Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Ikke bestill noen ny Tesla nå

Startet av Bols, fredag 24. januar 2025, klokken 13:26

« forrige - neste »

saftsuse

Etter å ha lest tråden så lurer jeg på hva som skjedde fredag 24. januar som gjorde "folket" overbevist om at Elon støtter fascistisk ideologi, white power og nynazisme samtidig som han støtter Israel og gislene der.
Var det talen til ADF?

Er det den "Sende hjertet til publikum" hilsningen som er så avgjørende? Der hvor videoer viser både Kamala og andre gjør en nazi lignende hilsen? Det ligger ett par videoer ute på SOME. Jeg regner med at mange har sett dem (Ikke stillbilder, men videoer)
Kamala sin er mer riktig, hånden rett frem fra kroppen og høyt opp, men fingrene var ikke helt samlet og hun hadde en liten knekk i armen.
Det var ingen, ingen som lagde en nazi-sak ut av det eller av andre tilsvarende videoer jeg har sett.

Og helt riktig, det er jo ikke noe å lage en sak om i det hele tatt. Da ingen av dem gjør det som nazist. Ingen av dem får meg til å tenke "Å herregud xxx er jo nazi"
Men det er jo klart, jo mer man hater Trump jo mer tilbøyelig er man til å se fanden i alle hans støttespillere. Jeg ler meg nesten i hjel når jeg ser venstrevridde spy ut eder og galle om Musk sin såkalte nazi hilsen.

Elon sin er jo helt feil. Jeg kan ikke huske å ha sett en nazi bøye kroppen bakover i hip hop style og løfte armen 70 til 80 grader ut til siden som en nazi hilsen.
Eneste som kan ligne på en nazi hilsen er hastigheten fra hjertet og ut til publikum.
Men siden pulikum ikke er nazi og Elon ikke er nazi. Ja, da var det vel ikke nazi hilsen da eller?

Elons støtte til Adf et litt mer spesielt med tanke på hvor Russlandvennlige de er og at de vil banke i gang kullkraftverk.
Akkurat kullkraft burde de klare seg uten. Men atom og gasskraft må de gjerne få i gang igjen.
Så kan de heller skru de av igjen om noen år når grønn kraft er mer moden.

Så klart, som bedriftsleder / eier i flere selskaper så burde han kanskje holde sine meninger for seg selv.
Men Elon har da ytringsfrihet han som alle andre.

Kanskje alle som er blendet av Trump hat kanskje burde prøve å finne ut hvorfor Musk gikk fra å være Demokrat til å bli Republikaner?
Den dagen Elon gjør ekte nazi hilsen og roper ut white power, da skal jeg vurdere å ikke kjøpe Tesla igjen.....
Eidsvoll
Tesla M3 SR+ 2021 modell.
Reanult Zoe r110 2018 modell.

saftsuse

Sitat fra: daktari på lørdag 25. januar 2025, klokken 18:34
Sitat fra: hELgenen på lørdag 25. januar 2025, klokken 18:14
Sitat fra: turfsurf på lørdag 25. januar 2025, klokken 16:55
Sitat fra: hELgenen på lørdag 25. januar 2025, klokken 16:53Men folk får velge hva de vil
Ja, det er jeg helt enig i. Man må da kunne ha forskjellige meninger.

Og nå har Elon i alle fall bekreftet sin :

https://www.vg.no/nyheter/i/Oo09ww/elon-musk-til-afd-moete-det-er-greit-aa-vaere-stolt-over-aa-vaere-tysker

Blir moro å høre fra fansen hva Musk mener med "Jeg synes helt ærlig at det er for stort fokus på fortidens skam og skyld, og vi må bevege oss videre derfra"

Nei, vanskelig å bortforklare den.(Ironi)
Min bestefar eller oldefar om man er yngre var medlem av NS og støttet nasistene.
Herregud jeg må selvfølgelig bære på fortidens skam og skyld på mine skuldre og aldri glemme hva min oldefar gjorde.

Ser du hvor tåpelig det er? Hvor mange generasjoner mener du det må gå før man kan gå bitte litt videre synes du?

Her skulle jeg skrevet en avhandling. Men det passer ikke inn her siden dette er et el-bil forum.
Men igjen, jo mer man hater Trump, Tesla og Musk. Jo værre var selvfølgelig den uttalelsen.
Og med litt godvilje så kan jeg være med på "uheldig" siden den er i en tale til ADF.
Så må jeg legge til at jeg ikke kjenner så godt til ADF heller da. Utenom overskriftene jeg leser i avisene.
Jeg løfter på skuldrene og går videre...

Eidsvoll

saftsuse

Jeg trenger ny bil.
Og yes, det blir en Tesla. Bakhjulsdrevet.
Var derfor jeg havnet på Tesla forumet i kveld.

Herregud, jeg kjøper en facist, nazi , white power, kommunist bil.
Gjett om jeg kommer til å bli konfrontert når jeg parkerer foran butikken?

Hvis du konfronterer meg så vil jeg vurdere å gi deg en ekte nazi hilsen, mens jeg klikker hælene sammen og bruker fingrene som Hitler-bart men jeg marsjerer inn på butikken. I John Cleese stil fra "Hotell i særklasse#
I tillegg skal jeg bestille hvit bil denne gangen og personlig skilt med "POWER"
Da har jeg skikkelig nazi, white power bil.
Eidsvoll

vinterdekk

Sitat fra: saftsuse på onsdag 29. januar 2025, klokken 23:13Etter å ha lest tråden så lurer jeg på hva som skjedde fredag 24. januar som gjorde "folket" overbevist om at Elon støtter fascistisk ideologi, white power og nynazisme samtidig som han støtter Israel og gislene der.
Var det talen til ADF?

Er det den "Sende hjertet til publikum" hilsningen som er så avgjørende? Der hvor videoer viser både Kamala og andre gjør en nazi lignende hilsen? Det ligger ett par videoer ute på SOME. Jeg regner med at mange har sett dem (Ikke stillbilder, men videoer)
Kamala sin er mer riktig, hånden rett frem fra kroppen og høyt opp, men fingrene var ikke helt samlet og hun hadde en liten knekk i armen.
Det var ingen, ingen som lagde en nazi-sak ut av det eller av andre tilsvarende videoer jeg har sett.

Og helt riktig, det er jo ikke noe å lage en sak om i det hele tatt. Da ingen av dem gjør det som nazist. Ingen av dem får meg til å tenke "Å herregud xxx er jo nazi"
Men det er jo klart, jo mer man hater Trump jo mer tilbøyelig er man til å se fanden i alle hans støttespillere. Jeg ler meg nesten i hjel når jeg ser venstrevridde spy ut eder og galle om Musk sin såkalte nazi hilsen.

Elon sin er jo helt feil. Jeg kan ikke huske å ha sett en nazi bøye kroppen bakover i hip hop style og løfte armen 70 til 80 grader ut til siden som en nazi hilsen.
Eneste som kan ligne på en nazi hilsen er hastigheten fra hjertet og ut til publikum.
Men siden pulikum ikke er nazi og Elon ikke er nazi. Ja, da var det vel ikke nazi hilsen da eller?

Elons støtte til Adf et litt mer spesielt med tanke på hvor Russlandvennlige de er og at de vil banke i gang kullkraftverk.
Akkurat kullkraft burde de klare seg uten. Men atom og gasskraft må de gjerne få i gang igjen.
Så kan de heller skru de av igjen om noen år når grønn kraft er mer moden.

Så klart, som bedriftsleder / eier i flere selskaper så burde han kanskje holde sine meninger for seg selv.
Men Elon har da ytringsfrihet han som alle andre.

Kanskje alle som er blendet av Trump hat kanskje burde prøve å finne ut hvorfor Musk gikk fra å være Demokrat til å bli Republikaner?
Den dagen Elon gjør ekte nazi hilsen og roper ut white power, da skal jeg vurdere å ikke kjøpe Tesla igjen.....

Jeg tror du forstår at det ikke var en nazi-hilsen Kamala Harris gjorde, samme gjelder for Obama, Clinton, og Warren.

Om EM gjorde en nazi-hilsen på presidentinnsettelsen så er det vel litt opp til diskusjon. Men det var en kald og militant måte å vise at hjertet går ut til deg på (se ansiktsuttrykket), og armbevegelsen var påfallende likt måten høyreradikale i dag gjør heil-salutt. ( https://www.shutterstock.com/nb/video/clip-1030809731-dover-united-kingdom-uk---01-30 )

En annen leder ville beklaget eller tatt avstand fra ekstremisme om de hadde gjort noe dumt. EM bagatelliserte opptrinnet i en tweet kort tid etterpå.

Like etterpå deltok EM på videolink på valgmøte til AfD hvor han snakket imot kulturmangfold og skam for hva tidligere generasjoner gjorde.

EM har denne måneden også vist støtte til Tommy Robinson som sitter i fengsel for hatkriminalitet (falske anklager mot en syrisk tenåring).

https://www.newsweek.com/barack-obama-kamala-harris-nazi-salutes-elon-musk-2019092

Det er derfor ikke unaturlig at mange konkluderer med at EM gjorde en nazihilsen under presidentinnsettelsen. Han gjorde også den samme hilsen to ganger.
På elbiljakt. VW ID.4 (2023) (2024).

runekm

EM har en masse personlige problemer. Besteforeldrene hans på morsiden, som har inspirert han mye, var store tilhengere av Hitler og apartheid. De flyttet til Sør-Afrika fordi de ønsket å leve under apartheid-regimet. Faren hans, som han tidligere har sagt er det ondeste mennesket han vet om, men som han nå virker å ha et bra forhold til, sammenlikner Tommy Robinson og Nelson Mandela, og sier at han tror Tommy Robinson kan bli en bra statsminister for Stobrittania en dag.

Alle ekskonene og noen av barna hans hater han. Det samme gjør det meste av Holywood-eliten som han før pleide å henge sammen med. Selv så virker han å være avhengig av ketamin og kanskje andre rusmidler. I denne situasjonen har han gått all-in på sine nye venner i ytre høyre. Alle nazistene så det samme som de fleste andre. De så at dette var en nazihilsen, og hyller EM for dette. Selv så har ikke EM gjort noe for å avkrefte dette. Istedenfor kommer han med det om at alltid er de samme gamle skitne triksene hvor alle blir beskyldt for å være Hitler osv. På den måten beviser han egentlig at det var intensjonen hans å gjøre hitlerhilsen, for ingen hadde reagert på denne måten dersom det bare var et uhell.

daktari

Nazihilsen til Elon er en ganske åpen hundefllyte, altså et signal til de rette mottakerne.

Så er antagelig Musk ikke ideolog, men pragmatiker.

Nynazisme - nasjonalkonservative, en klar indre skyldebukk (immigranter og DEI-folk),  aktiv propagandabruk, aktiv herjing og harsellering (etterhvert vold), utnytte lovverk for å feste makten. Innskrenke menneskerettigheter, Interneringsleire. Akkurat som Hitler gjorde. 

Det skjer ikke over natten pang, men tar mange år. De er igang.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

Vaduz

Sitat fra: saftsuse på onsdag 29. januar 2025, klokken 23:32
Sitat fra: daktari på lørdag 25. januar 2025, klokken 18:34
Sitat fra: hELgenen på lørdag 25. januar 2025, klokken 18:14
Sitat fra: turfsurf på lørdag 25. januar 2025, klokken 16:55
Sitat fra: hELgenen på lørdag 25. januar 2025, klokken 16:53Men folk får velge hva de vil
Ja, det er jeg helt enig i. Man må da kunne ha forskjellige meninger.

Og nå har Elon i alle fall bekreftet sin :

https://www.vg.no/nyheter/i/Oo09ww/elon-musk-til-afd-moete-det-er-greit-aa-vaere-stolt-over-aa-vaere-tysker

Blir moro å høre fra fansen hva Musk mener med "Jeg synes helt ærlig at det er for stort fokus på fortidens skam og skyld, og vi må bevege oss videre derfra"

Nei, vanskelig å bortforklare den.(Ironi)
Min bestefar eller oldefar om man er yngre var medlem av NS og støttet nasistene.
Herregud jeg må selvfølgelig bære på fortidens skam og skyld på mine skuldre og aldri glemme hva min oldefar gjorde.

Ser du hvor tåpelig det er? Hvor mange generasjoner mener du det må gå før man kan gå bitte litt videre synes du?

Her skulle jeg skrevet en avhandling. Men det passer ikke inn her siden dette er et el-bil forum.
Men igjen, jo mer man hater Trump, Tesla og Musk. Jo værre var selvfølgelig den uttalelsen.
Og med litt godvilje så kan jeg være med på "uheldig" siden den er i en tale til ADF.
Så må jeg legge til at jeg ikke kjenner så godt til ADF heller da. Utenom overskriftene jeg leser i avisene.
Jeg løfter på skuldrene og går videre...

Bestefaren din var landsforræder og nazist, du får sørge for å være på rett side av historien denne gangen da, hjelpe familienavnet opp av gjørma.

Sist en mann med såpass stiv høyre arm talte til ytterliggående høyrepartier i Tyskland gikk det galt. 

SurSnasen

Sitat fra: saftsuse på onsdag 29. januar 2025, klokken 23:13Er det den "Sende hjertet til publikum" hilsningen som er så avgjørende? Der hvor videoer viser både Kamala og andre gjør en nazi lignende hilsen? Det ligger ett par videoer ute på SOME. Jeg regner med at mange har sett dem (Ikke stillbilder, men videoer)

Er det denne du sikter til? Rundt 35 minutter ut i seansen. Hvor i all verden er likheten til gestikuleringen til Musk?

ToWalkOrDrive

Ja, hver enkelthistorie av det Musk gjør og sier kunne blitt bortforklart eller forklart og unnskyldt. Men når en setter sammen alt, og ser hvem han støtter osv, så blir det mer enn bare klønete uhell.

Sånn utenom det så synes jeg en kanskje i Norge i hvert fall kan slutte å plage ungene på skolen med hvite busser og filmer som viser ungdom bli drept i krigen i skoletiden (8. klasse). Klarer ikke å se at de unge i dag skal få enda en bekymring kan hjelpe for noe. Synes det er ganske for jxvlig at de viser så triste filmer til 8. klasser: https://no.wikipedia.org/wiki/Gutten_i_den_stripete_pysjamasen_(film)
Tesla Model Y                         2021-

Øyvind.h

Hvis man på tross av alt som nå er avdekket, fortsatt er ihuga Musk fan, havner en i kategorien som fint kan drive samfunnet ut i en ny nazi-periode. Alt bortforklares, bagatelliseres eller forsvares. Jo verre og mørkere det er, jo mer innbitt blir forsvaret.

Se bare på den massive løgn- og konspirasjonspumpingen han har drevet med på X. Han klarte å manipulere et helt valg. Det er helt vilt. Jeg er ikke i tvil om at følgerne av Musk kan ende opp som nye høyreekstreme, for de nekter å innse hva de er med på.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

hELgenen

Sitat fra: ToWalkOrDrive på torsdag 30. januar 2025, klokken 09:45Ja, hver enkelthistorie av det Musk gjør og sier kunne blitt bortforklart eller forklart og unnskyldt. Men når en setter sammen alt, og ser hvem han støtter osv, så blir det mer enn bare klønete uhell.

Sånn utenom det så synes jeg en kanskje i Norge i hvert fall kan slutte å plage ungene på skolen med hvite busser og filmer som viser ungdom bli drept i krigen i skoletiden (8. klasse). Klarer ikke å se at de unge i dag skal få enda en bekymring kan hjelpe for noe. Synes det er ganske for jxvlig at de viser så triste filmer til 8. klasser: https://no.wikipedia.org/wiki/Gutten_i_den_stripete_pysjamasen_(film)

Send dem til Utøya og lær dem hvordan nazister i dag tenker og hva de kan gjøre..trenger ikke gå lenger tilbake i historien

daktari

Jeg tror det er viktigere enn noensinne å lære de unge om ganske fersk historie.

Nazistenes ønske om makt tok livet av millioner av uskyldige sivile. Unge, barn, gamle. Verdenskrig.

Stalinistene var ikke bedre, og Pol Pot, Burma, Syria, Taliban, Iran, Putin og hviterussland holder på. Alle bruker de vold for å holde på makten.
Du får ikke lenger si hva du mener eller velge fritt hva du vil. De torturerer, lemlester og dreper deg, familien og vennene din med glede.

For de som er på innsiden kan det kanskje friste i starten, mulighet til rikdom, innflytelse og kunne utøve den sadismen som har ligget latent i genene, men husk at til slutt blir alle diktatorer og deres medhjelpere knertet.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

Vaduz

Sitat fra: ToWalkOrDrive på torsdag 30. januar 2025, klokken 09:45Ja, hver enkelthistorie av det Musk gjør og sier kunne blitt bortforklart eller forklart og unnskyldt. Men når en setter sammen alt, og ser hvem han støtter osv, så blir det mer enn bare klønete uhell.

Jeg tror vi trenger hvite busser og påminnelser om 2. verdenskrig nå mer enn noen gang. 8. klassinger i dag skal vel ikke tåle mindre enn for 30 år siden? Vi var i konsentrasjonsleirene. Glemmer aldri.

ToWalkOrDrive

Sitat fra: Vaduz på torsdag 30. januar 2025, klokken 11:40

Jeg tror vi trenger hvite busser og påminnelser om 2. verdenskrig nå mer enn noen gang. 8. klassinger i dag skal vel ikke tåle mindre enn for 30 år siden? Vi var i konsentrasjonsleirene. Glemmer aldri.

Jeg tror vi tåler uendelig mye mindre i dag enn for 30 år siden. Statistikkene viser en stor økning, men er nok mye pga mer behandling og kanskje overbehandling. Men jeg tror mye skyldes at vi er inne i et mobil-tiktok-videoeksperiment som verden aldri har prøvd før. Burde vært tidsbegrensning på bruk per dag eller ett eller annet. Da synes jeg det ikke er vits i å påføre dem enda mer drit. Enig i at de kan lære om det i klasserommet, og få opplyst det med tørre tall og fakta. Blir trist nok. Men å kjøre på med masse følelsesladde filmer om Nazi. Kan det ikke være at det får motsatt effekt? At sånne som Behring Breivik blir inspirert av Nazi-triks? Han driver jo og med Musk hilsen (i retten f.eks.)

Synes heller ikke vi skal sende dem til Utøya. Tror du Behring Breivik hadde latt være å gjort Utøya om han hadde sett generalprøven? Eller hadde han bare blitt enda mer inspirert om han som 8. klassing ble vist hvordan en mann løp rundt på maskingevær og plaffet ned? I USA ser en i hvert fall at skoleskyting er noe alle vet hva er, og vet hvordan skal utføres. Tror det bare øker faren for at lunitics løper rundt og dreper. Litt derfor de har 5% av befolkningen og over 20% av skoleskytingene i verden, eller hva jeg så statistikk på.
Tesla Model Y                         2021-

vinterdekk

Sitat fra: ToWalkOrDrive på torsdag 30. januar 2025, klokken 12:05
Sitat fra: Vaduz på torsdag 30. januar 2025, klokken 11:40

Jeg tror vi tåler uendelig mye mindre i dag enn for 30 år siden. Statistikkene viser en stor økning, men er nok mye pga mer behandling og kanskje overbehandling. Men jeg tror mye skyldes at vi er inne i et mobil-tiktok-videoeksperiment som verden aldri har prøvd før. Burde vært tidsbegrensning på bruk per dag eller ett eller annet. Da synes jeg det ikke er vits i å påføre dem enda mer drit. Enig i at de kan lære om det i klasserommet, og få opplyst det med tørre tall og fakta. Blir trist nok. Men å kjøre på med masse følelsesladde filmer om Nazi. Kan det ikke være at det får motsatt effekt? At sånne som Behring Breivik blir inspirert av Nazi-triks? Han driver jo og med Musk hilsen (i retten f.eks.)

Synes heller ikke vi skal sende dem til Utøya. Tror du Behring Breivik hadde latt være å gjort Utøya om han hadde sett generalprøven? Eller hadde han bare blitt enda mer inspirert om han som 8. klassing ble vist hvordan en mann løp rundt på maskingevær og plaffet ned? I USA ser en i hvert fall at skoleskyting er noe alle vet hva er, og vet hvordan skal utføres. Tror det bare øker faren for at lunitics løper rundt og dreper. Litt derfor de har 5% av befolkningen og over 20% av skoleskytingene i verden, eller hva jeg så statistikk på.

Kjennskap til historien er alltid sunt motvekt til lett tyggede agn på sosiale medier. Når jeg var på barne og ungdomsskole så kunne vi lære om krigen fra folk og nære som hadde opplevd andre verdenskrig med egne øyne. Det er litt vanskeligere nå, vi har bare museum, litteratur og video igjen. Utøya bør elevene lære om for det skjedde i nær fortid og ABB var inspirert av nazistiske ideer.
På elbiljakt. VW ID.4 (2023) (2024).

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA