Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Utslippsfri bybuss-boom i Europa

Startet av elbil.no, torsdag 06. mars 2025, klokken 10:30

« forrige - neste »

elbil.no

Dette er en automatisk nyhetsfeed fra elbil.no Hjemmesiden til Norsk elbilforening

Gadgetman

Andelen NYE busser som blir solgt ja.

En buss kan ha en levetid på 15 år eller mer om den blir vedlikeholdt skikkelig.   

En artikkel fra 2021 om et firma i Estland...   
https://www.yrkesbil.no/busland/satser-i-bussmarkedet-vi-har-harete-mal/166868   

Her nevnes det bl.annet 50 7 år gamle busser som ble tatt ut av bruk her i Norge, frakta til Estland og overhalt, og som så ble videresolgt til Finland.   

Ikkje alle bussene som blir tatt ut av bruk her i landet fordi de erstattes med ny ELbus vil bli skrota, men vil ende opp i andre land med trangere budsjett.   
Alt vi kan håpe på er at de erstatter enda eldre og mindre miljøvennlige busser som blir skrota.(og ikkje ender opp som Russebusser)   
'Fersk' ELbileier med en 2014 Citroën Berlingo.
Rekkeviddeangst er for pyser.
Ekte mannfolk går rett på psykose!

Rosstopher

Det er jo ikke sånn at Europa eller verden har et umettelig behov for busser. Det er ikke alle som ville hatt en buss hvis de bare fikk den billig nok. Altså når det blir solgt nye busser så fører det til at gamle busser blir tatt ut av drift. Det vil ikke alltid være et en-til-en-forhold mellom antall nye busser som selges og antall gamle busser som vrakes, men det er jo utvilsomt en sammenheng der.
2021 Tesla Model Y LR
2016 Kia Soul

x 2016 Tesla Model S 90D
x 25+ fossilbiler

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA