Fjerne tåkelys inkl EU kontrolltilpasning

Startet av emagic, lørdag 15. februar 2025, klokken 23:40

« forrige - neste »

emagic

Jeg har som mange andre hatt tåkelys som har skrangla rundt inni støtfangeren siden brakettene som fester lyktene bokstavlig talt har rustet vekk.

Så er jo ikke tåkelys foran obligatorisk, så jeg tok de ut og sjekket med SVV hva reglene var, og fikk beskjed om at lyktene kan fjernes, men da må også indikatorlampe i dashboardet være mørk slik at man ikke tror at man har tåkelys på.

Det har vært så kaldt her i vinter så jeg har ikke fått surret meg til å gjøre det før nå, men det var meget enkelt å ta ut instrumentpanelet.   En sort skrue oppunder toppen på den svarte omrammingen, så er det som vanlig på bil litt dytt og dra, lurt med sånne plastbrekkjern for bilinnredning, men tilslutt så får man av omrammingen.   Deretter er det tre lett synlige blanke skruer, to i topp og en nede som tas ut, og vips så er hele instrumentclusteret løst.   Alle skruene var PH2 og det kan være lurt å ha en sånn "mikroskralle" som man kan ha bits i for å lettere komme til skruene i overkant.

Tok den enkle løsningen - tok av glasset, mange klips, så først svart sharpie på tåkelysikonet, og deretter en bit svart stokvis elektrikertape. 

Satte sammen og voila!  Klart for EU kontroll!!

-emagic

Bolfus

Takk for dette. Jeg er i samme båt, og satt og vurderte å designe, samt 3D printe nye holdere til tåkelysene.

TB

Sitat fra: Bolfus på lørdag 22. februar 2025, klokken 17:27Takk for dette. Jeg er i samme båt, og satt og vurderte å designe, samt 3D printe nye holdere til tåkelysene.
Dette er det noen som alt har tenkt på:

https://www.finn.no/recommerce/forsale/item/322189704
Ramme til tåkelys peugeot iOn, citroen c-zero, mitsubishi i-miev 750 kr for eit par
KONA Electric Long Range Premium 2024
Citroen C-Zero 2012 solgt
Hyundai KONA Electric 2019 solgt
Lørenskog

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA