Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Frosne dørlåser (ikke håndtak).

Startet av Gusse, fredag 14. februar 2025, klokken 10:04

« forrige - neste »

Gusse

Har opplevd flere tilfeller av at jeg ikke får opp dørene bak på min model Y 2023.
Det er ikke selve døren eller håndtakene som er frosne, men det virker som det er selveste låsen. Settes bilen inn i varmgarasje, så rettes problemet raskt, men har ikke varmgarasje. Dette er et problem jeg aldri har støtt på før med noen Tesla..eller andre merker forsåvidt. Tesla har hatt den inn å blåst rent, tørket opp, og smurt...men ved 8 minus i dag så satt døren fast igjen ved låskasse (vindu går ned, men låsen slipper ikke). Vanvittig slitsomt med småbarn i baksete i barnestoler.
Noen flere?

2ris

Av-iser du bilen en god stund før du skal kjøre? Det er helt nødvendig i kaldt vær, har jeg skjønt. Selv om det bruker en del batteri

Handyman

Nei. Det skal ikke være nødvendig å varme bilen i kaldt vær for å få opp dørene!!
Hvis det er slik at låsen fryser så er det helt klart noe galt med bilen.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

Gusse

Sitat fra: 2ris på lørdag 15. februar 2025, klokken 08:37Av-iser du bilen en god stund før du skal kjøre? Det er helt nødvendig i kaldt vær, har jeg skjønt. Selv om det bruker en del batteri
Både og med avising. Men bilen står i garasje, selv om det er kaldgarasje.
Dette er noe annet. Vinduene er ikke frosset fast og går lett ned. Til og med håndtakene er ikke fast, men går lett ut.

Gusse

Sitat fra: Handyman på lørdag 15. februar 2025, klokken 12:16Nei. Det skal ikke være nødvendig å varme bilen i kaldt vær for å få opp dørene!!
Hvis det er slik at låsen fryser så er det helt klart noe galt med bilen.
Det som er rarere er at jeg kan åpne dørene, sette kidsa inni bilen, og kjøre til barnehage 5min unna med bil. Når kidsa skal ut er døra ikke å få opp.
Har sendt serviceforespørsel.

turfsurf

i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Stig-Arne

Frosne dørlåser er neimen ikke noe ukjent problem i bilverden.
Hadde dette problemet på en Volvo V40 2013 modell, da byttet Volvo samtlige låsekasser, etter de forsøkte å bytte fett i låsen første gang.

Er rett og slett fukt som har havnet på feil plass i låsen, som gjør at den ikke lar seg åpne.
På Model Y som ikke har noen mekanisk åpning i bakdørene, men en aktuator, så skjer det tydeligvis at denne fryser fast og ikke klarer å gjøre det den skal.

Har hatt 1 tilfelle av dette på min Model Y, da stod bilen ute i -18 grader og ene døren frøs.
5 minutter i varm garasje løste problemet.

Kim-

Hadde samme greie her når det var kaldt for en stund siden. Kun førerdøren som ikke gikk opp, selv etter 30-40 min kjøretur. Tok opp håndtaket og vinduet gikk ned, men den åpnet seg ikke. Prøvde via app og fikk feilmelding på skjemen om at fjernåpning feilet. Det ga seg når det ble litt varmere i luften. Mobile service kom og så på de ga meg opplæring i vinter-vedlikehold på bilen xD Låsene skulle smøres med en grease som tåler ned til -20. De smurte hvertfall opp alle låsene og vært bra siden, og nå har vi vært i en liten kuldeperiode her og ingen problem sålangt. Tror ikke jeg har lest noen steder om at dørlåsene skal vedlikeholdes, kun håndtakene..
2023 Tesla Model Y LR
2021 Tesla Model 3 LR - solgt
2018 Tesla Model X 75D - solgt

Gusse

Det er mulig at flere merker har dette problemet, og ja det stemmer at en kort tid i en varmgarasje løser problemet, men alt dette hjelper lite når man står klokken 7 om morgenen og skal ha inn to småbarn..eller ends verre ha ut to barn som må klatre over setene (skrekk og gru) for å komme ut. Når det i tillegg oppstår etter 5min kjøring i litt minus, så er det håpløst. Aldri tidligere opplevd dette med Tesla eller andre merker. Har etterspurt service, og denne gangen holder det ikke med å rengjøre og smøre opp på nytt.

Electric cars in Norway

Gusse  :+1: merkelig situasjon du beskriver. Håper du holder oss oppdatert på hva de sier på Tesla

Gusse

Da har jeg fått time hos Tesla. De vil skifte begge låsene på dørene jeg har hatt problemer med. De antar fukt har trengt inn steder det ikke skal.

Handyman

Hva sier estimatet? Ingen kostnad for deg anar jeg.

turfsurf

Det blir en garantisak, selv om man får ett estimat på hele beløpet.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Handyman

Da jeg fikk byttet hovedlyktene forrige uke var estimatet 0,-

turfsurf

Tesla hadde kanskje sett lyktene på forhånd?

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA