Ingen lik standard for plassering av ladeluke

Startet av esan, mandag 17. februar 2025, klokken 15:24

« forrige - neste »

TJV

Hvor den beste plasseringen på hvor ladeporten skal være på biler er jeg sykt glad for ikke bare én bilprodusent/hurtigleverandør har avgjort i markedet.
At Tesla Bjørn er enig i Tesla sin variant, ja det var en bombe!
Er vel en god bekreftelse at Tesla sin variant som har vært standarden frem til "nå" ikke er en god variant da de også har gjort som andre leverandører og laget lengre kabler. Bra de innså det til slutt. Sikkert vært artig med Model X og bagasjeboks frem til "nå" på Tesla sine korte varianter.
Litt off topic så kjørte jeg gjennom halve Europa i sommer og bevisst unngikk ladere fra Tesla hurtiglading siden de kunne ha kort kabel, jeg hadde bagasjeboks på tilhengerfeste og ladeluke på høyre side. Den perfekte kombo på ladehelvete, evt oppta 2-3 plasser.
Er jo bare å innse uansett plassering så vil man ha situasjoner som plassering er optimal og elendig så lenge det bare er én ladeluke på bilen.
VW ID.4 Pro Perf Max
Nissan Leif 40kW

ToWalkOrDrive

Sitat fra: TJV på onsdag 05. mars 2025, klokken 15:09Hvor den beste plasseringen på hvor ladeporten skal være på biler er jeg sykt glad for ikke bare én bilprodusent/hurtigleverandør har avgjort i markedet.
At Tesla Bjørn er enig i Tesla sin variant, ja det var en bombe!
Er vel en god bekreftelse at Tesla sin variant som har vært standarden frem til "nå" ikke er en god variant da de også har gjort som andre leverandører og laget lengre kabler. Bra de innså det til slutt. Sikkert vært artig med Model X og bagasjeboks frem til "nå" på Tesla sine korte varianter.
Litt off topic så kjørte jeg gjennom halve Europa i sommer og bevisst unngikk ladere fra Tesla hurtiglading siden de kunne ha kort kabel, jeg hadde bagasjeboks på tilhengerfeste og ladeluke på høyre side. Den perfekte kombo på ladehelvete, evt oppta 2-3 plasser.
Er jo bare å innse uansett plassering så vil man ha situasjoner som plassering er optimal og elendig så lenge det bare er én ladeluke på bilen.

Klarer ikke helt å se hvordan det at de har laget lengre kabler, og endret ladestasjoner, er en indikasjon på at ladeluke bak på venstre side er en dårlig plass. De lengre kablene er vel først og fremst fordi Tesla vil gi alle muligheten til å lade på en Tesla-supercharger.

Ser at på nyere Tesla-stasjoner hvor de ikke har plass til å lage "bensinstasjon-layout" har gjort det litt lettere å rygge inntil for folk med sykkelstativ på kroken osv, før de laget enda bedre versjon med lengre kabel, som selvfølgelig en del dumper på bakken og kjører over.

Har du laderen bak på høyre side må du på ene laderen lade på andre siden av ladestolpen....eller feil side om du vil.
Tesla Model Y                         2021-

TJV

Eller så har man den varianten som må være svært ukurant å lade med bagasjeboks på Model X.
https://kommunikasjon.ntb.no/pressemelding/16704497/tesla-lader-apnet-pa-statoil-haukas?publisherId=16596283
At de bildene du viser til mener jeg bare er en bekreftelse på at de tidligere laderne ikke var optimal med utforming og Tesla har tilnærmet seg andre aktører med lenger kabel. Tenker meg det må være styr å rygge inn på laderen, koble i, ta ut barnevogn og gå mellom biler som lader når den er tilkoblet. Har som sagt ikke prøvd det, men se bare på den linken jeg la ved og tenk deg scenarioet.
VW ID.4 Pro Perf Max
Nissan Leif 40kW

automat

Nå sauser du sammen argumentene dine @TJV.

V2 og V3 superladere ble designet da alle biler som skulle lade på dem hadde ladeport på samme sted. Hadde Tesla valgt ladeport på høyre side bak, så hadde selvfølgelig superladerne vært designet ut fra dette.

Fordelen med kort kabel er at man kan ha tynnere kabel for å overføre samme effekt, samt at kabelen ikke blir liggende på bakken. Ulempen er at biler med annen plassering av ladedeluka enn laderen er designet for kan få problemer med å koble seg til. Det problemet oppstod først når Tesla åpnet superladere for andre biler, og førte til at V4-superladere fikk lengre kabel.

Jeg har ladet med skistativ på hengerfeste på V2/V3-ladere med designet du viser til. Kabelen nådde akkurat frem når jeg rygget helt inntil laderen (med den stativet jeg brukte). Hadde Tesla valgt å ha ladeluke på høyre side måtte jeg ha gått rundt foran bilen, eller vasset gjennom snøhaugen som var bak laderen. På en lader med lenger kabel er det selvfølgelig sannsynlig at jeg hadde kunne kommet frem mellom skistativ og lader. Men med ladeport på venstre side hadde jeg ikke behov for dette.

Når plassering av ladeluke ikke er standardisert, så vil selvfølgelig utformingen av ladestasjoner heller ikke være standardisert. Og hvilken plassering som fungerer best vil være litt tilfeldig.

Uansett hvor man plasserer ladeluka på bilen så vil det ha fordeler og ulemper. Min påstand er at plassering på venstre bakskjerm har færrest ulemper. (Gatelading er det jeg kommer på.) Hvis man skal standardisere på en plassering vil venstre bak være den beste.

Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

esan

Jeg hadde tidligere en Porsche som hadde ladeluke på begge sider. En flott løsning.
Ellers tenker jeg at for biler med kun 2-hjuls drift er valget av plassering av ladeluke avhengig av om det er bakhjuls- eller forhjulsdrift. Kanskje det er grunnen til at de nye modellene fra Kia  Ev3, Ev4 og Ev5 som har forhjulsdrift, nå får ladeluken foran på høyre side i motsetning til Ev6 som i 2-hjuls versjon har bakhjulsdrift og dermed ladeluken på høyre side bak?

RJK

Det er selvsagt en fordel å bruke kortest mulig kabler, så det kan fort tenkes er grunnen til å ha ladeluke foran på noen. Men kommer vel mer an på hvor de plasserer ombordladeren og ac/dc-converteren enn motoren.

Forklaring på hvorfor Kia ikke holder seg til en plassering, skal jeg dog ikke spekulere i. Heller ikke på hvilken side de velger å legge den. Men skulle jo tro det var en fordel å ha en fast plassering, både med tanke på deler og ikke minst logistikken rundt det å retoole utstyr til å stanse ut åpninger på forskjellige karrosserideler.

Når det er sagt, jeg tenker det er en fordel med høyre fremme fremfor høyre bak, da det liner opp med den største ladeoperatøren sin plassering av ladere i båser.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Gadgetman

Sitat fra: esan på torsdag 06. mars 2025, klokken 10:27Ellers tenker jeg at for biler med kun 2-hjuls drift er valget av plassering av ladeluke avhengig av om det er bakhjuls- eller forhjulsdrift.

Tviler på dette. Det er heller hvor i bilen batteripakka er plassert og hvor man enklest kan føre de tykke ladekablene.   
'Fersk' ELbileier med en 2014 Citroën Berlingo.
Rekkeviddeangst er for pyser.
Ekte mannfolk går rett på psykose!

Electric cars in Norway

Sitat fra: Gadgetman på torsdag 06. mars 2025, klokken 12:33
Sitat fra: esan på torsdag 06. mars 2025, klokken 10:27Ellers tenker jeg at for biler med kun 2-hjuls drift er valget av plassering av ladeluke avhengig av om det er bakhjuls- eller forhjulsdrift.

Tviler på dette. Det er heller hvor i bilen batteripakka er plassert og hvor man enklest kan føre de tykke ladekablene. 

Ja og Tesla har jo pakka med *penthouse som det kalles" under baksetet på sjåfør siden. Da mener jeg alle andre bilmerker også burde gjøre det helt likt som Tesla
Det må komme en standard og nå er det jo engang slik at det han splitter pine Elon som har flest ladestasjoner i verden.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA