Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Parkering ladeplass uten å lade

Startet av Blip, tirsdag 22. januar 2013, klokken 16:45

« forrige - neste »

Blip

Kan det forsvares økonomisk å kjøpe en Model X til 600k i forhold til en standard familiebil (les: passat stasjonsvogn) til 350k? Jeg vet det er en annen klasse, men utvalget av el-biler (som går langt nok) med plass til 5, er jo begrenset...

Jeg har satt opp et enkelt regnestykke som viser at el-bilen koster ca 10500 mindre pr. år enn en dieselbil. Med 3.5% lånerente tilsvarer dette renter på litt over 300k. Jeg mener jeg har brukt konservative tall.

Forutsetninger: Årsavgift, 12000km/år, 0,6l/mil, 0,25kWh/km, 1kr/kWh, 12kr/l, 2000kr på bom. Ingenting til parkering.

  • Rød Nissan Leaf (lev. 19. des. 2011, solgt 2019)
  • Tesla Model X res. #178 (avbestilt)
  • Blå Tesla Model S 90D (2016 CPO før facelift)
  • Grå Tesla Model 3 LR (2019 med krok)
Varmepumpe-nerd

jkirkebo

Sitat fra: Blip på lørdag 05. januar 2013, klokken 14:00
Kan det forsvares økonomisk å kjøpe en Model X til 600k i forhold til en standard familiebil (les: passat stasjonsvogn) til 350k? Jeg vet det er en annen klasse, men utvalget av el-biler (som går langt nok) med plass til 5, er jo begrenset...

Jeg har satt opp et enkelt regnestykke som viser at el-bilen koster ca 10500 mindre pr. år enn en dieselbil. Med 3.5% lånerente tilsvarer dette renter på litt over 300k. Jeg mener jeg har brukt konservative tall.

Forutsetninger: Årsavgift, 12000km/år, 0,6l/mil, 0,25kWh/km, 1kr/kWh, 12kr/l, 2000kr på bom. Ingenting til parkering.

Kjøper du Passat til 350k er du ihvertfall ikke spesielt glad i ekstrautstyr, for til den prisen er den ekstremt skrapet. En kamerat kjøpte nettopp en ok utstyrt modell og den kom på 462k.

Ellers var da tallene svært konservative. Kun 12kkm pr. år er langt under snittet av det norske biler kjører (spesielt de nyere). 1,- pr. kWh er ganske pessimistisk, jeg har betalt 68 øre i snitt i år (energi+nettleie, bevegelige kostnader) og det skal bygges ut mye fornybar kraft frem til 2020, noe som vil presse ned spotprisen. Dieselprisen de gangene jeg har fylt opp Touranen har vært nærmere 14 kroner literen og den blir neppe mye lavere med årene ?

Jeg har regnet over et 8-års perspektiv for min kommende Model S og fant ut at jeg kunne bruke ca. 200k mer på en elbil enn på en fossilbil og alikevel komme likt ut økonomisk. Så en Model S P85 til ca. 660k koster like mye som Passaten til 462k over de 8 årene, begge biler nedskrevet til 0. Om restverdien er lik etter 8 år ble altså totalkostnaden også lik. Er restverdi på Model S høyere eller den beholdes lengre kommer den rimeligst ut.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Blip

Konservativt, ja, men jeg antar du kjenner argumentasjonslogikken: Dersom kun 1 (av 20) argumenter pittelittegrann optimistisk, faller hele argumentasjonsrekka som et korthus. ::)

Poenget med en passat til 350k er at jeg er temmelig enkel når det gjelder bil. Den skal frakte meg, familien og utsyret vi måtte finne på å ta med oss fra A til B. Vi har 2 biler, så total kjørelengde er 24000km. Bilene vi har hatt til nå har derfor vært med "minimum" motor og utstyr. Dersom vi bestiller X, vil vi gå fra å kjøre en 2003 1,9 TDI Passat stv. 100hk til 270hk. Vi kommer sannsynligvs til å velge max. batteri og min. power. Muligens awd dersom prisen ikke blir for stygg.

Det jeg ikke har med (i negativ retning) er dyrere dekk og felger. I dag er det 15" på passaten og 16" på Leafen. 19" er jo enormt! I tillegg kommer risikoen for økt rente, pris på service.

  • Rød Nissan Leaf (lev. 19. des. 2011, solgt 2019)
  • Tesla Model X res. #178 (avbestilt)
  • Blå Tesla Model S 90D (2016 CPO før facelift)
  • Grå Tesla Model 3 LR (2019 med krok)
Varmepumpe-nerd

jkirkebo

Sitat fra: Blip på lørdag 05. januar 2013, klokken 15:12
Det jeg ikke har med (i negativ retning) er dyrere dekk og felger. I dag er det 15" på passaten og 16" på Leafen. 19" er jo enormt! I tillegg kommer risikoen for økt rente, pris på service.

Ja, vinterdekkene koster litt. Sommerdekk til 21" får jeg fra USA til under 7000 kroner (OEM dekk), så jeg antar 19" er ennå rimeligere.

Service blir nok rimeligere enn på VW. Selv om det skulle bli hele 6000 pr. år er det 48.000 over 8 år. Bare de to siste årene har jeg betalt over 32.000 i service og reparasjoner på vår 2005 modell VW Touran...
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

foxy

#4
Sitat fra: jkirkebo på lørdag 05. januar 2013, klokken 14:51
Kjøper du Passat til 350k er du ihvertfall ikke spesielt glad i ekstrautstyr, for til den prisen er den ekstremt skrapet. En kamerat kjøpte nettopp en ok utstyrt modell og den kom på 462k.
Nå vet man jo ikke enda hva slags utstyr Model X får med seg, men tar man utgangspunkt i Model S er det jo ikke all verden...  Dog burde man tar med 4x4 så en pris på 450k på en Passat er vel mer riktig når man sammenligner med Model X.
Sitat fra: jkirkebo på lørdag 05. januar 2013, klokken 14:51
Ellers var da tallene svært konservative. Kun 12kkm pr. år er langt under snittet av det norske biler kjører (spesielt de nyere). 1,- pr. kWh er ganske pessimistisk, jeg har betalt 68 øre i snitt i år (energi+nettleie, bevegelige kostnader) og det skal bygges ut mye fornybar kraft frem til 2020, noe som vil presse ned spotprisen. Dieselprisen de gangene jeg har fylt opp Touranen har vært nærmere 14 kroner literen og den blir neppe mye lavere med årene ?

1 kr/kwh er nokså grei estimat for strømpris+nettleie i sniott siste årene, hensyntatt inflasjon og litt sikkerhetsmargin. Diesel har jeg aldri fyllt for mer enn 13 kr siste årene - (faktisk mest til 11.70-12.20 kr siste året) inkl rabatt på 40øre.



I-miev 2011
Asker

jkirkebo

Sitat fra: foxy på lørdag 05. januar 2013, klokken 16:03
1 kr/kwh er nokså grei estimat for strømpris+nettleie i sniott siste årene, hensyntatt inflasjon og litt sikkerhetsmargin. Diesel har jeg aldri fyllt for mer enn 13 kr siste årene - (faktisk mest til 11.70-12.20 kr siste året) inkl rabatt på 40øre.

Ok, høy nettleie hos deg kanskje ? Mitt snitt er 80 øre de siste årene og trenden er definitivt nedadgående ;)
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Blip

Siste faktura hos meg viser at nettleie var 39,86 øre/kWh samt nettleie fastbeløp på 138,48 kr/mnd. Totalt var strømprisen 0,79 øre/kwh for mitt forbruk i november.

  • Rød Nissan Leaf (lev. 19. des. 2011, solgt 2019)
  • Tesla Model X res. #178 (avbestilt)
  • Blå Tesla Model S 90D (2016 CPO før facelift)
  • Grå Tesla Model 3 LR (2019 med krok)
Varmepumpe-nerd

jkirkebo

Sitat fra: Blip på lørdag 05. januar 2013, klokken 19:35
Siste faktura hos meg viser at nettleie var 39,86 øre/kWh samt nettleie fastbeløp på 138,48 kr/mnd. Totalt var strømprisen 0,79 øre/kwh for mitt forbruk i november.

Fastbeløpene er ikke interessante i sammenhengen, det er den flytende marginalkostnaden som bestemmer ladekostnaden på bilen. Så det blir feil å regne de inn i strømprisen.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Blip

Ok, da. 71,94 øre/kWh. Det er jo forsåvidt korrekt å beregne marginalkost siden jeg betaler strøm uansett.

  • Rød Nissan Leaf (lev. 19. des. 2011, solgt 2019)
  • Tesla Model X res. #178 (avbestilt)
  • Blå Tesla Model S 90D (2016 CPO før facelift)
  • Grå Tesla Model 3 LR (2019 med krok)
Varmepumpe-nerd

Runex

Enig med foxy i at du bør sammenligne med Passat 4-Motion hvis du skal ta med 4x4 på Model X. Ellers vil jeg mene at du må være god til timing av dieselkjøp hvis du skal havne særlig under 13 kroner literen i gjennomsnitt. Mulig det går an i nærheten av sentrale drivstofflagre der du slipper transportkostnader...
Tesla Model S85 sept 2013 (solgt)
Tesla Model S85D juni 2015
Tesla Model X #96 (2015?)

jkirkebo

Sitat fra: Runex på søndag 06. januar 2013, klokken 20:00
Enig med foxy i at du bør sammenligne med Passat 4-Motion hvis du skal ta med 4x4 på Model X. Ellers vil jeg mene at du må være god til timing av dieselkjøp hvis du skal havne særlig under 13 kroner literen i gjennomsnitt. Mulig det går an i nærheten av sentrale drivstofflagre der du slipper transportkostnader...

Og DSG-kasse. 4-Motion med DSG koster fra 493k. I tillegg kan man legge på minst 50-60k for å få et minimum av utstyr (bluetooth, xenon, keyless entry, nivåregulering bak, navigasjon og noe annet småtteri). Så da blir det ihvertfall 550k for noe som kan sammenlignes med en Model X med Tech-pakka. Og da har jeg ikke plusset på for el.regulerbare seter og endel annet som er standard på X (og S).
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Blip

Mulig jeg sporet av litt selv ved å skrive 600k og awd. Poenget er at jeg ikke ønsker masse ekstrautstyr, og at dette kun er bonus.

  • Rød Nissan Leaf (lev. 19. des. 2011, solgt 2019)
  • Tesla Model X res. #178 (avbestilt)
  • Blå Tesla Model S 90D (2016 CPO før facelift)
  • Grå Tesla Model 3 LR (2019 med krok)
Varmepumpe-nerd

Wenche

Plass til 7 voksne :) Utmerket når barna (over 10 år) vil ha med venner!
Tesla Model S Sign. P85+, fra 31. aug. 2013. Model X 90D, Titan, 7 seter, fra 29. sept. 2016

Blip

Formålet med tråden var i utgangspunktet å se om det var økonomisk forsvarlig å velge model X framfor en "standard", nøktern familiebil. Alle tekniske fordeler med bilen er derfor temmelig uinteressante (i denne sammenhengen ;) ). Glem AWD (min feil), automatgear, hestekrefter og moment. Glem at det er en bil av en annen klasse en Skoda. Jeg ønsker argumenter for at dette vil lønne seg sammenlignet med en bil til 300-350k.  Så får heller alle de tekniske fordelene komme som bonus! 8) Poenget er nemlig at alternativet ikke er en BMW eller en passat med 4MOTION (min feil igjen) og 400 hestekrefter. Alternativet er en Skoda eller Passat med (max) 100HK.

Ja, jeg er sikkert sær, men jeg liker heller ikke å vaske bilen...

7 seter er absolutt et poeng siden vi også kunne vurdert en Caddy Life (veeeeldig praktisk og forholdsvis billig).

  • Rød Nissan Leaf (lev. 19. des. 2011, solgt 2019)
  • Tesla Model X res. #178 (avbestilt)
  • Blå Tesla Model S 90D (2016 CPO før facelift)
  • Grå Tesla Model 3 LR (2019 med krok)
Varmepumpe-nerd

i_expect

Jeg vet ikke helt hva du ville kjøpt hvis du vurderer X, men jeg vet at jeg ville sammenlikne model x med en annen SUV (bare at x er 7-seter og ikke lenger bare blir suv....) og da blir det fort en Volvo xc60/70/90, og de er jo ikke akkurat billige hverken som nye eller som et par år gamle! Dette bare som et eksempel.

Med familieforøkelse på gang og flytting til en gård utenfor allfarvei som vi er på veg til å gjøre nå, så vet jeg at jeg ville vurdere en (brukt) suv av typen xc eller liknende. Da er vegen ikke så lang til model x og argumentet er jo at man får med mer utstyr og en bil som sannsynligvis er ganske så rimelig i drift sammenliknet med en diesel/bensin. Og ikke minst en ny bil.  :) Om banken er villig til å hjelpe til med miljøsamvittigheten er en annen ting...
Tesla model X (kjøpt 2016) og Leaf (kjøpt 2011) i familien. Ingen med forbrenningsmotor lenger... bortsett fra i traktoren og  i sjekta!

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA