Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Tilgjengelig effekt ved lav SOC

Startet av ThomasEL, søndag 23. februar 2025, klokken 12:28

« forrige - neste »

ThomasEL

Jeg lurer på om tilgjengelig effekt minker noe fortere enn normalt ved lav SOC på min 22 modell 55.

Min opplevelse er at «BOOST» er tilgjengelig som forventet, ned til 19-20% SOC.
Men «ordinær 100%» minker tidligere enn man kunne forvente.

I går kjørte jeg ca 23 mil. Startet med 99% og kom frem med 12%.
- Boost var fullt ut tilgjengelig ned til 20% SOC. Så begynte den grønne baren å synke, og Boost var helt borte ved 19%. Dette anser jeg som helt NORMALT, og i tråd med hva de fleste opplever👍

- Men så ved ca 16% begynner «effektbaren» å synke videre nedover fra ordinær 100%. Dette syns jeg er tidlig..? Da jeg var fremme med 12% SOC, hadde jeg ca 80% tilgjengelig effekt igjen i følge baren.
Sjekket celler og temp i OBDeleven. Batteriet var da på +13 grader, og kun små spenningsforskjeller mellom høyeste og laveste celle.

Har tidligere opplevd å bare ha 25% effekt tilgjengelig ved 4% SOC.

Andre som har undersøkt eller erfart noe tilsvarende? Eller evt VET om det er normalt å ha full effekt (bortsett fra Boost) helt ned mot 0%?
Audi e-tron 55 AS (2022)
Skoda Citigo (2021)

Audi e-tron 50 (solgt)
Leaf N-Connecta 40kWt (solgt)
Leaf Acenta 24kWt (solgt)

vartli

Det høres tidlig ut, ja. Kan ikke huske at effekten har blitt redusert før det er 25-30 km igjen. SOC vet jeg ikke, men det bør ha vært lavere enn du oppleve. Du har jo også hatt et ganske høyt forbruk, så kanskje det gir mening. Den skal vel varsle tilstrekkelig tidlig til at du kan berge deg før det går tomt. Kanskje den da varsler ved høyere SOC. Sikkert andre som har mer erfaring med kulde enn meg som bor på sørvestlandet. Har en 2021 55.
E-tron 55 2021
Leaf 40 kWh 2020
Leaf 2011 - solgt

Orbit

Var nede på 11% i går (43 km rest), og hadde fremdeles normal effekt (men ingen boost). Det var riktignok med varmt batteri (24-28 grader) da jeg brukte batterivarming før lading. (Passet å ta en 10-90% test for å ha dokumentert ladekurve på batteriet under optimale forhold, i tilfelle det kommer en snarlig innkalling til 93U9-oppdateringen)
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA