Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Elbileiere lite villige til å innrømme de subsidieres som eiere og brukere?

Startet av Celter, lørdag 26. januar 2013, klokken 12:48

« forrige - neste »

Celter

Det hadde vært interessant å se hvorfor vi har bestemt oss for å reservere en Model S. Er vi litt annerledes enn andre el-bileiere?
Porsche Taycan Turbo (Bestilt)
Tesla P85D  (Solgt)
Tesla P85+ (Solgt)

laumb

Billig muskelbil med fett design og gode lastemuligheter mtp bagasje.

Drivstoffkostnad.

Elektrisk drivlinje er en bonus som har overrasket meg.

Understreker at jeg har null interesse av å bidra mtp. Miljø, og at dette også blir en bonus for alle andre.


_____
Tapatalkin' from iTalatut.

Blip

Miljø. Blir nesten litt provosert av dere som sier dere ikke bryr dere om miljø-faktoren, men mistenker også at det er litt ukult å være opptatt av miljø. Det henger fremdeles igjen at en miljøvennlig bil skal være stygg, upraktisk og forbeholdt entusiaster.
NB: Jeg skal ha X, men hiver meg med her likevel.

  • Rød Nissan Leaf (lev. 19. des. 2011, solgt 2019)
  • Tesla Model X res. #178 (avbestilt)
  • Blå Tesla Model S 90D (2016 CPO før facelift)
  • Grå Tesla Model 3 LR (2019 med krok)
Varmepumpe-nerd

OleJA

Sitat fra: Blip på torsdag 10. januar 2013, klokken 14:05
Miljø. Blir nesten litt provosert av dere som sier dere ikke bryr dere om miljø-faktoren, men mistenker også at det er litt ukult å være opptatt av miljø. Det henger fremdeles igjen at en miljøvennlig bil skal være stygg, upraktisk og forbeholdt entusiaster.

Miljø er nok en god nr 4 for mitt vedkommende, under tvil en nr 3.
Ikke fordi jeg ikke bryr meg om miljø, men fordi Model S scorer så vannvittig bra på de andre punktene  ;D
Perlehvit P85, VIN P15981
Reservert 2 x Model Y

Øyvind.h

Sitat fra: Blip på torsdag 10. januar 2013, klokken 14:05
Miljø. Blir nesten litt provosert av dere som sier dere ikke bryr dere om miljø-faktoren, men mistenker også at det er litt ukult å være opptatt av miljø.
Etter mitt syn handler ikke miljø om kult/ukult. Folk velger rett og slett det de har lyst på/råd til uavhengig av miljø, så for folk flest må det en bil som Model S til før de synes elbiler er interessant :)  Bryr man seg virkelig om miljøet kjøper man ikke bil i det hele tatt, men behov gjør det slik at man ikke alltid kan velge det som er mest miljøvennlig.

Miljø i det globale perspektivet er jeg mindre opptatt av når det gjelder Model S, for elbilene er etter mitt syn ikke "miljøvennlige". De er mindre skadelige for miljøet globalt sett enn fossilbilene, men de står allikevel for store utslipp.

I det lokale perspektiv er derimot saken en helt annen. Jeg har bosatt meg slik at jeg kan sykle til jobb ca 7-8 måneder i året (er ingen galning med tour de france drakt og piggdekk :) ) og tar trikken resten av året. Når jeg sykler til jobb har jeg blitt mer og mer bevisst på den forpestende eksosen jeg puster inn, og det skal bli godt å kjøre en bil hvor jeg selv i hvert fall ikke er en bidragsyter til eksosutslipp (selv om bilen fortsatt bidrar til å virvle opp støv). Jeg føler elbilen til en viss grad betyr det samme for lokalmiljøet som røykeloven gjorde for utesteder.Den viktigste miljømessige effekten er at du kan flytte utslippene bort fra sentrum og rense utslippene på de få stedene de skjer.
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

flux

Tesla S er god teknologi.  Survival of the fittest gjelder for teknologi som det gjelder i naturen. Den beste teknologien er den reneste og minst ressurskrevende, og den som får mest ut av minst.

Derfor vil jeg kjøpe Tesla!

Øyvind.h

Interessant at det bare er ca 15% som tungt vektlegger kollektivfelt, parkering og bompenger.
Man får jo ofte høre at elbilene bare er nyttige for de som kjører i kollektivfeltet. Hadde jeg hatt tilgang til kollektivfelt hadde det vært flott å kunne bruke dette, for tid er verd mye penger! Men kollektivfeltet har ingen ting med mitt kjøp å gjøre i hvert fall! Bom sparer meg for bortimot en tusenlapp i måneden, så det har litt å si (men ingen avgjørende faktor!)
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

laumb

Bare å bli provosert det Blip, men det er fakta.

Det handler ikke om å være kul eller ikke. For miljøaktivister er det Ukult å ikke bry seg nevneverdig om miljø. Dette er forskjellige syn på samme sak.

Skulle jeg ikke kjøpt Tesla hadde jeg trolig hatt Range Rover Sport, Jaguar XF eller en Ford Mustang av nyere type.  Jeg kjøper bil med hovedsakelig hjertet, og litt hodet. Hjertet mitt ligger ikke i miljø.

Jeg er en "petrolhead" som elsker store biler med store motorer - Tesla S "just happens to be electric".

Angående bussfila, bompenger osv så kjører jeg ikke der lenger "til vanlig" da jeg har landevei hele veien til og fra jobb - men det blir selvfølgelig godt å cruise nedover kollektivfeltet fra Oslo til Asker når jeg skal på campingen om sommeren. Kan dra midt i køen, og det er ok mtp. Tidsforbruk.
Tidligere har jeg bare tilpasset arbeidsdagen for å unngå kø, så null merverdi, egentlig.


_____
Tapatalkin' from iTalatut.

19quiz76

Sitat fra: laumb på torsdag 10. januar 2013, klokken 16:08
det blir selvfølgelig godt å cruise nedover kollektivfeltet fra Oslo til Asker når jeg skal på campingen om sommeren.
Tror du blir skuffa da, gitt - snaut med kollektivfelt i den retningen. Når du kommer hjem igjen, derimot.. ;)
Sitering av 19quiz76 sine poster utenfor elbilforum.no tillates ikke uten samtykke.

TMS S85 VIN P15279. Grå 19" Pano Luft Sort Skinn Tech Lys Parksensorer Vinterpakke Dobbellader. Levert: 30.9.2013

+ stolt eier av -98 Peugeot 106 EL

Havebigfun

Jeg er også overrasket at miljø betyr så lite.
Da spør jeg: Tviler dere på menneskeskapt klimaproblematikk??
Følger dere ikke med på forskningsfronten?
Det er åpenbart mange småbarnsforeldre med her. Hva tenker dere om hvordan livet om noen dekader ser ut?
Selv om varmere vær kan være bonus i kalde nord er ekstremvær en reell trussel.
Om det ikke rammer oss på individbasis kan forsikringspremiene og skattene vokse i himmelen...
Og så kommer klimaflyktninger i hopetall- trykket kan bli så stort at det ikke er mulig å stå imot.
Se til Australia, USA osv - det er stadig nye værrekorder... :(

cs erlend

Sitat fra: Øyvind.h på torsdag 10. januar 2013, klokken 15:55
Interessant at det bare er ca 15% som tungt vektlegger kollektivfelt, parkering og bompenger.
Man får jo ofte høre at elbilene bare er nyttige for de som kjører i kollektivfeltet. Hadde jeg hatt tilgang til kollektivfelt hadde det vært flott å kunne bruke dette, for tid er verd mye penger! Men kollektivfeltet har ingen ting med mitt kjøp å gjøre i hvert fall! Bom sparer meg for bortimot en tusenlapp i måneden, så det har litt å si (men ingen avgjørende faktor!)

Kollektivfelt, parkering og bompenger var viktige faktorer når jeg kjøpte iOn'en. Tesla'n ser jeg på som en "ordentlig" bil og dermed er det andre faktorer som ble viktigere.
BMW i3
Fiat 500
Porsche Cayenne
BMW 2800 CS
Model 3 bestilling kansellert

Blip

Neida, jeg tar nok litt i. Jeg ønsker bare at folk skal være ærlige. Det er mer interessant å vite hva som betyr noe enn hva som ikke betyr noe.

  • Rød Nissan Leaf (lev. 19. des. 2011, solgt 2019)
  • Tesla Model X res. #178 (avbestilt)
  • Blå Tesla Model S 90D (2016 CPO før facelift)
  • Grå Tesla Model 3 LR (2019 med krok)
Varmepumpe-nerd

OleJA

Sitat fra: Havebigfun på torsdag 10. januar 2013, klokken 19:45
Jeg er også overrasket at miljø betyr så lite......

Er det ikke det som er så supert med Model S da: Den blir kjøpt av 'alle' uavhengig av hva en tror om menneskeskapt global oppvarming. Det er det som må til for at elbiler skal slå til utenfor en liten skare av tillhengere.
Perlehvit P85, VIN P15981
Reservert 2 x Model Y

laumb

Korrekt.
Sier ikke at jeg ikke tror på det - men man kan ikke tvinges til å synes miljøvern er dritfett. Det som er fint med Tesla (og forhåpentligvis andre som følger etter) er nettopp at sånne som meg kjøper den. Hadde den ikke kommet, og det bare hadde fortsatt å komme ut stygge, upraktiske elbiler med null komfort framover, så hadde det vært en enda større sak å overbevise.

Jeg tror at "den sterkeste overlever" i denne saken også. Om det er elbiler, Tellus eller menneskeheten som seirer vet jeg ikke, men den naturlige gangen vil kanskje ta seg av det?
Det ser lysende ut for for oss alle, mtp. Den teknologiske utviklingen.


_____
Tapatalkin' from iTalatut.

foxy

#14
Sitat fra: laumb på torsdag 10. januar 2013, klokken 20:35
Korrekt.
Sier ikke at jeg ikke tror på det - men man kan ikke tvinges til å synes miljøvern er dritfett. Det som er fint med Tesla (og forhåpentligvis andre som følger etter) er nettopp at sånne som meg kjøper den. Hadde den ikke kommet, og det bare hadde fortsatt å komme ut stygge, upraktiske elbiler med null komfort framover, så hadde det vært en enda større sak å overbevise.


man kan synes at en bil er dritfett men hvordan i all verden kan man koble det uttrykket til miljøvern??

vedr design på dagens elbiler jan man diskutere - alle har forskjellig smak  ;)

upraktisk er de derimot ikke - det finnes ikke noe mer praktisk enn slike små biler som think, trilling eller tom reva for transport rund eller i byen. Til det formålet har de også blitt designet.
I-miev 2011
Asker

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA