Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Inntrykk prøvekjøring

Startet av E-golf-2014, mandag 24. februar 2025, klokken 16:40

« forrige - neste »

E-golf-2014

Fint om noen som har prøvekjørt kan dele inntrykk her.

ToWalkOrDrive

Ja, blir interessant å se. Vi som har Tesla fra før har fått mail om prøvekjøring. Ser prøvekjøring åpnet i går, 24. februar.
Tesla Model Y                         2021-

Otkristo

Avtalt prøvekjøring på fredag. Kjører i dag en 2022 Model Y LR.
Gleder meg.

SurSnasen

Fikk min tilmålte halvtime i går. 20 minutter kjøring, så det ble jo ikke all verdens tid til inntrykk. Men mine inntrykk:
- Betydelig endring på demperfronten. Fremdeles ikke på komfortnivået til skikkelige premiumbiler. Men der forrige Model Y ga deg kompresjonsskader i ryggsøylen når du kjørte over sebrastripene på fotgjengerovergangene, er det nå knapt merkbart.
- Betydelig mindre støy. Ikke "too quiet" slik de våget seg å twitre om. Men ikke lengre behov for å skrike til de i baksetet
- Perforerte seter er mer behagelig enn det tidligere klamme kunstskinnet. Men nakkeputen er fremdeles altfor hard for mitt bakhode
- Treeege motorer for å senke/heve baksetene.
- Fantombremsing er fremdeles til stede. To ganger i løpet av 20 minutter fikk den panikkanfall av trailere i motgående yttersving

Utover dette er det stort sett en følelse av en ordinær Model Y.

Blir det kjøp? Nei. Dro hjem, skrev mail til Volkswagen-forhandleren, og ba de sende meg et kontraktsforslag på en ID.7 GTX Tourer. Selv om Juniper Model Y har noen høyst velkomne endringer, blir ID.7 en mer komplett bil her i gården. Og når da i tillegg Model Y har gått opp i pris, og Musk opptrer som han gjør, har det nå bikket fra 50/50 mellom Juniper Y og ID.7 før jul, til 1/99 nå etter prøvekjøringen. 

Dieselgubben

Flott du deler, Sursnasen.

Hvordan opplevde du komfort/demping på Y vs Id7? Har du kjørt Id4, hvordan er Y i forhold til den?

SurSnasen

Sitat fra: Dieselgubben på fredag 28. februar 2025, klokken 11:22Hvordan opplevde du komfort/demping på Y vs Id7? Har du kjørt Id4, hvordan er Y i forhold til den?

Egentlig ikke så altfor stor forskjell på ID.7 og nye Y på komforten. Riktignok vanskelig å skulle gi noe slags vitenskapelig svar på det uten å kjøre de "back-to-back" på samme vei, i samme forhold, til samme tid. Men med adaptive dempere på ID.7 holder jeg en knapp på den. Nå skal vel Model Y ha mulighet for adaptive dempere også. Rakk ikke sjekke det på de knapt 20 minuttene jeg fikk med bilen. ID.4 har jeg eid. Riktignok begynner det å bli et par år siden. Det var en bil jeg trivdes svært godt med. Skal dog være forsiktig med å sammenligne da det begynner å bli en stund siden kjøreturene lå i ryggmargsminnet.

Dieselgubben

:+1:

Tror Y performance kommer med adaptive dempere. Men vil tro at denne ikke blir mykere enn vanlig LR, men mulighet til å tune den litt stivere.

jokke

Prøvekjørt i dag. Har fra før MYP med 21". Forskjellen var mindre enn jeg trodde.
Mykere fjæring selvfølgelig og litt stillere i kabinen, men ikke natt og dag.
Blinklysspaken var jalla.
Blir å vente med evt bestilling

Otkristo

Prøvekjørte i går.
Har en 2022 Model Y fra før.

Endelig en behagelig kjørekomfort med mye bedre demping, spesielt over fartsdumper.
Når det er sagt er jeg glad den fortsatt er noe fast og ikke gynger som id bilene fra VW.
Også setene var bedre enn i min gamle. Har ikke vært superfornøyd fra før, men disse nye var mykere og  ga bedre støtte under lårene. Effektiv kjøling også.

Wow! Støy i kupe. Merkbar forskjell.

Veldig glad blinklyshendel er på plass. Føles bra og bedre enn den som er i dagens model y.

Vi hadde veldig lyst på den nye blå fargen, men fikk dessverre vite at den ikke kommer til Europa... Skuffende.

Dieselgubben

Matrix lysene er lavt plassert og uten spylere. Noen som tror det vil bli en utfordring med skitne lykter og redusert sikt i mørket?

På gammel Y er jo lyktene plassert høyere opp. Kan man anta jo lenger ned de plasseres, jo mer skitt?

Handyman

Under kjøring blir de nok raskere tilsmusset. Men når bilen er parkert utendørs så vil de være mindre utsatt for å få et islag.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

Jimnordb

Prøvekjørte en i tønsberg. Fartshumper er mye mykere nå. Grov asfalt kjennes fortsatt gjennom bilen. Men mye bedre enn gamle model Y.

Må si jeg digger blink hendelen. Den ser billigere ut. Men funker mye bedre enn gamle løsningen hvor det er enkelt at blink låser seg.

Electric cars in Norway

Sitat fra: Jimnordb på tirsdag 04. mars 2025, klokken 13:55Prøvekjørte en i tønsberg. Fartshumper er mye mykere nå. Grov asfalt kjennes fortsatt gjennom bilen. Men mye bedre enn gamle model Y.

Må si jeg digger blink hendelen. Den ser billigere ut. Men funker mye bedre enn gamle løsningen hvor det er enkelt at blink låser seg.
Ja det er rart hvor glad man kan bli av en tynn pinne som stikker ut fra rattstammen  :D

Stjerneglis

Sitat fra: Jimnordb på tirsdag 04. mars 2025, klokken 13:55Men funker mye bedre enn gamle løsningen hvor det er enkelt at blink låser seg.

Kan du utdype "blink låser seg"? ???
2021 Tesla Model Y LR AWD
2019 Hyundai Kona Electric - solgt
2011 Mitsubishi i-Miev - solgt

JorEl

Tesla Model S75D 2018 MCU2 FSD HW3

"He is just our CEO. He cannot be trusted. Therefore we have no responsebility".

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA