Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Henger

Startet av Svk, tirsdag 11. februar 2025, klokken 10:45

« forrige - neste »

Svk

Var å fikk montert hengerfeste igår.
Er på jakt etter en billig henger på minimum
2 m lastelengde.tot 750kg.
Brems? Trenger jeg det? Skal bare drasse rundt på lette ting lokalt.

Ser gaupen har en til 10.000+ reg.

Noen andre fornuftige alternativ?

edyrli

Jeg har en brenderup 750 kg med 2 m innvendig lengde. Den fungerer helt topp til all min bruk. Når man ikke har bremser så blir det mindre vedlikehold og mindre som kan gå galt. Tidligere var det litt plagsomt at man kun hadde lov å kjøre 60 med disse men den begrensningen ble fjernet så nå kan man kjøre 80. Det er en eldre tilhenger, men kvaliteten er bra og jeg har aldri hatt noe tull med den.
2021 BYD Tang
2020 SEAT Mii Electric
1996 Suzuki LS-650 Savage

Svk

Takk for tips :-)

Blir nok uten brems

Rosstopher

Jeg har en tilhenger fra Ebeco som var det billigste på markedet når jeg kjøpte. Mål er 200x122 innvendig og 750 kg. Når jeg kjøpte den i 2015(?) kostet den 7990 med bremser. Jeg har kjørt en del tusen km med den og den har fungert upåklagelig. Jeg ser prisene er noe helt annet i dag, men poenget mitt er at det billigste funker helt greit til vanlig bruk.
2021 Tesla Model Y LR
2016 Kia Soul

x 2016 Tesla Model S 90D
x 25+ fossilbiler

ToWalkOrDrive

Jeg har og en sånn ca 2m lang (193 cm innvendig). Kjøpte den da jeg tenkte det var mer enn godt nok. Plutselig trengte jeg noe mer...men blir ikke til at jeg kjøpte noe annet, men bygget vegger i høyden.

Poenget mitt er at det plutselig oppstår et behov for litt større henger. Så hvis jeg hadde spolt tilbake tiden ville jeg heller hatt en som er 2,40 innvendig. Hva du kommer til å trenge vet jeg ikke, men med 2,40 så er det mange plater osv som akkurat går innenfor karmen. På en 2-meter går ingenting innenfor karmen  :)
Er ellers helt enig om "uten brems" og også enkeltakslet. Tysse er fantastisk, mens demperne på andre kan være bedre. Noe sånt som dette ville jeg hatt:

https://www.finn.no/recommerce/forsale/item/392902275?
Tesla Model Y                         2021-

syklisten

Vi har en Norgeshengern GN103S med innvendig lengde 203cm. 750kg uten brems. Kjøpte den for 5k i 2013 (og 1k ekstra for trekket). Det var den billigste hengeren man kunne kjøpe ny den gang, og vi har ikke hatt noen problemer med den.
Eneste minuset er at alle surrekrokene er på innsiden.
Ser man f.eks. kan kjøpe en med høye karmer nå (ekstrautstyr) på Finn til 11k. https://www.finn.no/bap/webstore/ad.html?finnkode=142876225&srsltid=AfmBOorA4R2MFrjBSbInMPEgd0__CJ_mzy4My0MqjJbz03j-Lq1SJa07

[edit: glem den Finn-linken, ser nå at den er fryktelig gammel]

Husk at Statens vegvesen har en tilhengerkalkulator hvis man vil sjekke om du kan trekke en gitt tilhenger med din bil (og f.eks. førerkort klasse B). Hvis jeg gjør det med den tilhengeren på Finn ovenfor her så får jeg følgende resultat.

2020 Kia e-Soul
2016 Kia Soul EV - solgt

Svk

:) Kan trekke rett over 800kg med Aria'n og B lappen

Rosstopher

Det er forøvring uproblematisk å registrere en tilhenger med redusert nyttelast. Altså du kan godt kjøpe deg en tilhenger som har for høy nyttelast og dra og vise den på trafikkstasjonen for å få nyttelasten redusert til nøyaktig den vekta som passer for ditt førerkort og din bil.
2021 Tesla Model Y LR
2016 Kia Soul

x 2016 Tesla Model S 90D
x 25+ fossilbiler

RJK

Sitat fra: Rosstopher på onsdag 12. februar 2025, klokken 10:20Det er forøvring uproblematisk å registrere en tilhenger med redusert nyttelast. Altså du kan godt kjøpe deg en tilhenger som har for høy nyttelast og dra og vise den på trafikkstasjonen for å få nyttelasten redusert til nøyaktig den vekta som passer for ditt førerkort og din bil.
Bare husk å sjekk om det faktisk er nødvendig...

F.eks. denne, en  2022-versjon av Hyundai Kona kan bare trekke maks 300 kg aktuell totalvekt, men maks totalvekt er faktisk så mye som 1 330 kg.

Viktig å holde orden på hva man teoretisk kan kjøre/trekke (max tillatt totalvekt =3500 kg - bilens faktiske totalvekt) og hva som bilen er godkjent for (max aktuell totalvekt = oppgitt i vognkort eller i bilens papirer fra produsenten), som for denne Kona'en er 300 stusselige kilo!

Kjedelig å nedklassifisere en en henger når det ikke er nødvendig, siden de påstår at den ikke kan klassifiseres opp igjen i ettertid.

;)

Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Svein_H

Jeg kjøpte min lille Tysse 6002 ny i 2011 for 8690,-. Kassemål 200x140 (innvendig ca 194x134), men både fremre og bakre lem kan fjernes når jeg skal frakte lengre gods. Egenvekt kun 180 kg, det er også noe å tenke på når man kjøper en liten henger med 750kg totalvekt. Helt nydelig å ha etter bilen, og veldig stabil med hjulene utenfor kassa i stedet for under. Eneste jeg har kostet på den er nye dekk, ellers har den vært helt problemfri.

Merk også at hvis du tar BE-lappen trenger du ikke bry deg om tillatt totalvekt på hengeren, da er det aktuell totalvekt som gjelder.
2021 Zoe Zen+ R110 (2024-)
2018 Zoe Intens R90 (2018-2024)
2013 Focus Titanium 1.6 EcoBoost stv (2012-)
2004 Dethleffs Advantage Globetrotter 2.8 JTD (2021-)

ToWalkOrDrive

Sitat fra: Svein_H på onsdag 12. februar 2025, klokken 14:32Jeg kjøpte min lille Tysse 6002 ny i 2011 for 8690,-. Kassemål 200x140 (innvendig ca 194x134), men både fremre og bakre lem kan fjernes når jeg skal frakte lengre gods. Egenvekt kun 180 kg, det er også noe å tenke på når man kjøper en liten henger med 750kg totalvekt. Helt nydelig å ha etter bilen, og veldig stabil med hjulene utenfor kassa i stedet for under. Eneste jeg har kostet på den er nye dekk, ellers har den vært helt problemfri.

Merk også at hvis du tar BE-lappen trenger du ikke bry deg om tillatt totalvekt på hengeren, da er det aktuell totalvekt som gjelder.

Er akkurat den jeg og har, bare 2005-modell. Har akkurat samme erfaring. Super-holdbar. Har fraktet enormt mye i den. Det ser litt rart ut når jeg frakter bjelker på 5,20 med den, og med vekten litt langt bak, siden det er umulig å få de langt nok frem. Virker som 6080 er ganske lik, bare 40cm lengre plan. Er jo og praktisk med regn og sånt hvis en frakter ting på 2,40 å kunne ha karmene på, så en kan ha presenning over. https://tysse.no/tilhengere/varehenger/tilhenger-6080-750kg

Svein_H

Sitat fra: ToWalkOrDrive på onsdag 12. februar 2025, klokken 15:12
Sitat fra: Svein_H på onsdag 12. februar 2025, klokken 14:32Jeg kjøpte min lille Tysse 6002 ny i 2011 for 8690,-. Kassemål 200x140 (innvendig ca 194x134), men både fremre og bakre lem kan fjernes når jeg skal frakte lengre gods. Egenvekt kun 180 kg, det er også noe å tenke på når man kjøper en liten henger med 750kg totalvekt. Helt nydelig å ha etter bilen, og veldig stabil med hjulene utenfor kassa i stedet for under. Eneste jeg har kostet på den er nye dekk, ellers har den vært helt problemfri.

Er akkurat den jeg og har, bare 2005-modell. Har akkurat samme erfaring. Super-holdbar. Har fraktet enormt mye i den. Det ser litt rart ut når jeg frakter bjelker på 5,20 med den, og med vekten litt langt bak, siden det er umulig å få de langt nok frem. Virker som 6080 er ganske lik, bare 40cm lengre plan. Er jo og praktisk med regn og sånt hvis en frakter ting på 2,40 å kunne ha karmene på, så en kan ha presenning over. https://tysse.no/tilhengere/varehenger/tilhenger-6080-750kg

Hvis jeg må frakte 5+ meter lange bjelker bruker jeg gratis lånehenger som de fleste tilbyr. Ikke f..n om jeg laster noe slikt på min egen Tysse, det du beskriver er jo helt sinnsykt!
2021 Zoe Zen+ R110 (2024-)
2018 Zoe Intens R90 (2018-2024)
2013 Focus Titanium 1.6 EcoBoost stv (2012-)
2004 Dethleffs Advantage Globetrotter 2.8 JTD (2021-)

RJK

Sitat fra: Svein_H på onsdag 12. februar 2025, klokken 16:25

Hvis jeg må frakte 5+ meter lange bjelker bruker jeg gratis lånehenger som de fleste tilbyr. Ikke f..n om jeg laster noe slikt på min egen Tysse, det du beskriver er jo helt sinnsykt!
Om man skal frakte 5m lange bjelker, så er vel det mer naturlige å få de fraktet til seg. Tross alt, hvor ofte gjør man det?

En ting er jo at dette stikker sabla langt ut bak, så fort gjort at det blir vanskelig i trafikken. En kanskje viktigere ting er fordeling av vekt. Når lasten stikker så langt ut bak, blir jo hengeren baktung, og man må kompensere med lodd eller annet som kan flytte vekten forover.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Øyvind.h

Jeg ville kjøpt tilhenger med 150x250 lasteplass med mindre det gir deg store utfordringer med oppbevarning.
Da får du platemateriell rett oppi og sjeldnere behov for å slå ned lemmer.
Ut over det er det mange varianter å vurdere (singel, boggi, hjul under, hjul på sidene osv). Alle med fordeler og ulemper.
Jeg kjøpte en rimelig Ebeco/Nor-trailer i 2017. Den var lett og billig, men holdt nøyaktig èn tur med jord der lastekapasiteten ble utnyttet til det fulle før den fikk betydelig vibrasjon. Solgte den billig med "defekt" på Finn og bytta til en Tysse boggihenger (150x250 plan og 2 tonn maksvekt).
Den har fått kjørt seg hardt med frakt av stein, grus, sand, torvtak, materialer osv over korte og lange avstander. Veldig solid og holdbar. Ulempen er egenvekt på henger (drøyt 300kg) som spiser av lastekapasitet.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

ToWalkOrDrive

Sitat fra: RJK på onsdag 12. februar 2025, klokken 17:21
Sitat fra: Svein_H på onsdag 12. februar 2025, klokken 16:25

Om man skal frakte 5m lange bjelker, så er vel det mer naturlige å få de fraktet til seg. Tross alt, hvor ofte gjør man det?

En ting er jo at dette stikker sabla langt ut bak, så fort gjort at det blir vanskelig i trafikken. En kanskje viktigere ting er fordeling av vekt. Når lasten stikker så langt ut bak, blir jo hengeren baktung, og man må kompensere med lodd eller annet som kan flytte vekten forover.

Jeg har holdt på å renovere en hytte de siste årene, så det har blitt en del lass. Hytten er en del mil unna huset, og jeg tar med lasset når jeg kjører opp på fredagen, så tror ikke jeg kunne fått lånehenger i 3 dager.
Når jeg kjører sånne bjelker så prøver jeg samtidig å kjøpe noe annet, og noen kortere og som jeg skyver helt frem mot bilen, sånn at ikke balansen skal bli så ille. Og så fester jeg en flagrende pose bakerst.

Må si jeg har fraktet overraskende mange lass med materialer, siden alle overraskelsene med det byggtekniske har vært av det negative, og har tatt litt om gangen. Så hele tiden har tanken vært: "blir nok ikke så mange flere lass nå", før det blir det. Er jo ofte mye annet jeg og skal ha med opp, så er mye mer praktisk å bare kjøpe det en trenger på OBS Bygg og ta det med. Dersom jeg skulle bestilt frakt for hver gang ville det blitt svindyrt.

Blir jo mindre enn 2 meter utstikk bak, så så ille er det jo ikke  ;D  Skal sies at det er svært få kryss osv. fra der jeg kjører fra til der hytten er.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA