Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Ikke bestill noen ny Tesla nå

Startet av Bols, fredag 24. januar 2025, klokken 13:26

« forrige - neste »

What-a-watt

What-a-watt

I februar 2024 leverte Tesla 1846 biler i Norge. I 2025 var dette tallet 919. - 50%.

Kilde: Teslastats

Klykken

Retooling av linjene for produksjon av ny Model Y og lite inventory KAN forklare slagsdroppen. Men det er utvilsomt at idiotien til Musk/MAGA har ødelagt salget, så når linjene er oppe igjen ser man fort hvor det bærer. Leveransene starter nå i mars.
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

ToWalkOrDrive

Sitat fra: What-a-watt på mandag 03. mars 2025, klokken 08:22I februar 2024 leverte Tesla 1846 biler i Norge. I 2025 var dette tallet 919. - 50%.

Kilde: Teslastats

Synes egentlig det er oppsiktsvekkende at Tesla Model Y, med utgående modell, ligger på 4. plass over mest solgte bilmodell de to første månedene i 2025. Dette på tross av at Norge har flest Musk-motstandere, og at siste-månedene i hvert kvartal er "utleverings-måneden". Tror ikke en kan konkludere med hvordan Tesla-salget er før om noen måneder når leveringene flater ut etter ny-Model Y-utleveringer.
Tror mange kommer til å kjøpe ny Model Y, selv om de sitter med en uggen følelse i magen, dersom de ikke finner tilsvarende tilbud hos konkurrenter. Så det er litt opp til konkurrentene å markedsføre seg også. Kanskje de og bør gå ut med netto, ferdig rabattert-priser på nettet, sånn at kunden kan se hva bilen koster når de sitter og ser på nettet, og ikke er avhengig av at en forhandler "lager tilbud".
Tesla Model Y                         2021-

Rosstopher

Sitat fra: ToWalkOrDrive på mandag 03. mars 2025, klokken 09:01Kanskje de og bør gå ut med netto, ferdig rabattert-priser på nettet, sånn at kunden kan se hva bilen koster når de sitter og ser på nettet, og ikke er avhengig av at en forhandler "lager tilbud".

Det sier du noe lurt. Jeg gidder ikke å ringe rundt og bruke en masse tid på å prøve å finne ut hva biler egentlig koster. Jeg sammenligner de prisene jeg finner på nett, og hvis forhandlere har valgt å annonsere en pris som er altfor høy så kjøper jeg ikke den bilen.
2021 Tesla Model Y LR
2016 Kia Soul

x 2016 Tesla Model S 90D
x 25+ fossilbiler

What-a-watt

Sitat fra: Rosstopher på mandag 03. mars 2025, klokken 09:05
Sitat fra: ToWalkOrDrive på mandag 03. mars 2025, klokken 09:01Kanskje de og bør gå ut med netto, ferdig rabattert-priser på nettet, sånn at kunden kan se hva bilen koster når de sitter og ser på nettet, og ikke er avhengig av at en forhandler "lager tilbud".

Det sier du noe lurt. Jeg gidder ikke å ringe rundt og bruke en masse tid på å prøve å finne ut hva biler egentlig koster. Jeg sammenligner de prisene jeg finner på nett, og hvis forhandlere har valgt å annonsere en pris som er altfor høy så kjøper jeg ikke den bilen.

Jeg tviler litt på om akkurat du bruker mye tid på dette  ;) , men tanken er god. Det er jo gjort spede forsøk fra konkurrenter til å tilnærme seg Tesla salgspolicy, men ser ikke ut til å ha noen stor effekt foreløpig.

Marzo

What-a-watt

Det ligger 74 nye* TMY-biler på Teslas nettsider, så kanskje ytterligere prisfall er å forvente.

* Teslas kategorisering av "nye" er vel ikke helt adekvat

Marzo

En Model Y P på finn gått under 10k er priset mellom 517 og 595 tusen.

Den dyreste som Tesla selger koster nå 486 tusen.

serenejet

Det er mulig min omgangskrets ikke er representativ, men 100% av Tesla-eierne jeg kjenner (og har snakket med) har uoppfordret tatt opp at de skammer seg og at dette er deres siste Tesla på ett eller annet tidspunkt de siste ukene. Det virker som gjengs holdning er "håper hele faenskapet går konkurs".

Blir ordentlig spennende å se salgstallene når nye Y ruller ut for fullt. Håper de blir katastrofale.
Kjører 2023 ID.Buzz og har en 2025 ID.Buzz GTX i bestilling.

ToWalkOrDrive

Sitat fra: Marzo på mandag 03. mars 2025, klokken 09:24Solid prisjustering

Virker som et bra tilbud, dersom en uansett ønsker 21" hjul og Performance.
Men siden det er en demo-bil kjørt over 1000 km kan en ikke helt kalle det prisjustering. Men, wow. Familiefrakter 0-100 på 3,7....til den prisen...

Marzo

Sitat fra: ToWalkOrDrive på mandag 03. mars 2025, klokken 11:53Men siden det er en demo-bil kjørt over 1000 km kan en ikke helt kalle det prisjustering. Men, wow. Familiefrakter 0-100 på 3,7....til den prisen...

Det er tilsvarende endring på ubrukte og biler i transitt.

turfsurf

Sitat fra: serenejet på mandag 03. mars 2025, klokken 11:26Det er mulig min omgangskrets ikke er representativ, men 100% av Tesla-eierne jeg kjenner (og har snakket med) har uoppfordret tatt opp at de skammer seg og at dette er deres siste Tesla på ett eller annet tidspunkt de siste ukene. Det virker som gjengs holdning er "håper hele faenskapet går konkurs".
Halve jobben her kjører Tesla. Ingen som skammer seg over det, men ingen som går med planer om å kjøpe ny heller, utenom en som bestilte i januar. De samme som ikke vil kjøpe Tesla vil heller ikke kjøpe kinabil (ink Polestar & Volvo).

Men diskusjonen er den samme, det er vanskelig å finne noe som gir i nærheten så mye bil for pengene. For de som har råd og interesse kan man jo gå på tysk premium, men mange ønsker eller kan ikke bruke så mye penger på bil.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

ToWalkOrDrive

Sitat fra: Marzo på mandag 03. mars 2025, klokken 13:02
Sitat fra: ToWalkOrDrive på mandag 03. mars 2025, klokken 11:53Men siden det er en demo-bil kjørt over 1000 km kan en ikke helt kalle det prisjustering. Men, wow. Familiefrakter 0-100 på 3,7....til den prisen...

Det er tilsvarende endring på ubrukte og biler i transitt.

Ja, var bare 18.000 dyrere for identisk, men ny bil. Bra greier det.
Så da kan en nesten kalle prisjusteringen for å gi nypris på:
486.455 for Performance Quicksilver med 21", og ikke:
468.585.

What-a-watt

For eksempel, i Norge, er det til tross for at bilsalget, som nesten er helt elektrisk, økte med 21 % i februar – sammenlignet med Teslas nedgang på 48 %.

Kilde: Electrek

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA