Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Steering gaiter

Startet av Hamiso, mandag 21. januar 2013, klokken 17:46

« forrige - neste »

Hamiso

Er så langt stornøgd m citroengen. Den susar stille avgårde. Har køyrd Eidsvoll Jessheim tur retur utan mellomlading. Kona er nøgd m å køyra sakte med godt samvit på vintervegane. Frydar meg over å setja i ladekontakten, og vips, så er den (over tid) klar igjen. Ikkje minst når eg brukar ein av dei gratis ladestasjonane.
Men må nå sjå på korleis bilen blir lada. Har berre lada den etterkvart slik at bilen alltid køyrer fullada ut av garasjen.
Men er det anbefalt i forhold til levetid på batteriet? Meiner å ha sett ein stad at batteriet berre bør fulladast ein og annan gong.
Og er det lurt/ikkje lurt å la ladaren stå i over eit døgn, eller fleire døgn på vinteren? Uøkonomisk, skadeleg eller bra for batteriet?

http://lektrisk.blogspot.com

-Citroen C Zero 2011, sidan desember 2012
-Tesla Model 3 sidan mars 2019
-Pendlar med sykkel

Kito76


tomrh

Plugger alltid i ladekontakten hvis det er 14 eller færre streker, og lader til fullt. Dette er mest praktisk for oss. Mener det står noe om at man ikke bør lade et allerede 90% fullt batteri. Utover dette ofrer jeg ikke batteriets levetid en tanke. Vet at endel Leaf-eiere er ganske opptatt av dette, lader kun til 80% etc. Har nå kjørt 20.000 km og alt er i orden. Hvis jeg merker noe reduksjon skal jeg vurdere laderutinen vår og si fra på forumet. ;)
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

jkirkebo

Sitat fra: skatvalsbygg på fredag 04. januar 2013, klokken 12:52
Plugger alltid i ladekontakten hvis det er 14 eller færre streker, og lader til fullt. Dette er mest praktisk for oss. Mener det står noe om at man ikke bør lade et allerede 90% fullt batteri. Utover dette ofrer jeg ikke batteriets levetid en tanke. Vet at endel Leaf-eiere er ganske opptatt av dette, lader kun til 80% etc. Har nå kjørt 20.000 km og alt er i orden. Hvis jeg merker noe reduksjon skal jeg vurdere laderutinen vår og si fra på forumet. ;)

Forskjellen viser seg nok ikke så raskt i vårt kalde klima. Ved 100.000km vil jeg derimot tro det er en større forskjell. Det er vel ikke uten grunn at Tesla ikke lader til mer enn 90% som standard, der må du inn og overstyre hver gang om du vil lade til 100%. Men det avhenger også av hvilken reserve Mitsubishi har lagt inn i toppen. Fullader de f.eks kun til 4,08V så sliter det mindre enn på Leafen som lader til 4,10V ved fullt batteri (4,05V ved 80%).
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

tomrh

#4
Sitat fra: jkirkebo på fredag 04. januar 2013, klokken 13:08
Men det avhenger også av hvilken reserve Mitsubishi har lagt inn i toppen.
Vi var vel innom det i en annen tråd på forumet at Mitsubishi sannsynligvis har forprogrammert å holde tilbake litt batterikapasitet som gradvis slippes opp etterhvert som man kjører. Er det slik vil man uansett ikke merke noe degradering før om leenge.

Siden hurtiglading viser kun 15 kWh tilgjengelig (jfr. http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,6102.msg64409.html#msg64409), kan man anta 1 kWh reserve i toppen? Det kan være derfor manualene til trillingene ikke gir noen råd om dette siden batteriet aldri vil topplades før bilen likevel er blitt gammel. Bare en gjetning siden det er utrolig vanskelig å finne noe dokumentasjon om dette noe sted.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

jkirkebo

Sitat fra: skatvalsbygg på fredag 04. januar 2013, klokken 13:40
Siden hurtiglading viser kun 15 kWh tilgjengelig (jfr. http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,6102.msg64409.html#msg64409), kan man anta 1 kWh reserve i toppen? Det kan være derfor manualene til trillingene ikke gir noen råd om dette siden batteriet aldri vil topplades før bilen likevel er blitt gammel. Bare en gjetning siden det er utrolig vanskelig å finne noe dokumentasjon om dette noe sted.

Antall kWh sier ikke så mye, det som trengs er å vite maks spenning under lading (det viser flere hurtigladere) og hvor mange celler batteriet har i serie. Leaf lader med maks 394V og har 96 celler i serie, det blir 4,1V. 4,2V er helt fulladet, 4,1V betyr ca. 94-95% (det er ikke lineært, spenningen stiger fort mot slutten).
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Thomas Parsli

Dette ryktet om at batterikapasitet "slippes" er vel like underbygd som "grønn tusj på kanten av cd-plata"?
Eller chemtrails, hvis man heller i den retningen...

Thomas
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (128000km, mistet to streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99900km pga. batteriproblemer)

cra

Sitat fra: Thomas Parsli på fredag 04. januar 2013, klokken 13:49
Dette ryktet om at batterikapasitet "slippes" er vel like underbygd som "grønn tusj på kanten av cd-plata"?
Eller chemtrails, hvis man heller i den retningen...

Har du ikke lagt merke til antennekabelen i hundrelappene, Thomas??  ;D

Og har du ikke hørt om serveroppgraderinger i gamledager der en tekniker ganske enkelt oppgraderte RAM ved å stille på noen enkle brytere inni serveren?  ;)

Uansett ville det ikke være noen bakdel om dette var tilfelle; det vil jo være en vinn - vinn situasjon for oss brukere; enten ved at det forlenger "levetida" på batteriet (slik det i følge teoriene er tenkt å være), eller at vi (vha. "hacking", 3. parts firmware e.l.) kan få utvidet kapasiteten ved å gjøre denne overskuddskapasiteten tilgjengelig før tida. :)
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

tomrh

#8
Sitat fra: Thomas Parsli på fredag 04. januar 2013, klokken 13:49
Dette ryktet om at batterikapasitet "slippes" er vel like underbygd som "grønn tusj på kanten av cd-plata"?
Eller chemtrails, hvis man heller i den retningen...
Nei, uten dokumentasjon må vi vel bare la den ligge. Men jeg ville selv gjort det akkurat på den måten, mange fordeler med det som cra trekker fram. Batterier som varer "lenger" enn antatt, enklere lading etc. Noe som gir fornøyde kunder. Det sannsynliggjør at noen i Mitsubishi allerede har tenkt tanken.

Sitat fra: jkirkebo på fredag 04. januar 2013, klokken 13:49
Antall kWh sier ikke så mye, det som trengs er å vite maks spenning under lading (det viser flere hurtigladere) og hvor mange celler batteriet har i serie. Leaf lader med maks 394V og har 96 celler i serie, det blir 4,1V. 4,2V er helt fulladet, 4,1V betyr ca. 94-95% (det er ikke lineært, spenningen stiger fort mot slutten).
Har observert at ladespenningen på i-MiEV'en er 362V ved 80%. (Jfr. http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,6102.msg65491.html#msg65491)
Med 88 celler blir det 362V/88 = 4,11V pr. celle.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

Olemann

#9
Sitat fra: Hamiso på fredag 04. januar 2013, klokken 09:31
Meiner å ha sett ein stad at batteriet berre bør fulladast ein og annan gong.
Og er det lurt/ikkje lurt å la ladaren stå i over eit døgn, eller fleire døgn på vinteren? Uøkonomisk, skadeleg eller bra for batteriet?

Det er neppe så mye erfaring/forskning på Li batterier som på bly, men noe er i alle fall klart:

Skal bilen forlates så har den ikke godt av å stå fulladet, altså med ledning i.  40-60% SOC er det jeg har sett blir anbefalt. Så før ferier etc der bilen settes i garasje må den tømmes ned til ca halv.  (motsatt av bly)

Antall ladesykler batteriene tåler virker det som er mer likt bly, (dog langt flere selvsagt) altså at om man unngår dyp utladninger så vil man få dette igjen i antall cykler.  Slik at antall KW man henter ut blir mer relevant enn antall cykler, mht. levetid.
Så kommer selvsagt den tidsmessige degradering, som starter i det batteriet er produsert og som ikke verken Gud eller Allah klarer gjøre noe med. (Edit; vel klarer det gjør de nok, men om de vil er mer usikkert...)

Men; de fleste av oss har jo kjøpt bilen for å bruke den, så 50% SOC hver morgen er ingen god ide om bilen  skal langt.
Selv er jeg så heldig at jeg lader på jobben, og lar bilen stå uten kabel hjemme, det er både økonomisk og samtidig best for batteriet.

Spennende blir det å se om 2-6 år når disse bilene skal selges brukt, om markedet kommer til å etterspørre dokumentasjon på bruks & lader mønster, og at dette vil påvirke prisene.  Vi ser jo det samme for fossilbiler (damekjørt, langkjørt, Tysklandskjørt etc.)

Mvh Ole

Mr.Zero

Citroen skriver i sin brukerhåndbok følgende:

-For å optimalisere levetiden til hovedbatteriet, foreta en komplett lading av dette batteriet hver fjortende dag.

-Når bilen din står i ro over en ubestemt periode, foreta en fullstendig lading av hovedbatteriet hver tredje måned.
Ski

Citroën C-Zero 2012, 63.000km - "motvillig" solgt - leveres 6/7-16
Honda Transalp 2001 - første batteriskift i 2012!
BMW i3 Full Pakke Protonic blue
www.rekkeviddeangst.com ..her blir det liv - trodde jeg, men så kom hurtigladerne...

Hamiso

Men er det nokon som veit om batteriet har godt av/ikkje godt av å stå utan lading i fleire dagar om vinteren (og på indre austland er det jo ofte snakk om temperaturar mellom 0 og minus 20)?
http://lektrisk.blogspot.com

-Citroen C Zero 2011, sidan desember 2012
-Tesla Model 3 sidan mars 2019
-Pendlar med sykkel

Olemann

#12
Frysepunkt for bilens spesifikke pakke er jeg ikke 100% sikker på, men normalt opererer man med -40 grader for Li celler.
(Dessuten, om Li celler fryser så er de ikke ødelagt for alltid, kan tines, men mister kapasitet, her varierer også tallene, men det som sies er fra 1 - 5%.  Frosne celler har derimot svært lav evne til å gi strøm, men normalt kjører man jo ikke bilen i under  minus 40 heller)

Det som dreper pakken over tid er derimot høy temperatur, årlig degradering reduseres betraktelig om lagringstid er 0 grader og ikke f.eks. 30 grader.  Det samme om man passer på å lagre med ca 40% SOC og ikke full ladet.

Så oppvarmet garasje er dumt for en trilling, om man vil ha batteriet så lenge som mulig.

Dumt er også å kjøpe en brukt 3-4 år gammel trilling som er gått i Sør Frankrike, heller kjøpe den samme i Hammerfest....dumt også med en som er stått i oppvarmet garasje...:-) 

Frost ville jeg ikke vært redd for.


Mvh Ole

Carl Anton Stenling

Sitat fra: Olemann på fredag 04. januar 2013, klokken 20:54
Selv er jeg så heldig at jeg lader på jobben, og lar bilen stå uten kabel hjemme, det er både økonomisk og samtidig best for batteriet.

Hvorvidt dette er et smart bruksmønster avhenger nok av restkapasiteten som er igjen når du kommer til jobben. Dersom du har mindre enn 50 % igjen ved oppstart av lading så er det sannsynligvis smart å lade både hjemme og på jobben. Dette skyldes at litiumbatterier slites uforholdsmessig mye ved dyputlading.

Lading opp til 100 % må veies opp mot ulempene av dyputlading. Sannsynligvis er den mest hensiktsmessige delen av kapasitetsskalaen mellom 80 % og 50 %. Dersom man behøver lengre rekkevidde enn disse 30 % gir så bør man nok heller lade høyere enn 80 % fremfor å tømme batteriet lavere enn 50 %.

Dette er imidlertid ingen eksakt vitenskap, men basert på generelle egenskaper for litiumbatterier.

Carl Anton
Hyundai Ioniq 2019
Tesla Model 3 2019
Nissan Leaf 2015
Lommedalen, Bærum

bruisepristine

#14
Sitat fra: Olemann på lørdag 05. januar 2013, klokken 21:51
Det som dreper pakken over tid er derimot høy temperatur, årlig degradering reduseres betraktelig om lagringstid er 0 grader og ikke f.eks. 30 grader.  Det samme om man passer på å lagre med ca 40% SOC og ikke full ladet.

Så oppvarmet garasje er dumt for en trilling, om man vil ha batteriet så lenge som mulig.

Synes dette høres rart ut, ref:

http://www.plugincars.com/lithium-ion-batteries-can't-stand-heat-122447.html (copy/paste hele)

"According to our research, lithium ion batteries perform optimally, and will last longer, if they are kept at temperatures between -10°C and +30°C. This range is consistent with findings by the U.S. Department of Energy's Office of Energy Efficiency and Renewable Energy (EERE)."

Så oppvarmet garasje, som i mitt tilfelle er garasjeanlegg under bakkenivå både hjemme og på jobb, holder forholdsvis jevn temperatur hele året, typisk 5-10°C på vinteren og svale 10-15°C om sommeren. Dette vil jeg påstå er langt bedre for en trilling enn uteparkering med alt fra -20°C om vinteren (kanskje noen ganger enda kaldere? Feks ved vind øker minusgradene fort), til 20-25°C om sommeren. Faktisk temperatur på batteripakken med trilling i solsteika er kanskje også noe høyere enn utetemperatur slik faktisk temperatur i kupeen mangedobles i forhold til utetemperatur i solsteika?

Formeninger? 
Tesla Model ≡  Reservert 01.04.2016

Vurderer ioniq eller ampera-e som ventepølse

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA