Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Kostnader ved å eie Tesla Model S

Startet av ebbrey, søndag 20. januar 2013, klokken 19:36

« forrige - neste »

ebbrey

På Tesla sine hjemmesider http://www.teslamotors.com/no_NO/models/options står det at: "Prisene inkluderer mva og henting ved en av våre Tesla lokaler."

Da det er fritak for mva på import og registrering av elbiler i norge så er denne mva'en de henviser til allerede på 0 eller? :P

Edit: Holdt egentlig bare å skifte til dansk på konfiguratoren for å se prisene hoppe med 25% :S
11/2013 - S85KW Sort/Sort 19" med alt u/barneseter

Oreo

Nok et eks. På litt hurtig oversettelse fra den "europeiske malen". Som du sier bekrefter de danske prisene at de norske er uten mva. (og ekstra norsk pristillegg som enkelte fryktet). Dessverre kan du ikke trekke ifra ca 25%, selv om det hadde vært hyggelig  ;D
Sør-Trøndelag, x-Hvit Nissan LEAF, 19.01.12-13.05.13
Tesla Model S, P85+ #P12xx/VIN 14 4xx 11.09.13
Tesla Model X, 100D 17.12.2017

ebbrey

Litt lett regning, 85kwh standard model s koster 80.000 dollar, ca 445.000,- med dagens kurs. Så de har lagt på ca 15% for transport over, jaja ikke det værste påslaget.
11/2013 - S85KW Sort/Sort 19" med alt u/barneseter

Øyvind.h

Sitat fra: ebbrey på torsdag 03. januar 2013, klokken 19:10
Litt lett regning, 85kwh standard model s koster 80.000 dollar, ca 445.000,- med dagens kurs. Så de har lagt på ca 15% for transport over, jaja ikke det værste påslaget.

Sjekk kursutviklingen for USD/NOK den senere tid, så skjønner du hvorfor prisen ikke er basert på en vekslingskurs på 5,56.
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

Lars C. Krogenæs

Tesla har faktisk rett. Det er mva på elbiler i Norge.

Satsen er riktignok på 0%, (nullsats), men for forhandlere og produsenter betyr det at de får fradrag for inngående mva.

Hadde det ikke vært mva. på elbiler ville ikke forhandler / produsenter å fått trukket fra inngående mva på deler og dermed ville bilene blitt mye dyrere.

Så det så !

Lars
Jobber med hjemmelading hos Circle K.

Den elektriske automobil vil seire
Mars 2017: Leaf 30 kwt
2013-2016: Mitsubishi imiev
2007-2012: Citroen Saxo el
2007: Kewet med NiCd batterier
1996-1998: Utleie av Pivco, Statoil Fornebu

JohanH

Et delvis relatert spørsmål som jeg sitter og tenker på. Jeg har planer om å gå for en Sig Performance til 670k NOK. Det er jo en del penger. I Tyskland koster eksakt samme bil tilsvarende 18.2% mer (i dagens euro kurs). Mitt spørsmål er: Er det noen som vet hvor gammel en bil må være før en evt. kjøper i Tyskland (privatperson) som kjøper fra en privatperson (meg) i Norge slipper å betale MVA? D.v.s. hvis en tysker kjøper ny bil i Norge må han betale tysk MVA (19%) men kan dra av Norsk MVA (dessverre for ham 0%). Men etter en tid pleier bilen å klasses som brukt og da bør det ikke være noe MVA involvert. I forhold til Danmark vet jeg det er 1 år. Men noen som vet hvordan det er i forhold til Tyskland? Det er nok foreløpig få biler som blitt eksportert fra Norge til Tyskland, men dette kan jo endre seg vesentlig i de kommende år mtp. våre gunstige elbilpriser. Dette kan jo berettige meg til å gå for den dyreste modellen, om jeg f. eks. kan selge den til annet EU land etter 2-3 år med rel. litet verditap... Hva tenker dere?

Lanber

Du tenker bruktimport.
Da må bilen ha vært registrert på et momspliktig selskap i Tyskland, da får du full refusjon av tysk moms og du slipper norsk moms.  Videre er det graderte avgifter etter alder, dette gjelder jo ikke EL da de slipper avgifter.

Blip

Jeg tror han tenker motsatt retning; brukteksport.

  • Rød Nissan Leaf (lev. 19. des. 2011, solgt 2019)
  • Tesla Model X res. #178 (avbestilt)
  • Blå Tesla Model S 90D (2016 CPO før facelift)
  • Grå Tesla Model 3 LR (2019 med krok)
Varmepumpe-nerd

JohanH

Sitat fra: Blip på fredag 11. januar 2013, klokken 14:15
Jeg tror han tenker motsatt retning; brukteksport.

Eksakt. Uvant tanke ikke sant? :)

OleJA

Har ikke noen erfaring med eksport av bil, men har gjort meg tilsvarende erfaring med eksport af fly:

Når opprinnelseslandet er utenfor EU må det betales Mva, samt evt. andre avgifter som gjelder på 'varen', når den importeres inn i et EU land. Er derimot opprinnelseslandet også et EU land, og det er betalt Mva i dette landet, så kreves det ikke ny Mva ved import. Det er nok her en ganske kort (1 år?) karantenetid før varen kan eksporteres. Evt Mva blir beregnet på bakgrunn av kjøpskontrakt som skrives mellom selger/kjøper.

Forutsatt at dette kan overføres på bil, så må en evt tysk kjøper av en norsk Model S betale 19% tysk Mva på det beløpet dere skriver på salgskontrakten.
Perlehvit P85, VIN P15981
Reservert 2 x Model Y

Oreo

Sitat fra: JohanH på fredag 11. januar 2013, klokken 15:00
Sitat fra: Blip på fredag 11. januar 2013, klokken 14:15
Jeg tror han tenker motsatt retning; brukteksport.

Eksakt. Uvant tanke ikke sant? :)
Har tenkt samme tanke med min Leaf, men for å gjøre det enklere (språkmessing), eksporte den til Sverige eller Danmark. Her er vel mva høyere 24/25%. Regner med samme regler gjelder i andre EU land som i Tyskland.
Dette er et interessant spørsmål, og høyst relevant. Kankskje firmaer som driver med import kan hjelpe til å belyse dette evt. ta på seg et slik jobb ved export?
Sør-Trøndelag, x-Hvit Nissan LEAF, 19.01.12-13.05.13
Tesla Model S, P85+ #P12xx/VIN 14 4xx 11.09.13
Tesla Model X, 100D 17.12.2017

JohanH

Sitat fra: OleJA på fredag 11. januar 2013, klokken 15:27
Har ikke noen erfaring med eksport av bil, men har gjort meg tilsvarende erfaring med eksport af fly:

Når opprinnelseslandet er utenfor EU må det betales Mva, samt evt. andre avgifter som gjelder på 'varen', når den importeres inn i et EU land. Er derimot opprinnelseslandet også et EU land, og det er betalt Mva i dette landet, så kreves det ikke ny Mva ved import. Det er nok her en ganske kort (1 år?) karantenetid før varen kan eksporteres. Evt Mva blir beregnet på bakgrunn av kjøpskontrakt som skrives mellom selger/kjøper.

Forutsatt at dette kan overføres på bil, så må en evt tysk kjøper av en norsk Model S betale 19% tysk Mva på det beløpet dere skriver på salgskontrakten.

Dvs det er MVA på brukte varer da de importeres til EU land??? Det tviler jeg på, men det kan jo være særbestemmelser for biler.

Trond Arve

Hvorfor skulle ikke kjøper i EU betale mva. ved import av bruktbil? Det er vel sånn regelverket er på det meste.
Pendler Son - Oslo med Leaf. Kjørt P106 siden 2009, solgt etter 4 år og 70.000 km.

JohanH

Fordi mva er betalt da varen ble kjøpt ny.

Oreo

Sitat fra: JohanH på fredag 11. januar 2013, klokken 16:26
Fordi mva er betalt da varen ble kjøpt ny.
Og da er det viktig å få med at det faktisk er "betalt" 0%mva......
Sør-Trøndelag, x-Hvit Nissan LEAF, 19.01.12-13.05.13
Tesla Model S, P85+ #P12xx/VIN 14 4xx 11.09.13
Tesla Model X, 100D 17.12.2017

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA