Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Problemer med ettermontert Eberspacher.

Startet av SimenT, fredag 25. januar 2013, klokken 19:40

« forrige - neste »

SimenT

Hei

Jeg synes det er rart at det ikke finnes flere tråder om de ulike valgene av lakk og interiør, så jeg starter en.
Vi må jo sette opp en bil uten å ha sett det på forhånd.
Ut i fra bilder har jeg falt for:

Grå metallic
Grå 21" felger
Sammen ser disse skikkelig badass ut. Aston Martin James Bond vibber :)

http://www.mnx.ca/ModelS/picture.php?/9/category/1

Men hvilke interiør passer til denne setupen?
Jeg like tan og lysegrått, men er vel sort interiør som er det naturlige valget?

Hva tror dere?

Depositum Model X
Bestilt P85D sent mars lev.

laumb

Satser på samme farge, men med 19" hjul.
Interiøret blir nok stoff, da jeg liker dette veldig godt - og ser ikke noen grunn til å betale 10k ekstra for skinninteriøret (har hatt dette i de 4 siste bilene mine, og er ikke så veldig fan, faktisk.).

Oreo

Grå er en ganske fin farge og faller ikke inn med alle sølv(grå) som var populært en stund.
Hadde selv en SteelGray Saab95 som jeg var meget fornøyd med.
Tror jeg ville valgt sort interiør, eller kanskje grå. Spørs hvilket dekor du går for.
Husk du selv må bli fornøyd, uansett hva andre sier (og da støter en på mange forskjellige meninger)  ;)
Sør-Trøndelag, x-Hvit Nissan LEAF, 19.01.12-13.05.13
Tesla Model S, P85+ #P12xx/VIN 14 4xx 11.09.13
Tesla Model X, 100D 17.12.2017

Dix Hallpike

Jeg kunne i utgangspunktet tenkt meg svart bil. Imidlertid er jeg noe skeptisk til kvaliteten på lakken uten metallic, med tanke på riper å slikt, noe som lett vises på svart farge. Noen som har sett noen erfaringer/uttalelser omkring dette?
X100D. 6s. 2018
Pearl White. P85+. Trondheim. Levert 29.10.13. (Solgt)

Eopheim

Jeg går for svart (preformance), svart skinn, pianodekor, 19" felger sommer +
vinter (har ødelagt nok 21"felger på de elendige norske veiene....)
Nissan Leaf,svart,36000km- solgt
Model S,P753 VIN:P14408, bestilt april 12

OleJA

Sitat fra: Dix Hallpike på torsdag 10. januar 2013, klokken 09:14
Jeg kunne i utgangspunktet tenkt meg svart bil. Imidlertid er jeg noe skeptisk til kvaliteten på lakken uten metallic, med tanke på riper å slikt, noe som lett vises på svart farge.

Kunne også godt tenkt meg sort, men går nok for mørk blå av årsaker som du beskriver ovenfor. Denne skal til forveksling se nærmest svart ut.

Er mer usikker på interiør. Etter å ha eliminert hva jeg ikke skal ha så blir det trolig 'Pianosort' eller kanskje 'lacewood'. Er heller ikke noen stor tilhenger av skinn, dette blir for glatt/kaldt. Så da blir det mest sannsynlig sorte stoffseter. Kommer det en saklig løsning med alcantara/skinn så velger jeg kanskje det.
(Forstår ikke hvorfor Tesla putter alcantaraen på sidestøttene i performance utgaven, det er jo på sitteflatene denne skal være for å få bedre friksjon)
Perlehvit P85, VIN P15981
Reservert 2 x Model Y

laumb

Skal du ha stoffinteriør er pianolakk eneste alternativ for interiør.

Trolig har de lagt alcantaraen på siden for å gi friksjon der, i stedet for massiv sidestøtte og trange seter.


_____
Tapatalkin' from iTalatut.

Stig O

#7
Fordelen med alcantara på sidevangene, er at det er her sprekker i skinnet oppstår først. Spesielt på lyse farger vises dette godt. Ellers er jeg enig i at det skulle vært alcantara på sitteflatene også. Har hatt det på de siste bilene, og er mye bedre både sommer og vinter. Når det gjelder sort har jeg bevisst valgt vanlig sort i stede for sort metallic på de to siste bilene. Synes det er finere en metallic, som virker mere grå.Har ikke merket mere striper på disse , men da skal det sies at jeg er over middels når det gjelder renhold og polering.Blir vel sort nå også, selv om jeg begynner å bli til lei etter at de siste fem bilene har vært sort. De blir jo støvete etter første turen.
Odda Hardanger


P85 Pearl white,Tan,Carbon,Pano,Park,Lys,Tech,Lyd,Hattehylle,Dobbeltlader. Midtkonsoll og TSW Nurburgring 20" R2 255/35-20 og 21" 
Byttet Breyton til Work Gnosis 9x22 og 10.5x22 med 245/30-22 og 285/25-22

Bilder
Instagram / stigtronvold

OleT

Rød, med grå seter og karbonfiber.

Kunne jeg fått "Roadster-oransje", hadde jeg tatt det. Det gjør det så mye lettere å finne igjen bilen på en parkeringsplass overfylt av sølvgrå og svarte biler.
Rød Model S, 85kWh, "Red Dwarf"
Blå e-UP, "Blue Giant"

Celter

Jeg håper å se flere av fargene IRL før jeg må bestemme meg. Jeg er spent på den nye rødfargen som ennå ikke finnes på noen biler. Ellers så vurderer jeg grønt og brunt.
Interiøret blir sort skinn, men ellers er jeg usikker også her. Er redd pianolakk fort blir fullt av fingermerker. Ingen av tresortene er den tresorten jeg helst kunne tenkt meg.
Porsche Taycan Turbo (Bestilt)
Tesla P85D  (Solgt)
Tesla P85+ (Solgt)

cs erlend

Ser at mange argumenterer for stoff-interiør, men blir dere ikke litt skremt når spec på Teslamotors.com sier følgende om stoffinteriøret: Utpreget interiør med overflater av stoff og syntetisk lærmateriale
Syntetisk lærmateriale = skai og det er ikke akkurat premium eller veldig i vanlig på europeisk spec lenger.
Jeg må se (og kjenne) stoffinteriøret før jeg vurderer det som alternativ til skinn.
BMW i3
Fiat 500
Porsche Cayenne
BMW 2800 CS
Model 3 bestilling kansellert

Siggen

Sitat fra: Dix Hallpike på torsdag 10. januar 2013, klokken 09:14
Jeg kunne i utgangspunktet tenkt meg svart bil. Imidlertid er jeg noe skeptisk til kvaliteten på lakken uten metallic, med tanke på riper å slikt, noe som lett vises på svart farge. Noen som har sett noen erfaringer/uttalelser omkring dette?

At den er uten metallic(metallic med perleeffekt er f.eks dyrt å få "hard" i bilproduksjon så de fargene er ofte mer utsatt for riper) har svært lite å si på motstand mot riper. Det som har noe å si er om svartfargen er med klarlakk(og eventuelt hvilken type klarlakk) eller det som i lakkverden kalles singlestage.
Ellers så har leverandøren av lakken også mye og si for "hardheten" på lakken. Litt tullete så kan en si er det lett å få riper så er det lett og billig å få dem fjernet også såfremt det ikke japsebil da de fleste japanske bilprodusenter nå bruker lakk som skal ha svært gode egenskaper mot det som kalles clearcoat faliure(Chevrolet måtte lakkere om en del 1000 biler på starten av 90tallet grunnet nytt anbud og ny leverandør av lakk som ikke holdt spesifikasjonene for å forhindre ccf) og oksidering. Som igjen gjør lakken svært varmesensetiv under polering og man får lett hologrammer og kjørespor hvis man ikke vet hva man holder på med.

Er nå på min 9 svarte bil, denne gang med perleeffekt, og naboen tror vi driver begravelsesbyrå, men MS blir nok med høy sansylighet svart den også :) Jeg syns det bare er kos og moro å ta en langhelg på 30 timer i garasjen med poleringsmaskinen og man ender opp med en bil som ser bedre ut enn når den kom fra forhandleren.

Dix Hallpike

Sitat fra: Siggen på fredag 11. januar 2013, klokken 09:41
Sitat fra: Dix Hallpike på torsdag 10. januar 2013, klokken 09:14
Jeg kunne i utgangspunktet tenkt meg svart bil. Imidlertid er jeg noe skeptisk til kvaliteten på lakken uten metallic, med tanke på riper å slikt, noe som lett vises på svart farge. Noen som har sett noen erfaringer/uttalelser omkring dette?

At den er uten metallic(metallic med perleeffekt er f.eks dyrt å få "hard" i bilproduksjon så de fargene er ofte mer utsatt for riper) har svært lite å si på motstand mot riper. Det som har noe å si er om svartfargen er med klarlakk(og eventuelt hvilken type klarlakk) eller det som i lakkverden kalles singlestage.
Ellers så har leverandøren av lakken også mye og si for "hardheten" på lakken.

Takk for oppklaring, Siggen. Jeg har heller ikke noe i mot å stå timer med "detailing" av bil så lenge det er en bil som MS. Vi får da håpe Tesla bruker en god type klarlakk fra en god leverandør. Vet du noe om dette?
X100D. 6s. 2018
Pearl White. P85+. Trondheim. Levert 29.10.13. (Solgt)

Siggen

#13
Sitat fra: Dix Hallpike på fredag 11. januar 2013, klokken 10:27
Sitat fra: Siggen på fredag 11. januar 2013, klokken 09:41
Sitat fra: Dix Hallpike på torsdag 10. januar 2013, klokken 09:14
Jeg kunne i utgangspunktet tenkt meg svart bil. Imidlertid er jeg noe skeptisk til kvaliteten på lakken uten metallic, med tanke på riper å slikt, noe som lett vises på svart farge. Noen som har sett noen erfaringer/uttalelser omkring dette?

At den er uten metallic(metallic med perleeffekt er f.eks dyrt å få "hard" i bilproduksjon så de fargene er ofte mer utsatt for riper) har svært lite å si på motstand mot riper. Det som har noe å si er om svartfargen er med klarlakk(og eventuelt hvilken type klarlakk) eller det som i lakkverden kalles singlestage.
Ellers så har leverandøren av lakken også mye og si for "hardheten" på lakken.

Takk for oppklaring, Siggen. Jeg har heller ikke noe i mot å stå timer med "detailing" av bil så lenge det er en bil som MS. Vi får da håpe Tesla bruker en god type klarlakk fra en god leverandør. Vet du noe om dette?

Jeg vet ikke noe om hvem som er leverandør til Tesla eller om de bruker Singlestage lakk uten metallic eller base + klarlakk, desverre.

Edit: For å gjøre forvirringen komplett så kan man lakkere biler singlestage med metallic, men jeg vet ikke om noen som bruker den prosessen(Dryt og krevende for å få ett "greit" resultat). De aller fleste produsenter lakkerer i dag biler uten metallic i to trinn(base + klarlakk)

jkirkebo

Sitat fra: Siggen på fredag 11. januar 2013, klokken 09:41
Jeg syns det bare er kos og moro å ta en langhelg på 30 timer i garasjen med poleringsmaskinen og man ender opp med en bil som ser bedre ut enn når den kom fra forhandleren.

Ja, så forskjellige kan vi være ;)
Polering er vel omtrent den verste jobben jeg gjør og jeg kommer garantert bare til å sette den bort til proffene to ganger i året. Så kan jeg heller jobbe et par dagsverk overtid den helga isteden og komme ut stort i pluss ;)
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA