Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Underfordeling i garasje til Elbil lading + div.

Startet av Aherh, mandag 17. februar 2025, klokken 22:30

« forrige - neste »

Aherh

Hei,
Jeg skal installere Zaptec Go i garasjen for lading av Elbil.
Har 230V 1-fase IT i husets hovedfordeling . 2P63A overbelastningsvern.
Ønsker å legge opp ny underfordeling i garasje med 1stk. 32A sikring til Elbil lader og 1stk. 16A sikring til resterende i garasjen (Varmepumpe, lys, stikk).
Det er ca. 25m mellom hovedfordeling og underfordeling i garasje.
Kabel (PFXP?) vil gå i rør i krypkjeller, og under bakken 2m mellom hus og garasje.

1. Hvilken sikring er å anbefale å ha i hovedfordeling i hus?
2. Type og størrelse på kabel?
3. Hvilke type sikringer i underfordeling i garasje (JFB, størrelse osv.)?

Speeder

Kjører:2021 Model 3 LR & 2021 E-208 GT - Tidligere: 2015 Zoe 22kWh/43kW

Aherh

Jeg er selv elektriker og har godkjenning til å være installatør i egen bolig.
Har allerede laget en plan på hvordan jeg tenker på å utføre det, men laget denne tråden for å se hvordan andre har det og om de har noen lure ideer som jeg kanskje ikke tenker på.

Marzo

Jeg har gått med 40A ut til garasjen og et skap her med dedikert kurs til varmepumpe, lader, stikk og lys.
En fordel ved å ha dedikert kurs er at man slipper at lyset går hvis man får en kortslutning.
Har 15A til stikk, lys og varmepumpe og 20A til lading.
Jeg monterte en gammel Salto lader jeg kjøpte på finn som kun gir 16A, og 20A fra skapet til denne.
Vi har i tillegg en Easee 22kw men pga effektledd begrensning så lader vi begge bilene på begge laderene hipp som happ, da bilene som regel alltid er fulladet over natten. Det er også ikke alle elbiler som støtter med enn 16A pr fase?

La opp powerflex 10mm2 til garasjen og 4mm2 til laderen. Legg også ut nettverkskabel så kan du sette opp wifi/nettverk i garasjen.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA