Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

12 V litium batteri??

Startet av kjellrt, tirsdag 04. februar 2025, klokken 19:50

« forrige - neste »

kjellrt

Slitasjen på 12V batteriet på el-biler ser ut til å være relativt stort. Batteriet i min IQ5 ble byttet på garanti før det var 3 år gammelt. Godt fornøyd med det, men det var mye trøbbel før batteri-bytte.

Når 12V batteriet blir utladet er bilen fullstendig "død". Nå ligger det et litium starthjelp-batteri i "frunken" til neste gang.

Selv om det er mer enn nok energi på hovedbatteriet har jeg en følelse av at laderutinen av 12V batteriet ikke er optimal når 12V batteriet er "slitt", eller ved lave temperaturer.

Derfor: Har noen forsøkt å bytte til et 12V litium batteri som er kompatibelt med bly/syre batteri?
Jeg ser at det finnes alternativer med garantert levetid på minimum 8 år.

TB

Vil ikke tilsvarende skje med litium også så lenge som programvaren som styrer lading ikke alltid helt spiller på lag?

Leste Hyundai har på noen modeller (solgt i USA?) laget programvaren til å slå av alt om batteriet blir svakt. Da kan en trykke på en knapp for å hente ut resterende kapasitet en kort periode, slik en kan starte bilen.

Opplevde tomt 12V to ganger på Hyundai kona 2019. Spenning svært lav begge ganger. Programvaren stopper ikke utlading på den modellen.
KONA Electric Long Range Premium 2024
Citroen C-Zero 2012 solgt
Hyundai KONA Electric 2019 solgt
Lørenskog

repvik

En fordel med lithium er at man får mye mer strøm pr. liter volum. Men ladespenningen til lithium og blybatterier er forskjellig, så det er ikke uten videre bare å bytte.

Jeg ville ihvertfall holdt meg langt unna Ohmmu. Har sett et slikt batteri bli demontert, og det var regelrett brannfarlig. BMS var løs, loddingene på polene var cold solder joints (vet ikke norsk term). Det var skikkelig "made in china på 90-tallet"-kvalitet over det hele.

Men det er likevel mange som har byttet og er fornøyd. Har ikke sett noen klage på Ohmmu. Mulig de har brent opp.

Øyvind.h

Etter erfaring med større lithium batteribank i båt har jeg vært inne på tanken om å bytte til lithium batteri i bilen også.
Dels fordi det kan ha blåtann og vise SOC, dels fordi det har mindre spenningsfall og dels pga kapasitet (fordi jeg kjører 2kanals dashcam med høy kvalitet og skytjeneste, med automatisk spennings-cutoff).
Men - så var det dette med lading av lithium i kulde da. Lithium-batterier har normalt ikke godt av å lades når de er kalde. De kjøles også raskt ned når de sitter i motorrom i en bil i fart.
Mulig lithium heat kan fungere, men samtidig kjipt å bytte til et batteri som i 15-20 minusgrader ikke tar til seg særlig med lading på grunn av kulden. Alternativt tvinges til å lade, med den konsekvensen det har for levetid.

Jeg spurte Sparelys som importerer batterier hva de tenkte om lithium i personbil og de hadde på daværende tidspunkt ikke noe erfaring med det og ville ikke anbefale det.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

turfsurf

Hmm, er de det ikke annen spenning på lithium batterier også? Ladeprofil og alt er jo annerledes på lithium batterier enn bly. Vil tro det ikke kan byttes sånn uten videre.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

TB

Sitat fra: turfsurf på fredag 07. februar 2025, klokken 09:07Hmm, er de det ikke annen spenning på lithium batterier også? Ladeprofil og alt er jo annerledes på lithium batterier enn bly. Vil tro det ikke kan byttes sånn uten videre.
Slik jeg har forstått er 12V litium batteri utstyrt med egen BMS som kan simulere et blybatteri.

Spenning vil være tilnærmet lik hele tiden pga litium endrer spenning i mindre grad enn bly.

Intern BMS vil tilpasse lading til litium. Det er flere celler koblet i serie og mulig også parallell internt i batteriene.
Lørenskog

turfsurf

Sitat fra: TB på fredag 07. februar 2025, klokken 16:07
Sitat fra: turfsurf på fredag 07. februar 2025, klokken 09:07Hmm, er de det ikke annen spenning på lithium batterier også? Ladeprofil og alt er jo annerledes på lithium batterier enn bly. Vil tro det ikke kan byttes sånn uten videre.
Slik jeg har forstått er 12V litium batteri utstyrt med egen BMS som kan simulere et blybatteri.

Spenning vil være tilnærmet lik hele tiden pga litium endrer spenning i mindre grad enn bly.

Intern BMS vil tilpasse lading til litium. Det er flere celler koblet i serie og mulig også parallell internt i batteriene.
Ja, med egen BMS som simulerer 12V batteri kan det jo funke. De må vel begrense maks og min lading noe, trodde cellespenningen på Lithium Ion lå mellom 3,5 og 4,2V. Vet det ikke er linært dog, holder man seg mellom 20 og 80 prosent er det ganske flatt.

Tesla har jo slike batterier i bilen, virker som om de har fire celler i serie (nærmere 16V). Da må det jo og være en spennigsregulator i bildet siden en bil beregnet på 12V vel ikke lader med noe særlig mere enn 14V?
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Electric cars in Norway

Sitat fra: TB på fredag 07. februar 2025, klokken 16:07

Her tenker jeg madness å drive å teste på dette..gjør det merkeverstedet anbefaler og dersom batteri er dyrt der så kjøp sammen batteri billigere andre steder men å drive å teste på ulike batteri systemer....hmmm tenker jeg da. Nybil garanti og fabrikk gar reklamasjoner er viktigst å opprettholde

TB

Sitat fra: Electric cars in Norway på lørdag 08. februar 2025, klokken 09:21Her tenker jeg madness å drive å teste på dette..gjør det merkeverstedet anbefaler og dersom batteri er dyrt der så kjøp sammen batteri billigere andre steder men å drive å teste på ulike batteri systemer....hmmm tenker jeg da. Nybil garanti og fabrikk gar reklamasjoner er viktigst å opprettholde
Det kan være en risiko å bytte til annen type batteri enn det produsent anbefaler. Det kan skje uoriginalt batteri tillegges både rettmessig og urettmessig skyld for fremtidige feil.

Ved at det er et forholdsvis nytt marked kan det være stor variasjon i kvalitet på disse 12V litium batteriene som kan erstatte et 12V batteri. Å forsikre seg batteriet gir riktig og stabil spenning, samtidig som det faktisk fungerer i minusgrader er viktige trinn.

En tryggere løsning for å sikre seg mot å stå fast  med tomt 12V batteri er en liten starthjelp. Disse har sikkerhet mot reversert polaritet, og gjør en kan hjelpe seg  selv om 12V batteri skulle gå tomt.

Har en 12V starthjelp i bilen. Har ikke trengt å benytte den på egen bil, men hjelpa flere andre med den.
Lørenskog

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA