Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Ikke bestill VW nå

Startet av turfsurf, fredag 07. mars 2025, klokken 17:57

« forrige - neste »

turfsurf

Det kom frem i en «ikke kjøp Tesla» tråd at Qatar har større eierandeler i VAG (og dermed VW) enn Musk har i Tesla. Så da lurer jeg på hvorfor det er bedre å kjøpe VW enn Tesla eller kinesisk? VAG har jo og flere gamle (diesel)svin på skogen. Qatar er jo IMO en av de værste landene å handle med. Slavearbeid, kvinneundertrykkere og det som værre er.

Personlig synes jeg folk kan kjøpe det de føler er riktig, uten at andre skal bry seg med det. Men så er det interessant og helt greit med diskusjoner om det, som Teslatrådene og kanskje denne.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

hELgenen

Sitat fra: turfsurf på fredag 07. mars 2025, klokken 17:57Det kom frem i en «ikke kjøp Tesla» tråd at Qatar har større eierandeler i VAG (og dermed VW) enn Musk har i Tesla. Så da lurer jeg på hvorfor det er bedre å kjøpe VW enn Tesla eller kinesisk? VAG har jo og flere gamle (diesel)svin på skogen. Qatar er jo IMO en av de værste landene å handle med. Slavearbeid, kvinneundertrykkere og det som værre er.

Personlig synes jeg folk kan kjøpe det de føler er riktig, uten at andre skal bry seg med det. Men så er det interessant og helt greit med diskusjoner om det, som Teslatrådene og kanskje denne.

Er vi ikke forbi dette Tesla eller ikke Tesla nå? Boikotter alt fra USA og oppfordrer alle til å gjøre det samme. Ikke kjøp Ford, ikke kjøp Tesla, ikke kjøp reise til USA osv..Verden må stå samlet mot galskapen Trump driver med. Han prøver alt han kan for å annektere f.eks Canada. Vet ikke om folk følger med, men på statsnivå så prøver nå USA å krangle om eksisterende grenser mot Canada, de har stoppet å dele etteretningsinformasjon, de forsøker med Tollgrep, det snakkes om å gå til krig med canada om de ikke overgir seg osv...Dette er ikke tull..vi snakker om en president som bruker samme metode som Putin brukte mot Ukraina.. Så verden bør defintivt reagere

https://edition.cnn.com/2025/03/06/politics/video/melanie-joly-canada-trump-christiane-amanpour-digvid

Selv har jeg til og med sluttet å handle cola,pepsi og alt annet jeg bare mistenker kan ha noe med USA å gjøre.....

turfsurf

Dette startet med EM og Tesla. Derfor er diskusjonen relevant. At USA generelt er blitt værre er en avsporing her.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Breezec

USA og Musk har blitt diskutert i det uendelige i andre tråder.

Spørsmålet i denne går på hvorfor det ikke snakkes om at man direkte støtter Qatar ved å kjøpe biler fra VW-konsernet. I perioden de har vært eier har de anslagsvis mottatt 7.5mrd euro i utbytte.
Personlig blander jeg ikke bilkjøp med politikk, folk får kjøpe akkurat det de vil, har selv fått pes for Tesla siden 2014  ;D
2022 Model 3 Performance

Tødding

3 største eiere for Tesla:
Elon Musk   12.9%
The Vanguard Group   7.2%
BlackRock   4.5%

3 største eiere for VW (første tall er stemmeandel, andre er kapitalandel):
53,1 %   31,3 %   Porsche Automobil Holding, Stuttgart
20,0 %   11,8 %   Land Niedersachsen über Hannoversche Beteiligungsgesellschaft mbH, Hannover
17,0 %   14,6 %   Qatar Holding, Doha

Jeg støtter heller firmaer hvor demokratisk eide fylke/land har 20% stemmerett enn et firma hvor en enkel person som Elon Musk spiller største rolle. (Og Blackrock er heller ikke noe velferdsforening) Volkswagen har også ikke akkurat rykte om å være en dårlig arbeidsgiver, for å si det sånn...

Breezec

Sitat fra: Tødding på fredag 07. mars 2025, klokken 22:11Jeg støtter heller firmaer hvor demokratisk eide fylke/land har 20% stemmerett enn et firma hvor en enkel person som Elon Musk spiller største rolle. (Og Blackrock er heller ikke noe velferdsforening) Volkswagen har også ikke akkurat rykte om å være en dårlig arbeidsgiver, for å si det sånn...
Så det er helt greit at penger utbetales direkte til staten Qatar, men ikke greit kjøpe Tesla selv om Musk ikke har fått en dollar i utbytte eller lønn. Demokratisk fylke/land der 20.8% stemte AfD er greit, men ikke greit at Musk har støttet samme parti.
Må si jeg ikke helt følger logikken i det her.
2022 Model 3 Performance

hELgenen

Sitat fra: turfsurf på fredag 07. mars 2025, klokken 17:57Det kom frem i en «ikke kjøp Tesla» tråd at Qatar har større eierandeler i VAG (og dermed VW) enn Musk har i Tesla. Så da lurer jeg på hvorfor det er bedre å kjøpe VW enn Tesla eller kinesisk? VAG har jo og flere gamle (diesel)svin på skogen. Qatar er jo IMO en av de værste landene å handle med. Slavearbeid, kvinneundertrykkere og det som værre er.

Tesla er amerikansk...det er alt som betyr noe nå. Kjøp ikke noe made in us produkter..

Ødelegg Trump sin drøm om et sterkt USA.. ikke kjøp en dritt derfra slik danskene og canadidiere nå har sluttet med..

E-Trond

Sitat fra: Breezec på fredag 07. mars 2025, klokken 22:27
Sitat fra: Tødding på fredag 07. mars 2025, klokken 22:11Jeg støtter heller firmaer hvor demokratisk eide fylke/land har 20% stemmerett enn et firma hvor en enkel person som Elon Musk spiller største rolle. (Og Blackrock er heller ikke noe velferdsforening) Volkswagen har også ikke akkurat rykte om å være en dårlig arbeidsgiver, for å si det sånn...
Så det er helt greit at penger utbetales direkte til staten Qatar, men ikke greit kjøpe Tesla selv om Musk ikke har fått en dollar i utbytte eller lønn. Demokratisk fylke/land der 20.8% stemte AfD er greit, men ikke greit at Musk har støttet samme parti.
Må si jeg ikke helt følger logikken i det her.

Slik er det med et børsnotert internasjonalt selskap,man kan ikke nekte personer,land eller andre investorer i å kjøpe seg opp i selskapet.

Det er ganske så vesentlig her at i Volkswagen så har Qatar bortimot null innflytelse på avgjørelser tatt i Volkswagen gruppen siden Porsche har over 50% av stemmene og dermed kan styre avgjørelser slik de selv ønsker.

I Tesla derimot,så er Musk største eier,og er med i styret,og i tillegg sjef for selskapet.

Han er også på vei til å motta en lønnspakke som øker hans eierandel til 23%
I tillegg så er han ansatt av Trump for å gjøre en jobb,som får veldig store konsekvenser for amerikanerne og andre allierte land.

Derfor er motstanden mot Tesla og Musk stor nå,mens Qatar's eierskap i Volkswagen ikke betyr noe som helst.
ID 7 GTX
Ioniq  2020

Tødding

Sitat fra: Breezec på fredag 07. mars 2025, klokken 22:27Så det er helt greit at penger utbetales direkte til staten Qatar
Nei, jeg synes faktisk ikke det. Men for meg så er de andre sakene viktigere. Selv om jeg har absolutt ikke lyst at noen av mine penger går til Qatar. Livet av full av vanskelige valg, og det er ganske skjeldent at det er klar hva som er best eller riktig...

Rosstopher

Sitat fra: Tødding på lørdag 08. mars 2025, klokken 07:54
Sitat fra: Breezec på fredag 07. mars 2025, klokken 22:27Så det er helt greit at penger utbetales direkte til staten Qatar
Nei, jeg synes faktisk ikke det. Men for meg så er de andre sakene viktigere. Selv om jeg har absolutt ikke lyst at noen av mine penger går til Qatar. Livet av full av vanskelige valg, og det er ganske skjeldent at det er klar hva som er best eller riktig...

Det er jo fullt mulig å boikotte både Tesla og VW hvis man ikke vil støtte eierne deres, uansett hvilken av de som er verst.
2021 Tesla Model Y LR
2016 Kia Soul

x 2016 Tesla Model S 90D
x 25+ fossilbiler

turfsurf

Tesla, Kina og VAG er på lista over ikke kjøp for min del, pluss noen modeller fra diverse andre produsenter. Så nå kan jeg ikke kjøpe den Lamborghinien jeg hadde planlagt heller...

Rosstopher

Sitat fra: turfsurf på lørdag 08. mars 2025, klokken 09:17Tesla, Kina og VAG er på lista over ikke kjøp for min del, pluss noen modeller fra diverse andre produsenter. Så nå kan jeg ikke kjøpe den Lamborghinien jeg hadde planlagt heller...

Ja, og jeg måtte kansellere ordren min hos Rimac. 😂
2021 Tesla Model Y LR
2016 Kia Soul

x 2016 Tesla Model S 90D
x 25+ fossilbiler

turfsurf

Sitat fra: Rosstopher på lørdag 08. mars 2025, klokken 10:46
Sitat fra: turfsurf på lørdag 08. mars 2025, klokken 09:17Tesla, Kina og VAG er på lista over ikke kjøp for min del, pluss noen modeller fra diverse andre produsenter. Så nå kan jeg ikke kjøpe den Lamborghinien jeg hadde planlagt heller...

Ja, og jeg måtte kansellere ordren min hos Rimac. [emoji23]
Uff, det er surt [emoji4]

Effektstyrer

Etter det jeg kan finne har VW rundt 300.000 ansatte i Tyskland. AfD fikk 20 % oppslutning i det tyske valget. Kjøper man VW støtter man antakeligvis 60.000 "nazister". I tillegg støtter man også Qatar. Ikke bra

Svk

Vw har også tett samarbeid med SAIC, statseid kina.
Motoren foran i MEB biler er 100% kinesisk

Bobla er vel grunnsteinen til VW. Vet jo hvem som står bak Bobla.

Kjøp det dere har lystpå,drit i resten

Er alltid noe uansett

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA