Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Ishavsveien - abbonementsordningen er urimelig dyr hvis du ikke kjører mye

Startet av Balrog, lørdag 26. januar 2013, klokken 11:45

« forrige - neste »

Balrog

Kan noen forklare meg hvorfor en Leaf koster under 30.000 USD (etter refusjon av VAT -mva) = ca 170.000 kr, mens identisk kjøretøy koster 270.000+++ her til lands? Norsk pris er for øvrig den samme som i Tyskland der man betaler full avgift også på elbiler. Her til lands får Sigbjørn Johnsen ikke en krone. Likevel er det ikke et eneste land i verden (prove me wrong) der en Leaf koster mer.

På meg virker det som om Nissan melker norsk betalingsvilje for alt den er verdt og er livredd for parallellimport ettersom det vil fjerne Nissans merfortjeneste på det norske markedet. Derfor avstår de også fra sitt eget garantiansvar?
Tesla S P85 fra 270913
Japanskprodusert Nissan Leaf importert fra USA i 2013 og derfor bannlyst av Nissan Norge.
Tesla Model 3 LR AWD solgt.
Tesla Model S 75D.
Zero SR elektrisk motorsykkel.

BE

Sølv Leaf. Levert av Ålgård Auto November 2011.

flux

Det er normalt i bilmarkedet at biler prises i forhold til kjøpekraft og konkurransesituasjon i de ulike land. Når det kun er en importør i Norge får vi et uheldig "monopol" når et merke/bilmodell har ingen reelle konkurrenter.

Jeg vil tro at Nissan Leaf er den mest parallell importerte nybilen i Norge i 2012 på grunn av det. 189 Nissan Leaf ble parallell importert i 2012.

Tesla utfordrer denne modellen med sin direktesalg modell, der de selv setter prisene i alle land. Det er nesten like revolusjonerende som at det er en elbil :)

Balrog

Sitat fra: BE på torsdag 10. januar 2013, klokken 13:53
Sitat fra: Balrog på torsdag 10. januar 2013, klokken 11:24
Likevel er det ikke et eneste land i verden (prove me wrong) der en Leaf koster mer.
Sverige
Danmark
Norge

I høykostlandene Danmark og Sverige er det solid med avgifter på disse bilene. Det er 25% mva på elbiler i Danmark, men bilene er likevel kun10% dyrere i listepris der enn her. Hvor blir de 15% av og hvorfor? Ser du hva nettoen er vil en Leaf være svært mye dyrere i Norge, dvs. uansett hvilket land jeg kjøper en Leaf i og importerer til Norge så vil jeg spare store beløp, enda forhandleren i disse landene tar seg en god fortjeneste. Prisforskjellen ift USA er jo nesten 100.000 kr, og ca 50.000 ift Danmark som du nevner som "dyrt land".

Jeg synes det er VELDIG feil at Nissan så vidt jeg kan forstå bruker avgiftslettelsen skjenket av norske myndigheter til å ØKE sin egen fortjeneste i stedet for å øke salget av elbiler slik intensjonen gjennom avgiftslettelsen er. På denne måten subsidierer vi Nissans sviktende salg av fossilbiler. Hadde Leafen vært priset til 220.000 kr (som Nissan åpenbart lever fint på i alle andre land) så hadde elbilsalget tatt fullstendig av her til lands.

Teslas prising er såvidt jeg ser betydelig nærmere amerikanske priser - slik det skal være. Jeg kunne godt tenkt meg en av hver bil, men jeg forstår ikke hvorfor Nissan Norge skal ha mangfoldige titusener for å transportere bilene hit ift. andre land. Det gjør at jeg ikke har kjøpt en Leaf enda, og kanskje ender opp med noe helt annet. Eller parallellimporterer.
Tesla S P85 fra 270913
Japanskprodusert Nissan Leaf importert fra USA i 2013 og derfor bannlyst av Nissan Norge.
Tesla Model 3 LR AWD solgt.
Tesla Model S 75D.
Zero SR elektrisk motorsykkel.

Rav4_EV

Du kan jo fritt kjøpe en Leaf hvor du vil. Kjøper du i Europa får du garanti som gjelder i Norge. At du finner gode kjøp i USA henger også sammen med at kjøpere der mottar subsidier, både statlige og lokale.
Arne Magnus Berge 90608080
17' Model X90 med alt     19' Tesla Model 3 LR
Vectrix VX-1 med Leaf lithium-ion
Daglig leder hos Euromatic AS folkeladeren.no

Mr.Zero

En skal heller ikke glemme at de forskjellige lands importører betaler ulik pris inn til sitt Nissan-rike... På min Audi quattro ble besparelsen over 45.000,- ved kjøp i Danmark kontra kjøp hos Møller. Danmark har meget høye bilavgifter og får dermed bilen rimeligere fra fabrikk. Siden Norge ikke har avgifter på batteribiler, kan jo Nissanfabrikken prise den dyrt og likevel selge bra med biler.
Ski

Citroën C-Zero 2012, 63.000km - "motvillig" solgt - leveres 6/7-16
Honda Transalp 2001 - første batteriskift i 2012!
BMW i3 Full Pakke Protonic blue
www.rekkeviddeangst.com ..her blir det liv - trodde jeg, men så kom hurtigladerne...

Aspiranten

Sitat fra: Balrog på torsdag 10. januar 2013, klokken 11:24

På meg virker det som om Nissan melker norsk betalingsvilje for alt den er verdt og er livredd for parallellimport ettersom det vil fjerne Nissans merfortjeneste på det norske markedet. Derfor avstår de også fra sitt eget garantiansvar?

Skulle da bare mangle! Det er utrolig nok slik verden fungerer. Etterspørsel vs. tilbud = pris.

Det aller meste blir priset høyt i Norge, sammenlignet med andre land. Unntaket er gjerne elektronikk som vi har hatt meget bra konkurranse på.
Nissan Leaf

Leaffen

#7
Sitat fra: Balrog på torsdag 10. januar 2013, klokken 19:11
Sitat fra: BE på torsdag 10. januar 2013, klokken 13:53
Sitat fra: Balrog på torsdag 10. januar 2013, klokken 11:24
Likevel er det ikke et eneste land i verden (prove me wrong) der en Leaf koster mer.
Sverige
Danmark
Norge

Jeg synes det er VELDIG feil at Nissan så vidt jeg kan forstå bruker avgiftslettelsen skjenket av norske myndigheter til å ØKE sin egen fortjeneste i stedet for å øke salget av elbiler slik intensjonen gjennom avgiftslettelsen er. På denne måten subsidierer vi Nissans sviktende salg av fossilbiler. Hadde Leafen vært priset til 220.000 kr (som Nissan åpenbart lever fint på i alle andre land) så hadde elbilsalget tatt fullstendig av her til lands.

Teslas prising er såvidt jeg ser betydelig nærmere amerikanske priser - slik det skal være. Jeg kunne godt tenkt meg en av hver bil, men jeg forstår ikke hvorfor Nissan Norge skal ha mangfoldige titusener for å transportere bilene hit ift. andre land. Det gjør at jeg ikke har kjøpt en Leaf enda, og kanskje ender opp med noe helt annet. Eller parallellimporterer.

Helt enig med deg! Synes det bare føyer seg inn i hele rekken av hvordan Nissan med sine forhandlere ser på oss som kunder. Nissan hadde et kjempeforsprang på sine konkurrenter når Leaf ble lansert. Siden den gang er det jo bare blitt klarere og klarere for oss early adaptors at vi bare er et hår i suppen for dem. Kan for eksempel nevne følgende 10 saker:

1.Tok i utgangspunktet stor overpris for å skvise ut mest mulig kortsiktig fortjeneste. Prisen blir de nok nødt til å senke dramatisk når de får reelle konkurrenter på banen.
2. Ga ingen reell garanti på batteriene før de ble presset inn i et hjørne i det Amerikanske markedet. Vi ble tvunget til å underskrive et fjollete skriv når vi kjøpte bilen.
3. Et 12V batteri som utlades, selv om bilen er plugget til. Dette skal visst være sånn.
4. Oss som fremdeles sliter med en dunkelyd fra en dårlig forstilling. Dette skal visst også være sånn.
5. Ingen oppdatering av medlevert kart til brukbarhet på kjøpstidspunktet.
6. Et halvutviklet varmeapparat som de på ingen måte viser noen som helst erkjennelse av at inneholder et slett håndtverk. Hvor hører det for eksempel hjemme at man ikke kan skru av varmen? Eller at DC/DC omformeren ryker hvis man glemmer å slå av forvarming før man starter bilen. 5-6 ukers leveringstid på nye DC/DC omformere? Går det ikke fly fra Japan?
7. Oversalg delux av reell rekkevidde. Spesielt rekkevidde vinterstid.
8. Alt for høye servicekostnader.
9. En nettløsning som er komplett ubrukelig. Null verdi. Ingen signaler om at de er interessert i å fikse på dette.
10. Null interesse for å informere oss om hva som skjer. Null interesse for å vise at de setter pris på sine betatestere.

Disse sakene gjør at kjempeforspranget er spist opp i løpet av kort tid. For mitt vedkommende blir det sånn at jeg aldri mer kommer til å kjøpe Nissan. Er for så vidt lei av å bli lurt, og føler meg utnyttet som betatester. Nissan kunne gitt oss Early Adaptors en viss oppmerksomhet og visse fordeler. Det har vi fortjent. Det eneste som kan få meg til å endre syn på Nissans frynsete rykte er en storstilt tilbakekalling av alle biler. Fiks problemene for oss, så kan vi snakkes.

Evig eies kun et dårlig rykte.

Jeg håper virkelig at Tesla lykkes med sin filosofi. Maken til kundeimøtekommenhet og vilje til å høre på kundene finnes ikke i denne verden (i hvert fall innen bilverdenen). Teslas entusiasme smitter over på oss kunder. De har virkelig skjønt at den enkleste og beste formen for markedsføring er fornøyde kunder som forteller om sine opplevelser til nye kunder. Følgende 10 saker karakteriserer Tesla:

1. Entusiasme og grundervirksomhet.
2. Ingen overprising i Norge. Vi får de samme prisene som i resten av Europa. Og i å med at vi ikke har importavgift eller mva får vi reelle besparelser i forhold til resten av Europa.
3. Et genuint ønske om å lage verdens beste bil og verdens beste vedlikeholdssystem.
4. Et selveid og verdensomspennende vedlikeholdskonsept. Kan ikke vi komme til Tesla, kommer Tesla til oss.
5. Mulighet for å kjøpe et forutsigbart vedlikehold inkludert alle slitedeler utenom dekk.
6. Mulighet for å kjøpe nytt batteri etter 8 år med en forutsigbar kostnad.
7. Kontinuerlig oppdatering av software uten merkostnad for kundene.
8. Stadig ny og overraskende funksjonalitet lastet ned direkte til din bil. Man får tilført en merverdi.
9. Virkelig og genuint opptatt av å informere kunder på diverse nettforum. Viktige personer hos Tesla bruker mye tid til å lese om ønsker og problemer, informere om nye løsninger og å svare på spørsmål.
10. Virkelig opptatt av å lage noe som appelerer til meget kresne kundegrupper. Mange kan tenke seg å kjøpe Tesla ut fra design, ytelser og prestasjoner. Appelerer til nye kundegrupper.

Til syvende og sist er det kundetilfredshet som avgjør om hvem som kommer til å lykkes. Og det blir ikke Nissan. Sorry. Nissans tankegang minner litt om gufset fra "den engelske storhetstiden". Den gang de produserte Wauxhall og Morris. Forøvrig så skal jo 2013 modellen av Leaf produseres i England, så det skal jo bli spennende...? Not!

Bergen. Nissan Leaf siden januar 2012. 39000km.
Tesla en gang i fremtiden???

el nino

Skjønner av innlegget at du er veldig "skuffa" over Nissan og Leaf, og ville heller hatt en Tesla-----men den er vel noen hundre tusen dyrere, og det er ikke alle som har råd eller lyst til å legge så mye i en bil.
Jeg som har hatt to Thinker, og vært et "offer" for flere konkurser, svindyr batterileie av Siemens uten å få noe igjen,(var blitt lovet en batteriavtale)+ en del barnesykdommer av Lading, CPU, varmekolbe, mm. er rimelig fornøyd så langt med Leafen og Nissan. Så uten å ta for meg alle dine punkter, tror jeg de fleste opplever en mer balansert opplevelse av disse.(Iflg. dette forum)
Men alt kan bli bedre, og det håper jeg også gjelder for Leaf og fremtidig produksjon.

erikf

Modelsn sitt innlegg har en litt i overkant negativ vinkling. Enig med el nino at dette ikke er hvordan folk flest føler det.
Enig i at Nissan fortjener kritikk. Men de positive sidene ved det de har laget veier fremdeles mye tyngre for min del.
Spesielt hvis ikke eksisterende kunder blir bedre behandlet og fulgt opp med oppdateringer av bilen fremover ganske snart (dc/dc, carwings, kart...) vil jeg slutte å anbefale folk å kjøpe Nissan.
Vanskelig å sammenligne Nissan med filantropen Elon Musk sitt prosjekt. Nissan kjører tilsynelatende en del med kapitalistisk strategi. Sett utenfra fremstår det i alle fall slik.
Bergen - Leaf 2012-2019 - model3 2019-

Balrog

Jeg mener heller ikke å henge ut Nissan - men jeg ser at min oppfatning av at avgiftsfritaket i Norge putter Nissan uavkortet i egen lomme står ved lag. I Tyskland er nypris på en Leaf 36990 Euro som tilsvarer 270.000 kr, dvs det samme som Nissans pris her til lands. Tysk mva på 19% kan direkte trekkes fra ved egenimport.

Hva får man så for 50.000 kr i merpris i Norge? 5 års garanti på noen deler av kjøretøyet og ikke minst 5 års reklamasjonsrett. Ut fra forumet virker det som om man må bruke en del ressurser på å få Nissan/forhandlere til å stå for garati og reklamasjonsrett, men det er dessverre ikke uvanlig i bilbransjen.

Det blir spennende å se hvordan Nissan priser opp 2013-modellen av Leaf. Jeg gjetter på 249.900 for "økonomimodellen", dagens 263.000 for standardutgaven og 280.000+ for "toppmodellen". Denne prisingen kommer antagelig til å fastholdes inntil enten parallellimporten blir for stor eller VW Golf kommer på markedet ettersom Ford ikke er interessert i å selge sin elektriske Focus og Renault har den vanvittige batterileieavtalen som er like gunstig for leietaker som Elkjøps mobiltelefonforsikring.

Det eneste problemet med dette er at gniere som meg blir sittende på gjerdet fordi bilen er overpriset ift. naboland og kommende konkurrenter.
Tesla S P85 fra 270913
Japanskprodusert Nissan Leaf importert fra USA i 2013 og derfor bannlyst av Nissan Norge.
Tesla Model 3 LR AWD solgt.
Tesla Model S 75D.
Zero SR elektrisk motorsykkel.

Balrog

Sitat fra: Aspiranten på lørdag 12. januar 2013, klokken 00:09
Sitat fra: Balrog på torsdag 10. januar 2013, klokken 11:24

På meg virker det som om Nissan melker norsk betalingsvilje for alt den er verdt og er livredd for parallellimport ettersom det vil fjerne Nissans merfortjeneste på det norske markedet. Derfor avstår de også fra sitt eget garantiansvar?

Skulle da bare mangle! Det er utrolig nok slik verden fungerer. Etterspørsel vs. tilbud = pris.

Det aller meste blir priset høyt i Norge, sammenlignet med andre land. Unntaket er gjerne elektronikk som vi har hatt meget bra konkurranse på.

Jeg tror du misforstår økonomisk teori rundt prisdannelse. I et marked med fullkommen konkurranse (forutsetter bl.a at ingen har markedsmakt) vil markedsprisen være krysningspunktet mellom den fallende etterspørselskurven og den stigende tilbudskurven. I dette tilfellet har Nissan monopol på denne typen produkt (ingen fullverdige alternativer) og beregner da (formodentlig) prisen ut fra det vi kaller optimal markedstilpasning, dvs der de tjener mest totalt (inntekter-kostnader) dvs. der marginalfortjenesten er tilnærmet null. Jeg tror likevel analysen deres er for dårlig og at total inntjening hadde blitt vesentlig høyere med et lavere prispunkt på Leafen - ned mot 230.000 for å nå det relativt store markedet av "elbiltvilere". Per idag velger man prismessig mellom en Leaf og en Quasqai 2wd, sistnevnte er noe av det tryggeste man kan velge vurdert ut fra annenhåndsverdi, mens utrygghet rundt batterilevetid (Som Nissan selv ikke akkurat har bidratt til å redusere) gjør Leafen til et mer usikkert investeringsobjekt i den grand man kan kalle bilkjøp for en investering.

Dette betyr at hadde Nissan gitt nordmenn hele statens avgiftsfritak i form av "normal pris" på bilen, ville bilen bli solgt til ca 220.000 og hadde vært Norges mest solgte bil - tror jeg. I stedet skal nordmenns betalingsevne  melkes, og Leafen fallbys prismessig i andre land for å bli kvitt lageret av 2012-modeller som har hopet seg opp. Kapitalisme ruler. Nissan beviser her at en avgiftslettelse på biler generelt i dette landet bare delvis hadde kommet forbrukere til gode. Det meste hadde gått rett i bilselgernes lomme i form av økt fortjeneste i et land med høy betalingsevne og -vilje.

Dette gjør at jeg synes Leafen like gjerne kan få Scrooge-stempel som Svanemerke her til lands. Beklager hvis min melding reduserer salget av 2012 Leaf, men jeg er selvsagt bestikkelig som de fleste andre om man ønsker at jeg sletter innleggene...  ;)
Tesla S P85 fra 270913
Japanskprodusert Nissan Leaf importert fra USA i 2013 og derfor bannlyst av Nissan Norge.
Tesla Model 3 LR AWD solgt.
Tesla Model S 75D.
Zero SR elektrisk motorsykkel.

Rio

Sitat fra: erikf på søndag 13. januar 2013, klokken 13:47
Modelsn sitt innlegg har en litt i overkant negativ vinkling. Enig med el nino at dette ikke er hvordan folk flest føler det.
Enig i at Nissan fortjener kritikk. Men de positive sidene ved det de har laget veier fremdeles mye tyngre for min del.
Spesielt hvis ikke eksisterende kunder blir bedre behandlet og fulgt opp med oppdateringer av bilen fremover ganske snart (dc/dc, carwings, kart...) vil jeg slutte å anbefale folk å kjøpe Nissan.
Vanskelig å sammenligne Nissan med filantropen Elon Musk sitt prosjekt. Nissan kjører tilsynelatende en del med kapitalistisk strategi. Sett utenfra fremstår det i alle fall slik.

Jeg tror det er litt mer komplisert enn som så - fordi dette er fremdeles ganske ny teknologi:

La oss si at "alle" Nissan-batteriene har en feil, som gjør at de dør på 4-års-dagen. Da vil Nissan måtte erstatte alle, og det vil koste dem ufattelig mye. De kan ikke engang erklære seg konkurs, fordi verdien av fabrikker, osv. er verd langt mer, så de MÅ betale. På grunn av dette, så må Nissan ta seg ekstra betalt for å dekke inn denne muligheten.

Hvis Tesla, derimot, skulle havne i en lignende situasjon (dyr feil på alle bilene, i garantiperioden) så vil konkurs være nærmest en selvfølge. Derfor trenger de ikke ta en slags "forsikring" i overpris, fordi de vil sannsynligvis aldri havne "der".


En annen ting:

Slik jeg ser det er Tesla en datamaskin med hjul, mens Nissan er en bil med ekstra mye elekstronikk og en datamaskin. Nissan er i bil-verdenen. De har en lang historie, og de er vant med fossilbiler. For dem er dette en "litt merkelig fossilbil", mens for Tesla så gjør de ikke annet.

Kulturen i selskapene teller mye.
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

timingbeltkiller

#13
Å måtte betale halv avgift for en avgiftsfri vare er temmelig utbredt.
Du behøver ikke dra lengre enn til "Tax-free'en" på nærmeste flyplass.
Ta polprisen og rens den for særavgiftene, så ser du klart flyplassutsalget
mener du får spriten billig nok enda om de tilraner seg deler av avgiftsfritaket.

Ta en vilken som helst stv som selges i varebilversjon.
Da ser du det samme: En del av avgiftsnedsettelsen blir du snytt for.

For noen år siden ble luksusavgift 33% på kosmetikk avskaffet.
De fleste prisene gikk null eller kun bagatellmessig ned.

osv, osv, osv.



Værvarsel for de neste 100 år:
Fare for kortvarige perioder med oppholdsvær.

timingbeltkiller

Sitat fra: Modelsn på lørdag 12. januar 2013, klokken 23:30
Synes det bare føyer seg inn i hele rekken av hvordan Nissan med sine forhandlere ser på oss som kunder. Nissan hadde et kjempeforsprang på sine konkurrenter når Leaf ble lansert. Siden den gang er det jo bare blitt klarere og klarere for oss early adaptors at vi bare er et hår i suppen for dem. Kan for eksempel nevne følgende 10 saker:.......
Nissan i likhet de øvrige etablerte bilprodusentene som selger elbiler i Norge ligger i følge Autoindex 2012 under gjennomsnittet mht eiertilfredshet. Det er rimelig å anta (den manglende) påliteligheten følger med som nissen på lasset når de utvider modellpaletten med en eller flere elbiler.

Dersom du har pålitelighet og driftsikkerhet som førsteprioritet ved valg av bil, holder du deg til merkene som er kjent for å score høyt her. Er de i tillegg blant de merkene som er greie å ha med å gjøre når du har noe å reklamere over, bør valget være lett.
Værvarsel for de neste 100 år:
Fare for kortvarige perioder med oppholdsvær.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA