Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Ishavsveien - abbonementsordningen er urimelig dyr hvis du ikke kjører mye

Startet av OleJA, søndag 27. januar 2013, klokken 22:06

« forrige - neste »

Stig O

Sitat fra: jkirkebo på mandag 11. mars 2013, klokken 14:47
Sitat fra: stor66 på mandag 11. mars 2013, klokken 14:19
Sitat fra: Cirion på mandag 11. mars 2013, klokken 12:07
Er ikke HK avgift på fossilbil rundt tusingen pr. hk?
Tror det er lenge til man kan kjøpe en så overdimensjonert motor for norske veier uten å betale for avgift :)
Vel. Poenget mitt var iallefall at det kun er de 54 hk som står igjen som fordelen med å velge performance, og for meg er det litt for tynt.

For min del er den største fordelen karbonfiberdekor samt alcantara på siden av setene og i taktrekket. Dessuten muligheten til å bestille bilen levert med de grå 21" felgene. Vil du ikke ha CF eller 21" grå er jeg enig i at fordelen er liten.

"Alcantara" i taktrekket trodde jeg det var i alle. Enda en liten grunn til å velge Performance. Tenk bare om de hadde hatt sort som valg.Hadde kostet bare litt ekstra logistikk. Det hadde blitt drit lekkert til Tan. Så på en Jaguar XF med dette,og det høynet kvalitetsfølelsen betraktelig. Ellers så ser jeg på alcantara i sidene på sitteputene som meget prakriskt. Det er her krakkeleringen og slitasjen på skinnet kommer først.Litt mindre glatt blir det vel også.
Odda Hardanger


P85 Pearl white,Tan,Carbon,Pano,Park,Lys,Tech,Lyd,Hattehylle,Dobbeltlader. Midtkonsoll og TSW Nurburgring 20" R2 255/35-20 og 21" 
Byttet Breyton til Work Gnosis 9x22 og 10.5x22 med 245/30-22 og 285/25-22

Bilder
Instagram / stigtronvold

JohanH

Har tenkt mye på dette såvel frem som tilbake, men det blir nok Performance for min del. Argumentene for er:
- Andrehandsverdien bør holde seg bedre på Performance tenker jeg
- Mer fremtidssikker? Med sin større inverter og med sannynlig bedre dimensionert intern kabling generelt er kanskje Performance bilen mer egnet for fremtidige oppgraderinger på batterifronten? Som kunne gi enda bedre ytelse? Kanskje kommer det aftermarket tuning/oppgradringer som vel da sannsynlig vil kreve Performance i bunn?
- Bedre/mer sportsinnstilt Traction control? Så kan man diskutere om dette kun er en fordel. Men jeg tenker at dersom Tesla i fremtiden vil tilby brukerstyrte ulike TC-programmer (f. eks. vanlig, vinter osv.) så vil de nok tilby en sportsinstilling kun på Performance bilene?
- Ja, ingen trenger slik rå ytelse, men det vil aldri i fremtiden bli så forholdsvis billig å få kjøpt en bil med slik ytelse i Norge
- Kjører man sin Performance pent og rolig har den akkurat samme forbruk/rekkevidde som standard og får ikke mer dekkeslitasje heller
- Jeg ville uansett ville valgt luftfjæring og skinnseter. Med Performance får jeg sætene med Alcantrastoffet på sidene som jeg syns er pent og i tillegg den røde linjen (på det svarte skinnet) som er en ganske kul detalj syns jeg.
- Karbonfiberdetaljene! Dette er stilig og jeg tror at det er noe som ville kostet ganske mye hvis det var noe som kunde bestilles separat (så perfekt karbonfibervev innesluttet i helt klar og perfekt plastikk er vanskelig å lage, dyrt material).

Oreo

Elsker CF, og villig til å strekke meg langt for P utg.
Svart eller perlemorhvit er mine fargealternativ, og da velger jeg heller svart og putter de 10K i Performance.
Om du bestiller 21" løst i ettertid er det vel ikke noe krav om at en må ha Performance??? Jeg har ikke sett det. Er også villig til å ofre 21" til fordel Performance. Et sett med 21" hjul kan alltids ettermonteres, det "kan" ikke invertern og motoren, uten å koste skjorta. Prisdifferansen er nesten god nok grunn til å velge Performance. Sammenlign med f.eks svenske priser.
Johan, gode argumenter du nevnte. Gir meg vann på mølla. Sant nok vil jeg nok bli fornøyd med en vanlig utgave også, men.....
Sør-Trøndelag, x-Hvit Nissan LEAF, 19.01.12-13.05.13
Tesla Model S, P85+ #P12xx/VIN 14 4xx 11.09.13
Tesla Model X, 100D 17.12.2017

cdabel

Når jeg snakker til en skeptikker nevner jeg alltid tre egenskaper til MS: rekkevidden, hastighet og at det er plass til syv. Med en perf + bakseter har jeg min egen utstillingsmodel.
P85, rød, svart interiør, CF dekor, 21", spoiler, minus dobbeltlader og sikkerhetpakke

19quiz76

#79
En måte å vurdere hvor vidt standard har tilstrekkelig med krefter er å se på kraft-/vekt forhold.

Standard: 360hk/2100kg = 0,17hk/kg.

Gang dette forholdstallet med antall kg på din nåværende bil, så vil du få det antall hk din bil ville hatt med Model S sin drivlinje.

For eksempel ville min VAG 140 Tdi (1600kg) føles som en tilsvarende bil med 272 hk (teoretisk sett)

Dette hensyntar jo ikke dreiemomentet, som uansett vil oppleves momentant i hele turtallsregisteret.
Sitering av 19quiz76 sine poster utenfor elbilforum.no tillates ikke uten samtykke.

TMS S85 VIN P15279. Grå 19" Pano Luft Sort Skinn Tech Lys Parksensorer Vinterpakke Dobbellader. Levert: 30.9.2013

+ stolt eier av -98 Peugeot 106 EL

Øyvind.h

Jeg skulle veldig gjerne testet standard 85kWh før jeg finalizer. Leste i dag at Tesla skal utvide testflåten sin med noen titalls biler (tilsynelatende i Europa), så det er lov å håpe på at en standard 85kWh finner veien til Oslo.

Jeg prøvekjørte nylig performance-vesjonen for annen gang, og jeg må si at kreftene frister selv om standard sikkert er mer enn kraftig nok :)
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

Cirion

Sitat fra: 19quiz76 på fredag 22. mars 2013, klokken 10:32Standard: 360hk/2100kg = ratio 1,96.
Gang dette forholdstallet med antall hk på din nåværende bil, så vil du få det antall hk din bil ville hatt med Model S sin drivlinje.
Mulig mine matematikk kunnskaper er litt rustne men jeg får ikke 360/2100 til å bli 1,96.

Ganger jeg hk fra uansett bil, med 1,96 vil jeg komme ut med et tall som er 1,96 ganger større....
1000hk  * 1,96 = 1960hk osv...

360/2100 = 0,17 hk pr. kg
416/2100 = 0,2 hk pr. kg

2100/360 = 5,83 kg pr. hk
2100/416 = 5,05 kg pr. hk

Min Honda veier 1430kg og har 147 hk
1430 * 0,17 = 243hk i en Honda Accord Model S
1430 * 0,2 = 286hk i en Honda Accord Model S Performance

147 * 5,83 = 857kg måtte min Honda ha veid for å ha like mange hester pr. kg som en Model S
147 * 5.05 = 742kg måtte min Honda ha veid for å ha like mange hester pr. kg som en Model S Performance

Tviler på at det ville vært lett å slanke Honda'en innenfor de vektene.
Øke hestene til et nivå som Model S har er heller ikke så lett. Forholdet øker hvis vekten øker...

Uansett ville resultatet ikke være serlig kjørbart :)

Kjører Model S Signature P85+ eller X100D 7s. X90D 5s solgt.

19quiz76

Var litt tidlig på morgenen for matematiske utlegninger - rettet original post nå ;)
Sitering av 19quiz76 sine poster utenfor elbilforum.no tillates ikke uten samtykke.

TMS S85 VIN P15279. Grå 19" Pano Luft Sort Skinn Tech Lys Parksensorer Vinterpakke Dobbellader. Levert: 30.9.2013

+ stolt eier av -98 Peugeot 106 EL

Lanber

Jeg står mitt, de aller fleste vil ikke merke forskjell på en Perfmance mot standard.
Med back-to-back testing ja, men i hverdagen nei.

RSandven

Enig med Landber her. Det er vanskelig å huske hvor fort en bil gikk, særlig hvis det går flere mnd. mellom den ene og andre testen.

Men jeg vil tro at standard 85 må være mer enn sprekt nok uansett, så får det heller bli en oppgradering når man har blitt vant til akselerasjonen :D
Produksjon start: 8. okt
Produksjon ferdig: 18. okt
Levering 23. nov

Celter

Jeg velger uansett performance. Jeg vil ikke bli frakjørt av en annen Tesla. 8)
Porsche Taycan Turbo (Bestilt)
Tesla P85D  (Solgt)
Tesla P85+ (Solgt)

Cirion

Må vel bare inrømme at mitt valg av Performance er kun fordi den eksisterer...
Standard er nok mer enn god nok, og latterlig mye fetere enn bilen jeg har i dag.

Men jeg har bil leeeenge, og det er noe med det å vite at jeg kjøpte det råeste som var å oppdrive på det tidspunktet jeg kjøpte. Alternativt går jeg rundt å angrer, og tenker jeg burde ha oppgradert når jeg kunne.

Spørs på hvor lenge den varer, men er ikke sikkert jeg kjøper en erstatter noen gang. Jeg kommer garantert til å oppgradere den i ny og ne. Nye felger, nye matter, nye dekk.... Software oppdateres hele tiden. Hvor lenge varer det? Kommer det nye skjermer eller ny hw bak skjermen?

Vi får se hva restverdi blir når jeg er fornøyd. Håper på 10-15 år. Hvem vet kansje det kommer en oppgradert batteripakke innen da.

De 58 800,- ekstra for Performance, i mitt tilfelle er absolutt verdt det. Carbon, Røde striper i mitt sorte skinn, Logo oppdateringer, mørke felger, oppgradert motor og inverter, er alle ting jeg ikke vil velge bort.

Etter mine beregninger utgjør 58800,- kun 123,50 pr. måned i ekstra rentekost. Det sparer jeg fint inn i bomring på en harrytur. Ellers vil bilen nedbetale seg selv et sted mellom 10-15 år, sammenlignet med kostnadene jeg har med min 13 år gamle Honda.
Kjører Model S Signature P85+ eller X100D 7s. X90D 5s solgt.

Epleskreller

Sitat fra: Cirion på fredag 22. mars 2013, klokken 15:59oppgradert motor og inverter, er alle ting jeg ikke vil velge bort.

Det er vel samme motor? men som du sier kraftigere inverter?
Den elektriske bilrevolusjonen har startet!

Elektrisk siden sept 13
Model X 100D og Leaf :)
(tidligere Model S 85, 85D, 70D, P85DL,  Leaf og Model X P90DL)

cdabel

Hva synes folk om spoiler'en? Jeg er litt i tvil. Bakenden har allerede en slags spoiler.
P85, rød, svart interiør, CF dekor, 21", spoiler, minus dobbeltlader og sikkerhetpakke

Havebigfun

Et viktig aspekt i denne settingen er batteriladingen når man gasser på- en fulladet standard kjører antakelig fra er P som er på 30%.
Ytelsesforsjkellen er bare 15 %- hvis man da tenker at normalvaiasjonen i en produksjonsrekke er opptil 10% blir forskjellen komplett marginal.
De færreste gidder hå ha bilen ladet maksimalt hele tiden for å være klar for et lite race når muligheten melder seg- prisen blir i såfall at batteriene må skiftes raskere og at du ikke vinner noen race med en annen TMS når bilen er noen år gammel :o

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA