Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Erfaringer - kjøring av Model S vinterstid

Startet av tomrh, mandag 21. januar 2013, klokken 19:07

« forrige - neste »

tomrh

Fant tilfeldigvis en gammel artikkel fra 2010:
http://www.adressa.no/forbruker/bil/article1526260.ece

På det tidspunktet fantes det vel knapt noen hurtigladepunkt i det hele tatt. Nå har jo endel hurtigladere poppet opp og ting går riktig så bra. Er problemstillingen i det hele tatt reell, eller var dette bare ubegrunnet frykt og svartmaling av det ukjente?
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

Thomas Parsli

"så mye at deler av nabolag ikke vil tåle belastningen dersom tre-fire naboer hurtiglader bilene sine samtidig"

Chademo kan vel trekke opp mot 60 kW, så det er vel ikke utenkelig at trafo-stasjonen i enkelte nabolag ikke tåler 240kW på "feil" tid av døgnet.

Men sannsynligheten for at du får tre-fire hurtigladere i et nabolag er vel tilnærmet null?

Og hvis Røkke trenger flere hurtigladerer på Konglungen er han sikkert villig til å oppgradere den lokale trafo-stasjonen...

Thomas
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (128000km, mistet to streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99900km pga. batteriproblemer)

Bent

Det er vel mest en erkjennelse av at man må ruste opp strømnettet for å kunne håndtere økt strømforbruk i framtiden. Dette gjør man jo fortløpende uansett, men det er selvsagt et spørsmål om å ha en informert tilnærming til hvor oppgraderingene kan gjøres med best effekt til enhver tid.

Jeg kan ikke se at det er noen form for dramatikk i dette.
Tesla Roadster, 25Mm

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA