Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Parkering ladeplass uten å lade

Startet av Rio, søndag 20. januar 2013, klokken 23:21

« forrige - neste »

Lanber

En annen sak er hvor lenge momsfritaket holder på EL bil.
Jeg tipper ny regjering kommer til å innføre moms på EL biler, spørsmålet blir bare om det kommer i oktober eller til nyttår 2013/2014. Førstnevnte for å unngå avgiftstilpassinger....som det så fint heter når noen har fordeler som skal fases bort

Celter

Sitat fra: Lanber på torsdag 03. januar 2013, klokken 19:28
Jeg tipper ny regjering kommer til å innføre moms på EL biler, spørsmålet blir bare om det kommer i oktober eller til nyttår 2013/2014. Førstnevnte for å unngå avgiftstilpassinger....som det så fint heter når noen har fordeler som skal fases bort

Jeg fatter ikke hvorfor dere tror en ny regjering vil øke skatter og avgifter. Det er det andre partier som er best på.
Porsche Taycan Turbo (Bestilt)
Tesla P85D  (Solgt)
Tesla P85+ (Solgt)

19quiz76

Sitat fra: Lanber på torsdag 03. januar 2013, klokken 19:28
Da må Høyre (og evt Venstre/Krf) bryte forliket de har inngått - tviler på at det skjer.
Sitering av 19quiz76 sine poster utenfor elbilforum.no tillates ikke uten samtykke.

TMS S85 VIN P15279. Grå 19" Pano Luft Sort Skinn Tech Lys Parksensorer Vinterpakke Dobbellader. Levert: 30.9.2013

+ stolt eier av -98 Peugeot 106 EL

Balrog

FrP er partiet som i alle år har kjempet med nebb og klør mot alt som lukter miljøvennlig. Klart at de ikke vil la elbiler ha lavere avgifter (og andre fordeler) enn fossilbilene. FrP sikter seg inn mot "folk flest" og folk flest verken kjører eller ønsker seg elbiler, tvert imot synes de at det er urettferdig at de får kjøre i kollektivfeltet og får gratis parkering. Med økte skatter og avgifter på elbiler (tilsvarende som for "vanlige biler") kan de delfinansiere reduksjon av skatter og avgifter og bompenger for bilistene som velger å brenne opp jordas oljereserver fortest mulig.

Disse tankene ble formidlet av personer høyt i FrP i et "lystig lag" jeg delvis deltok i, om enn pakka inn i mer populistisk retorikk. De mente i fullt alvor at global oppvarming bare er tull...

Men for all del, stem gjerne inn Siv og Erna dere. De kommer til makta uansett.
Tesla S P85 fra 270913
Japanskprodusert Nissan Leaf importert fra USA i 2013 og derfor bannlyst av Nissan Norge.
Tesla Model 3 LR AWD solgt.
Tesla Model S 75D.
Zero SR elektrisk motorsykkel.

ebbrey

Tipper vi får bilene våres før en eventuell fjerning av fritak på elbiler. Mener å ha lest at målet i norge er 50.000 elbiler innen 2018 og at det er ca 10.000 biler idag.. Men kanskje satt av "feil" regjering i forhold til den som kommer :P
11/2013 - S85KW Sort/Sort 19" med alt u/barneseter

kjølholdt

Det vil neppe være slik at en borgerlig regjering vil ønske å identifisere seg med avgiftsøkninger , selv om det er El biler som skal skattelegges. Man begynner neppe en regjeringsperioden med avgiftsøkninger
Model s med alt unntatt hattehylle og sikkerhetspakke. En drøm å kjøre pluss El sykkel med 1000 watt !

ebbrey

http://www.vg.no/nyheter/innenriks/norsk-politikk/artikkel.php?artid=10073180 syns jeg ser en FRP'er i en tesla her jeg :)

Ser også ut som vi er safe inntil 50.000 solgte biler (som er klimamålet innen 2018)
Kilde: http://www.klikk.no/motor/bil/article764695.ece

19quiz76

Sitat fra: Balrog på torsdag 03. januar 2013, klokken 21:40
FrP er partiet som i alle år har kjempet med nebb og klør mot alt som lukter miljøvennlig. Klart at de ikke vil la elbiler ha lavere avgifter (og andre fordeler) enn fossilbilene. FrP sikter seg inn mot "folk flest" og folk flest verken kjører eller ønsker seg elbiler, tvert imot synes de at det er urettferdig at de får kjøre i kollektivfeltet og får gratis parkering. Med økte skatter og avgifter på elbiler (tilsvarende som for "vanlige biler") kan de delfinansiere reduksjon av skatter og avgifter og bompenger for bilistene som velger å brenne opp jordas oljereserver fortest mulig.

Disse tankene ble formidlet av personer høyt i FrP i et "lystig lag" jeg delvis deltok i, om enn pakka inn i mer populistisk retorikk. De mente i fullt alvor at global oppvarming bare er tull...

Du forutsetter to ting:
1. FrP kommer i flertallsregjering alene med Høyre
2. FrP får gjennomslag for ideene du beskriver

Greit nok at FrP har regjeringsfeber om dagen, men at begge de to forholdene beskrevet over inntreffer kan de glemme. De kommer ikke til å være i nærheten av å kunne kreve at Høyre går tilbake på et elbilforlik de har inngått med samtlige av de øvrige partiene på Stortinget. Det ville i tillegg være svært uklokt av dem å legge seg ut mot Høyre i en såpass liten sak. Tro meg; det vil bli langt større fighter i en (Gud forby) H/FrP-regjering. Grøss..
Sitering av 19quiz76 sine poster utenfor elbilforum.no tillates ikke uten samtykke.

TMS S85 VIN P15279. Grå 19" Pano Luft Sort Skinn Tech Lys Parksensorer Vinterpakke Dobbellader. Levert: 30.9.2013

+ stolt eier av -98 Peugeot 106 EL

Wenche

Sitat fra: ebbrey på torsdag 03. januar 2013, klokken 21:53
http://www.vg.no/nyheter/innenriks/norsk-politikk/artikkel.php?artid=10073180 syns jeg ser en FRP'er i en tesla her jeg :)

Ser også ut som vi er safe inntil 50.000 solgte biler (som er klimamålet innen 2018)
Kilde: http://www.klikk.no/motor/bil/article764695.ece
Virker ikke som om det er Frp som setter på bremsene  ;)
Tesla Model S Sign. P85+, fra 31. aug. 2013. Model X 90D, Titan, 7 seter, fra 29. sept. 2016

Balrog

Sitat fra: 19quiz76 på torsdag 03. januar 2013, klokken 23:38
Sitat fra: Balrog på torsdag 03. januar 2013, klokken 21:40

Du forutsetter to ting:
1. FrP kommer i flertallsregjering alene med Høyre
2. FrP får gjennomslag for ideene du beskriver

Greit nok at FrP har regjeringsfeber om dagen, men at begge de to forholdene beskrevet over inntreffer kan de glemme. De kommer ikke til å være i nærheten av å kunne kreve at Høyre går tilbake på et elbilforlik de har inngått med samtlige av de øvrige partiene på Stortinget. Det ville i tillegg være svært uklokt av dem å legge seg ut mot Høyre i en såpass liten sak. Tro meg; det vil bli langt større fighter i en (Gud forby) H/FrP-regjering. Grøss..

Det blir nok Erna som bestemmer uansett om FrP kommer i regjering eller ikke. FrPs makt blir ikke særlig stor om H og FrP er avhengig av KrF eller V for flertall på tinget. FrP i regjering tror jeg blir kjørt til veggs som Ap har gjort med SV, men det er mulig at jeg overvurderer Ernas taktiske evner.

Det beste tiltaket for å sikre elbilenes interesse er at folk kjøper elbiler i hopetall. Da ser politikere at vi er viktige stemmer å sikre seg. Om vi blir flinke til å vinne fram i media og sette dagsorden i den miljøpolitiske debatten. Elbiltiltakene som gjennomføres i dag koster ikke politikerne mye arbeid i forhold til andre miljøpolitiske fanesaker.

Derfor: Kjøp elbil nå, mens avgiftene ennå er borte.
Tesla S P85 fra 270913
Japanskprodusert Nissan Leaf importert fra USA i 2013 og derfor bannlyst av Nissan Norge.
Tesla Model 3 LR AWD solgt.
Tesla Model S 75D.
Zero SR elektrisk motorsykkel.

ebbrey

Sitat fra: Balrog på fredag 04. januar 2013, klokken 01:36
Det blir nok Erna som bestemmer uansett om FrP kommer i regjering eller ikke. FrPs makt blir ikke særlig stor om H og FrP er avhengig av KrF eller V for flertall på tinget. FrP i regjering tror jeg blir kjørt til veggs som Ap har gjort med SV, men det er mulig at jeg overvurderer Ernas taktiske evner.

Det beste tiltaket for å sikre elbilenes interesse er at folk kjøper elbiler i hopetall. Da ser politikere at vi er viktige stemmer å sikre seg. Om vi blir flinke til å vinne fram i media og sette dagsorden i den miljøpolitiske debatten. Elbiltiltakene som gjennomføres i dag koster ikke politikerne mye arbeid i forhold til andre miljøpolitiske fanesaker.

Derfor: Kjøp elbil nå, mens avgiftene ennå er borte.

Enig, men det er godt å vite at vi er sikret disse godene i noen år til :)

Lanber

Med ny regjering så stiller vi med "All bets are off"

Momsen er nok det første som blir innført på EL biler.

ebbrey

Klimaforliket gjelder ut neste stortingsperiode (høsten 2017)

Lanber

Ja og du må gjerne tro det vil stoppe en ny regjering fra å forandre på de goder EL biler har idag.
J.Ule.Nissen

jkirkebo

Sitat fra: Lanber på lørdag 05. januar 2013, klokken 10:21
Ja og du må gjerne tro det vil stoppe en ny regjering fra å forandre på de goder EL biler har idag.
J.Ule.Nissen

Selvfølgelig. Som et eksempel så kan jeg jo nevne forliket i 1992 om å bygge Ringeriksbanen. Oh wait...
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA