Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sommerdekk ID.4

Startet av eriksen.eriksen, lørdag 25. januar 2025, klokken 14:44

« forrige - neste »

eriksen.eriksen

Vi har fått beskjed på dekkhotellet om at sommerdekkene er utslitt og må byttes.

Er det noen som har gjort noe research på hvilke sommerdekk som gir en grei kombinasjon av kjøreegenskaper, komfort og støy på ID.4 som ønsker å dele noen tanker her?

Gjerne også erfaringer med ulike dekk som folk skulle ha!

daktari

Jeg hadde Pirelli Scorpion både i 20" og 19". Synes de var komfy og støysvake.
Hadde også et sett Bridgestone 20", og de støyet mer.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

eriksen.eriksen

Takk! Da går Pirelli Scorpion inn på listen av kandidater.

Har også hatt Bridgestone Turanza montert fra fabrikk, og syntes disse støyet en del.

Ser ellers at Nokian Hakka Blue ser ut til å score jevnt bra på alle områder. Noen som har erfaring med dette?

Elektrowagen

Sitat fra: eriksen.eriksen på lørdag 25. januar 2025, klokken 14:44Vi har fått beskjed på dekkhotellet om at sommerdekkene er utslitt og må byttes.

Er det noen som har gjort noe research på hvilke sommerdekk som gir en grei kombinasjon av kjøreegenskaper, komfort og støy på ID.4 som ønsker å dele noen tanker her?

Gjerne også erfaringer med ulike dekk som folk skulle ha!

Fått beskjed om? Du bestemmer jo selv når du vil bytte dekk  8) Eller følger du ikke med på dekkslitasje?
BMW i3s - 2019

eriksen.eriksen

Joda Elektrowagen. Dekkhotellet scanner dekkene, og jeg kan gå inn å følge med på mønsterdybden der.

Ut fra bildene kan det se ut som jeg har hatt litt lavt dekktrykk, dvs bra med mønster i midten, dårlig på kantene. Prisen å betale er fire nye dekk.

Mulig jeg kunne strukket disse en sesong til ved å justere dekktrykk, men jeg tenker at gode trygge dekk er en billig forsikring både for meg og mine medtrafikanter.

hELgenen

Sitat fra: eriksen.eriksen på søndag 26. januar 2025, klokken 12:47Joda Elektrowagen. Dekkhotellet scanner dekkene, og jeg kan gå inn å følge med på mønsterdybden der.

Ut fra bildene kan det se ut som jeg har hatt litt lavt dekktrykk, dvs bra med mønster i midten, dårlig på kantene. Prisen å betale er fire nye dekk.

Mulig jeg kunne strukket disse en sesong til ved å justere dekktrykk, men jeg tenker at gode trygge dekk er en billig forsikring både for meg og mine medtrafikanter.

Du er ikke rammet av feilen veldig mange er da..nemlig at hjulstulling er skjev?. Hvor mange km er det på dekkene?
Jeg hadde vel minst 30k på sist dekk som ennå ikke var utslitt når bilen gikk som innbytte

SveinJ

Du skriver ikke hvilken hjuldimensjon bilen din har, 19-20-21. Dekk har ulike egenskaper avhengig av dimensjon.
Selv har jeg 21' og fikk min MAX utlevert med Pirelli Scorpion og var kjempefornøyd med de dekkene. Men dessverre, etter 22000km = skjev dekkslitasje! Dette har jeg slitt med siden august 21.
Har også kjørt med Continental, støyer mer og nå tilslutt (2024) med de nye Bridgestone Touranze dekk for biler med "skjevslitasjeproblemer". 10 ganger justering og mange dekksett seinere, er situasjonen fortsatt den samme.
Men mest fornøyd har jeg vært med Pirelli. På slett og fin asfalt, nesten ingen lyd å høre.
2014 BMW R1200GSA, Racing Blue
2016 Audi Q3 2,0 TDI, Hainanblue metallic (solgt)
2016 BMW i3, FC, Mineral grey (solgt)
2019 BMW i3, FC, Imperial blue (solgt)
2021 VW i.d4 Max Honey yellow, på veien

eriksen.eriksen

Det er nok mulig at mine dekk også er litt skjevslitt. Har kjørt ca 23 000 km på dem. Ser for meg at det kan bli vanskelig å nå frem med reklamasjon, i og med begge sider er slitt mer enn i midten. Det skader vel likevel ikke å be om en kontroll av hjulstilling når bilen skal på service i mars.

Dekkdimensjonen er 20 tommer staggered. Standard felger på 1st.

Takk for gode innspill angående dekk. Pirelli står høyt på listen her nå!

Er forresten Bridgestone Turanza dekkene betydelig endret siden versjonen levert som standard å en del 1st?

SveinJ

Sitat fra: eriksen.eriksen på søndag 26. januar 2025, klokken 20:23Er forresten Bridgestone Turanza dekkene betydelig endret siden versjonen levert som standard å en del 1st?

Jeg vet ikke hvordan Bridgestone var før, har bare hatt den oppdaterte versjonen på, som er "spesialkonstruert" for biler med skjevslitasjeproblemer.
Men hva hjelper det, når det etter 18 000km er nesten like ille?

eriksen.eriksen

Har fått anbefalt Goodyear Eagle F1 fra to ulike dekksenter nå. Disse skal ifølge selgeren ha gode egenskaper, og veldig lavt støynivå.

Tror aldri jeg har kjørt med Goodyear før. Noen som har erfaring med disse?

ToWalkOrDrive

Sitat fra: eriksen.eriksen på søndag 26. januar 2025, klokken 12:47Joda Elektrowagen. Dekkhotellet scanner dekkene, og jeg kan gå inn å følge med på mønsterdybden der.

Som nevnt av andre, er det ikke sikkert at det er "din skyld" / dekktrykk som er feil. Ser at importøren skylder på kundene:
https://www.motor.no/aktuelt/slik-ser-dekkene-ut-etter-en-halv-sesong/247895

https://www.motor.no/aktuelt/hevder-moller-biler-har-unormal-dekkslitasje/293790?fbclid=IwY2xjawIFuqhleHRuA2FlbQIxMQABHX4z8SvFC_CHviOsf_Cm9eEUZbs1eYeZhiDpXYzJJCHNr5ZhxqNa3aoL0Q_aem_KyqCBi2eEbaR6eUc6G5R_g

https://elbilforum.no/index.php?topic=67797.0

Personlig har jeg nå kjørt nesten 90.000 km på min Tesla Model Y uten å skifte et eneste dekk.
Tesla Model Y                         2021-

SveinJ

Sitat fra: eriksen.eriksen på tirsdag 28. januar 2025, klokken 12:06Har fått anbefalt Goodyear Eagle F1 fra to ulike dekksenter nå. Disse skal ifølge selgeren ha gode egenskaper, og veldig lavt støynivå.

Ingen erfaring med Goodyear, men pass på at du får dekk som er beregnet på el-bil.

Bigdrago

Sitat fra: SveinJ på tirsdag 28. januar 2025, klokken 14:50
Sitat fra: eriksen.eriksen på tirsdag 28. januar 2025, klokken 12:06Har fått anbefalt Goodyear Eagle F1 fra to ulike dekksenter nå. Disse skal ifølge selgeren ha gode egenskaper, og veldig lavt støynivå.

Ingen erfaring med Goodyear, men pass på at du får dekk som er beregnet på el-bil.

Finnes det egne dekk for bensin, diesel og elmotor?
Śkoda Enyaq iv80x
Ducati 848 Evo superbike

vinterdekk

Sitat fra: eriksen.eriksen på søndag 26. januar 2025, klokken 20:23Det er nok mulig at mine dekk også er litt skjevslitt. Har kjørt ca 23 000 km på dem. Ser for meg at det kan bli vanskelig å nå frem med reklamasjon, i og med begge sider er slitt mer enn i midten. Det skader vel likevel ikke å be om en kontroll av hjulstilling når bilen skal på service i mars.

[...]

Når det er slitt på begge sider så forklares det vanligvis med for lavt lufttrykk i dekkene.

Når det er slitasje på innsiden, slik som hos SveinJ og på min første ID.4. Da er det noe galt med hjulstillingen.

Lurt å ta en firehjulskontroll når du skal ha nye dekk. Men det kan hende at de ikke finner noe som må justeres.
På elbiljakt. VW ID.4 (2023) (2024).

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA