Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: El buss

Startet av cra, tirsdag 26. februar 2008, klokken 01:09

« forrige - neste »

cra

Da jeg hadde Thinken inne til service sist og fikk byttet vannpumpa fikk jeg med den gamle hjem (jeg bad om å få den). Jeg tenkte at den sikkert fungerer egog at jeg kan gjøre meg nytte av den. Så langt har jeg ikke kommet på noe fornuftig å bruke den til, og tenkte jeg skulle høre om noen andre har har gjor seg nytte av noe slikt.

Så vidt jeg vet er pumpa fortsatt gulle god, men jeg aner ingen ting om vannmengde/trykk etc, men det er vel bare å prøve seg fram. :)

Forslag jeg har kommet på/mottatt så langt er:


  • Springvann i hagen, drevet  av møllehjul i bekken
  • Monster-vundusspuler/lyktespyler
  • "Lege inn vann" i garasjen til håndvask, fylling av spylevæske etc
  • Lage "vannkanon" til ungene om sommeren
  • Vanningsanlegg i hagen, evt i stua

Noen som har andre forslag?
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

elektrolux

Tror du må revurdere din bruk av pumpen, da den nok er designet ut fra mengde, mer enn trykk. Dermed faller spylefunksjonene vekk.

Vann til Garagen, hagen og vannkanon trenger ikke mer trykk enn det du allerede burde ha fra vannverker.

Til å løfte vann en meter eller 2 burde derimot fungere fint, og du kan dermed lage er liksom vannkraftverk med Think pumpen som energiomvandler fra strøm til tyngdekraft.

Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

cra

Sitat fra: elektrolux på torsdag 14. februar 2008, klokken 15:32
Til å løfte vann en meter eller 2 burde derimot fungere fint, og du kan dermed lage er liksom vannkraftverk med Think pumpen som energiomvandler fra strøm til tyngdekraft.

Vann i garasjen kommer inn under denne, siden jeg ikke har innlagt vann der. :)  Og det blri for langt å grave for å legg einn vann, siden jeg da også må forbi avløp, grave opp veien osv. Ikke er jeg tilknyttet vannverk heller, men har egen brønn. I tillegg er det (desverre) dårlig trykk. :(

Så det ligger med andre ord an til at jeg vil bruke den til å hante vann inn i garasjen på sommertid, noe som selvfølgelig vil kunne være nyttig (hvis det er vann igjen i bekken, da.  ;) )

Alternativt skulle den vel kunne gjøre susen som lensepumpe i båten til fattern?
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

El rayo

#3
Har kappet opp en utbrukt vannpumpe til Th!nk.

Motoren er billigste type med permanentmagnet og kullbørster. Den er helt innkapslet (sprutevannstett) og får derfor ingen kjøling. Alt støv fra kullbørstene forblir inne i motoren.

Vannpumpa er av sentrifugaltype. Den gir stor mengde (leste 600 l/time et sted) og bra trykk, men har dårlig sugeevne. Det er sentrifugalpumper som brukes i brannsprøyter bl.a. Impelleren sitter i en glasskuppel og er fullstendig isolert (vanntett) fra motoren.

Koblingen mellom motor og vannpumpe er magnetisk.

Min tanke var å lage en vedlikeholdsfri vannpumpe ved å bruke en børsteløs motor. Dessverre viste det seg å bli vanskelig fordi motoren og pumpa er montert i et helstøpt plasthus og umulig å demontere uten å ødeleggge. Den koppformede magneten er presset på motorakslingen og jeg klarte ikke å få den av uten å ødelegge den.
Oslo, kjørt 2000 Th!nk "El Rayo" siden juni 2003, nikometer siden april 2009
kjøpt på 9.500 km, kjørt tilsammen 60.000 km. Fremdeles med originalt batteri
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,1946.0.html
http://www.austinev.org/evalbum/794

2000 Th!nk delebil "Blu", som skal på veien igjen
EL-ma Classic elassistert sykkel
http://www.evalbum.com/preview.php?vid=4237

hens

#4
Hvorfor ikke ta vare på pumpen, den har atskillig lengre levetid enn 2 år.
Jeg ventet med å skifte min pumpe til den begynte å bråke, da hadde bilen gått over 60000kilometer.
Men lytt etter pumpesummingen hver gang du starter!

H
Oslo. 300.000 kilometer med Think, Kewet og annet.  -Sølvreven, 100 km/time med Kewet.  -Isbjønn, Kewet, første elbil på 80 grader nord? Har blitt kjørt på  Svalbard. "Hoppetussa" Subaru van 4-hjulsdrift ombygget med jetflystarter til eldrift.  94.000 kilometer på Think-originalpakken. Nå 19 luftkjølte blokker fra '95. Think Traveler elassistert sykkel.   http://www.austinev.org/evalbum/807 og http://www.austinev.org/evalbum/809

cra

Sitat fra: El rayo på torsdag 14. februar 2008, klokken 16:13
Min tanke var å lage en vedlikeholdsfri vannpumpe ved å bruke en børsteløs motor. Dessverre viste det seg å bli vanskelig fordi motoren og pumpa er montert i et helstøpt plasthus og umulig å demontere uten å ødeleggge. Den koppformede magneten er presset på motorakslingen og jeg klarte ikke å få den av uten å ødelegge den.

Det skulle vel være mulig å få til en vedlikeholdsfri pumpe slik du snakker om uten å bruke deler frsa eksisterende pumpe? Uten at jeg har greie på slikt så vil jeg tro at om bare koblingene til slangene passer, og mengde/trykk er noenlunde det samme så skulle det ikke ha noe å si hvilket fabrikat/design pumpa har?
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

elektrolux

Peugeot Partner sin vannpumpe er børsteløs, men om den kan brukes i stedet for originalpumpa til 106, Saxo, Ax og Think vet jeg ikke.

Har et par Partner pumper liggende, og skal se om de sviver ved tilkobling til 12V DC. I så fall burde bruk av Partner pumper kunne regnes som en oppgradering.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

cra

#7
Ja, oppgradering så absolutt. Antar for øvrig at de tikke er noen big deal å skifte denne pumpa selv?

Ellers så antar jeg at google vet om mange pumper som kanskje kan benyttes. Fant et par kjappe her:

http://www.alita.com/dcpump/dcp.php Denne var knøttliten og sikkert en god del lettere enn originalen. :)

Flere her: http://store.solar-electric.com/water-dankoffsp-hotwater.html, til en overkommelig pris?
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

Boogie

Sitat fra: elektrolux på torsdag 03. april 2008, klokken 10:29
Har et par Partner pumper liggende, og skal se om de sviver ved tilkobling til 12V DC. I så fall burde bruk av Partner pumper kunne regnes som en oppgradering.

Er litt usikker på om det er en opp eller nedgradering. Peugeot Partner har to pumper. En til elektronikkboksen og en til batteriene, mens P106/Saxo bare har en. Tror de to til Partneren er for små desverre, men jeg kan selvfølgelig ta feil. De er imidlertid fysisk mindre i størrelse.
Tønsberg:
Nissan Leaf 2012 EU
Nissan Leaf 2017 30 kW Norsk
Venter på Tesla M3...

Har kjørt elektrisk siden 2001, og har hatt ca 20 elbiler. Totalt ca 500 000 km.

cra

I alle slike tilfeller må det vel være ytelsen som legges til hovedgrunn for hvorvidt det er en forbedring eller ikke?  Om den er fysisk mindre med samme ytelse er det jo noe som er en typisk forbedring innenfor modellbilverdenen, i alle fall. :)

Og samme størrelse (eller eventuelt større) men vedlikeholdsfritt og skiftefritt vil jeg i høyeste grad kalle en oppgradering, i alle fall. :)
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

Boogie

Sitat fra: cra på torsdag 03. april 2008, klokken 14:05
I alle slike tilfeller må det vel være ytelsen som legges til hovedgrunn for hvorvidt det er en forbedring eller ikke?  Om den er fysisk mindre med samme ytelse er det jo noe som er en typisk forbedring innenfor modellbilverdenen, i alle fall. :)

Og samme størrelse (eller eventuelt større) men vedlikeholdsfritt og skiftefritt vil jeg i høyeste grad kalle en oppgradering, i alle fall. :)

Helt enig, men jeg tviler. Har desverre ikke dataene på dem. Men det kan man sikkert finne ut av.
Tønsberg:
Nissan Leaf 2012 EU
Nissan Leaf 2017 30 kW Norsk
Venter på Tesla M3...

Har kjørt elektrisk siden 2001, og har hatt ca 20 elbiler. Totalt ca 500 000 km.

cra

Tenkte jeg skullefinne fram den gamle pumpa jeg har og koble på den strøm og se hvor mye vann den klarer å flytte i løpet av ett minutt. Ser ikke for meg at trykket skulle være så viktig i denne sammenhengen, selv om det sikker tikke er helt likegyldig heller.

Som replacement ser jeg en del av de i den siste linken min burde virke lovende, med opp til 22 liter i minuttet. :)
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

Griffel

Sitat fra: cra på torsdag 03. april 2008, klokken 14:46
Tenkte jeg skullefinne fram den gamle pumpa jeg har og koble på den strøm og se hvor mye vann den klarer å flytte i løpet av ett minutt. Ser ikke for meg at trykket skulle være så viktig i denne sammenhengen, selv om det sikker tikke er helt likegyldig heller.

Som replacement ser jeg en del av de i den siste linken min burde virke lovende, med opp til 22 liter i minuttet. :)

Uten at jeg har sett etter hvor vanskelig det er å komme til, vil jeg heller foreslå å måle den elektriske strømmen til motoren slik den står montert i bilen. En pumpe med omternt samme effekt skulle levere omtrent samme mengde mot samme trykk.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

elektrolux

#13
Prøvte å finne tilbake til hvor jeg hadde lest det, men hittil uten hell.  Mener likevel at originalpumpa (Webasto/Bosch) som brukes i kjøvevannskretsen er oppgitt til 600 l/timen eller 10 liter / min.

Fant infoen: 600 l/min ved 0,3 bar trykk. ;)
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Griffel

Sitat fra: elektrolux på torsdag 03. april 2008, klokken 21:28
Prøvte å finne tilbake til hvor jeg hadde lest det, men hittil uten hell.  Mener likevel at originalpumpa (Webasto/Bosch) som brukes i kjøvevannskretsen er oppgitt til 600 l/timen eller 10 liter / min.

Fant infoen: 600 l/min ved 0,3 bar trykk. ;)

Det må vell være 600 l/timen?
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA