på 80 km. Det er fort gjort å glemme at det brukes 16-20 kwt å legge inn disse 11 kwt i batteriet vårt.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

El rayo

I Th!nk er det vel enklest å måle på sikringsholderen til vannpumpa. Ta ut sikringen først. Bruk 10 A område på multimeteret.
Sikring nr 29, 15A ved kjøring.
Sikring nr 10, 15A ved lading.
Oslo, kjørt 2000 Th!nk "El Rayo" siden juni 2003, nikometer siden april 2009
kjøpt på 9.500 km, kjørt tilsammen 60.000 km. Fremdeles med originalt batteri
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,1946.0.html
http://www.austinev.org/evalbum/794

2000 Th!nk delebil "Blu", som skal på veien igjen
EL-ma Classic elassistert sykkel
http://www.evalbum.com/preview.php?vid=4237

El rayo

Målte 2,03A strømforbruk på vannpumpa i Th!nk. Her må det være en innebygget sikkerhetskrets, for da jeg trakk ut sikringen bare fusket vannpumpa brøkdelen av et sekund. Det var sikring nr 10, kjøling ved lading, som overtok.
Oslo, kjørt 2000 Th!nk "El Rayo" siden juni 2003, nikometer siden april 2009
kjøpt på 9.500 km, kjørt tilsammen 60.000 km. Fremdeles med originalt batteri
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,1946.0.html
http://www.austinev.org/evalbum/794

2000 Th!nk delebil "Blu", som skal på veien igjen
EL-ma Classic elassistert sykkel
http://www.evalbum.com/preview.php?vid=4237

El rayo

Sitat fra: elektrolux på fredag 04. april 2008, klokken 14:13
Omtrent som når elbiler går på 1 kr mila i strøm fordi de bruker 11 kw lagret strøm på 80 km. Det er fort gjort å glemme at det brukes 16-20 kwt å legge inn disse 11 kwt i batteriet vårt.
Synes den først målemetoden er mest rettferdig da det er slik man oppgir forbruk på fossilbiler.

Den forskjellen blir borte for vårt vedkommende når vi går over til Lithium batteri, der er ladefaktoren 1,05 mot NiCd ladefaktor 1,4.
Oslo, kjørt 2000 Th!nk "El Rayo" siden juni 2003, nikometer siden april 2009
kjøpt på 9.500 km, kjørt tilsammen 60.000 km. Fremdeles med originalt batteri
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,1946.0.html
http://www.austinev.org/evalbum/794

2000 Th!nk delebil "Blu", som skal på veien igjen
EL-ma Classic elassistert sykkel
http://www.evalbum.com/preview.php?vid=4237

Boogie

Har vært en tur i garagen:

Saxo/P106 har en pumpe fra Webasto med følgende data:

Type: U4810
12V 25W
1600 l/h (og ikke 600 l/h)
0,15 bar

Partner/Berlingo har en vesentlig mindre pumpe, og desverre er det smått med data på pumpen, men her er det som står på den:

Pierburg
Germany
7 02059 01
12V
00 T 167

Jeg har lett litt rundt på nettet, men fant ikke pumpen der.

Andre som tar utfordringen?
Tønsberg:
Nissan Leaf 2012 EU
Nissan Leaf 2017 30 kW Norsk
Venter på Tesla M3...

Har kjørt elektrisk siden 2001, og har hatt ca 20 elbiler. Totalt ca 500 000 km.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA