Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Ishavsveien - abbonementsordningen er urimelig dyr hvis du ikke kjører mye

Startet av Lene Jensen, lørdag 26. januar 2013, klokken 12:42

« forrige - neste »

Lene Jensen

Det var noen som spurte meg hvor mye det koster å lade opp bilen og jeg ble svar skyldig, kan vel sikkert regne det ut ved å se på størmregningene hvor mye en amperetime koster og beregne 10 ampertimer i 8 timer. Men tenker at noen av dere har sikkert gjort det allerede :-)
Kjører rød Think 2010 zebra fra januar 2013 - pendler 7 mil t/r
Ellers en Suzuki Grand Vitara 2009 som familiebil og trekkbil.

cra

Når noen spør om dette på Leaf'en så sier jeg det som det er:

Jeg bruker ca 2kWh pr mil hvis jeg kjører litt friskt, og strømmen koster ca 1 krone pr kWh. Dieselen er myyyye dyrere. Think'en min bruker noe mindre, kanskje rundt 1,5 kWh pr mil. Jeg har ikke regnet på hvor mye det koster å fylle batteriet fra tomt til fullt, men det er uansett så mye billigere enn bensin/diesel at det ikke er noen vits i å sammenligne engang! :D  Og hvis du lader gratis andre steder enn hjemme så blir det jo enda gunstigere.
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

Trond Arve

På 10A lader du ca. 2,3 kW * 8 timer = 18,4 kWh * med kostnad per kWh :)
Pendler Son - Oslo med Leaf. Kjørt P106 siden 2009, solgt etter 4 år og 70.000 km.

elektrolux

På Elbiler flest er forbruket like i underkant av 2 kWt/mil.

På Zebra Think som Lene foretrekker kommer 2-3 KWt / døgn i tillegg for å holde batteriet varmt.

Altså kjører du 1 mil til og 1 mil fra jobb daglig i 5 av 7 dager blir dette ca 20 kWt for kjøringen, og 20 kWt for varmen. Altså ca 30-40 kr uka totalt.   
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

mohpet

Stemmer, tanken tar 24 kwt, dvs ca 24 kr for å fylle med litt runde tall. Klarer man 16 mil på en tank gir dette 1,5 kwt pr mil eller ca 1,50 kr pr mil for å lade dersom det kjøres økonomisk. Kjører man 12 mil på en tank øker kosten til 2 kr pr mil.

Tapet pr døgn på Zebra er 10% dvs 2,40 kr i tillegg eller ca kr 900 pr år.

Mulig det er 23 istedenfor 24 kwt på Zebra, de første versjonene har 28 kwt kapasitet og 18 mil dvs - igjen - ca kr 1,50 pr mil for lading.

Sent from my HTC One X using Tapatalk 2

2011 Think 4-seter med Lithium (ex Zebra), ESP, a/c og PTC varme
E-twow Booster sparkesykkel
ex 2003 Kewet 5
ex Go Motorboard sparkesykkel
Asker

Lene Jensen

Hva skjer etter at batteriet er blitt fulladet, selv om kontakten står i (som en hel natt), trekker det strøm da?
Kjører rød Think 2010 zebra fra januar 2013 - pendler 7 mil t/r
Ellers en Suzuki Grand Vitara 2009 som familiebil og trekkbil.

mohpet

Vedlikeholdslading, sannsynligvis minimalt. Opprettholder 100% selv med varmetapet i batteriene, ref regnestykke over.

Sent from my HTC One X using Tapatalk 2

2011 Think 4-seter med Lithium (ex Zebra), ESP, a/c og PTC varme
E-twow Booster sparkesykkel
ex 2003 Kewet 5
ex Go Motorboard sparkesykkel
Asker

elektrolux

Sitat fra: Lene Jensen på fredag 11. januar 2013, klokken 07:31
Hva skjer etter at batteriet er blitt fulladet, selv om kontakten står i (som en hel natt), trekker det strøm da?

La merke til at Zebra Thinken min fortsetter å trekke ca 0,5A eller litt over 100W etter at bilen er fulladet. Dette for å holde batteriet varmt. 100W over 24 timer blir 2400 Whr, eller 2,4 kWt / døgn. eller ca 900 Kwt / år noe som koster deg ca 500 kr i året om du lader hjemme.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

mohpet

Ja, ref mine utregninger. Eneste som er ukjent faktor er strømprisen, husk å regne både forbruk og nettleie. Jeg mener 1 kr pr kwt kan være greit å regne med, pt er det litt høyt grunnet lave strømpriser.

Sent from my HTC One X using Tapatalk 2

2011 Think 4-seter med Lithium (ex Zebra), ESP, a/c og PTC varme
E-twow Booster sparkesykkel
ex 2003 Kewet 5
ex Go Motorboard sparkesykkel
Asker

Lynet

#9
Zebra trekker litt mer enn 100W i snitt, det er ca 170W på min. Detter er inklusiv boksen på ledningen som trekker ca 50-60W hele tiden. Så det blir ca 110W til batterivame.
Dette er målt over et par uker.
Varmeelementet trekker ca 750W, men det er pulsbreddestyrt i den tiden det er innkoblet. 
Trondheim:
Tesla X100D 2019 modell.

mohpet

Det der skjønner jeg ikke, det er ikke mer enn 10% tap pr døgn, og 24 kwt gir 2,4 kw pr døgn dvs ca 100 watt. Om det er 160 w forbruk bør tanken tømmes langt raskere enn den faktisk gjør. At ladeboksen bruker litt strøm i tillegg er et poeng.

Sent from my HTC One X using Tapatalk 2

2011 Think 4-seter med Lithium (ex Zebra), ESP, a/c og PTC varme
E-twow Booster sparkesykkel
ex 2003 Kewet 5
ex Go Motorboard sparkesykkel
Asker

Lynet

Jeg måtte redigere forrige innlegget mitt etter å ha sjekket notatene mine.....
Så 10% tap fra batteriet er nok utrolig nærme.
Det som er tragisk er at boksen på ledningen trekker 1/3 av det konstante forbuket mens man står plugget i veggen!
Trondheim:
Tesla X100D 2019 modell.

commiesoft

Hvor mye det koster å lade opp bilen er et litt meningsløst spørsmål, litt som å spørre om hvor mye det koster å tanke opp fossil bilen din... Kommer an på hvor stor tanken er eller hvor mye du har kjørt siden sist.

Min bruker ca 1.6kwh/mil fra strøm, så..  :) Det er vel det som teller vel? Ex-fossilbilen min, en liten tass brukte ca 6.0kwh/mil fra bensin kjørt på samme måte.

Prisen pr kwh er litt forskjellig på de to energibærærne, men, ehh.. Elbilen er nok litt snillere mot lommeboka enn fossilbilen til en som spør om hvor mye det koster å lade opp bilen din :)
Think City 2011 Li, XEL Cruiser lett MC 2010, EVT 4000e scooter 2008, Eco ride Avenue City + Alprace Ecorus 2012  elsykler, gøtt humør :)

elektrolux

Sitat fra: commiesoft på lørdag 12. januar 2013, klokken 18:29
Prisen pr kwh er litt forskjellig på de to energibærærne, men, ehh.. Elbilen er nok litt snillere mot lommeboka enn fossilbilen til en som spør om hvor mye det koster å lade opp bilen din :)

1 liter Diesel eller bensin inneholder ca 10 kWt / liter og koster 13-15 kr/ liter, mens strøm koster ca. 0,7-1 kr/kWt. Det gir ca 50% dyrere energi fra fossilt drivstoff. Når du i tillegg bruker ca 1/3-1/4 energi i forhold til en småbil, blir det mye å spare på å kjøre Elbil. Husk at småbiler ofte kjører med kald motor, og har betydelig høyere forbruk enn det selgerene liker å reklamere med.

Men jeg liker spørsmålet. Det er viktig å være bevist selv om du bruker lite energi. Noen Elbiler bruker tross alt dobbelt så mye energi som andre, og desverre er Zebra Thinken blandt værstingene på forbruk av strøm. Think Classic med litium batteri blandt de mest sparsomme, og jeg kjører lett 10+ mil med en 11 kWt Litium pakke i en Classic. Denne lades opp med mindre enn 15 kWt fra strømnettet, mens Zebra Thinken trenger 30-40 Kwt på "full tank"
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

arv

Nye Think
Når kladden ikke er koblet til bilen trekker den 1 Watt. Når batteriet er oppladet trekker den 25w i pausen og 600 Watt for å varme . Ca 850Kwt per år for å holde batteriene varme. 28 Kwt batteri fullades med 33kwt.
2010 og2011 Think har mer effektiv lader og vi får bare bruke 23Kwt av batteriet.
Arne
Kjørt Think 2000 mod  133 000 km Byttet til Think 2008 Kjørte den 33 000 Km. Har nå Think 2011 m klima. Har nå kjørt min 2011 Think 60000 km siden 30 mars. Det nye stereoanlegget er helt topp!HarTMS85 som nå er byttet i en Tesla M3har nå bare to Elbiler.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA