Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: ESP lampene lyser når det er kaldt

Startet av Hakuba, mandag 28. januar 2013, klokken 20:43

« forrige - neste »

Hakuba

Hei, ny leaf igår og er super stoka, men lurer på en ting. Det står i instruksjonsboka at laderen EVSE som fulgte med ikke er ment til hjemmelading? Jeg venter elektriker til uka som skal legge en ny kurs fra sikringskapet og ut i carporten, trodde bare det var å legge ut en16a kurs med stikk og så var det bare å plugge inn lader? Jeg kommer til å lade 50/50 jobb og hjemme og hadde tenkt å bare ta med laderen i bilen. Kommer jeg til å møte praktiske problemer med dette utover tiden det tar å koble fra og legge ledningen i bilen?
Takker for et supert forum!

Leaffen

Bare kjør på. Det er mange som kun bruker den medfølgende EVSE-en og ikke tar kostnaden med å kjøpe seg en fast ladestasjon.

Det man er spesielt opptatt av mht bruk av EVSE er at man har en fast belastning på 10A som i noen tilfeller kan gi varmgang i selve stikkontakten. Vær obs på gamle stikkontakter og sjekk for eventuell varmgang.



Bergen. Nissan Leaf siden januar 2012. 39000km.
Tesla en gang i fremtiden???

Elmo

Gratulerer med ny elbil Hakuba.
Med såpass enkelt ladekabelspørsmål regner jeg med at du ikke har fått med deg at du kan få kjøpt en ladekabel der du kan velge mellom 6/10/16A ladestrøm. I tillegg har den "kladden" innebygget i kontakten.

Kan kjøpes direkte fra produsent i Sverige http://charge-amps.com/um-evse
eller fra Norge feks her http://elbilshop.no/evse.html

Her er en forumtråd hvor du kan lese mere om den http://elbilforum.no/forum/index.php?topic=5271.0     
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

bno

Kanskje litt på siden. Er iferd med å bygge nytt. Nå kommer Leaf med 6.6 Kw lader. Har 230 it hos meg og har bedt om å få 80A istedet for det vanlige her 63A. Hva slags kabel skal jeg be om få lagt skapet i huset og inn til garasjen? 4x16+J PFSP?
Bjørn
Reservert Prolestar - Kansellert
VW ID.3 ST Reservert - Kansellert
Ventebil Kona sin E-Up 2016

jkirkebo

Sitat fra: bno på søndag 13. januar 2013, klokken 17:44
Kanskje litt på siden. Er iferd med å bygge nytt. Nå kommer Leaf med 6.6 Kw lader. Har 230 it hos meg og har bedt om å få 80A istedet for det vanlige her 63A. Hva slags kabel skal jeg be om få lagt skapet i huset og inn til garasjen? 4x16+J PFSP?
Bjørn

4x16+J er ihvertfall mer enn nok, da kan du sette opp et underskap i garasjen på 50A (evt. muligens 63A avhengig av forlegningsmetode men dette er neppe nødvendig) og ta ut det du trenger derfra. Du trenger derfra 1x32A for å lade Leaf med 6.6kW, typisk 2x10+J kabel til EVSE.

Med 3x50A ut og 1x32A til Leaf kan du ta ut ~27A fra hver av de to andre fasene. Om du klarer deg med 2 stk. 16A kurser i tillegg til EVSE på 32A klarer du deg egentlig fint med 3x40A ut til garasjen. 3x32A blir for lite, da må du evt. klare deg med 2x10A på de to andre kursene.
Så konklusjonen blir at 4x16+J er helt perfekt.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

elektrolux

#5
Sitat fra: Hakuba på lørdag 12. januar 2013, klokken 10:03
Jeg venter elektriker til uka som skal legge en ny kurs fra sikringskapet og ut i carporten, trodde bare det var å legge ut en16a kurs med stikk og så var det bare å plugge inn lader?

Det er riktig det du tenker her.

Jeg ville bedt elektrikkeren legge opp et slikt kombistikk, bare i 16A 230V CEE/Shuko versjon, og gjerne med 3x4mm2 eller 3x6mm2 kabel. Da er du forberedt på det meste.

Se: http://www.jfk.no/wsp/jfknudtzen/frontend.cgi?prodid=3604&nodeid=17750&template=webcatalog&id=145&chapterid=395&chaptername=Rundstiftmateriell

F.eks kan du benytte deg av de nye prisene på ladestasjonene jeg fører, og vurdere en av disse stasjonene. De har den ekstra fordelen at de i tillegg til å være stasjonære, kan tas med i bilen om du trenger 16A lading når du er ute på "langtur"

Se: http://elbilhjelpen.no/htm/deler.html#Semiportabel
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

PK

Hei.

jeg ville bedt elektrikeren legge opp et robust anlegg til deg.
Husk, en sikring bør aldri belastes med konstant belastning over 80% av merkestrøm.
DVS, 16A kurs bør over tid ikke belastes for merenn ca 13 ampere.
Jeg har 16A lader (fastmontert), og valgte 20 A kurs og 4``cu kabel ut. (ca 33 meter)
Legger du ut en 3x4``+j kabel, er du forbredt på det meste. Også 32A laderen / 6,6 kw laderen (2x16 ampere)

Lykke til =)
Frekhaug, 3 mil fra Bergen sentrum
Hvit Nissan Leaf (Eilif), (2013)
Brun Tesla Model S 85 (Tussla), (2015),
Tesla Model X reservasjon

Halvor

Sitat fra: PK på mandag 14. januar 2013, klokken 15:25

Husk, en sikring bør aldri belastes med konstant belastning over 80% av merkestrøm.

Er dette hjemlet i NEK? Eller er det mer en subjektiv tommelfingerregel? Både sikringer og kabler er jo overdimensjonert så det burde jo ikke være noen problem å ligge opp over dette i konstant belastning..?

jkirkebo

Sitat fra: PK på mandag 14. januar 2013, klokken 15:25
Hei.

Jeg har 16A lader (fastmontert), og valgte 20 A kurs og 4``cu kabel ut. (ca 33 meter)
Legger du ut en 3x4``+j kabel, er du forbredt på det meste. Også 32A laderen / 6,6 kw laderen (2x16 ampere)

Niks, du kan ikke trekke 32A over 4mm2 kabel. Tommelfingerregelen tilsier 10mm2 for 32A, men det kan nok i enkelte tilfeller muligens holde med 6mm2. Men det har elektrikeren tabeller for.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Griffel

#9
Sitat fra: Halvor på mandag 14. januar 2013, klokken 17:31
Sitat fra: PK på mandag 14. januar 2013, klokken 15:25

Husk, en sikring bør aldri belastes med konstant belastning over 80% av merkestrøm.

Er dette hjemlet i NEK? Eller er det mer en subjektiv tommelfingerregel? Både sikringer og kabler er jo overdimensjonert så det burde jo ikke være noen problem å ligge opp over dette i konstant belastning..?

Tommelfingerregel fra den tiden en hadde smeltesikringer. Brukes enda ved prosjektering "for å ha litt å gå på", men automatsikringer kan varig belastes med merkestrøm, og de kan også riktig dimmensjonerte ledninger.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Halvor

Sitat fra: Griffel på mandag 14. januar 2013, klokken 18:53
Sitat fra: Halvor på mandag 14. januar 2013, klokken 17:31
Sitat fra: PK på mandag 14. januar 2013, klokken 15:25

Husk, en sikring bør aldri belastes med konstant belastning over 80% av merkestrøm.

Er dette hjemlet i NEK? Eller er det mer en subjektiv tommelfingerregel? Både sikringer og kabler er jo overdimensjonert så det burde jo ikke være noen problem å ligge opp over dette i konstant belastning..?

Tommelfingerregel fra den tiden en hadde smeltesikringer. Brukes enda ved prosjektering "for å ha litt å gå på", men automatsikringer kan varig belastes med merkestrøm, og de kan også riktig dimmensjonerte ledninger.

Når man snakker om å ha litt å gå på snakker vel man om kurser som har flere uttak. Men dersom man har en dedikert kurs er det vel ikke nødvendig å prosjektere for kun 80 % utnyttelse. (Risikovurdering)

PK

Sitat fra: jkirkebo på mandag 14. januar 2013, klokken 18:15
Sitat fra: PK på mandag 14. januar 2013, klokken 15:25
Hei.

Jeg har 16A lader (fastmontert), og valgte 20 A kurs og 4``cu kabel ut. (ca 33 meter)
Legger du ut en 3x4``+j kabel, er du forbredt på det meste. Også 32A laderen / 6,6 kw laderen (2x16 ampere)

Niks, du kan ikke trekke 32A over 4mm2 kabel. Tommelfingerregelen tilsier 10mm2 for 32A, men det kan nok i enkelte tilfeller muligens holde med 6mm2. Men det har elektrikeren tabeller for.

Jepp, det stemmer. Sovnet litt bak tastaturet her. Tenkte helt feil. Hadde et lyst øyeblikk hvor jeg tenkte at en kunne paralellkjøre to kurser på 16A (ev 20A). Men selvsagt, helt på jordet.


Sitat fra: Halvor på mandag 14. januar 2013, klokken 19:12
Sitat fra: Griffel på mandag 14. januar 2013, klokken 18:53
Sitat fra: Halvor på mandag 14. januar 2013, klokken 17:31
Sitat fra: PK på mandag 14. januar 2013, klokken 15:25

Husk, en sikring bør aldri belastes med konstant belastning over 80% av merkestrøm.

Er dette hjemlet i NEK? Eller er det mer en subjektiv tommelfingerregel? Både sikringer og kabler er jo overdimensjonert så det burde jo ikke være noen problem å ligge opp over dette i konstant belastning..?

Tommelfingerregel fra den tiden en hadde smeltesikringer. Brukes enda ved prosjektering "for å ha litt å gå på", men automatsikringer kan varig belastes med merkestrøm, og de kan også riktig dimmensjonerte ledninger.

Når man snakker om å ha litt å gå på snakker vel man om kurser som har flere uttak. Men dersom man har en dedikert kurs er det vel ikke nødvendig å prosjektere for kun 80 % utnyttelse. (Risikovurdering)

Kablene i nye hus, etter TEK2010 (tror jeg det var), har så god isolering, at en kan få varmgang med 2,5``CU PN forlagt i rør i vegg. Så her bør en vell kansje vurdere forlegningsmåten før en konstanterer at 2,5``med 16A fast belastning går bra over tid.
Uansett, godt å beregne litt ekstra, koster ikke så mye når en først er i gang.

Frekhaug, 3 mil fra Bergen sentrum
Hvit Nissan Leaf (Eilif), (2013)
Brun Tesla Model S 85 (Tussla), (2015),
Tesla Model X reservasjon

Halvor

Jeg er forsåvidt enig at det kan være lurt å overdimensjonere litt. Syns bare det var viktig å få frem at det er fullt mulig å belaste sikringer inntil 100 % over tid. Så lenge anlegget er i normalt god stand, skal ikke det være noe å bekymre seg for.

PK

Sitat fra: Halvor på mandag 14. januar 2013, klokken 22:00
Jeg er forsåvidt enig at det kan være lurt å overdimensjonere litt. Syns bare det var viktig å få frem at det er fullt mulig å belaste sikringer inntil 100 % over tid. Så lenge anlegget er i normalt god stand, skal ikke det være noe å bekymre seg for.

Forsåvidt ja, så lenge en har en helt ren Ohmsk last. En bør iallefall, om ledingsnettet er dimensjonert for det, kansje vurdere å  gå for en C eller D karr. sikring som løser ut litt tregere enn vanlige B karr.
Om dette temaet finner man nok like mange meninger som personer.
Når det gjelder laderen jeg har installert, en PodPoint, så trekker den totalt rett over 16A (tror det var 17.2A eller noe) ved maks belastning, slik at her må en uansett installere 4``cu og min 20A kurs.
Frekhaug, 3 mil fra Bergen sentrum
Hvit Nissan Leaf (Eilif), (2013)
Brun Tesla Model S 85 (Tussla), (2015),
Tesla Model X reservasjon

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA