Bil nr 2/ øvelseskjørings bil

Startet av Svk, torsdag 13. februar 2025, klokken 22:33

« forrige - neste »

Svk

Vurderer en bil nr 2.
Nærmer seg øveksekjøring.
Kjører jo mye,så kan jo være lurt å dele litt km med bil nr 2. går jo fort 25000 på et år.
Då passererer jeg jo 100.000 ved ca 4år på nye bilen.
Blir vel mer trøbbel å få noe etter 100.000km på garanti.hvorfor har nissan bare 100 000?
Men nissan er vel gode biler,så ikke sikkert jeg trenger å tenke så mye på det.

Hva kjøper man så bil nr 2? Gammal leaf?
E-up?
Golf?

Tenker max 50.000kr

turfsurf

Har vel vært en del problemer med gamle Golf. Ville heller sett på E-up ja. Fortrinnsvis de med oppgradert rekkevidde.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

edyrli

To av våre har øvelseskjørt med Seat Mii som er samme bilen som e-UP. Den er utrolig lettkjørt og har fungert ypperlig til øvelseskjøring.
For øvrig har det vært lite tull med bilen og jeg synes den har bra rekkevidde til prisen.
2021 BYD Tang
2020 SEAT Mii Electric
1996 Suzuki LS-650 Savage

Svk

En sånn seat hadde vært helt topp.
Passe stor.
Er jo mulig å få en med garanti også

Daruu

Du må en del opp i pris for eup/mii/citigo enn 50k ennå vel?
Edit: Snakker da om versjonen med 36kw/h batteri
Forøvrig grei bil til formålet.

Hvis jeg skulle hatt bil til øvelseskjøring så hadde jeg heller kjøpt en gammel Toyota Corolla med bensinmotor og manuelt gir.
Da lærer man å kjøre en "enkel" bil - å vil i praksis greie å kjøre det meste etterpå
2020 VW Eup range

edyrli

Joda, Mii er dyrere. Men en 18 kWh e-Up vil jo være like lettkjørt for en 16 åring. Det er jo så godt som samme bil.
Jentene her i huset hadde ikke noe interesse av å ta lappen på manuell så da var det ikke noe poeng i å skaffe seg noe annet til øvelseskjøring.
2021 BYD Tang
2020 SEAT Mii Electric
1996 Suzuki LS-650 Savage

Trekkoppbil

Med Leaf, så ville jeg ikke brukt penger på å ha garanti.

Jeg tok inn kanskje 15-20 Leaf av de første årgangene brukt fra USA, og flere av dem er fortsatt i familiens eie, så jeg har erfaring med å kjøre uten garanti, og jeg har ikke sett på det som noen vesentlig risiko, og det har aldri vært noe behov for garantien, bortsett fra kapasitetsgarantien på biler som er gått i varme strøk.

Det finnes nok dumme ting man kan gjøre ned en gammel Leaf også, og visse risikofaktorer er det, men hvis tar man vare på bilen, så er det håp, for den som klarer å administrere startbatteriet, og holde bilen tørr, og som behandler framdriftsbatteriet med fornuft. Man må være litt våken for å legge merke til hvordan naturkreftene virker. For å holde kupeen tørr i kyststrøk, så er det AC på låg temp som gjelder, mens varmeapparat på høy temp, kan gi varm og fuktig luft. Man kan lufte ut etter kjøretur. På en innlandsvinter, kan det være tørr og fin luft, og noen ganger kan man slipper å bruke klimaanlegg, og man kan klare seg med varme i sete, ratt og et lag med ull, mens andre ganger kan man trenge varme for å unngå is. Det er vanskelig å forstå hvordan man skal styre automatikken i klimaanlegget til å gjøre det man vil om vinteren. Kunsten er å styre ønska temp: Sett den så lågt som mulig for å få AC og tørr luft, men for å få mindre AC og mer varme, kan man skru tempen opp, med risiko for dugging. Holder du ikke bilen tørr, kan det bli irr i kontakter.

Det som er plagsomt med framdriftsbatterier som ikke har termisk styring, er at batteriet taper seg fort, om bilen brukes av hensynsløse bilister, spesielt for biler som er gått på leasing i varme strøk. Derfor var kapasitetsgarantien nyttig, og jeg fikk som regel nye batterier før sjøfrakt.
I Norge kan batteriet holde seg greit om man bruker bilen med sunn fornuft, og her er nok kapasitetsgarantien sjeldent relevant. Men låner man bort bilen til noen utenfor familien, så blir det plagsomt tap i batteri her også. Kikker man på bruktmarkedet, så er det så ymse med kapasitetsbarer.

Svk

Takk for god info.
Ser flere har 7-9 streker. Hvor mye er egentlig det?

RJK

Sitat fra: Svk på lørdag 15. februar 2025, klokken 12:44Takk for god info.
Ser flere har 7-9 streker. Hvor mye er egentlig det?
7 barer tilsier at batteriet nå er ved rundt regnet 60 % av opprinnelig kapasitet. Altså at du har tapt 40% eller 8 kWt av kapasiteten.

Hentet fra annen tråd her på elbilforum:

"Kapasitetsbarene er ikke linjære. Den første representerer 15% kapasitetstap, mens de neste er 6,25% hver. En energibar er 1,83kWh når bilen er ny, men 1,55kWh når du har mistet en kapasitetsbar. Dvs. hvis du kjører med samme forbruk som når bilen var ny vil det se ut som du bruker 15% mere energi.

Den gikk ikke fra 100% til 85% over natta så i praksis så merker man ikke så mye til dette. Nissan sin kapasitetsgaranti på 5 år på vår bil og 8 år på nye er at du har minst 9 kapasitetsbarer i hele garantitiden. Dvs. at du må ned 4 barer, 15+3*6,25 = 33,75%, for at du skal få det utbedret på garantien..."

https://elbilforum.no/index.php?topic=36492.0
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Svein_H

Sitat fra: edyrli på fredag 14. februar 2025, klokken 14:49Joda, Mii er dyrere. Men en 18 kWh e-Up vil jo være like lettkjørt for en 16 åring. Det er jo så godt som samme bil.
Jentene her i huset hadde ikke noe interesse av å ta lappen på manuell så da var det ikke noe poeng i å skaffe seg noe annet til øvelseskjøring.

Så du lar et par jentunger med null livserfaring styre valget ditt? Jeg støtter @Daruu og hans forslag om en eldre fossil Toyota el.l. med manuelt gir. De bilene bare durer og går i det uendelige, forutsatt jevnlig vedlikehold, og jeg tør vedde på at de fleste som tar lappen med automatgir før eller senere vil angre på det valget.
2021 Zoe Zen+ R110 (2024-)
2018 Zoe Intens R90 (2018-2024)
2013 Focus Titanium 1.6 EcoBoost stv (2012-)
2004 Dethleffs Advantage Globetrotter 2.8 JTD (2021-)

turfsurf

Sitat fra: Svein_H på lørdag 15. februar 2025, klokken 15:35og jeg tør vedde på at de fleste som tar lappen med automatgir før eller senere vil angre på det valget.
Hvorfor? Virker totalt bortkastet.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Svein_H

Sitat fra: turfsurf på lørdag 15. februar 2025, klokken 15:39
Sitat fra: Svein_H på lørdag 15. februar 2025, klokken 15:35og jeg tør vedde på at de fleste som tar lappen med automatgir før eller senere vil angre på det valget.
Hvorfor? Virker totalt bortkastet.
Bortkastet ja, helt til du står der med en bil med manuelt gir som du ikke har lov til å kjøre. Jeg tror at biler med manuelt gir vil leve i lang tid fremover, og det blir kjipt når du står der med et førerkort som ikke er gyldig.
2021 Zoe Zen+ R110 (2024-)
2018 Zoe Intens R90 (2018-2024)
2013 Focus Titanium 1.6 EcoBoost stv (2012-)
2004 Dethleffs Advantage Globetrotter 2.8 JTD (2021-)

Oddaa

Sitat fra: Svein_H på lørdag 15. februar 2025, klokken 15:35
Sitat fra: edyrli på fredag 14. februar 2025, klokken 14:49Joda, Mii er dyrere. Men en 18 kWh e-Up vil jo være like lettkjørt for en 16 åring. Det er jo så godt som samme bil.

Så du lar et par jentunger med null livserfaring styre valget ditt? Jeg støtter @Daruu og hans forslag om en eldre fossil Toyota el.l. med manuelt gir. De bilene bare durer og går i det uendelige, forutsatt jevnlig vedlikehold, og jeg tør vedde på at de fleste som tar lappen med automatgir før eller senere vil angre på det valget.
Hvis de ikke angrer før, så angrer de neppe senere. Manuelt gir er fullstendig på vei ut.

Her tok det eldstemann lappen på manuell, de to andre automat. (Og kun eldstemann har kjøpt egen bil - med automat.)
2023 iX xDrive40
2021 XC40 P8

Bestilt 2025 EX30 Twin Performance
Kansellert bestilling 2025 EX90

ToWalkOrDrive

Sitat fra: Oddaa på lørdag 15. februar 2025, klokken 16:26
Sitat fra: Svein_H på lørdag 15. februar 2025, klokken 15:35

Hvis de ikke angrer før, så angrer de neppe senere. Manuelt gir er fullstendig på vei ut.

Her tok det eldstemann lappen på manuell, de to andre automat. (Og kun eldstemann har kjøpt egen bil - med automat.)

Tenker at for en vanlig ikke-bilinteressert ungdom så er det helt greit med automat.
Dersom en er er bilinteressert og tenker å kjøpe en Opel Rekord fra 1982 med gir, og har automatlappen nå, er det på tide å kjøre opp nå på manuell før det eventuelt innføres 7 timers obligatorisk gir-opplæring.
https://www.tv2.no/broom/vil-innfore-nytt-forerkort-kan-bli-dyrere/17359105/
Tesla Model Y                         2021-

Vaduz

Ville gått for golf eller leaf, hadde ikke latt barna mine kjøre e-up på motorvei. Manuell gir er antikvert med mindre man er entusiast.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA