Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Stickin it to Musk. Misbruk superlading

Startet av N00b, søndag 23. februar 2025, klokken 05:22

« forrige - neste »

N00b

Har kjørt Tesla siden 2013 og har nå en 2017 75D med evig gratis superlading.

Nå med Musk som begår politisk drap av sitt og dermed Tesla sitt renome så gjør jeg mitt for å straffe lommeboka hans.

Det er en Superlader ved en Kiwi i Arendal, det er nå favoritt butikken min å handle på. Lader knapt hjemme lengre.

turfsurf

Pass på å ha vinduene åpne og sett på kontinuerlig camp mode.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Dieselgubben

Musk eier 13% av Tesla. Mulig det er noen opsjoner. Oljefondet eier 1%.

Å oppfordre til å sløse varme for å straffe Musk er miljøfiendtlig bruk av vannkraft. Men regner med det var en spøk  :police:

Blitz

Pass på å lade når prisene er høye, kraftproduksjonen i Norge er eid av stat og kommune, så da kommer de ekstra inntekten det norske folk tilgode. Forrige vinter var prisene over 16 kr/kwh og en lading av 70 Kwh  til den prisen vil koste Tesla ca 1100 kr pluss nettleie  8).
Du kan følge prisene her: https://data.nordpoolgroup.com/auction/day-ahead/prices?deliveryDate=2025-02-24&currency=EUR&aggregation=DeliveryPeriod&deliveryAreas=NO1,NO2,NO3,NO4,NO5,SYS

BMW850

Bruk bilen og lad når du har behov. Må det gjøres så komplisert...
P85 delfin-grå, sort performance-interiør, grå 21", dobbeltlader.

Kadel

Hei alle sammen, jeg vil gjerne bli med på denne protesten, men fortsatt letter etter min S eller X med fri lading. Det ser ut vanskeligere når Tesla kjøper de gode og fjerner fri lading fra dem. Bare få på finn.no (4x4 men ikke 75d)

Breezec

Gratis superlading på livstid ble fjernet på alle biler bestilt etter 1.1.2017. Dette betyr at de aller fleste bilene med livstid gratis lading nå er ute av batteri og motorgaranti. Protesten kan altså bli en dyr fornøyelse.
2022 Model 3 Performance

Electric cars in Norway

Sitat fra: Breezec på onsdag 05. mars 2025, klokken 21:20Gratis superlading på livstid ble fjernet på alle biler bestilt etter 1.1.2017. Dette betyr at de aller fleste bilene med livstid gratis lading nå er ute av batteri og motorgaranti. Protesten kan altså bli en dyr fornøyelse.
Ja det er noe å ta med i regnskapet  :o

Kadel

jeg leste i flere annonser at man kan kjøpe forsikring/garanti på drive unit og batteri. Det kan bli kanskje en løsning for gamlere teslaer?

Electric cars in Norway

Sitat fra: Kadel på torsdag 06. mars 2025, klokken 07:55jeg leste i flere annonser at man kan kjøpe forsikring/garanti på drive unit og batteri. Det kan bli kanskje en løsning for gamlere teslaer?
Hvis det bare er slitne veteran Tesla som har gratis lading så er det ut fra en økonomisk vurdering bedre å kjøpe en veteran Tesla som har byttet DU og batteri og andre dyre slitedeler osv og heller spare penger på det som du heller kan bruke på lading. Kan lade mye da før du går break even

jkirkebo

Sitat fra: Electric cars in Norway på torsdag 06. mars 2025, klokken 14:07
Sitat fra: Kadel på torsdag 06. mars 2025, klokken 07:55jeg leste i flere annonser at man kan kjøpe forsikring/garanti på drive unit og batteri. Det kan bli kanskje en løsning for gamlere teslaer?
Hvis det bare er slitne veteran Tesla som har gratis lading så er det ut fra en økonomisk vurdering bedre å kjøpe en veteran Tesla som har byttet DU og batteri og andre dyre slitedeler osv og heller spare penger på det som du heller kan bruke på lading. Kan lade mye da før du går break even

Min '24 Y LR har gratis lading, dog kun så lenge jeg eier den. Lader til tider ganske mye på SuC, ble nesten 4500kWh i fjor ;)
Tesla Model Y LR 2024 (gul)

Electric cars in Norway

Sitat fra: jkirkebo på torsdag 06. mars 2025, klokken 14:45

Min '24 Y LR har gratis lading, dog kun så lenge jeg eier den. Lader til tider ganske mye på SuC, ble nesten 4500kWh i fjor ;)
Fikk ikke alle ett år gratis?. 

Så du fikk gratis lading helt til du selger den? Så du kan ha den i feks  10 år og med gratis lading? Det må jeg si er en god avtale  :+1:

Orbit

Det spørs i hvor stor grad overforbruk/misbruk av gratis lading rammer Tesla/Musk. En konsekvens (dersom dette skjer i stor skala) kan være at prisene på betalt lading økes slik at Tesla kommer økonomisk likt ut. Da er det andre elbilbrukere som tar regningen.
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

Kadel

Det er ganske trist hvis man kaller en 10 år gammel vil en veteran  :-\ Jeg eide mange mange ICE biler rund 10 år gammel og var aldri bekymret av noe større kostnader for servis.
Så hvis man kjøpe en tesla med original batteri er det et lotteri? Hva om det for eks. en tesla fra 2015/16 som hadde batteri byttet i 2019/2020. Det betyr at det nye baterriet er i bilen samme tid som det var før det var byttet. Bra eller dårlig idé å kjøpe?

jkirkebo

Sitat fra: Electric cars in Norway på torsdag 06. mars 2025, klokken 14:52
Sitat fra: jkirkebo på torsdag 06. mars 2025, klokken 14:45Min '24 Y LR har gratis lading, dog kun så lenge jeg eier den. Lader til tider ganske mye på SuC, ble nesten 4500kWh i fjor ;)
Fikk ikke alle ett år gratis?.

Så du fikk gratis lading helt til du selger den? Så du kan ha den i feks  10 år og med gratis lading? Det må jeg si er en god avtale  :+1:

Ja, fikk overføre gratis lading fra X75D. Det var et tilbud i 2023 Q4 og kun da. Planlegger å beholde den ganske lenge ja :)
Tesla Model Y LR 2024 (gul)

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA