Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Høyspenningsstrømkontakt, inkludert eller ikke?

Startet av TorkEL10, tirsdag 22. januar 2013, klokken 20:18

« forrige - neste »

TorkEL10

Har Tesla model S 1 batteri som driver alt av elektronikk i bilen, eller er det 1 batteri til motor og et annet batteri som driver resten av elektronikken?
P2245

Cirion

Model S har 12v batteri som drifter lys og elektronikk (akkurat som leaf)
Det brukes også til å starte lading.

Går 12v batteriet flatt, får du ikke ladet bilen. Ladeelektronikken er avhengig av en 12v kilde.
Da må 12v batteriet lades først, eller byttes.

12v batteriet liggger i frunk'en.



Kjører Model S Signature P85+ eller X100D 7s. X90D 5s solgt.

HABEL

Oppskrift på fjæring av Nosecone, og "jump starting" av 12V batteriet:

Multi Color Red P85 | VIN 13749 | ALT MINUS PLUS

ebbrey

Har du sikkerhetspakken skal det være 2  12V batterier.
11/2013 - S85KW Sort/Sort 19" med alt u/barneseter

HABEL

Sitat fra: ebbrey på søndag 18. august 2013, klokken 17:19
Har du sikkerhetspakken skal det være 2  12V batterier.

Takk for info - det var jeg ikke klar over. Har bestilt sikkerhetspakken!   :D
Multi Color Red P85 | VIN 13749 | ALT MINUS PLUS

gbzdoc


Sitat fra: ebbrey på søndag 18. august 2013, klokken 17:19
Har du sikkerhetspakken skal det være 2  12V batterier.

Sikker på dette?

Vil tro det kun er snakk om backup til sirene/tyverialarm. Mao. kan det neppe brukes til noe særlig annet.

ebbrey

Ja det er kun til alarmen.

"Det sekundære batteriet er atskilt fra bilens elektronikk og vil være operativt selv om tyver prøver å deaktivere det normale 12v elektriske systemet."

Hvis det normale batteriet feiler, er alarmen enda i full effekt. Selv om rutene er nede.
11/2013 - S85KW Sort/Sort 19" med alt u/barneseter

TS

Sitat fra: Cirion på søndag 06. januar 2013, klokken 08:00
Model S har 12v batteri som drifter lys og elektronikk (akkurat som leaf)
Det brukes også til å starte lading.

Går 12v batteriet flatt, får du ikke ladet bilen. Ladeelektronikken er avhengig av en 12v kilde.
Da må 12v batteriet lades først, eller byttes.

12v batteriet liggger i frunk'en.





Det ser ut som et 12v tett blybatteri (?)

Hvor mange Ah er det?

Kan man i prinsippet sette inn et ordinært bilbatteri som NAF/Viking har liggende i bilen? Sånn i nød ...
rEVolusjonen startet 15. oktober 2013
Des 14 SOLGT med sorg:
Model S85 - Dolphin Grey (foliert) , sort skinn, 3.rad barneseter og Morbær tre (love it...)
Sikkerhetspakke, lyspakke, Techpakke, luft , p-sens, ..
VIN 186XX

Des 14: Bestilt 2015 model S85D - Juni 15: Solgt

Des 14: Kjører Leaf 2012 med moderat rekkeviddeangst
Konebil
Juli 2015:
Kjøpt ny 15`Outlander PHIEV Instyle+ som midlertidig bil til ny 2016 Tesla ankommer... 
(I en eller annen versjon..)

Oktober 2016: venter S90D med alt, håper på FaceLift ..

Sitering av TS sine poster utenfor elbilforum.no tillates ikke uten samtykk

FrederikC@Teslafied.eu

Nogle der har taget strøm direkte fra batteriet? (Ikke sikringsboks)

Skal tage strøm til lyd forstærker, men er i tvivl hvad som er dc del...

RaBalder

Så jo ut til å være greiere å koble seg på her enn ved sikringsboksen  ;)

Men jeg klarer ikke helt utfra bildene å lokalisere hvor i frunken 12V batteriet står.


  • Til høyre, eller venstre?
  • Rett foran brannveggen til kupeen eller enda lengre frem mot fronten?
  • Mye dilldall for å få løsnet den "pene" frunk-bekledningen?

El-boy

Tolker det slik at batteriet ligger framme i høyre hjørne? Her skulle Tesla ha laget en egen luke for enkel tilgang. Burde være enkelt å skifte ett slikt batteri...

FrederikC@Teslafied.eu

Batteriet sidder i højre side, lige over højre forhjul/mod ruden.

RaBalder

Jeg har gjort et forsøk på å komme til batteriet bak høyre forhjul.

Rundt gummilisten rundt kanten til frunk sitter det en del sorte paneler.

  • Et rett bak frunk-kant mot midten av frontrute
  • Et på høyre side over batteriet
  • Et på vesntre side der blant annet påfylling til spyleveske er.

Jeg får løs plast-panelene mot bak-kant, dvs. mot frontruten. Men jeg finner ikke ut om/hvordan de er festet fremover mot gummilisten runt frunk-hullet. Har liten lyst å ødelegge noe...

Noen som vet?

Lokführer

Selve batteriet eller batterikassa?
Elbilist som unnlater å bruke kollektivfelt.

RaBalder

#14
Jeg vil bare ha løs det plastpanelet som dekker over batteriet. Det er de plast-stykkene som er synlig idet man åpner frunk-luka og sitter i bak-kant av frunk-brønnen.

Så jeg kan titte under og kanskje koble til en ledning eller to.

Bildet under er ikke fra min bil. Jeg har tre paneler der bildet viser bare et.
Problem-området er langs den røde linjen. Der klarer jeg ikke å løsne ting.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA