Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Ishavsveien - abbonementsordningen er urimelig dyr hvis du ikke kjører mye

Startet av Balrog, lørdag 26. januar 2013, klokken 11:45

« forrige - neste »

el nino

Så du mener altså at det eneste "sikre" valget er en fossilbil? For det er jo ikke SÅ mange merker å velge i når det gjelder elbil :'(

timingbeltkiller

Sitat fra: el nino på søndag 13. januar 2013, klokken 18:57
Så du mener altså at det eneste "sikre" valget er en fossilbil? For det er jo ikke SÅ mange merker å velge i når det gjelder elbil :'(
Ingen biler er 100% pålitelige. Men noen er mindre beheftet med feil og mangler enn andre.
Og det er med driftsikkerheten som med drivstofforbruket:
Hvordan, hvor og hvor mye du kjører betyr (langt) mer enn hvilken bilmodell du kjører.

Du kommer likevel ikke fra enkelte bilprodusenter legger større vekt på driftsikkerhet enn andre.
Et godt eksempel er Toyota. De har med Prius klart å fabrikere en bil som både er mer teknisk komplisert enn biler flest + mer driftsikker og pålitelig.

Elbiler er teknisk langt enklere og burde teoretisk slå fossilbilen ned i støvlene på driftsikkerhet og pålitelighet. Det er unektelig tegn på at dette ikke alltid er slik i praksis. Min forklaring er at fabrikanter med dårlig statistikk/rykte på området, tar med seg uvanene fra fossilbilproduksjonen når de starter opp med elbiler. Videre er fabrikasjon av et nytt teknisk produkt nødvendigvis beheftet med barnesykdommer. Kundene må nok finne seg i å kjøre alpha- og betaversjoner ett skuddår eller to.
 
Noen kjøper elbil av miljøomsyn siden biltypen opplagt er mindre miljøskadelig enn annen bil i samme størrelse. Men det blir det ikke volum av - jfr stemmeandelen  partiene Grønt, SV og V oppnår ved valgene.

Volum blir det når biltypen kommersielt utkonkurrerer de andre eller når den statlig subsidieres til å være konkurransedyktig. Det siste er finansielt umulig straks salget tar av - jfr 50K grensen i Norge.













Værvarsel for de neste 100 år:
Fare for kortvarige perioder med oppholdsvær.

Lynet

Bilfabrikkene driver hele tiden med forskning for å finne ut hvor billig de kan lage delene uten at de ryker i løpet av bilens levetid.
Og da er spørsmålet om bilens levetid..... I Norge har vi de eldste bilene, tøffeste klimaet og mest bruk av salt.
Ikke rart bilene i Norge ramler sammen og ruster bort.

Hvis en kunde vil betale så er det fullt mulig for en bilfabrikk å lage en bil som er feilfri i 30 år.

Helikpteret forsvaret bruker for å redde oss er 50 år gammelt, F16 er 30 år, og de flyr utmerket.
Trondheim:
Tesla X100D 2019 modell.

timingbeltkiller

#18
Sitat fra: Lynet på mandag 14. januar 2013, klokken 15:19
Bilfabrikkene driver hele tiden med forskning for å finne ut hvor billig de kan lage delene uten at de ryker i løpet av bilens levetid.
JA, men fabrikkene regner neppe med samme levetid, verken i år eller i km.
Du har nok eksempler på konstruert og planlagt kort levetid også.

Sitat
Ikke rart bilene i Norge ramler sammen og ruster bort.
Du forlenger levetiden betraktelig dersom du tar full kanal- og understellsbehandling + lakkforsegling når bilen er ny.

Sitat
Hvis en kunde vil betale så er det fullt mulig for en bilfabrikk å lage en bil som er feilfri i 30 år.
Kundene vil antakelig ikke ha produkter som er teknisk foreldet.
Jfr mobiltlf og andre dingser som kastes lenge før de er utslitt.

Sitat
Helikopteret forsvaret bruker for å redde oss er 50 år gammelt, F16 er 30 år, og de flyr utmerket.
Generalene vil nok gjerne ha siste nyeste nytt. Men budsjettkronene er det kamp om i motsetning til dine og mine kroner som brenner i lomma.
Værvarsel for de neste 100 år:
Fare for kortvarige perioder med oppholdsvær.

noto

Danmark har vel også 12,5% importavgift på Leaf/Japan. Det faller bort når bilene leveres fra Sunderlandfabrikken i UK. Regner med at norske priser må korrigeres tilsvarende for å begrense parallellimport. Ser ut som Nissan hittil har puttet differansen i egen lomme.

Balrog

Sitat fra: Lynet på mandag 14. januar 2013, klokken 15:19
Bilfabrikkene driver hele tiden med forskning for å finne ut hvor billig de kan lage delene uten at de ryker i løpet av bilens levetid.
Og da er spørsmålet om bilens levetid..... I Norge har vi de eldste bilene, tøffeste klimaet og mest bruk av salt.
Ikke rart bilene i Norge ramler sammen og ruster bort.

Hvis en kunde vil betale så er det fullt mulig for en bilfabrikk å lage en bil som er feilfri i 30 år.

Helikpteret forsvaret bruker for å redde oss er 50 år gammelt, F16 er 30 år, og de flyr utmerket.

Teknisk er det ikke noe problem å lage biler som holder i 100 år. Det ville være dårlig butikk for salg av nye biler, derfor lager bilfabrikantene bevisst koponenter med bgrenset holdbarhet og helst så proprietære (spesielle) løsninger som mulig for å unngå "piratproduksjon" av reservedeler. Under dekke av "design" lages bilene vanskeligst mulig å skru på selv, for å sikre monopol på service, reparasjon og vedlikehold. Så kan man påstå at dette er "forskning og utvikling", men det er 90% bullshit. Fiat Uno, Ford Fiesta og VW Polo hadde alle gjennomsnittsforbruk på under halvliteren i 1980-1985. Det er det samme som de i praksis har i dag, mens nyttige idioter (NAF, FrP) påstår at med nye biler (lavere bilavgifter) blir det så mye mindre forurensning.

Eksempel: Audien min ville ikke starte for 2 uker siden. Kabelen fra batteriet til startmotoren hadde korrodert rett av ved starteren. Pris for bytte av kabel inkl. montering fra Møller: 17.000 kr. Pris hos konkurrent (verksted drevet av noen av våre nye landsmenn) som skjøtet kabelen i stedet: 800 kr.

Vi kjenner dette med levetidsbegrensning fra nær sagt alle bransjer - fra lyspærekartellet (reduserte levetiden til 1500 timer på lyspærer og har nå klart å redusere levetiden på lysstoffrør og LED-pærer også), nylonstrømper (de første utgavene raknet aldri) til dagens PC- og mobilproduksjon der det programmeres inn driftsstans i elektronikken etter et antall sykluser i bruk. Når slikt avsløres får det dessverre INGEN konsekvenser for produsentene takket være effektiv lobbying ift korrupte politikere og forbrukere som mest av alt er interessert i kjendiser som må på sykehus pga overdose av rusmidler eller botox.

Back on topic: Også Nissan har intet ønske om laaang levetid på Leaf og batteri. Foreløpig har nok ingen lagt inn begrensninger i batteriholdbarheten, men det er garantert at når teknologien utvikles så rekkevidde/levetid ikke lenger er noe problem kommer nok "bransjestandarder" med slike iboende begrensinger, slik at produsentene kan konkurrere på design og utstyr som de liker bedre enn å konkurrere på pris og holdbarhet.
Tesla S P85 fra 270913
Japanskprodusert Nissan Leaf importert fra USA i 2013 og derfor bannlyst av Nissan Norge.
Tesla Model 3 LR AWD solgt.
Tesla Model S 75D.
Zero SR elektrisk motorsykkel.

Balrog

Nå er USA-prisene klare for 2013-modellen, fra 28.800$ (-7500$ i tax refund). Dette er en prisreduksjon  på ca 10%. Det er ikke oppgitt når disse nye modellene er leveringsklare, men den nye SL-modellen med skinn, 6kW lader og varmepumpeteknologi er svært interessant.

Antagelig gjør Nissan Norge ikke noe som helst på laaang tid, og står på at bilen skal koste det dobbelte for oss rike fjellaper.

Finnes det noen kanaler for parallellimport av 2013 nybil av Leaf til Norge?
Tesla S P85 fra 270913
Japanskprodusert Nissan Leaf importert fra USA i 2013 og derfor bannlyst av Nissan Norge.
Tesla Model 3 LR AWD solgt.
Tesla Model S 75D.
Zero SR elektrisk motorsykkel.

timingbeltkiller

Sitat fra: Balrog på mandag 14. januar 2013, klokken 19:48
Vi kjenner dette med levetidsbegrensning fra nær sagt alle bransjer
(Fortsetter med avsporingen.)
Har hørt produsenter av motoriserte sitte-gressklippere i USA beregner levetiden til 100 timers bruk
= 3-5 sesonger for en villaeier.
Værvarsel for de neste 100 år:
Fare for kortvarige perioder med oppholdsvær.

Balrog

"Just unveiled at the 2013 Detroit Auto Show, the 2013 Nissan Leaf hit the floor with minimal physical changes, but a big cut in the price tag: $6,000 to be exact.

A new base-trim line, titled "S" grade, now starts at $28,800, but after federal tax credits and state incentives it can be had for less than $19,000. This new price tag will make the Leaf very competitive in its segment, which it couldn't claim to be before."

19.000USD = 105.833 NOK!

I Norge utgjør toll, avgifter og mva på denne bilen kr 0. Salgspris her er 263.000 for billigste Leaf.

Vær så snill - noen med peiling på dette - å forklare meg hvorfor vi skal betale nesten 3 ganger amerikansk pris (157.000kr mer) for en fullstendig skatte- og avgiftsfri bil.
Tesla S P85 fra 270913
Japanskprodusert Nissan Leaf importert fra USA i 2013 og derfor bannlyst av Nissan Norge.
Tesla Model 3 LR AWD solgt.
Tesla Model S 75D.
Zero SR elektrisk motorsykkel.

Ronny

1 fordi vi ikke får 55000 hos staten for å kjøpe
2 Fordi vi ikke har fått den ribbede versjonen som er mye kjipere enn den vi har.
3 Frakt Japan-Norge
4 Vi lever i et høykostland, dvs Nissan i Norge har høyere utgifter og må tjene mere.
5 Les litt på forumet og se hvilke forventninger folk har til den, slikt koster
6 Bedre garantier?
7 Kuldepakken
el-Clio -97
I-MIEV -11 Solgt
Leaf -12

Balrog

1: tax refund = refusjon av innbetalt avgift
2: regnestykket er tilnærmet likt med toppmodellen med skinn etc også.
3. Leaf skal nå produseres i Sunderland - en Harrytur unna Norge.
4:???
5: Forventninger koster? Jada...
6: Nissan gir ikke 5 års garanti på hele kjøretøyet i Norge, men det er etter loven 5 års reklamasjonsrett mot fabrikasjonsfeil. Det kan øke Nissans kostnader om de bevisst produserer med lav kvalitet - som de neppe gjør og derfor ikke medfører ekstra kostnad. All teknologi i en Leaf er strengt tatt velprøvd, selv om de foreløpig er enerådende. Den første elbilen ble laget på 1800-tallet.
7. Er standard også i USA f.o.m 2012. 2013 har varmepumpe som er et langt bedre system enn den gamle modellen som selges i Norge.

Da står vi igjen med det ulne punkt 4 som er nettopp det jeg gikk ut fra: "dvs Nissan i Norge .. må tjene mere" som dumme meg ikke klarer å forstå at skal være et sekssifret tall per bil.
Tesla S P85 fra 270913
Japanskprodusert Nissan Leaf importert fra USA i 2013 og derfor bannlyst av Nissan Norge.
Tesla Model 3 LR AWD solgt.
Tesla Model S 75D.
Zero SR elektrisk motorsykkel.

leafster

Tax refund er skattelette. Vi får ingen fradrag i Norge for å kjøpe elbil. Det er med på å gjøre bilen billigere i US.

Hvordan er det med State tax på elbil? Hvis det er det kan du plusse på rundt 10% på prisene i tillegg til tax refund.

timingbeltkiller

#27
Sitat fra: leafster på onsdag 16. januar 2013, klokken 08:18
Tax refund er skattelette.
In casu fradrag på $7.500 i den føderale inntektsskatten.¹
Tjener du ikke nok til å betale denne skatten + bor i en delstat som ikke gir ytterligere fradrag, blir din pris $28.800 + eventuell sales tax.¹ 
(Men da har du neppe råd - slik at bilen er A Pie in The Sky anyhow)
Betaler du federal tax + bor i gunstigste staten (California), blir prisen din $18.800.
Sitat
Vi får ingen fradrag i Norge for å kjøpe elbil. Det er med på å gjøre bilen billigere i US.
Absolutt billigere i USA, JA.
Men relativt blir den billigere i N pga fritaket fra avgiftene andre biler betaler.

Sitat
Hvordan er det med State tax på elbil? Hvis det er det kan du plusse på rundt 10% på prisene i tillegg til tax refund.
Varierer fra delstat til delstat. SE http://www.ehow.com/how_2080716_calculate-auto-sales-tax.html

¹
"But is the buyer qualified to receive that much? Not necessarily. The 2011 IRS Form 8936 (Qualified Plug-in Electric Drive Motor Vehicle Credit) states that your tax credit will be the lower figure of either $7,500 or whatever your 2011 tax is (what you write down on line 46 of your 1040 form)."
Værvarsel for de neste 100 år:
Fare for kortvarige perioder med oppholdsvær.

timingbeltkiller

Sitat fra: Balrog på tirsdag 15. januar 2013, klokken 23:38
I Norge utgjør toll, avgifter og mva på denne bilen kr 0. Salgspris her er 263.000 for billigste Leaf.
Vær så snill - noen med peiling på dette - å forklare meg hvorfor vi skal betale nesten 3 ganger amerikansk pris (157.000kr mer) for en fullstendig skatte- og avgiftsfri bil.
Den avgiftsfrie prisen er i USA $28.800 = NOK 161.208 iflg DNB valutakalkulator i dag 15:45.
Den avgiftsfrie prisen er i N 263.000.
Da blir N pris rundt regnet 1,6 prisen i USA.

I USA selges bilen antakelig med tap for å rette opp en skuffende og uventet lav etterspørsel.
I Norge er det mer selgers marked = prisen skrus opp.
Om dette er klokt som langsiktig strategi, er en annen sak.


Værvarsel for de neste 100 år:
Fare for kortvarige perioder med oppholdsvær.

jkirkebo

Sitat fra: timingbeltkiller på onsdag 16. januar 2013, klokken 16:05
Den avgiftsfrie prisen er i USA $28.800 = NOK 161.208 iflg DNB valutakalkulator i dag 15:45.
Den avgiftsfrie prisen er i N 263.000.
Da blir N pris rundt regnet 1,6 prisen i USA.

Det blir tull å regne slik nå. Den prisen er for den skrapede S-modellen som mangler mye av utstyret den norske modellen har (som navigasjon, LED fronlys, ryggekamera osv.). Sammenlign i det minste med SV-utgaven.

Når de norske prisene på 2013-modellene er klare kan dere evt. få klage videre ;)
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA