Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Opprette ladepunkt privat

Startet av Laxey, tirsdag 08. januar 2013, klokken 00:17

« forrige - neste »

Laxey

Hei,

Vi er noen personer i et sameie som ønsker ladepunkter til våre elbiler. Det er pr. i dag lys og sikringsskap, men ikke stikkontakter i det felles garasjeanlegget. Vi er også pålagt egen måler pr. ladepunkt for at ikke sameiet skal belastes.

Er det noen som har gjort noe tilsvarende eller vet sånn ca. hvor mye det kan koste? Er  også veldig interessert i selskaper eller personer jeg kontakte ifbm en slik jobb.

På forhånd takk for hjelpen!

bruisepristine

#1
Bor i borettslag med parkering i kjeller. Fikk beskjed av borettslag at jeg selv måtte kontakte elektrikker og legge opp egen kurs (16A) tilknyttet min strømmåler i hovedsikringsskapet i borettslaget. Hadde elektrikker på befaring og fikk totalpris på 8.200 for 16A kurs, stikkontakt m/lås, alt på min p-plass som befinner seg ca 45 meter og gjennom en brannvegg fra hovedsikringsskap, slapp heldigvis å dra kurs fra sikringskap i leilighet 5 etg over!
Synes dette var en helt ok pris.
i-MiEV 2013
MG4 2023

phaugneland

Elbilforeningen jobber med en veileder til borettslag som ønsker å tilrettelegge for ladeplasser til elbil. Se www.elbil.no/prosjekter/borettslag/ for generelle tips og råd.

I ditt tilfelle ville jeg bedt om å betale et fast månedsbeløp basert på forbruk om ikke din strømmåler står nærheten av ladeplassen. Et eget abonnement på ladepunkt vil koste uforholdsmessig mye i faste kostnader fordi elbilen er så billig i drift. En undermåler kan installeres på hvert punkt for årlig avregning og evt. justering av fast månedsbeløp.

Hvis dere bor i Oslo eller Akershus kan borettslaget søke støtte om 60% prosent av kostnadene opptil 10.000 kroner per ladepunkt.

Enhver elektriker kan installere ladepunkt, enten vanlig stikkontakt eller ladeboks med eller uten fastmontert ladekabel. Leverandører av ladeutstyr er blant annet Proxll, Salto og Garo. En dedikert ladeboks koster fra ca. 10.000 kroner inkl. montering. Kan være lurt å be om pristilbud fra flere hvis det er snakk om mer enn ett ladepunkt.
Nestleder i Norsk elbilforening. Har jobbet i Elbilforeningen siden juni 2012. Bruker til daglig BH Emotion elsykkel.

elektrolux

Hovedkostnaden blir ofte at det forlanges eget målepunkt. Hver måler belastes gjerne med nesten 2000 kr året i faste utgifter, eller like mye som en normal Elbil bruker i strøm på et år.

Det bør være mulig å sette opp et felles skap med en måler og 20-30 sikringer til hvert sitt ladepunkt. Da vil fastdelen bli kraftig redusert, og en kan finne en måte å dele strømkostnadene på brukerene.

Ellers har prisene på selve ladestasjonene falt i det siste. ;)
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

Hybridkar

Dette temaet er relevant for meg. Så her har jeg fått masse viktig informasjon på hvordan gå frem vedrørende at jeg bor i et sameie, hvor jeg eier selveierleilighet.

Riktig nok er vi 2024, så fortsatt er det ikke tilrettelagt for alle. I mitt tilfelle handler det om hybrid, hvor jeg trenger ladepunkt for å lade bilen her jeg bor.

Har ingen faste parkeringsplasser for bil. Mangler stikk kontakt personlig med lås. Har forstått jeg trenger kun 10 A stikk kontakt til bil.


RJK

#5
Sitat fra: Hybridkar på torsdag 02. januar 2025, klokken 21:24Dette temaet er relevant for meg. Så her har jeg fått masse viktig informasjon på hvordan gå frem vedrørende at jeg bor i et sameie, hvor jeg eier selveierleilighet.

Riktig nok er vi 2024, så fortsatt er det ikke tilrettelagt for alle. I mitt tilfelle handler det om hybrid, hvor jeg trenger ladepunkt for å lade bilen her jeg bor.

Har ingen faste parkeringsplasser for bil. Mangler stikk kontakt personlig med lås. Har forstått jeg trenger kun 10 A stikk kontakt til bil.
Her jeg bor, har noen egne parkeringsplasser i garasjekjeller, men alle plasser på bakkenivå er fellesplasser der det er "førstemann til mølla".

De som har garasjeplass, kan få egen ladeboks på plassen sin til en kostnad av ca 5K, samt en månedskostnad på 2-300,- samt spotpris på strømmen. Usikker på om det er påslag på strømmen som dekker fastkostnadene, eller om det er dekket via den faste månedskosten.

For oss som ikke har personlig parkeringsplass i parkeringskjelleren, deler på 12 fellesladere. Vi betaler en månedskostnad på ca 65,- for retten til å bruke laderne, og betaler spotpris minus ev. strømstøtte + ca 40 øre påslag til nettleie og effektavgift.

Dermed ligger de aller fleste timer mellom 1 og 2 kroner per kWh, tror ikke jeg har sett over 2 kr siden denne pris-ordningen ble satt. Og fint at jeg/vi direkte får fratrekk for strømstøtten, da bla jeg leier, og ellers ikke ville fått nytte for strømstøtten, slik det var før forrige endring.

Laderne er i utgangspunktet satt opp med 16 kW effekt, men er strupet til maks 7,4 kW. Dessuten er anlegget effektregulert, slik at når mange lader eller borettslaget ellers bruker endel effekt til annet (felles varmvannsanlegg som og gir varme til radiatorer i sentralvarme-anlegget).

Dermed hender det jeg bare får ned mot 2,8 kW i visse timer av ladeøkta, noe som ikke alltid rekker til å fylle batteriet i løpet av natta, som er litt surt om man skal på langtur, og hadde håpet på å starte tidlig om morgenen, og med 100 % SoC på min 64 kWh Kona. Men uansett hvor tom jeg var da jeg satte bilen fra meg, så vil jeg si man får mer enn nok til en normal kjøretur til og fra jobb+++.

Med fellesladere, så har jeg heller ikke investeringskost til ladeboks, det går på månedsavgiften jeg deler med de andre som bruker fellesladerne.

Dog, noen ganger opplever jeg at det er for få ladere, spesielt siden det ikke er ulovlig (men anbefalt å vise hensyn og velge andre plasser) å stå der med ikke-ladbar bil, eller med ladbar bil men ikke koblet til for å lade.

Det gjør at noen ganger før store utfartsdager, så er det ikke sikkert man får ladet. Derfor er det viktig å passe på at man gjerne får ladet godt før slike dager, og heller setter den til topplading kvelden før, om man finner ledig plass. Men som oftest er ikke dette et problem!

Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Hybridkar

Sitat fra: RJK på torsdag 02. januar 2025, klokken 21:51
Sitat fra: Hybridkar på torsdag 02. januar 2025, klokken 21:24Dette temaet er relevant for meg. Så her har jeg fått masse viktig informasjon på hvordan gå frem vedrørende at jeg bor i et sameie, hvor jeg eier selveierleilighet.

Riktig nok er vi 2024, så fortsatt er det ikke tilrettelagt for alle. I mitt tilfelle handler det om hybrid, hvor jeg trenger ladepunkt for å lade bilen her jeg bor.

Har ingen faste parkeringsplasser for bil. Mangler stikk kontakt personlig med lås. Har forstått jeg trenger kun 10 A stikk kontakt til bil.
Her jeg bor, har noen egne parkeringsplasser i garasjekjeller, men alle plasser på bakkenivå er fellesplasser der det er "førstemann til mølla".

De som har garasjeplass, kan få egen ladeboks på plassen sin til en kostnad av ca 5K, samt en månedskostnad på 2-300,- samt spotpris på strømmen. Usikker på om det er påslag på strømmen som dekker fastkostnadene, eller om det er dekket via den faste månedskosten.

For oss som ikke har personlig parkeringsplass i parkeringskjelleren, deler på 12 fellesladere. Vi betaler en månedskostnad på ca 65,- for retten til å bruke laderne, og betaler spotpris minus ev. strømstøtte + ca 40 øre påslag til nettleie og effektavgift.

Dermed ligger de aller fleste timer mellom 1 og 2 kroner per kWh, tror ikke jeg har sett over 2 kr siden denne pris-ordningen ble satt. Og fint at jeg/vi direkte får fratrekk for strømstøtten, da bla jeg leier, og ellers ikke ville fått nytte for strømstøtten, slik det var før forrige endring.

Laderne er i utgangspunktet satt opp med 16 kW effekt, men er strupet til maks 7,4 kW. Dessuten er anlegget effektregulert, slik at når mange lader eller borettslaget ellers bruker endel effekt til annet (felles varmvannsanlegg som og gir varme til radiatorer i sentralvarme-anlegget).

Dermed hender det jeg bare får ned mot 2,8 kW i visse timer av ladeøkta, noe som ikke alltid rekker til å fylle batteriet i løpet av natta, som er litt surt om man skal på langtur, og hadde håpet på å starte tidlig om morgenen, og med 100 % SoC på min 64 kWh Kona. Men uansett hvor tom jeg var da jeg satte bilen fra meg, så vil jeg si man får mer enn nok til en normal kjøretur til og fra jobb+++.

Med fellesladere, så har jeg heller ikke investeringskost til ladeboks, det går på månedsavgiften jeg deler med de andre som bruker fellesladerne.

Dog, noen ganger opplever jeg at det er for få ladere, spesielt siden det ikke er ulovlig (men anbefalt å vise hensyn og velge andre plasser) å stå der med ikke-ladbar bil, eller med ladbar bil men ikke koblet til for å lade.

Det gjør at noen ganger før store utfartsdager, så er det ikke sikkert man får ladet. Derfor er det viktig å passe på at man gjerne får ladet godt før slike dager, og heller setter den til topplading kvelden før, om man finner ledig plass. Men som oftest er ikke dette et problem!



Fantastisk informasjon du deler.

Jeg lurte på om det er faktisk lov i dag å lade el-bil i garasjeanlegg, eller må det være tilrettelagt brannvern i noe form når flere biler står parkert der? Jeg har ikke enda noen parkeringsplass i kjeller, er på kø listen.
Så er det utenfor bygget, hvor det er plass til 4 biler. De som bor her leier i hovedsak, og det er kun 3 som eier leilighet på bygget. Det misvisende er at det parallelt leilighetsbygg uten garasjeanlegg og på et vis  har fått rettighet til å parkere bilen sin der. Man kan leie parkering i garasjeanlegg, men så er det en som har kjøpt parkeringsplass. Siden jeg er eneste som eier leilighet, og har en hybrid bil, så vil jeg gjerne få den muligheten å lade bilen.

RJK

#7
Sitat fra: Hybridkar på torsdag 02. januar 2025, klokken 22:07
Sitat fra: RJK på torsdag 02. januar 2025, klokken 21:51
Sitat fra: Hybridkar på torsdag 02. januar 2025, klokken 21:24Dette temaet er relevant for meg. Så her har jeg fått masse viktig informasjon på hvordan gå frem vedrørende at jeg bor i et sameie, hvor jeg eier selveierleilighet.

Riktig nok er vi 2024, så fortsatt er det ikke tilrettelagt for alle. I mitt tilfelle handler det om hybrid, hvor jeg trenger ladepunkt for å lade bilen her jeg bor.

Har ingen faste parkeringsplasser for bil. Mangler stikk kontakt personlig med lås. Har forstått jeg trenger kun 10 A stikk kontakt til bil.
Her jeg bor, har noen egne parkeringsplasser i garasjekjeller, men alle plasser på bakkenivå er fellesplasser der det er "førstemann til mølla".

De som har garasjeplass, kan få egen ladeboks på plassen sin til en kostnad av ca 5K, samt en månedskostnad på 2-300,- samt spotpris på strømmen. Usikker på om det er påslag på strømmen som dekker fastkostnadene, eller om det er dekket via den faste månedskosten.

For oss som ikke har personlig parkeringsplass i parkeringskjelleren, deler på 12 fellesladere. Vi betaler en månedskostnad på ca 65,- for retten til å bruke laderne, og betaler spotpris minus ev. strømstøtte + ca 40 øre påslag til nettleie og effektavgift.

Dermed ligger de aller fleste timer mellom 1 og 2 kroner per kWh, tror ikke jeg har sett over 2 kr siden denne pris-ordningen ble satt. Og fint at jeg/vi direkte får fratrekk for strømstøtten, da bla jeg leier, og ellers ikke ville fått nytte for strømstøtten, slik det var før forrige endring.

Laderne er i utgangspunktet satt opp med 16 kW effekt, men er strupet til maks 7,4 kW. Dessuten er anlegget effektregulert, slik at når mange lader eller borettslaget ellers bruker endel effekt til annet (felles varmvannsanlegg som og gir varme til radiatorer i sentralvarme-anlegget).

Dermed hender det jeg bare får ned mot 2,8 kW i visse timer av ladeøkta, noe som ikke alltid rekker til å fylle batteriet i løpet av natta, som er litt surt om man skal på langtur, og hadde håpet på å starte tidlig om morgenen, og med 100 % SoC på min 64 kWh Kona. Men uansett hvor tom jeg var da jeg satte bilen fra meg, så vil jeg si man får mer enn nok til en normal kjøretur til og fra jobb+++.

Med fellesladere, så har jeg heller ikke investeringskost til ladeboks, det går på månedsavgiften jeg deler med de andre som bruker fellesladerne.

Dog, noen ganger opplever jeg at det er for få ladere, spesielt siden det ikke er ulovlig (men anbefalt å vise hensyn og velge andre plasser) å stå der med ikke-ladbar bil, eller med ladbar bil men ikke koblet til for å lade.

Det gjør at noen ganger før store utfartsdager, så er det ikke sikkert man får ladet. Derfor er det viktig å passe på at man gjerne får ladet godt før slike dager, og heller setter den til topplading kvelden før, om man finner ledig plass. Men som oftest er ikke dette et problem!



Fantastisk informasjon du deler.

Jeg lurte på om det er faktisk lov i dag å lade el-bil i garasjeanlegg, eller må det være tilrettelagt brannvern i noe form når flere biler står parkert der? Jeg har ikke enda noen parkeringsplass i kjeller, er på kø listen.
Så er det utenfor bygget, hvor det er plass til 4 biler. De som bor her leier i hovedsak, og det er kun 3 som eier leilighet på bygget. Det misvisende er at det parallelt leilighetsbygg uten garasjeanlegg og på et vis  har fått rettighet til å parkere bilen sin der. Man kan leie parkering i garasjeanlegg, men så er det en som har kjøpt parkeringsplass. Siden jeg er eneste som eier leilighet, og har en hybrid bil, så vil jeg gjerne få den muligheten å lade bilen.
Er ingen regler som hindrer at man parkerer elbil i garasje, uansett om det er med eller uten ladeplass.

Er noen borettslag med noen "gamle grinebitere" i styret/sameiet som tror det er farligere å lade elbil enn å stå parkert med gammel bensin eller dieselbil, noe brannvesenet kategorisk har slått fast at ikke stemmer. Tvert i mot, ut fra brannfare, bør man heller forby gamle bensin/dieselbiler! ;)

Men disse kan være nødvendig å fore med saklig og skriftlig informasjon, både om det med brannfare, og regler til etablering av ladeplasser i borettslaget, som visewr at det skal svært mye til for at de kan nekte. Er vel kun om det skulle blitt uforholdsmessig dyrt pga f.eks. store anleggsbidrag.

Er riktignok noen brannforskrifter som må oppfylles dersom man oppretter et nytt parkeringsanlegg, men disse gjelder ikke allerede eksisterende plasser i private sameier.

Mulig det er litt anderledes for parkeringshus/kjellere som brukes på offentlige steder, men det går mer på krav om overrislingsanlegg, antall røyk/flammedetektorer og røyk/flammevarslere, og krav til å lede til rømningsveier via skilting og belysning. Det vil nok ikke ramme dere!
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

TB

Sitat fra: Hybridkar på torsdag 02. januar 2025, klokken 21:24Dette temaet er relevant for meg. Så her har jeg fått masse viktig informasjon på hvordan gå frem vedrørende at jeg bor i et sameie, hvor jeg eier selveierleilighet.

Riktig nok er vi 2024, så fortsatt er det ikke tilrettelagt for alle. I mitt tilfelle handler det om hybrid, hvor jeg trenger ladepunkt for å lade bilen her jeg bor.

Har ingen faste parkeringsplasser for bil. Mangler stikk kontakt personlig med lås. Har forstått jeg trenger kun 10 A stikk kontakt til bil.
Det er nedfelt en "laderett" i sameier og borettslag som gjelder om en disponerer egen parkeringsplass på eiendommen til borettslaget eller eierseksjonssameiet.

Har du rett til å parkere på eierseksjonssameiets eiendom, uten egen plass er det litt mer komplisert, men det skal fortsatt legges til rette med mindre det foreligger saklig grunn.

Skjer parkeringen utenfor eierseksjonssameiets eiendom gjelder ikke lovverket slik jeg har forstått, men en må se hvordan det best kan løses.

Stikk kontakt er ikke lengre godkjent å installere nytt. Eldre installasjoner godkjent før juli 2022 kan benyttes.

Det enkleste vil mulig være det er mulig å disponere en fast parkeringsplass?
Strøm hentes enten fra egen måler, om dette er gjennomførbart, eller via en fellesmåler.
Ved fellesmåler må ladeboksene kunne avleses for forbruk. Dette kan en enten avregne selv, eller sette bort til et firma. Ved små installasjoner blir det gjerne kostbart å sette det bort.

https://elbil.no/om-lading-i-borettslag-og-sameier/
https://elbil.no/lade/lade-elbilen-hjemme/lade-med-vanlig-stikkontakt/
KONA Electric Long Range Premium 2024
Citroen C-Zero 2012 solgt
Hyundai KONA Electric 2019 solgt
Lørenskog

Hybridkar

Sitat fra: TB på fredag 03. januar 2025, klokken 11:11
Sitat fra: Hybridkar på torsdag 02. januar 2025, klokken 21:24Dette temaet er relevant for meg. Så her har jeg fått masse viktig informasjon på hvordan gå frem vedrørende at jeg bor i et sameie, hvor jeg eier selveierleilighet.

Riktig nok er vi 2024, så fortsatt er det ikke tilrettelagt for alle. I mitt tilfelle handler det om hybrid, hvor jeg trenger ladepunkt for å lade bilen her jeg bor.

Har ingen faste parkeringsplasser for bil. Mangler stikk kontakt personlig med lås. Har forstått jeg trenger kun 10 A stikk kontakt til bil.
Det er nedfelt en "laderett" i sameier og borettslag som gjelder om en disponerer egen parkeringsplass på eiendommen til borettslaget eller eierseksjonssameiet.

Har du rett til å parkere på eierseksjonssameiets eiendom, uten egen plass er det litt mer komplisert, men det skal fortsatt legges til rette med mindre det foreligger saklig grunn.

Skjer parkeringen utenfor eierseksjonssameiets eiendom gjelder ikke lovverket slik jeg har forstått, men en må se hvordan det best kan løses.

Stikk kontakt er ikke lengre godkjent å installere nytt. Eldre installasjoner godkjent før juli 2022 kan benyttes.

Det enkleste vil mulig være det er mulig å disponere en fast parkeringsplass?
Strøm hentes enten fra egen måler, om dette er gjennomførbart, eller via en fellesmåler.
Ved fellesmåler må ladeboksene kunne avleses for forbruk. Dette kan en enten avregne selv, eller sette bort til et firma. Ved små installasjoner blir det gjerne kostbart å sette det bort.

https://elbil.no/om-lading-i-borettslag-og-sameier/
https://elbil.no/lade/lade-elbilen-hjemme/lade-med-vanlig-stikkontakt/

jeg kommer nok til gå for denne løsningen.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA