Må vi leve med ekstra store verditap på elbiler?

Startet av esan, onsdag 19. februar 2025, klokken 21:12

« forrige - neste »

VoltWay

Når teknologien utvikler seg fort, det dukker opp flere nye merker og biler enn normalt og mange har god råd så blir det slik. Tilbud og etterspørsel bestemmer.

Vil du ikke betale så dyrt så kjøper du en 1-2 år gammel bil eller lar være å bytte så ofte. Et luksusproblem dette her.

Svk

Sitat fra: VoltWay på søndag 23. februar 2025, klokken 10:49Det er jo en ett år gammel bil med fire år garanti igjen. Hvor mye reklamasjon kan det bli som ikke dekkes av garantien? To års reklamasjon får du ved privatkjøp òg.

50.000,- er ganske mye penger. 1-2 fulle månedslønner etter skatt for gjennomsnittet. Etter alle andre livsutgifter er det kanskje det du har til overs om du setter av en hel årslønn.

Det er lett å se seg blind på tusenlappene ved bilkjøp og salg, men for all del, mange synest nok det er verdt prisen for å slippe jobben og usikkerheten. Så er det òg mange som har mye penger.
2021 mod. Kjøpt brukt apr 24. passert 100.000 ved innbytte. Blir 4år okt 25.

Vaduz

Model s må være en av de hardest rammede da store premium sedaner aldri var god butikk, og særlig ikke såpass tidlig teknologi som disse var.

Hadde selv en model s 2018 kjøpt for 620k, solgt innbytte for 200k 2024, var ekstremt, selv om dyr bil aldri er billig. Kjørte 100k km, blir vel 4.2kr/km, i tillegg kommer strøm og forsikring pluss litt diverseuten at det utgjorde alt for mye, men si 100k til.

Øyvind.h

Har vært mye forskjellig som påvirker prisene de senere år. Stigning i nypris, endring i valuta, venteliste på ny bil, fall i nypris, stigende rente, svakere økonomi, fall i snittpris folk handler bil for, varierende rabatter, litt medieartikler om bilmarked opp og ned, lansering av mange nye modeller +++.

Med rett timing har det vært gunstig. Med feil timing veldig dyrt.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

torerik

Tenker at verditap på elbil vil normaliseres etter hvert som man har nådd «kritisk kvalitet/rekkevidde» for biler i normal prisklasse. På et tidspunkt blir fordelen av å utvikle ny teknologi mindre lønnsom for produsentene, fordi færre ønsker å betale mer for ny teknologi - eksisterende teknologi er «god nok». Da reduseres utviklingstakten, og dermed også verditapet.

Mitt tips er at vi er veldig nærme dette punktet.
2024 Skoda Enyaq 85X L&K
2015 Volkswagen e-Golf

ToWalkOrDrive

Mim erfaring er at verditapet ved å beholde bilen ca 4,5 år er fint. Da har kjøperen et halvt år igjen av nybilgarantien, og bilen har 4,5 år å fordele verditapet på. Jeg har vært ok heldig med salg av Tesla. Ville nok vært lurt å kvitte seg med gammel Model Y nå.

Føler det akkurat nå er i ferd med å gjøre et teknologi-skift med BMW som kommer med neue klasse. Enorm rekkevidde og ladefart. Skulle tro at en av de ikke kan falle mye om 4 år. Hvor mye bedre blir det om rekkevidden økes ytterligere?
Tesla Model Y                         2021-

Daniel_0007

https://www.motor.no/aktuelt/bruktbilmarkedet-koker/306759?fbclid=IwZXh0bgNhZW0CMTEAAR3dtLk-D8FXRRa6XkU_uVvgcjzus_zGK-JgQC87gbbFrtzXcmF9rwxpZl8_aem_3HnR0OSxv7Bd171FeICQaw

Fossilbiler blir solgt nesten med engang.
SitatDet ser vi også på prisutviklingen, fossile biler holder seg godt i pris, mens snittprisen for brukte elbiler på Finn har gått ned, skriver Dahlgren.
Model 3 2019 LR Rwd

ToWalkOrDrive

Sitat fra: Daniel_0007 på mandag 24. februar 2025, klokken 12:39https://www.motor.no/aktuelt/bruktbilmarkedet-koker/306759?fbclid=IwZXh0bgNhZW0CMTEAAR3dtLk-D8FXRRa6XkU_uVvgcjzus_zGK-JgQC87gbbFrtzXcmF9rwxpZl8_aem_3HnR0OSxv7Bd171FeICQaw

Fossilbiler blir solgt nesten med engang.
SitatDet ser vi også på prisutviklingen, fossile biler holder seg godt i pris, mens snittprisen for brukte elbiler på Finn har gått ned, skriver Dahlgren.

Ja, det er svært mange unge som i dag sliter med å få endene til å møtes pga dyrtid, og som må selge en "dyr bil", for å få inn penger, og redusere faste høye utbetalinger. Bensinbiler er i snitt mye billigere enn elbiler, siden de er eldre. Får håpe man kan sparke de som styrer, og få inn noen som vil redusere skattene og avgiftene, slik at de under 30 slutter å gå konkurs.
https://www.vg.no/nyheter/i/73JX9o/inkassosaker-18-prosent-oekning-blant-unge-under-30-aar

Dersom en ser fremover til om ca 3-4 år er det derimot langt fra sikkert at prisutviklingen på elbiler fortsetter i samme trend. Hvis AP får styre vil det nok ikke ta lang tid før nybil-avgiften / engangsavgiften / CO2-avgift / vektavgift igjen får herje med nybilprisene, ettersom man nå har "nådd 100%-målet". Så da er det lurt å komme seg inn nå før det eventuelt skjer fra 2026. https://elbil.no/moms-pa-elbil-bransjen-og-kundene-ma-fa-forutsigbarhet/
Tesla Model Y                         2021-

Jejl

Lite verditap på Kangooen jeg har kjørt siden 2014. Ca 120 000 kr, og utgifter til service, slitedeler og dekk har vært på ca 20 000 kr til sammen ila 10,5 år. Håper å ha den noen år til, og den fungerer fremdeles som når den var ny. Klarte 82 km på en lading for noen uker siden, ved ca 0 grader temperatur.

Svk

Er sikkert lurt av meg å ha Ariyaen til den blir 10år.
Er sikkert vedr litt om 10år også.

Så da blir verditapet ca 50.000året.
Er jo nok det også

Skal vi bruke mindre penger på bil/ha mindre verditap. Så er vel løsninge bil til max 250-350000 og ha den i minst 5år

Daruu

Det er vel som flere har påpekt større verditap jo dyrere bilen i utgangspunktet var.

Så er det jo noen elementer i tillegg, hvis bilen ble kjøpt "dyrt" rett før prisnedgang, nye modeller, ny teknologi etc så spiller jo det i stor grad også inn. Man kan heller ikke glemme kronekursen har falt betraktelig.

Fikk løst tilbud om "kasteinnbytte" av up'n på 80k - med forventet salgspris 110-120k.
Det vil si at hvis vi bytter inn den nå så har den "kostet" 1700kr i mnd siden den var ny.
I tillegg har den fått noen nye dekk og noen servicer(3 første var inkludert). Med det inkludert har den røft regna (inkludert innkjøp) kosta 200k på 5år. -80k innbytte = 120k på 60mnd = 2k/mnd

I tillegg kommer forsikring, årsavgift og strøm selvfølgelig. De første årene sparte man en del både på årsavgift og bom. Dette har jo gått ned noe, men innsparingene totalt er betydelig vs bensin/diesel.

Jeg hadde regnet det "negativt" ved kjøp, dvs at kostnaden ville være ca 3k mnd med bortimot 0 i restverdi etter 5 år.
Resultatet ble jo da en god del bedre.

Så får man se om bilen byttes inn, eller om den bare beholdes og "brukes opp" - det er sannsynligvis det gunstigste rent økonomisk ihvertfall.
2020 VW Eup range

RJK

Sitat fra: Svk på tirsdag 25. februar 2025, klokken 07:41Er sikkert lurt av meg å ha Ariyaen til den blir 10år.
Er sikkert vedr litt om 10år også.

Så da blir verditapet ca 50.000året.
Er jo nok det også

Skal vi bruke mindre penger på bil/ha mindre verditap. Så er vel løsninge bil til max 250-350000 og ha den i minst 5år
Du bør vel trekke av verdien/kostnaden på alternativkosten for å reise. Da først og fremst kollektivtransporten for jobb/skole-reiser. Men bruker dere bilen og til ferier og hytteturer, så må det og tas med.

Synes det blir for enkelt å late som om man ikke har kostnader om man selger bilen. Det er kanskje sant, om man har 2 eller flere biler, men kan gjøre stortsett all transport med den ene!
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Trond.m

Jeg har hatt et par dusin elbiler siden 2013. Tapene har variert enormt, men har stort sett vært svært lave fra 2013 -2022. De har jo fått god drahjelp av stigende nybilpriser og frykten for at mva frittaket snart skulle være slutt.

Som de fleste andre så utviklet bilparken seg også, fra billig Citrioen C-zero i 2012 til en altfor dyr Supercharged iX50 i 2022. Den siste solgte jeg rett før stupet, og etter mitt eierskap så jeg at den fikk et verditap på 260.000 på 20.000 km. Det er voldsomt stort verditap, men ikke større enn jeg hadde på en Mercedes E-klasse i 2010.

Konklusjonen er vel at det nødvendigvis må koste mye å kjøre rundt i store dyre biler, selv om de til nyter godt av statsstøtte her i Norge. Koster bilen 1 mill, så må du regne med 400.000 i verditap + kapitalutgifter og drift på 3 år. Da snakker nok over 500K. Det har jeg tatt til følge, or redusert bilprisen til 500.000 uten at jeg synes det påvirker nytteverdi eller livskvaliteten negativt 🙂

hakotorg

Jeg byttet nylig inn min fire år gamle ID4 1st. Den var gått ca 78 000km og jeg fikk 220 000.Nypris var 440 000.
Hadde jeg solgt selv hadde jeg nok fått en del mer. Så litt rimeligere, men fullt funskjonelle familiebiler, har ikke så galt verditap.

chargedup

Har sett veldig få eksempler av "ekstra store verditap på elbiler" hvis man ser fra bilen var ny ift hvordan det var for fossilbiler i lignende prisklasse før elbilene kom. Det vi har sett ekstra store verditap på er brukte biler som holdt seg kunstig høye i lengre perioder pga etterspørselen var så stor at man til tider kunne selge bilene for mer enn nypris. De aller fleste på forumet nøt godt av unormalt lave verditapskurver på nybiler fra ca 2018 fram til 2022.
Selvfølgelig kan man finne et eksempel på en elbil som har tapt 50% i verdi på et halvt år som Fisker, men jeg tror de fleste elbiler følger ganske vanlige verditapskurver.

I-pace, som blir trukket frem som verditaper i artikkelen, betalte jo mange over 900'+ for (FE + alt ekstrautstyr ink vinterhjul ble fort 950'), men det var altså en bil man kunne kjøpe for 640' ink vinterhjul. Mange kjøpere betalte altså ca 50% mer for bilen kun i ekstrautstyr og ekstrautstyret har alltid høyere verditap enn bilen (gitt at det ikke er noe alle kjøpere ønsker som Sport chrono på Porsche). På 6-7 år er de med alt ekstrautstyr verdt ca 25% av kjøpspris, mens de med lite utstyr er verdt ca 35%. Mange av kundene som kjøpte Jaguar har nok også blitt skremt av høye delepriser, akkurat som på taycan osv. Det at kjøpere blir skremt handler nok minst like mye om at Taycan kjøperen ikke hadde hatt Porsche før og dermed ikke ante om de ekstreme premiumprisene de opererer med på både deler og verksted, men det gjør de også på fossilbilene.

For mange år siden (kilden var sannsynligvis VG rundt 2015) var det vanlig at bensinbiler fra leasingbilseslkapenes restverdi var på ca 50-60% etter 3 år (Golf hadde lavest verditap). Smartepenger bruker 40% på 3 år. Det at bilenes verditap spriker fra 14-41% tilsier jo bare at man burde ta hensyn til 40% verditap på 3 år.

At elbiler har høyere verditap i artikkelen vs hybridbiler har nok også litt med prisen å gjøre. En etron til 780' taper seg mer i % enn en traust og billig Yaris hybrid til 280'. Jeg tviler ikke på at 3 år gamle elbiler har hatt høyere verditap enn fossilbiler, men det er mer at fossilbilen har hatt unormalt lavt verditap. Jeg tror ikke det er lurt å forvente 14% verditap over 3 år på en ny 2025 yaris hybrid...
EQE 43AMG
Solgt: i3 (60Ah)-I-pace S-EQC-Model 3 LR-Ampera-Model Y-I-pace FE

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA