Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Reva noe for meg?

Startet av ilmarw, mandag 25. februar 2008, klokken 23:31

« forrige - neste »

Durden71

Sitat fra: Paal på fredag 09. mai 2008, klokken 22:39
Hvilken effekt har denne regenereringen?

Hadde vært interresant å vite, noen som vet ?

Griffel

Sitat fra: Durden71 på lørdag 05. juli 2008, klokken 16:58

Det er mulig jeg missforstår spørsmålet, men resultatet av regenerering er at potensiell energi som en fossilbil brenner i bremsesystemet nedoverbakkene brukes i elbilen til å lade batteriene. Det samme med kinetisk energi som når elbilen bremser med motoren lader batteriene. Mens den fossildrevne sliter på -og varmer bremser. Selv om sistnevnte bremser med motoren fyller den ikke opp tanken slik vi gjør men bruker litt drivstoff også når motoren bremser.

Regenerering bidrar dermed til lavere energi forbruk.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Durden71

Sitat fra: Griffel på lørdag 05. juli 2008, klokken 18:10
Sitat fra: Durden71 på lørdag 05. juli 2008, klokken 16:58

Det er mulig jeg missforstår spørsmålet, men resultatet av regenerering er at potensiell energi som en fossilbil brenner i bremsesystemet nedoverbakkene brukes i elbilen til å lade batteriene. Det samme med kinetisk energi som når elbilen bremser med motoren lader batteriene. Mens den fossildrevne sliter på -og varmer bremser. Selv om sistnevnte bremser med motoren fyller den ikke opp tanken slik vi gjør men bruker litt drivstoff også når motoren bremser.

Regenerering bidrar dermed til lavere energi forbruk.

Hei,

Tror nok du misforsto hva ihvertfall jeg mente med spørsmålet (dog er det ikke sikkert det var det som tråd-åpner mente)

Jeg vil gjerne vite kvanta i KW som genereres maximum tilbake når bilen går i regenerativ mode. Jeg er nemmlig ikke sikker på om dette gjør så mye fra eller til ettersom det er så lite bremse effekt at man kan kjøre i nedoverbakke på vinteren med regenrativ på UTEN at man sklir med bakhjulene.

Derfor:
Hvor mye effekt genererer motoren når den går i nedoverbakke i feks 40km/t ?

MVH

Paul

Griffel

Det avhenger av hvor bratt bakken er, altså hvor mye av den potensielle energien som kreves for å drive bilen i 40km/h. Så kan du anta at 60% av resten går til batteriet.

Jeg mener du finner det du trenger for regne det ut basert på opplysninger du finner her:

http://elbil.no/forum/index.php?topic=206.0
Hyundai Ionic.

Durden71

Sitat fra: Griffel på lørdag 05. juli 2008, klokken 21:05
Det avhenger av hvor bratt bakken er, altså hvor mye av den potensielle energien som kreves for å drive bilen i 40km/h. Så kan du anta at 60% av resten går til batteriet.

Jeg mener du finner det du trenger for regne det ut basert på opplysninger du finner her:

http://elbil.no/forum/index.php?topic=206.0

Vel, hvis jeg hadde visst hvor bratt vinkelen på bakken er når farten opprettholdes til 40km/t så hadde jeg kunne regne det ut, men det vet jeg ikke.

Hva baserer du de 60% på ? Er dette noe KEWET opplyser om ? Jeg jobber med frekvensomformere som klarer betraktelig høyere regernerativ effekt enn 60%, men dette er AC/DC/AC omformere for asynchrone og synchron motorer, ikke DC. Dette er interresant fordi jeg har hørt at REVA bruker asynchron motor, og derfor bør kunne regenerere mer enn 60 % avhenging av teknologi som er valgt på frekvensomformeren.

MVH

Paul

Griffel

Sitat fra: Durden71 på søndag 06. juli 2008, klokken 12:19

Hva baserer du de 60% på ? Er dette noe KEWET opplyser om ? Jeg jobber med frekvensomformere som klarer betraktelig høyere regernerativ effekt enn 60%, men dette er AC/DC/AC omformere for asynchrone og synchron motorer, ikke DC. Dette er interresant fordi jeg har hørt at REVA bruker asynchron motor, og derfor bør kunne regenerere mer enn 60 % avhenging av teknologi som er valgt på frekvensomformeren.

MVH

Paul

Nei det er nok heller noe jeg vil kalle konservativ gjetting basert på egne data, og ikke eksakt videnskap.

Totalvirkningsgrad batteri lader ca. 0,75 (husk at energivirkningsgrad er lavere enn strømvirkningsgraden som er det batteriprodusenten opererer med). Virkningsgrad DC motor (generator) lavt belastet  0,8.

Keveten kan nok avvike fra dette
Hyundai Ionic.

Griffel

Sitat fra: Durden71 på søndag 06. juli 2008, klokken 12:19

Vel, hvis jeg hadde visst hvor bratt vinkelen på bakken er når farten opprettholdes til 40km/t så hadde jeg kunne regne det ut, men det vet jeg ikke.

Vi kan jo leke litt med tall:

Det du trenger å vite er bilens vekt (med deg selv og evt. Passasjer) bilens flate rett fram, bilens Cd verdi, og aktuell rullemotstand. Disse tallene er litt tilfeldig valgt men du kan jo justere for eget bruk.

Bilen vekt 1000kg (bil, fører, passasjer og litt last)
Flate på tvers av fartsretningen 2m2
Cd koeffisient 0,6 (ren gjetting men Kewet er jo ikke helt strømlinjeformet)
En veg 1 km bortover og 100 m ned (temmelig bratt men det er for å få enkle tall)

Bilens potensielle energi ca 0,27kWh (1000*9,81*100=981kJ=0,27kWh)
Luftmotstand ca 0,025kWh/km ved 40 km/h (0,5*1,225*0,6*2m2*(11,11m/s)2*1000m=91kJ=0,025kWh) 1,225 er tetthet luft kg/m3 11,11m/s tilsvarer 40 km/h
Rullemotstand ca 0,03kWh/km (typisk verdi) en iule (J) er en Ws.

Hastighet ved begynnelse og slutten på bakken er den samme (40km/h så vi behøver ikke å ta hensyn til den delen av energien) 0,27 – 0,055 = 0,215kWh/km*40km/h = 8,6kW – tap i motor etc. ca 5 kW til batteriet eller nær 70 A (72V nominelt) for en 10% bakke.

20m/km (2%) er omtrent det som skal til for å overvinde luft og rullemotstand i 40 km/h + noen meter ekstra for motstand i motor og transmisjon.

Hyundai Ionic.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA