Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Balansering av batteri og lading i fellesanlegg

Startet av Mippen, fredag 07. mars 2025, klokken 22:41

« forrige - neste »

Mippen

Jeg bor i et sameie hvor vi har Aneo som leverandør av ladeløsninger. Systemet fungerer slik at ladingen går raskere dersom få biler lader samtidig, men hvis det blir for mange, settes man i kø til noen er ferdig eller kobler fra.

Problemet mitt er at batteriet i bilen trenger å lades til 100 % av og til for å holde seg balansert. For at balanseringen skal skje, må bilen få strøm i minst et par timer etter at den er fulladet. Slik systemet er lagt opp nå, kuttes ladingen straks bilen når 100 %, noe som forhindrer denne prosessen.

Er det andre som har opplevd dette? Eventuelt noen som har funnet en løsning? Vet ikke om det bare er bilen min som er sær.
Fremtiden er elektrisk.

Ingeniøren

Dette har vært diskutert siden elbilen kom. Noen sier dog at batterier balanseres uansett ladestand og hvorfor akkurat 100% som kanskje egentlig er 90% av hva det faktisk kan lades til...

En opsjon er vel å bruke nødladeren på en kontakt du har tilgang til eller ledning ut vinduet som jeg har brukt på hyttetur en gang :-)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE
2024 Linux Zorin på PC'n

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA