Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Reservasjonsholder som har blitt litt skeptisk...., men skal snart prøvekjøre....

Startet av ebbrey, lørdag 26. januar 2013, klokken 22:05

« forrige - neste »

ebbrey

Hvor mye lading kan forvente å få tatt ut fra dette elanlegget?

Huset er bygd i 2012.. Første jeg gjorde var å kikke i sikringsskapet mens jeg klødde meg i hue.. Er det noen her som kan noe om dette?

Sikringsskapet ligger "vegg i vegg" med en carport så her er det hvertfall kort vei ut til et eventuellt ladepunkt. Normalt sett finner jeg 3x63A 230V hovedsikring i hus jeg er på visning på men her var det litt annerledes. Håper noen kan fortelle meg hva slags muligheter jeg normalt sett har med dette:

Selve skapet hadde et klistremerke hvor det var krysset av for 230V på merkespenning med et ordrenummer. 400V var et alternativ men ikke krysset av for.

På hovedsikring stod det: OV50/3, men merking for både 230v og 400v (kanskje produktet er støttet for begge typer?)
På overspenningsvern stod det: SPC-s-20/385

På kursoversikten står det 230V IT anlegg øverst på arket. Hovedbryter er merket med Amp: 50, tversnitt 3x16 og så betegnelsen "A1" under "Forl.m"
Den største kursen videre var merket "Teknisk" Amp: B25, Tversnitt 2x6, A1.

Så, første bjelle her sier at inn hit er det 3 fas, men bare 50 amp. Så er det noen som kan si noe utifra dette hvor mye strøm jeg kunne lagt til et ladepunkt? Uten å måtte slå av alt annet mens jeg ladet  Eventuellt om ny hovedsikring kunne vært satt inn i forhold til tykkelse på kabel?

På forhånd takk!
11/2013 - S85KW Sort/Sort 19" med alt u/barneseter

jkirkebo

Sitat fra: ebbrey på torsdag 10. januar 2013, klokken 19:07
Selve skapet hadde et klistremerke hvor det var krysset av for 230V på merkespenning med et ordrenummer. 400V var et alternativ men ikke krysset av for.

På hovedsikring stod det: OV50/3, men merking for både 230v og 400v (kanskje produktet er støttet for begge typer?)
På overspenningsvern stod det: SPC-s-20/385

På kursoversikten står det 230V IT anlegg øverst på arket. Hovedbryter er merket med Amp: 50, tversnitt 3x16 og så betegnelsen "A1" under "Forl.m"
Den største kursen videre var merket "Teknisk" Amp: B25, Tversnitt 2x6, A1.

Så, første bjelle her sier at inn hit er det 3 fas, men bare 50 amp. Så er det noen som kan si noe utifra dette hvor mye strøm jeg kunne lagt til et ladepunkt? Uten å måtte slå av alt annet mens jeg ladet  Eventuellt om ny hovedsikring kunne vært satt inn i forhold til tykkelse på kabel?

Du har 3x50A 230V trefase. 16mm2 kobberkabel inn støtter i prinsippet 63A hovedsikring, men det avhenger av hvordan kabelen er forlagt. Ligger den i isolert vegg tror jeg ikke det holder. Dette må en elektriker sjekke ut for deg. Bytte av hovedsikring må også meldes til e-verket.

Hvor mye du kan trekke fra en fase avhenger av andre strømforbrukere og fasefordelingen. Jeg vil si at 32A enfase er absolutt maks men neppe å anbefale. Sannsynligvis bør du begrense deg til 1x20A  (4.6kW) eller muligens 1x25A (5.75kW).

Hvis Tesla bestemmer seg for å støtte trefase 230V kan det hende du kan slippe unna med 3x25A (10kW).
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

ebbrey

Au da, var redd dette var alt for lite ja.. får ringe everket imorgen og få pris sjokket :P
11/2013 - S85KW Sort/Sort 19" med alt u/barneseter

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA