Bil nr 2/ øvelseskjørings bil

Startet av Svk, torsdag 13. februar 2025, klokken 22:33

« forrige - neste »

turfsurf

Sitat fra: Svein_H på lørdag 15. februar 2025, klokken 15:48Bortkastet ja, helt til du står der med en bil med manuelt gir som du ikke har lov til å kjøre. Jeg tror at biler med manuelt gir vil leve i lang tid fremover, og det blir kjipt når du står der med et førerkort som ikke er gyldig.
Antallet biler med manuelt gir er forsvinnende lite allerede nå. Til og med før elbilenes inntog var det veldig lite biler som ble solgt med manuelt gir.

Hvorfor skulle man plutselig bli stående med en bil med manuelt gir man må kjøre?
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Svk

Så 10 streker på leaf er ca80% da?
Og 9 rett under 80%

Når kom leaf med 8års garanti?

E-up er kanskje litt liten.
Øvelseljørt i en sånn i 1-2år.så rett i en kjøreskolebil som er større.
Sikkert greit å ikke gå for noe mindre enn golf str.

Jeg kjørte opp i Golf GTI

RJK

Sitat fra: turfsurf på søndag 16. februar 2025, klokken 08:10
Sitat fra: Svein_H på lørdag 15. februar 2025, klokken 15:48Bortkastet ja, helt til du står der med en bil med manuelt gir som du ikke har lov til å kjøre. Jeg tror at biler med manuelt gir vil leve i lang tid fremover, og det blir kjipt når du står der med et førerkort som ikke er gyldig.
Antallet biler med manuelt gir er forsvinnende lite allerede nå. Til og med før elbilenes inntog var det veldig lite biler som ble solgt med manuelt gir.

Hvorfor skulle man plutselig bli stående med en bil med manuelt gir man må kjøre?
Leier man varebil, så er det fremdeles noen med manuelt gir tilgjengelig.

Velger man Rent-a-wreck istedet for Avis, Hertz og noen av de andre som utelukkende bruker nyere biler, så vil du og ha endel biler med manuelt gir.

Men det begynner vel og å tynnes ut de tilfellene.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

turfsurf

Sitat fra: RJK på søndag 16. februar 2025, klokken 10:55Leier man varebil, så er det fremdeles noen med manuelt gir tilgjengelig.

Velger man Rent-a-wreck istedet for Avis, Hertz og noen av de andre som utelukkende bruker nyere biler, så vil du og ha endel biler med manuelt gir.

Vel, leier man bil kan man jo spesifisere bil med automat.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

RJK

Sitat fra: turfsurf på søndag 16. februar 2025, klokken 16:41
Sitat fra: RJK på søndag 16. februar 2025, klokken 10:55Leier man varebil, så er det fremdeles noen med manuelt gir tilgjengelig.

Vel, leier man bil kan man jo spesifisere bil med automat.
Spørs jo hva som er ledig når man trenger bil. Er det bare bil med manuelt gir, så blir man i tilfelle uten bil, noe som kan være kjedelig pga tidspress f.eks. dersom man må ha bilen akkurat den dagen.
Bosted Oslo

turfsurf

Sitat fra: RJK på søndag 16. februar 2025, klokken 16:43Spørs jo hva som er ledig når man trenger bil. Er det bare bil med manuelt gir, så blir man i tilfelle uten bil, noe som kan være kjedelig pga tidspress f.eks. dersom man må ha bilen akkurat den dagen.
Hvisomat dersomat. Har de ikke bil ledig blir man også uten bil. Trenger man minibuss uten minibuss sertifikat blir man også uten minibuss den dagen man trenger det.

Poenget er at det er enormt sjelden man trenger sertifikat for bil med manuelt gir. Sjekket for litt over ti år siden, da var vel nybilsalget over 90% med automat.

Og så er det ikke værre enn at man kan kjøre opp på manuelt i etterkant hvis det oppstår ett behov. Og ja, jeg har over en million km i bil med manuelt gir, men savner det ikke.

RJK

Sitat fra: turfsurf på søndag 16. februar 2025, klokken 16:50
Sitat fra: RJK på søndag 16. februar 2025, klokken 16:43Spørs jo hva som er ledig når man trenger bil. Er det bare bil med manuelt gir, så blir man i tilfelle uten bil, noe som kan være kjedelig pga tidspress f.eks. dersom man må ha bilen akkurat den dagen.
Hvisomat dersomat. Har de ikke bil ledig blir man også uten bil. Trenger man minibuss uten minibuss sertifikat blir man også uten minibuss den dagen man trenger det.

Poenget er at det er enormt sjelden man trenger sertifikat for bil med manuelt gir. Sjekket for litt over ti år siden, da var vel nybilsalget over 90% med automat.

Og så er det ikke værre enn at man kan kjøre opp på manuelt i etterkant hvis det oppstår ett behov. Og ja, jeg har over en million km i bil med manuelt gir, men savner det ikke.
Svaret mitt var en oppfølger av innleggene sitert under, og da først og fremst ditt spørsmål, så da blir det selvsagt "hvisomatte" som svar på dette spørsmålet!

Men merkelig at du ikke klarer å følge tråden når du er så involvert, se teksten uthevet som var ditt spørsmål som ble forsøkt besvart! Men det var vel forsøk på tåkelegging at du plutselig valgte å ikke sitere hele tråden? Man kan jo bare spekulere...

Sitat fra: turfsurf på søndag 16. februar 2025, klokken 08:10

Bosted Oslo

ToWalkOrDrive

Ganske mange Automat-biler i forhold til Manuell, ja...på Finn
Tesla Model Y                         2021-

automat

Ser man på biler ungdom har råd til til ser bildet litt annerledes ut. Ved prissøk på Finn opp til 100.000kr blir resultatet 6612 manuelle mot 3839 med automat. (Minstepris ble satt til 10.000 for å fjerne leasingbiler.)

Men jeg tror dette bildet vil endre seg i løpet av få år. Og at førerkort for manuelt gir rask kommer til å bli for spesielt interesserte.
Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

ToWalkOrDrive

Sitat fra: automat på søndag 16. februar 2025, klokken 23:38Ser man på biler ungdom har råd til til ser bildet litt annerledes ut. Ved prissøk på Finn opp til 100.000kr blir resultatet 6612 manuelle mot 3839 med automat. (Minstepris ble satt til 10.000 for å fjerne leasingbiler.)

Men jeg tror dette bildet vil endre seg i løpet av få år. Og at førerkort for manuelt gir rask kommer til å bli for spesielt interesserte.

Ja, godt poeng det. Og dersom ungdommen fortsetter å ta "automat"-lappen så kan en kanskje oppnå bedre kjøp på billige gir-biler etter hvert og, siden færre kan kjøre dem. Dersom unge bare skal farte rundt i nærområdet så synes jeg allerede en kan se bedre kjøp elektrisk enn fossilt. F.eks. 7 år gammel Kia Soul Exclusive til 90.000 https://www.finn.no/mobility/item/394014712  Men er jo mye kjipe biler ellers i den prisklassen innen elektrisk.

Men en kan og få en 2007 Volvo V50 for 27.000 :-) https://www.finn.no/mobility/item/394006929?ci=1
.... eller Mazda 6 https://www.finn.no/mobility/item/394009577

Svein_H

Sitat fra: ToWalkOrDrive på mandag 17. februar 2025, klokken 09:02
Sitat fra: automat på søndag 16. februar 2025, klokken 23:38Ser man på biler ungdom har råd til til ser bildet litt annerledes ut. Ved prissøk på Finn opp til 100.000kr blir resultatet 6612 manuelle mot 3839 med automat. (Minstepris ble satt til 10.000 for å fjerne leasingbiler.)

Ja, godt poeng det. Og dersom ungdommen fortsetter å ta "automat"-lappen så kan en kanskje oppnå bedre kjøp på billige gir-biler etter hvert og, siden færre kan kjøre dem. Dersom unge bare skal farte rundt i nærområdet så synes jeg allerede en kan se bedre kjøp elektrisk enn fossilt. F.eks. 7 år gammel Kia Soul Exclusive til 90.000 https://www.finn.no/mobility/item/394014712  Men er jo mye kjipe biler ellers i den prisklassen innen elektrisk.

Men en kan og få en 2007 Volvo V50 for 27.000 :-) https://www.finn.no/mobility/item/394006929?ci=1
.... eller Mazda 6 https://www.finn.no/mobility/item/394009577

Omsider noen som tok poenget mitt uten å måtte begynne å kverulere.

Naturligvis er automatgir en selvfølge på nybiler i dag, men hvor mange 18-åringer har råd til å kjøpe ny bil? For førstegangskjøpere uten økonomisk hjelp fra foreldrene er det bruktmarkedet som gjelder, og når vi ser bort fra ungdom som bor i byen og heller sparer til bolig fremfor å kjøpe seg bil (siden kollektivtilbudet i byen er så bra og fungerer så utmerket, og det snart er umulig å få parkert en bil innenfor bygrensa...) trenger de litt mer enn bare farting rundt i nærområdet.

Som tidligere nevnt tror jeg nok manuelt gir vil leve videre i ganske lang tid fremover, om enn kanskje ikke i byene. Jeg har selv 3 biler, hvorav to med manuelt gir, og den nyeste av dem er ikke mer enn 12 år gammel.
2021 Zoe Zen+ R110 (2024-)
2018 Zoe Intens R90 (2018-2024)
2013 Focus Titanium 1.6 EcoBoost stv (2012-)
2004 Dethleffs Advantage Globetrotter 2.8 JTD (2021-)

turfsurf

Sitat fra: Svein_H på mandag 17. februar 2025, klokken 14:15Omsider noen som tok poenget mitt uten å måtte begynne å kverulere.
Folk kverulerer ikke selv om de er uenige med deg.

For en fersk sjåfør er manuell giring bare en ekstra ting som tar oppmerksomheten din når du kjører. De har nok nytt å forholde seg til. Er ganske enkelt å filtrere vekk manuelt gir når man kjøper bil.

edyrli

Bare en liten kommentar til manuell/automat og øvelseskjøring. Jeg ser egentlig ikke behovet for å kjøpe en ekstra/ny bil for at ungdommen skal kunne øvelseskjøre med manuell. Jeg øvelseskjørte kun med Automat. Foreldrene mine hadde en Nissan Laurel med automat som for øvrig var en kjempebil på denne tiden. Uansett mengdetreningen på forhånd gjorde at det å lære seg selve giringen var en smal sak og jeg tipper at det nok ikke ble mer enn en ekstra kjøretime på dette.
2021 BYD Tang
2020 SEAT Mii Electric
1996 Suzuki LS-650 Savage

Barfot

Det er vel og slik at mange bedrifter fremdeles har (vare)biler med manuell, om de skulle få seg en jobb ved siden av.

Men - ok, fritt valg, men JEG ville nå anbefale mine døtre å ta på manuell, når de først er igang neste år (15 åringen begynner på lett motorsykkel sertifikat i år, der er det jo gir på alt annet enn scooter). Både for at de da kan kjøre "alt" inklusive våre 3 biler med manuell og 3 biler med automat, både nytt og gammelt. Folk har lært å kjøre med manuelt gir inntil nå nylig og gir og en bedre følelse med hva som skjer med bilen.

Den "beste" bilen min med manuell er en 2000 Fiesta Sport med 103 hester, fin bil som og gir deg betydelig bedre kontakt og følelse med veien og hva som skjer på varierende underlag.

ToWalkOrDrive

Sitat fra: Barfot på tirsdag 18. februar 2025, klokken 11:58Det er vel og slik at mange bedrifter fremdeles har (vare)biler med manuell, om de skulle få seg en jobb ved siden av.

Men - ok, fritt valg, men JEG ville nå anbefale mine døtre å ta på manuell, når de først er igang neste år (15 åringen begynner på lett motorsykkel sertifikat i år, der er det jo gir på alt annet enn scooter). Både for at de da kan kjøre "alt" inklusive våre 3 biler med manuell og 3 biler med automat, både nytt og gammelt. Folk har lært å kjøre med manuelt gir inntil nå nylig og gir og en bedre følelse med hva som skjer med bilen.

Den "beste" bilen min med manuell er en 2000 Fiesta Sport med 103 hester, fin bil som og gir deg betydelig bedre kontakt og følelse med veien og hva som skjer på varierende underlag.

Enig i at den Fiestaen er veldig bra. Hadde den versjonen selv.

Tips angående øvelseskjøring så vil det gjøre det mye lettere om ungen har spilt bilspill med manuell giring og clutching. Da kan første kjøre-dag med øvelseskjøring fort innebære mange mil i stedet for å knote på en parkeringsplass. Vel verdt pengene:

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA