Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Erfaringer - kjøring av Model S vinterstid

Startet av ehaarberg, fredag 25. januar 2013, klokken 12:51

« forrige - neste »

Rio

Sitat fra: gyathaar på torsdag 07. februar 2013, klokken 17:38
Sitat fra: Rio på torsdag 07. februar 2013, klokken 17:10
En annen ting:

Jeg har opplevd at den henger noen ganger på "oppdater". Jeg antar at det skyldes at:

1) Nissan-serveren svarer ikke
2) Mobiltelefonen mister PDP Context fordi den faller av nettet (i en heis, eller lignende) og får en ny IP-adresse etterpå.
3) Mobiltelefonen går fra wifi til 3G, og får ny IP-adresse.

Det som ville vært fint var hvis man kunne trykke på "Stopp" (steng appen), og så starte på nytt. Slik det er nå må man restarte mobilen for å komme ut av loopen.
Hmm.. ja det kan være slike ting... må gjøre appen litt mer robust i behandlingen av dette.. en timeout på requestene bør hjelpe litt (det er default ingen timeout på slike requester i android tror jeg).

Ellers trenger man ikke reboote telefonen.. man kan stenge den fra innstillinger -> programmer -> alle -> leaf manager -> tving stopp (det er i alle fall der det ligger på min samsung s2) eller diverse programmer man kan laste ned..

Ellers kan jeg kanskje legge til en knapp for å avslutte appen også..

Ja, M2M-programmering handler om robusthet og mer robusthet. Anta at alt feiler, og absolutt alle linker og servere kan dø! :erfaren:

Jeg tror også at hvis jeg var deg ville jeg endret "Oppdaterer" til noe mer ..eh... oppdatert. "Logger på", "Henter data", osv. - slik at man kan se det foregår noe.

En annen ting er feilhåndtering - for eksempel, forsøk å plugg ladekabelen i bilen, men ikke i veggen. Hvis man da forsøker å skrue på klimaanlegget får man feilmelding fra bilen (jeg har ikke forsøkt med Leaf Manager).

(Jeg har jobbet med M2M-kommunikasjon i forskjellige varianter i over 15 år, dog ikke med programmering.)
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

gyathaar

Sitat fra: Rio på torsdag 07. februar 2013, klokken 17:59
Ja, M2M-programmering handler om robusthet og mer robusthet. Anta at alt feiler, og absolutt alle linker og servere kan dø! :erfaren:
Var robust mot dette, men mistet noe av robustheten da jeg reprogrammerte den del på appen slik at man kan gjøre flere funksjoner samtidig uten å miste status-linja oppe.
Har rett og slett glemt å legge til måte å komme ut av feilsituasjonen :)
(fikset det delvis på logg inn knappen i versjon 1.31)

Har planlagt å vise hver operasjon i toppen. men ikke kommet til det ennå :)

Og ja.. feilmeldinger vises kun på innloggingen for tiden tror jeg :) (dvs.. de vises egentlig.. men blir så slettet umiddelbart etterpå :p )

Rio

Sitat fra: gyathaar på torsdag 07. februar 2013, klokken 18:24
Sitat fra: Rio på torsdag 07. februar 2013, klokken 17:59
Ja, M2M-programmering handler om robusthet og mer robusthet. Anta at alt feiler, og absolutt alle linker og servere kan dø! :erfaren:
Var robust mot dette, men mistet noe av robustheten da jeg reprogrammerte den del på appen slik at man kan gjøre flere funksjoner samtidig uten å miste status-linja oppe.
Har rett og slett glemt å legge til måte å komme ut av feilsituasjonen :)
(fikset det delvis på logg inn knappen i versjon 1.31)

Har planlagt å vise hver operasjon i toppen. men ikke kommet til det ennå :)

Og ja.. feilmeldinger vises kun på innloggingen for tiden tror jeg :) (dvs.. de vises egentlig.. men blir så slettet umiddelbart etterpå :p )

Ja, the devil is in the detail!  :-)

Et lite tips til Widget (og kanskje også selve appen) - det er stor forskjell på forskjellige skjermer. Når jeg klikker på "Oppdatering" i widget, så må jeg se veldig forsiktig for å se at det er grået ut. Hva med å endre på fargen på selve knappen?

Samme med "Klimakontroll AV" - jeg vil gjerne foreslå at du endrer farge på et område, slik at det blir lettere å se.

Akkurat nå har den forsøkt å oppdatere siden litt etter 17:00. Jeg vet ikke hvorfor den henger - den står på "Europa".


Gratulerer med app og widget, forresten! Du fortjener skryt!
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

gyathaar


BE

Det blir bare bedre og bedre. En av nyhetene er at widget forteller hva den gjør, veldig bra!

Den offisielle appen er avinstallert for lenge siden :-)
Sølv Leaf. Levert av Ålgård Auto November 2011.

Rio

Sitat fra: gyathaar på lørdag 09. februar 2013, klokken 00:07
Har gjort noen utbedringer på dette i versjon 1.32

Meget bra! :)

Jeg tillater meg å komme med et par småkommentarer (siden du virker åpen for tilbakemeldinger):

1) I appen: Distansen etter "AC på" og "AC av" er skrevet fryktelig smått. Kanskje det kan stå under batterigrafen med en større font?

2) Småplukk: Under "Lading"-fanen: på selve knappen står det "Lade timer", i stedet for "Ladetimer" som brukes over.

3) Småplukk: Under "Klima"-fanen: "Nåværende klimakontrolltimer".

4) På flere sider og widget: Det ville vært kjempefint hvis du endret bakgrunnsfarge bak teksten for "Av", "På", normallading, etc.  (Faner for lading, klima og widget). Det er mye raskere å se på, og man trenger ikke briller!  8)

4) Widget: Det står noen små merkelige tegn under ordet "Lading" på "Lading"-knappen.

Et meget godt stykke arbeid.

For øvrig: jeg testet bytte av IP-adresse midt i en oppdatering, og fikk (helt korrekt) en feilmelding, men den hang ikke, slik den gjorde før. Hvis du implementerer automatisk "retry", så husk å være snill med nettverket. Forsøk et par ganger kort etter hverandre, og så la det være lengre stunder mellom nye forsøk. (Det er noen apper som forsøker og forsøker og forsøker i det uendelige, og de er upopulære med M2M-leverandører! ;) )

Som sagt, du skal ha skryt!




Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

gyathaar

#111
Sitat fra: Rio på lørdag 09. februar 2013, klokken 10:36
Meget bra! :)

Jeg tillater meg å komme med et par småkommentarer (siden du virker åpen for tilbakemeldinger):

1) I appen: Distansen etter "AC på" og "AC av" er skrevet fryktelig smått. Kanskje det kan stå under batterigrafen med en større font?

2) Småplukk: Under "Lading"-fanen: på selve knappen står det "Lade timer", i stedet for "Ladetimer" som brukes over.

3) Småplukk: Under "Klima"-fanen: "Nåværende klimakontrolltimer".

4) På flere sider og widget: Det ville vært kjempefint hvis du endret bakgrunnsfarge bak teksten for "Av", "På", normallading, etc.  (Faner for lading, klima og widget). Det er mye raskere å se på, og man trenger ikke briller!  8)

4) Widget: Det står noen små merkelige tegn under ordet "Lading" på "Lading"-knappen.

De fleste av disse er resultater av skalering på forskjellige typer telefon/brett..
f.eks. står de på både min galaxy s2 og på min nexus 7: 'Lading på' på knappen i 4 :)
Skriftstørrelsen på forskjellig utstyr anhenger også av instillinger på på apparatet...

Har planlagt å lage ikoner for de mest problematiske tekstene

Sitat
Et meget godt stykke arbeid.

For øvrig: jeg testet bytte av IP-adresse midt i en oppdatering, og fikk (helt korrekt) en feilmelding, men den hang ikke, slik den gjorde før. Hvis du implementerer automatisk "retry", så husk å være snill med nettverket. Forsøk et par ganger kort etter hverandre, og så la det være lengre stunder mellom nye forsøk. (Det er noen apper som forsøker og forsøker og forsøker i det uendelige, og de er upopulære med M2M-leverandører! ;) )

Som sagt, du skal ha skryt!
Ja.. jeg er klar over dette :)

Men er ikke bare for M2M trafikk dette er et problem... i jobben drifter bl.a jeg en server som mottar trafikk når abbonenter hos en teleleverandør (ikke norsk) begynner å gå tom for datatrafikk, og mot slutten av måneden begynner dette å skje for mange... og den største synderen på dette er klart apper og innebygde programmer på iphone :) hvis de ikke får et forventet svar på tilkoblingen, spammer de gjerne samme connect-requesten mange ganger i sekundet :)

Kryten

har lagt merke til at jeg etter siste oppdatering må oppdatere et par ganger for å se om jeg har slått oppå AC

Sent from my Nexus 4 using Tapatalk 2

Rød LEAF hentet 30.6.2012  - EL 17307

ELM327 med bryter for CAR-CAN til EV-CAN

Rio

Ja, jeg har også oppdaget det.

Samtidig, så har Nissan hatt problemer med deres servere, fordi man kunne få forskjellige svar fra den langsomme og raske Europa serverene.
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

gyathaar

Flyten i kallene er uendret.. så må være Nissans servere som er treige.

Kjekkfrid

Først: er kjempefornøyd med widget'en! Virker som bare det. Tusen takk!
Bruker widget mest til å starte varming av bil om morgenen.
Etter at jeg la inn varsling på epost for bruk av klimakontroll, har jeg sluttet å oppdatere for å sjekke om det gikk greit. En epost varsler om det var vellykket eller ikke. Har opplevd å få feilmelding en gang, noe som var en grei melding om at jeg måtte ta grep.
Kan gå dager uten at jeg oppdaterer status på widget nå.
"Ella", 16.02.2012
DBS City, ombygd til elsykkel 2011

gyathaar

Godt at dere er fornøyd og bruker appen. ;)

Vises av statistikken også...
Omtrent halvparten av brukerene som har installert appen bruker den hver dag (omtrent 80% av brukerene bruker den minst en gang i uka) .. og i snitt bruker hver bruker den ca 4 ganger per dag.


Rio

Sitat fra: gyathaar på søndag 10. februar 2013, klokken 18:00
Flyten i kallene er uendret.. så må være Nissans servere som er treige.

Hei,

Det er vanskelig å vite hva som er galt, men da jeg skrudde på varmen i akkurat nå (tidligere oppdatert: 17:xx) så stod det "Oppdatert 10:29" (!) etterpå. Da jeg oppdaterte igjen kom 18:21 (korrekt).

Lignende ting skjedde i går og lørdag. Tror ikke jeg har sett det før det.

Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

Kryten

#118
Jeg sliter litt med å starte AC og lading fra appen (både i appen og i widgeten..)

Jerg ser at jeg på you+nissan får spørsmålet er du sikker på at du vil atsrte ladning nå?

Kan dette ha noe med saken å gjøre?
Rød LEAF hentet 30.6.2012  - EL 17307

ELM327 med bryter for CAR-CAN til EV-CAN

gyathaar

Sitat fra: Kryten på torsdag 07. mars 2013, klokken 14:15
Jeg sliter litt med å starte AC og lading fra appen (både i appen og i widgeten..)

Jerg ser at jeg på you+nissan får spørsmålet er du sikker på at du vil atsrte ladning nå?

Kan dette ha noe med saken å gjøre?
Nei.. spørsmålet på websiden har ikke noe med saken å gjøre (appen kobler seg ikke til websiden)

Når jeg en skjelden gang har hatt problemer med å sende kommandoer til bilden, har det alltid skyldes at bilen har vært parkert i parkerinshus/kjeller med dårlig mobildekning.

Var vel noen store dekningsutfall rundt Oslo i går i alle fall, men hvor telenor har redusert dekning til envær tid vet jeg ikke (netcom har kart med det, men antar leafen bruker telenor)

Men hvis kommandoene fungerer fra websiden, forklarer ikke det saken.. Er dette noe som har begynnt å skje nylig?

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA