Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Stickin it to Musk. Misbruk superlading

Startet av N00b, søndag 23. februar 2025, klokken 05:22

« forrige - neste »

Electric cars in Norway

Sitat fra: jkirkebo på torsdag 06. mars 2025, klokken 18:38Ja, fikk overføre gratis lading fra X75D. Det var et tilbud i 2023 Q4 og kun da. Planlegger å beholde den ganske lenge ja :)
Wow ja det forstår jeg godt  :+1:

Breezec

Sitat fra: Kadel på torsdag 06. mars 2025, klokken 18:15Det er ganske trist hvis man kaller en 10 år gammel vil en veteran  :-\ Jeg eide mange mange ICE biler rund 10 år gammel og var aldri bekymret av noe større kostnader for servis.
Så hvis man kjøpe en tesla med original batteri er det et lotteri? Hva om det for eks. en tesla fra 2015/16 som hadde batteri byttet i 2019/2020. Det betyr at det nye baterriet er i bilen samme tid som det var før det var byttet. Bra eller dårlig idé å kjøpe?
Lotteri på linje med kjøpe en 10 år gammel tysk bil med stor motor.
Veteran henviser her til første generasjonene Model S, disse har hatt problemer med vanninntrenging batteri og bakre motor (på rwd). Motorproblemet ble aldri skikkelig løst så en med motor byttet er ikke forsikring for at den holder.
2017 og nyere med awd og 75d-batteri har hatt mindre problemer.
Antaglig mer lønnsomt kjøpe en eldre Model 3 enn satse på en enda eldre S med gratis lading.
2022 Model 3 Performance

Kadel

Sitat fra: Breezec på torsdag 06. mars 2025, klokken 19:58
Sitat fra: Kadel på torsdag 06. mars 2025, klokken 18:15Det er ganske trist hvis man kaller en 10 år gammel vil en veteran  :-\ Jeg eide mange mange ICE biler rund 10 år gammel og var aldri bekymret av noe større kostnader for servis.
Så hvis man kjøpe en tesla med original batteri er det et lotteri? Hva om det for eks. en tesla fra 2015/16 som hadde batteri byttet i 2019/2020. Det betyr at det nye baterriet er i bilen samme tid som det var før det var byttet. Bra eller dårlig idé å kjøpe?
Lotteri på linje med kjøpe en 10 år gammel tysk bil med stor motor.
Veteran henviser her til første generasjonene Model S, disse har hatt problemer med vanninntrenging batteri og bakre motor (på rwd). Motorproblemet ble aldri skikkelig løst så en med motor byttet er ikke forsikring for at den holder.
2017 og nyere med awd og 75d-batteri har hatt mindre problemer.
Antaglig mer lønnsomt kjøpe en eldre Model 3 enn satse på en enda eldre S med gratis lading

Ja det forstår jeg. Problemet mitt er at mest atratraktiv på teslaer ser jeg den gratis ladingen  :P.
Å være ærlig designet til S og X liker jeg også mer en min nåværende Leaf. Den er stygg  og jeg liker den ikke (er er veldig fornøyd)
Btw. jeg leser mye om teslaer nå og fant et Serbisk (tror husker det riktig) selskap som har nylig åpnet et verksted i Berlin og de har løsningen til LDU. Kanskje dere alerede vet om dem. EV Clinic?

Rosstopher

Sitat fra: Kadel på torsdag 06. mars 2025, klokken 20:54Ja det forstor jeg. Problemet mitt er at mest atratraktiv på teslaer ser jeg den gratis ladingen  :P.

Hvis det hovedsakelig er gratis hurtiglading som er det du liker med Tesla så er nok ikke Tesla bilen for deg.
2021 Tesla Model Y LR
2016 Kia Soul

x 2016 Tesla Model S 90D
x 25+ fossilbiler

Kadel

Sitat fra: Rosstopher på torsdag 06. mars 2025, klokken 20:57
Sitat fra: Kadel på torsdag 06. mars 2025, klokken 20:54Ja det forstor jeg. Problemet mitt er at mest atratraktiv på teslaer ser jeg den gratis ladingen  :P.

Hvis det hovedsakelig er gratis hurtiglading som er det du liker med Tesla så er nok ikke Tesla bilen for deg.

ok hvilken bil er for meg da? :-)
Det er delvis riktig. For mest av året Leafen klarer perfekt behovet mitt, å pendle til/fra jobb og jeg har en anne bil for langturer, så trenger nødvendigvis en Tesla, men jeg tenker ikke alltid så pragmatisk (nesten aldri når det kommer til biler).
Gratis lading gjør det mer akraktiv på den måte at jeg trenger ikke å på noen apper eller strøm abonnement. Vet ikke hva alt man trenger da jeg lader Leafen bare hjemme og kjører innen dets rekkevidden :-)

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA