Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Erfaringer - kjøring av Model S vinterstid

Startet av ehaarberg, fredag 25. januar 2013, klokken 12:51

« forrige - neste »

gyathaar

Har forresten planlagt å implementere sending av addresser/kjøreruter til bilen..

har funnet ut hvordan man kan åpne opp carwings routeplanner (samme som man finner på websiden til nissan) og sende kjørerute til bilen fra mobilen..
Det fins 2 versjoner av routeplanner.. den som startes fra websiden, og en mobil versjon som brukes i den japanske androidappen.
Problemet er at hvis man ikke bruker den japanske serveren for innlogging, så må man spesifisere hvilket land man tilhører (med tilpasset programkode per land)...

Et annet alternativ er å bruke google maps for å sende addresser til bilen, men da kan man bare sende addresser, ikke kjøreruter...  (men enklere å implementere gobal kode)...

Hva er mest interessant? (har allerede skrevet kode som gjør at carwings routeplanner virker kun i norge og globalt hvis man bruker japansk innlogginsserver (men da blokkerer man innlogging på andre innlogginsservere i et par timer))


Kryten

Nja det har vel vært sånn hele tiden tror jeg. Fikk ikke startet lading eller AC fra web i går. Bilen står i friluft så tror ikke det er dekningsproblem. (Når jeg kjørte hjem sjekket jeg det via carwings i menyen og fikk grå bil med full vifte)

Får sjekke i dag om det er noe endring..
Rød LEAF hentet 30.6.2012  - EL 17307

ELM327 med bryter for CAR-CAN til EV-CAN

gyathaar

Hvis du har grå (istedenfor hvit) bil i carwingsmenyene i bilen,
har bilen etter det jeg har forstått ikke kontakt med carwingsserverene av en eller annen grunn.
For noen virker det visstnok å koble fra 12V batteriet noen minutter.

Har ikke opplevd dette selv, bare det jeg har lest å forumtråder.

Kryten

Rød LEAF hentet 30.6.2012  - EL 17307

ELM327 med bryter for CAR-CAN til EV-CAN

samc7ertsen

Jeg har installert appen (og widget) på min og konas Android telefon. Hhv xperia go og xperia v. På min telefon virker den perfekt, på konas virker ikke kommandoen AC på fra widget eller app. Hun kan få oppdatert info, så påloggingen må virke. Har prøvet å sjekke at alt er likt og det ser for meg ut til å være iorden. Kan to mobiler "gå i veien for hverandre"? Noen som har ideer?

Rio

Sitat fra: samc7ertsen på søndag 17. mars 2013, klokken 21:52
Jeg har installert appen (og widget) på min og konas Android telefon. Hhv xperia go og xperia v. På min telefon virker den perfekt, på konas virker ikke kommandoen AC på fra widget eller app. Hun kan få oppdatert info, så påloggingen må virke. Har prøvet å sjekke at alt er likt og det ser for meg ut til å være iorden. Kan to mobiler "gå i veien for hverandre"? Noen som har ideer?

Er begge satt til å bruke "Europa"?

Jeg har appen på både mobil og nettbrett, og det fungerer fint. (Bortsett fra at den timer out noen ganger, og man må oppdatere flere ganger for å få oppdatert - jeg antar det skyldes sent svar fra serveren.)

Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

Rio

Et par andre ting: (Jeg vet ikke om dere har sjekket samtidig, eller om noe kan være forskjellig fra tidspunkt til tidspunkt.)

1) Hvis ladekontakten (J1772) er i bilen, men det ikke er spenning på Schuko, så vil bilen sende en feilkode tilbake, men dette tror jeg ikke håndteres korrekt av appen.

2) Du kan få oppdatering fra serveren (ikke fra bilen), og du får denne før svaret komme fra bilen, som sendes til serveren, som sendes til mobilen (hvis den fremdeles lytter).
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

gyathaar

Sitat fra: samc7ertsen på søndag 17. mars 2013, klokken 21:52
Jeg har installert appen (og widget) på min og konas Android telefon. Hhv xperia go og xperia v. På min telefon virker den perfekt, på konas virker ikke kommandoen AC på fra widget eller app. Hun kan få oppdatert info, så påloggingen må virke. Har prøvet å sjekke at alt er likt og det ser for meg ut til å være iorden. Kan to mobiler "gå i veien for hverandre"? Noen som har ideer?
Har du sjekket om klimakontrollen kommer på eller ikke? (om det er statusen i appen som er feil eller om kommandoen aldri går gjennom?)

En annen ting kom muligens kan gjør det er om klokka/dato på mobilen er feil.
Appen må sende et allerede passert tidspunkt til carwings for at klimakontrollen skal slå seg på..
Appen bruker et tidspunkt 30 dager tilbake i tid.. men hvis man sender et tidspunkt soom er for lant tilbake i tid, eller for nylig, vil det ikke virke (spesielt den alternative euopeiske serveren er følsom for dette).
Så hvis telefonen har feil måned eller år satt, kan det være problemer med funksjonen for å slå på klimaanlegg.

RuneW

#128
Nå i det siste har det enten vært Carwings-problemer eller problemer med app'en. Jeg får i alle fall ofte bildet under  når jeg prøver å trykke oppdater.

Nexus 4, Android 4.2.2
TM3 LR AWD
TMY LR AWD (bestilt)

gyathaar

Fungerer for meg ialle fall.
Har opplevd å få den meldingen selv en gang når bilen sto i parkeringskjeller uten dekning.
Kan det være at bilen ikke får kontakt med carwings?

RuneW

Sitat fra: gyathaar på torsdag 23. mai 2013, klokken 22:16Kan det være at bilen ikke får kontakt med carwings?

Tja, det er jo ikke umulig. Men det var ingen spesiell grunn til det på tidspunktet.

Jeg tenkte mer på hvorfor akkurat den litt underlige teksten "INVALID INVALID" dukket opp.
TM3 LR AWD
TMY LR AWD (bestilt)

cra

Sitat fra: RuneW på fredag 24. mai 2013, klokken 09:34
Sitat fra: gyathaar på torsdag 23. mai 2013, klokken 22:16Kan det være at bilen ikke får kontakt med carwings?

Tja, det er jo ikke umulig. Men det var ingen spesiell grunn til det på tidspunktet.

Jeg tenkte mer på hvorfor akkurat den litt underlige teksten "INVALID INVALID" dukket opp.

Høres ut som det har med det "programmeringstekniske" å gjøre; verdiene som skal benyttes for å lage søylediagrammet inneholder feil av ett eller annet slag, og app'en sier ifra at dataene den skal bygge det på ikke er gyldig. F.eks. at det får NULL som verdi mens det antakelig forventer et array (ei liste) med tallverdier e.l.
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

Starfox


btt1771

Forstår ikke hvorfor jeg ikke klarer å logge meg inn på appen... Sier at brukernavn/passord er feil. Men når jeg logger inn på hjemmesidene til Nissan Carwings, kommer jeg rett inn uten problemer. Noen som har en viss anelse om hvorfor den ikke vil la meg logge inn på LEAF Manager-appen?

BE

Pass på at ikke telefonen legger til et mellomrom på slutten av brukernavnet/passordet, eller at det er noe tull med store/små bokstaver. Det er typisk dette som gjør at påloggingen feiler.
Sølv Leaf. Levert av Ålgård Auto November 2011.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA