Reelt forbruk over år ? Forbedringer fra 2023 -> 2025

Startet av daghoi, onsdag 19. februar 2025, klokken 21:15

« forrige - neste »

daghoi

Har passert 2 år med GTX uten noen spesielle problemer. Det er 2023 modellen uten forvaring og det skaper usikkerhet om det kan være verdt å bytte. Det første jeg lurer på er hva folk opplever av langtids forbruk på biler av den størrelsen, eks Model Y?  Vi ligger på 19 kWh på siste 2 år. Det inkluderer hovedsak kort kjøring ca 15 minutter til pendler parkering, inkludert kaldstart og litt varme av kupe de kaldeste dagene. 2 3 langturer over Hemsedal fjellet til Sogn fra Østlandet. Iflg chat gtp var det i «området» forventer forbruk, litt over dog.
Ergrer meg litt på ladekurven. På langtur må jeg som regel toppe opp batteriet på 30 40 % og det medfører hastigheter i 40/60 kWh, på vei hjem fra Geilo i helgen pusla det rundt på 25 kWh.
Spørsmålet er selvfølgelig om det er «signifikant» forbedringer hvis jeg bytter til en 2025 modell. Eks model Y, Ioniq 5, Kia EV6 er merker jeg har på radaren. (Må kunne lade på Tesla lader).
Ønsker real life tall over tid. Selv 2023 modellen min lader på 150 kWh på 5% soc og 20 grader i lufta/batteri 😀
Håper noen kan ta seg bry med å dele litt tall erfaringer.

Barfot

Ionic 5, ny 17/1-2024, kjørt nå 29.500 km på 1 år : Snittforbruk 20,4 kW/h/100 km.

Ikke mye kjøring med henger, dog piggdekk på vinter. Bor på vestlandet nært Bergen, så sjelden over 90-100 km/t.

Synes ikke denne er veldig billig å kjøre med.

daghoi

Sitat fra: Barfot på torsdag 20. februar 2025, klokken 11:17Ionic 5, ny 17/1-2024, kjørt nå 29.500 km på 1 år : Snittforbruk 20,4 kW/h/100 km.

Ikke mye kjøring med henger, dog piggdekk på vinter. Bor på vestlandet nært Bergen, så sjelden over 90-100 km/t.

Takk for svar. Så video at Teslabjørn testet den nye EV6, og forbruk kom i samme området på den testen etter det jeg husker.

Vaduz

Sitat fra: Barfot på torsdag 20. februar 2025, klokken 11:17Ionic 5, ny 17/1-2024, kjørt nå 29.500 km på 1 år : Snittforbruk 20,4 kW/h/100 km.

Ca 6000kWt på 30000km, gir rundt 3000kr i utgifter med snitt strømpris på 50 øre, det er ganske ekstremt billig i min bok, og blir nesten neglisjerbar utgift satt opp mot kapitalkostnaden.

arthur

Er ikke 50 øre i strømpris ganske billig? I fjor betalte jeg selv 1,25 (NO1) etter strømstøtten, men regner da selvfølgelig også med nettleien.
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

ToWalkOrDrive

Ladekurven på en Model Y er veldig bra i kaldt vær om du har et stykke til ladestasjonen. Dersom en navigerer til en Tesla (og annen) ladestasjon forvarmes den automatisk. Husker ikke akkurat kW, men mange ganger raskere enn de tallene du nevner. https://youtu.be/Y8LM-twZpTs?si=h0Y7DFWSFAI_A1O6

Det blir veldig vanskelig å finne "real life" forbrukstall, siden noen biler har et veldig varierende forbruk om det er varmt eller kaldt, mens andre bruker mer jevnt uansett. Model Y skal visstnok bruke veldig mye i f.eks. 10-15 kuldegrader, ifølge en kinesisk test  :D . Det er og sånn at noen "forbruksmålere"/biler viser inkl ladetap, mens andre viser uten.

Forskjellen mellom elbil og bensinbil er at forbruket nesten ikke påvirker den årlige kostnaden, vanligvis. Det avhenger selvsagt hvor mye en lader på hurtiglader. Men hvor mye du lader på hurtiglader avhenger jo og av rekkevidde, sånn sånn sett kan det jo ha en del å si. Men det dyreste med å lade på hurtiglader er at passasjerene løper inn og kjøper mat for 300 kroner på bensinstasjon, mens selve ladingen koster under 200 kroner.
Nye Model Y har f.eks. 586 km rekkevidde. Jeg har den gamle Model Y, og føler den kjører langt med lavt forbruk og lang rekkevidde. Nye Model Y kjører litt lenger.

Men sånn utenom det så vil jo den daglige kjøringens forbruk ha svært lite å si for økonomien. Si at en bil har 19 kWh per 100km, mens en annen har 16 kWh, og du betaler 2,50 kroner i snitt per kWh og kjører 20.000 km i året, så utgjør det bare 1500 kroner i året i forskjell. Verditap / rentekostnader / service / (reparasjoner etter hvert) vil ha mye mer å si for økonomien enn de 1500 i forskjell på forbruk.

Klart, kjøper du den nye Model Y, så har du vel 7 stk i lunsjen hver dag som skal diskutere politikk med deg. Er jo en kostnad det og. Husker jeg kjøpte Model S i 2014, og måtte ufrivillig diskutere elbil annenhver lunsj.

Sånn utenom det har vintertester (med alt for mange netto høydemeter til å gi riktig bilde) vist at Model Y bruker mindre strøm enn ID4 GTX.

Så poenget mitt er egentlig at det mest økonomiske du kan gjøre er nok å kjøre bilen du har i hvert fall til den er 4,5 år, så kan du selge den med et halvt års garanti på alle deler.
Tesla Model Y                         2021-

Øyvind.h

Sitat fra: daghoi på onsdag 19. februar 2025, klokken 21:15Har passert 2 år med GTX uten noen spesielle problemer. Det er 2023 modellen uten forvaring og det skaper usikkerhet om det kan være verdt å bytte.
Om hurtiglading i kulde er noe som er viktig for deg så kan det være lurt å bytte til -24 eller -25 modell ID4.
Da får du forvarming som aktiveres enten manuelt eller ved navigasjon til hurtiglader, så får du rask lading og god ladekurve også på vinteren. I tillegg er modellen oppdatert og mer effektiv, så du får mer rekkevidde med på kjøpet.

Av de alternative modellene du vurderer lader Ioniq 5 og EV6 mye raskere enn Model Y. Men - kun på 800V stasjoner og Tesla supercharger har dessverre ikke 800V arkitektur enda.

Om du må plugge i på 40% er jeg faktisk usikker på om Model Y eller ID4 vil lade raskest opp til 80-90% da Y har høy peak ved lav SOC, men ladekurven er ganske bratt. I praksis sikkert ganske likt.

Langtidsforbruk blir veldig individuelt, så det fungerer sjeldent å sammenligne. Kjører vi pent på sommeren steder uten motorvei kan forbruket være lavt (12-14Wh/km). Men - de fleste langturene våre er motorvei med 110+ litt, og vi har flest av dem på vinteren. Dermed blir forbruket mye høyere. Forvarming, andel småturer osv vil få langidsforbruket til å sprike.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

ToWalkOrDrive

Hvis en plugger i på 40% på en Model Y når en kjører fra østlandet til Sogn, så er det ikke mange minuttene en må vente til en har nok strøm til å komme frem, ref rekkeviddetest til NAF vinteren 2022. Den nyeste Model Y har også litt lengre rekkevidde. Vil sikkert ha 130-110 kW frem til en kjører videre, om en i det hele tatt trenger å lade.
Tesla Model Y                         2021-

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA