Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Nye Model Y kan nå bestilles i Norge. Levering i mars. Inneholder poll!

Startet av What-a-watt, fredag 24. januar 2025, klokken 10:10

« forrige - neste »

ToWalkOrDrive

Sitat fra: JRP på mandag 24. februar 2025, klokken 12:59
Sitat fra: ToWalkOrDrive på mandag 24. februar 2025, klokken 10:49
Sitat fra: JRP på mandag 24. februar 2025, klokken 10:13
Sitat fra: ToWalkOrDrive på søndag 23. februar 2025, klokken 07:37
Sitat fra: Breezec på lørdag 22. februar 2025, klokken 20:37
Sitat fra: ToWalkOrDrive på lørdag 22. februar 2025, klokken 19:47Ariya får du med 0,99% for RWD, og 1,99 med 4WD. Kan og få 0,49% og 20.000 i rabatt om du er eksisterende Nissan kunde og velger 63 kWh. Fekk sempel:

Greit å få med seg prisen etter at 3 år har gått også på slike kampanjer:

Fast kampanjerente i de første tre årene (p.t. 0,99%), som deretter justeres til gjeldende produktrente (p.t. 9,15% nom./ 10,40% eff.).

Veldig godt poeng.
Virker som det heller ikke er så mye å hente på å bytte bank etter 3 år heller, om en må trikse til med å selge og kjøpe tilbake og låne opp mot 90%. Da er jo markedsrenten det samme. Selv om renter skal nok ned et par prosentpoeng på 3 år.
Så da må en nesten enten ha en plan om å selge etter 3 år eller bake inn i huslån...eller bare regne ut hvor mye en i snitt har betalt i rente etter så lenge en planlegger å ha bilen, om en planlegger salg etter 4,5 år.

Bør og sjekke det samme for andre biler siden Finansportalen viser billigste uavhengige billån på 9,2% for lån opp til 90%.

Må også huske på at man betaler ned en god del i løpet av disse 3 årene. Om man kunne lånt 90% av Model Y eller tilsvarende bil (totalpris 578k, AWD longrange + endret farge og vinterhjul) med 1,99% rente betaler man ned opp mot 185.000 i avdrag på disse 3 årene gitt 8 års profil. Da gjenstår ca. 334.000 som man da enten betaler helt ned/delvis ned eller refinansierer. Kan ikke se for meg at folk reelt sett betaler opp mot 10% effektiv rente etter endt periode? De aller fleste vil vel refinansiere?

Dersom du har betalt ned 185.000 i avdrag på 578.000 så har du et restlån på 393.000. Tror ikke en Tesla er verdt mer enn det etter 3 år, så spørs om en får så veldig gode rentebetingelser. Du har ikke høyere egenkapitalandel hvis du har 393.000 i lån på 3 år gammel bil. Men kan selvsagt refinansiere inn i et huslån f.eks.

Ser for meg at dette med finansiering fort kan gjøre at noen bare selger bilen, og kjøper ny med lav rente. Men akkurat Tesla har litt lavere rente etter 3 år. Ser jeg betaler 7,24% nominelt på min nå ca 4 år gamle Model Y.


Gitt 1,99% i rente og 8 år nedbetalingstid sitter man igjen med lån på 334.000 på tilsvarende bil med 90% belåning. Avdrag må trekkes fra lånebeløpet og ikke bilens fulle verdi. Har man kun de 10% til å kjøpe bil med så er det helt klart vanskelig å få refinansiert med en OK rente i bank etter 3 år. Har man derimot 35% EK, men velger å kun gå inn med 10% og heller hive innpå de resterende når renta øker etter år 3 mener jeg man fint kan få refinansiert i bank. Evt. som du sier å refinansiere inn i boliglånet.

Regnet litt kjapt på det: Selv med rente til 6,5% i 8 år på ny Model Y betaler man ca. 30.000 kr mer sammenlignet med bil til samme pris som har rente på 1,99% første 3 år og deretter 9,5% siste 5 år. Om man hiver innpå litt EK i år 4 i begge regnestykker blir differansen enda større.

Ser jeg leste litt kjapt, ja. Så ikke det du skrev om 10% EK, og rente på 1,99%. På nye Model Y er jo ikke det mulig, nei. Jeg regnet 100% lån.

Dersom en skal få noenlunde ok rente må en ha 65% egenkapital. Da får en jo og nytt tinglysingsgebyr på 1034,-. Litt usikker på hvordan en fastsetter verdien - om en må selge bilen til en kone eller noe sånt. Ved salg til kona så slipper en omregistreringsavgift. En 3 år gammel Model Y koster i dag ca 400.000. Da har en 83% belåning som gir 9,57% nominell rente. Kommer en under 80% har en fortsatt 8,75% effektiv.
Tesla Model Y                         2021-

RJK

Sitat fra: ToWalkOrDrive på mandag 24. februar 2025, klokken 13:17Dersom en skal få noenlunde ok rente må en ha 65% egenkapital.
Sikker på at du ikke mente belåningsgrad, altså 35% EK?
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

JRP

Sitat fra: ToWalkOrDrive på mandag 24. februar 2025, klokken 13:17
Sitat fra: JRP på mandag 24. februar 2025, klokken 12:59
Sitat fra: ToWalkOrDrive på mandag 24. februar 2025, klokken 10:49
Sitat fra: JRP på mandag 24. februar 2025, klokken 10:13
Sitat fra: ToWalkOrDrive på søndag 23. februar 2025, klokken 07:37
Sitat fra: Breezec på lørdag 22. februar 2025, klokken 20:37
Sitat fra: ToWalkOrDrive på lørdag 22. februar 2025, klokken 19:47Ariya får du med 0,99% for RWD, og 1,99 med 4WD. Kan og få 0,49% og 20.000 i rabatt om du er eksisterende Nissan kunde og velger 63 kWh. Fekk sempel:

Greit å få med seg prisen etter at 3 år har gått også på slike kampanjer:

Fast kampanjerente i de første tre årene (p.t. 0,99%), som deretter justeres til gjeldende produktrente (p.t. 9,15% nom./ 10,40% eff.).

Veldig godt poeng.
Virker som det heller ikke er så mye å hente på å bytte bank etter 3 år heller, om en må trikse til med å selge og kjøpe tilbake og låne opp mot 90%. Da er jo markedsrenten det samme. Selv om renter skal nok ned et par prosentpoeng på 3 år.
Så da må en nesten enten ha en plan om å selge etter 3 år eller bake inn i huslån...eller bare regne ut hvor mye en i snitt har betalt i rente etter så lenge en planlegger å ha bilen, om en planlegger salg etter 4,5 år.

Bør og sjekke det samme for andre biler siden Finansportalen viser billigste uavhengige billån på 9,2% for lån opp til 90%.

Må også huske på at man betaler ned en god del i løpet av disse 3 årene. Om man kunne lånt 90% av Model Y eller tilsvarende bil (totalpris 578k, AWD longrange + endret farge og vinterhjul) med 1,99% rente betaler man ned opp mot 185.000 i avdrag på disse 3 årene gitt 8 års profil. Da gjenstår ca. 334.000 som man da enten betaler helt ned/delvis ned eller refinansierer. Kan ikke se for meg at folk reelt sett betaler opp mot 10% effektiv rente etter endt periode? De aller fleste vil vel refinansiere?

Dersom du har betalt ned 185.000 i avdrag på 578.000 så har du et restlån på 393.000. Tror ikke en Tesla er verdt mer enn det etter 3 år, så spørs om en får så veldig gode rentebetingelser. Du har ikke høyere egenkapitalandel hvis du har 393.000 i lån på 3 år gammel bil. Men kan selvsagt refinansiere inn i et huslån f.eks.

Ser for meg at dette med finansiering fort kan gjøre at noen bare selger bilen, og kjøper ny med lav rente. Men akkurat Tesla har litt lavere rente etter 3 år. Ser jeg betaler 7,24% nominelt på min nå ca 4 år gamle Model Y.


Gitt 1,99% i rente og 8 år nedbetalingstid sitter man igjen med lån på 334.000 på tilsvarende bil med 90% belåning. Avdrag må trekkes fra lånebeløpet og ikke bilens fulle verdi. Har man kun de 10% til å kjøpe bil med så er det helt klart vanskelig å få refinansiert med en OK rente i bank etter 3 år. Har man derimot 35% EK, men velger å kun gå inn med 10% og heller hive innpå de resterende når renta øker etter år 3 mener jeg man fint kan få refinansiert i bank. Evt. som du sier å refinansiere inn i boliglånet.

Regnet litt kjapt på det: Selv med rente til 6,5% i 8 år på ny Model Y betaler man ca. 30.000 kr mer sammenlignet med bil til samme pris som har rente på 1,99% første 3 år og deretter 9,5% siste 5 år. Om man hiver innpå litt EK i år 4 i begge regnestykker blir differansen enda større.

Ser jeg leste litt kjapt, ja. Så ikke det du skrev om 10% EK, og rente på 1,99%. På nye Model Y er jo ikke det mulig, nei. Jeg regnet 100% lån.

Dersom en skal få noenlunde ok rente må en ha 65% egenkapital. Da får en jo og nytt tinglysingsgebyr på 1034,-. Litt usikker på hvordan en fastsetter verdien - om en må selge bilen til en kone eller noe sånt. Ved salg til kona så slipper en omregistreringsavgift. En 3 år gammel Model Y koster i dag ca 400.000. Da har en 83% belåning som gir 9,57% nominell rente. Kommer en under 80% har en fortsatt 8,75% effektiv.

Selv med 8,75% rente med refinansiering så sparer man 40.000 kr på en tilsvarende bil.

Men spent på om de kommer til å kjøre rentekampanjer, men blir vel ikke før i høst som enkelte har påpekt. Sparer fort mellom 30-40.000 med rentekampanjer, og vil si at konkurransebildet er tøffere enn før.

ToWalkOrDrive

Tesla Model Y                         2021-

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA