Halvering av effekt ved hurtiglading

Startet av oggy007, mandag 27. januar 2025, klokken 23:37

« forrige - neste »

oggy007

Hei. Jeg har problem med min 2018 75D Model S. Etter kun et par minutter med hurtigladig (varmt batteri, forvarmet med å navigert til ankomst hurtigladere, ca 20% batteri på bil) Så halverer hurtigladings seg dønn!
Den går fra ca 120kwt til 60kwt.
Prøvd v1 og v2. Masse forskjellige stasjoner.

Jeg har opprettet service hos tesla, og de mener det kan være kjølinga av batteriet som er årsaken. Har flerr hatt lignende problem??

Tesla skal ha 11k for feilsøking, gass og påfylling av gassen. Samt bytte av ladeluke, da denne hadde gitt noe feilmeldinger ved forrige hurtigladig.
Tesla Model S75D Des 2018 Deep blue Premium+FSD
Vest-Agder
Mandal

What-a-watt

#1
Gamle SuCer kan gjøre det. Hvilken SuC var du på? Hvis du lader på en SuC som ikke krever adapter, er du på den gamle typen.

oggy007

Jeg har som sagt vært på både v1 og v2. Det er akkurat samme regla, den kutter effekten i 2.
Har ikke oppgradert ccs.
Tesla Model S75D Des 2018 Deep blue Premium+FSD
Vest-Agder
Mandal

What-a-watt

#3
Både V1 og V2 er av den gamle typen.

Les her:

https://teslamotorsclub.com/tmc/threads/how-pairing-at-supercharging-works.114709/

Oppgrader til CCS, og bruk V3 og V4, så får du max effekt.

oggy007

Så da mener du dette bare er tull, og oppgradering av lader vil fikse problemet?



Hei. Oppgradering til CCS vil kun gi deg mulighet til å lade på Gen 3 lade stasjoner og ikke fikse noe med utfordringen du beskriver. Tok en titt for å hjelpe kollegaen som jobber med saken din. Ser ut til at aircondition kompressoren som også brukes til å kjøle ned høyspenningsbatteriet ved superlading ikke starter som den skal og gjør da at kjølingen av batteriet ikke er optimal og systemet kutter da ladeeffekten for å unngå å overopphetes. Ser ikke noen tilfeller at bilen har vært på air condition service hos oss med bytte av desicoant bag. Så anbefales da å startes med å bytte det filteret og se etter lekkasjer i systemet. Kan ha fungert fint gjennom sommeren, siden kulden da ikke har påvirket gassens tilstand i systemet eller at det er en veldig liten lekkasje som da ikke har mistet mye.

Vi har lagt inn lade port dør, siden bilen et øyeblikk under den lade sekvensen du ga oss tidspunkt for, senset at døren var åpen når den ble forventet å være stengt.
Tesla Model S75D Des 2018 Deep blue Premium+FSD
Vest-Agder
Mandal

What-a-watt

#5
Har hatt samme feil som det Tesla mener du har. Da måtte bilen taues inn. Jeg kan selvsagt ikke vite hva som er feilen på din bil, men bare generelt om hva som skjer når du deler en ladesøyle på V1 og V2 stasjoner.

Det enkleste er vel å utelukke det siste ved å sørge for å lade på en V1/V2, og da sjekke at du er alene om å bruke søylen.

Nå kan Tesla kjøre fjerndiagnose bilen, så vil tro at de da har rett.

Sjekk om du har batteriforsikring på bilen i ditt forsikringsselskap. Det har jeg (Storebrand). De dekket reparasjon, inntauing, og leiebil med 4.000.- i egenandel.

oggy007

Jeg står såklart alene på hurtigladerne.
Får sjekke forsikringa.
Tesla skal ha 7000 for dette, så var ho ikke en helt gal pris HVIS dette fikser problemet..
Tesla Model S75D Des 2018 Deep blue Premium+FSD
Vest-Agder
Mandal

What-a-watt

#7
SitatJeg står såklart alene på hurtigladerne.

Hvorfor er det så klart? Ikke opplagt at alle vet at V1-V2 står i par, og at effekten halveres hvis en annen lader på det andre paret.



NightOwl

#8
Har hatt samme opplevelse noen ganger med min 75D, lader på 120-130 kW og så faller det til det halve på noen sekunder. Kan ikke si at jeg har hatt noe å utsette på AC midtsommers, selv om bilen står ut i sola når jeg tar den, men kanskje kjøling under lading fungerer eller krever noe mere/annet?

Har for min del ikke undersøkt dette noe videre, da jeg lader på SuC bare unntaksvis noen få ganger i året, ellers lades det hjemme.

automat

Jeg tipper at det er lite gass på aircondition. A/C kan likevel virke tilsynelatende normalt hvis det ikke er for varmt i været. Men har ikke nok effekt til å kjøle batteriet. Trykktest og etterfylling kan alle verksteder som kan fikse A/C gjøre, og det koster et par-tre tusenlapper. På TMX 6 og 7-seter må de ha tilgang til Tesla toolbox, for å åpne ventilene til kretsen til baksetene.
Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

oggy007

Sitat fra: What-a-watt på onsdag 29. januar 2025, klokken 18:20
SitatJeg står såklart alene på hurtigladerne.

Hvorfor er det så klart? Ikke opplagt at alle vet at V1-V2 står i par, og at effekten halveres hvis en annen lader på det andre paret.





Jeg antok at det var en selvfølge at folk visste at v1 og v2 hurtigladere hadde delt strømforsyning, men kanskje ikke :-X

Jeg får se hva Tesla finner ut av, og rapportere tilbake om det de gjør fikser feilen.
Tesla Model S75D Des 2018 Deep blue Premium+FSD
Vest-Agder
Mandal

oggy007

Sitat fra: automat på onsdag 29. januar 2025, klokken 22:05Jeg tipper at det er lite gass på aircondition. A/C kan likevel virke tilsynelatende normalt hvis det ikke er for varmt i været. Men har ikke nok effekt til å kjøle batteriet. Trykktest og etterfylling kan alle verksteder som kan fikse A/C gjøre, og det koster et par-tre tusenlapper. På TMX 6 og 7-seter må de ha tilgang til Tesla toolbox, for å åpne ventilene til kretsen til baksetene.

Det er jo det som de skriver at de vil forsøke å fylle, og kanskje se etter lekkasje.
Så håper dette fikser problemet :D
Jeg bruker heller nesten aldri og hurtiglade, men kan ikke selge en bil som ikke er plettfri, noe min stort sett har vært  :+1:
Tesla Model S75D Des 2018 Deep blue Premium+FSD
Vest-Agder
Mandal

automat

Syns bare prisen på 11k var stiv. Men det kommer selvfølgelig an på hvor stor del av den prisen som er relatert til ladelukefeilen.

Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

What-a-watt

Samme pris som jeg fikk, men tydeligvis noe annet:


© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA