Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Nye Model Y kan nå bestilles i Norge. Levering i mars. Inneholder poll!

Startet av What-a-watt, fredag 24. januar 2025, klokken 10:10

« forrige - neste »

Electric cars in Norway

Ingen har bestilt? ja ja slik kan det gå. 

For endel år (før det rabla heeeelt for Elon og da renta var nesten null) ville det vært 100% har bestilt valget og halvparten av de igjen skulle bare flippe bilen videre for å frigjøre noe mer cash ;D

hELgenen

Det beste signalet man kan gi Elon Musk er jo nettopp å ikke kjøpe model Y.

Det er så drøyt det som skjer i USA om dagen at jeg faktisk sover dårlig.
Min spådom er at vi vil se cybertrucks kjøre inn i folkemengder som protesterer i USA innen 31.12.2026.
Mao at vi vil snart få USA sitt svar på det som skjedde på den himmelske freds plass.


turfsurf

Nå er jo de vanligste variantene på plass også. RWD, RWD LR og AWD LR. Opp rundt 50k ifht den gamle på AWD. RWD LR har ikke økt like mye, mener det er rundt 30k.

Mangler P og 7 seter.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Electric cars in Norway

Sitat fra: turfsurf på lørdag 22. februar 2025, klokken 09:04Nå er jo de vanligste variantene på plass også. RWD, RWD LR og AWD LR. Opp rundt 50k ifht den gamle på AWD. RWD LR har ikke økt like mye, mener det er rundt 30k.

Mangler P og 7 seter.
Stemmer de prisene du nevner. Tipper de blir satt ned rett før Q1/25 rapporteringen. Ser de har høy rente også, alt for høy :-1:

Dieselgubben

5,95% rente er godt under markedsrente med 100% lånefinansiering.

Har bestilt. Bilen som passer mitt behov. Tesla har mange dyktige ansatte og har bidratt til det grønne skiftet. For meg er ikke Tesla = Musk.

Skal teste, og er den blitt mer komfortabel så blir det kjøp.

eisa01

Hvis de som har lyst på bilen venter til etter generalforsamlingen med å bestille, så er det en sjanse for at Musk blir kastet som CEO hvis salget er dårlig.

Med folk som er skeptiske på klimaendringer tar man gjerne forsikringsargumentet: Det er en viss sjanse for klimaendringer, så da blir det en forsikring å prøve unngå det.

Samme med Tesla og Musk nå: Det er en viss sjanse for at Musk bidrar til at demokratiet faller i USA, og at Russland får ta over Ukraina. Da kan man godt vente litt med et kjøp for å forhindre det?

Magnus Hansen

Det er vel all grunn til å tro at etterspørselen etter denne bilen kommer til å bli redusert pga det som skjer i USA. Hvis man likevel er interessert i bilen og ikke trenger den umiddelbart, betyr jo det også at det sannsynligvis er lurt å vente. Tesla er kjent for å endre priser hyppig for å balansere tilbud og etterspørsel. Nå selger de til entusiastene som uansett skal ha det nyeste. Etterhvert vil jeg spå at de må sette ned prisene for å møte en sannsynlig lavere etterspørsel.

ToWalkOrDrive

Sitat fra: Dieselgubben på lørdag 22. februar 2025, klokken 09:365,95% rente er godt under markedsrente med 100% lånefinansiering.

Har bestilt. Bilen som passer mitt behov. Tesla har mange dyktige ansatte og har bidratt til det grønne skiftet. For meg er ikke Tesla = Musk.

Skal teste, og er den blitt mer komfortabel så blir det kjøp.

Gratulerer! Virker som ulike resterende har ulik oppfatning, men TV2 merket stor forskjell:
https://www.tv2.no/broom/forste-test-stort-loft-pa-viktig-omrade/17471148/

Tesla Model Y                         2021-

Electric cars in Norway

#38
Sitat fra: Dieselgubben på lørdag 22. februar 2025, klokken 09:365,95% rente er godt under markedsrente med 100% lånefinansiering.

Har bestilt. Bilen som passer mitt behov. Tesla har mange dyktige ansatte og har bidratt til det grønne skiftet. For meg er ikke Tesla = Musk.

Skal teste, og er den blitt mer komfortabel så blir det kjøp.
Da får du deg en helt kongebil!  :+1:

Hmmm 5,9% er ikke bra i dagens nybil rentetilbud på andre merker. Mener jeg nylig har sett helt ned på 2,99% fastrente og med ca 150`up front. Tror det var på den Nissan Arya eller muligens jeg husker feil. 

Men når det er sagt så har jeg sett tilbud noå om dagen på ca 7,5% også og over 8% på andre merker så det svinger skikkelig

ToWalkOrDrive

Sitat fra: Electric cars in Norway på lørdag 22. februar 2025, klokken 12:03
Sitat fra: Dieselgubben på lørdag 22. februar 2025, klokken 09:365,95% rente er godt under markedsrente med 100% lånefinansiering.

Har bestilt. Bilen som passer mitt behov. Tesla har mange dyktige ansatte og har bidratt til det grønne skiftet. For meg er ikke Tesla = Musk.

Skal teste, og er den blitt mer komfortabel så blir det kjøp.
Da får du deg en helt kongebil!  :+1:

Hmmm 5,9% er ikke bra i dagens nybil rentetilbud på andre merker. Mener jeg nylig har sett helt ned på 2,99% fastrente og med ca 150`up front. Tror det var på den Nissan Arya eller muligens jeg husker feil.

Men når det er sagt så har jeg sett tilbud noå om dagen på ca 7,5% også og over 8% på andre merker så det svinger skikkelig

Ariya får du med 0,99% for RWD, og 1,99 med 4WD. Kan og få 0,49% og 20.000 i rabatt om du er eksisterende Nissan kunde og velger 63 kWh. Fekk sempel:
Tesla Model Y                         2021-

Breezec

Sitat fra: ToWalkOrDrive på lørdag 22. februar 2025, klokken 19:47Ariya får du med 0,99% for RWD, og 1,99 med 4WD. Kan og få 0,49% og 20.000 i rabatt om du er eksisterende Nissan kunde og velger 63 kWh. Fekk sempel:

Greit å få med seg prisen etter at 3 år har gått også på slike kampanjer:

Fast kampanjerente i de første tre årene (p.t. 0,99%), som deretter justeres til gjeldende produktrente (p.t. 9,15% nom./ 10,40% eff.).
2022 Model 3 Performance

ToWalkOrDrive

Sitat fra: Breezec på lørdag 22. februar 2025, klokken 20:37
Sitat fra: ToWalkOrDrive på lørdag 22. februar 2025, klokken 19:47Ariya får du med 0,99% for RWD, og 1,99 med 4WD. Kan og få 0,49% og 20.000 i rabatt om du er eksisterende Nissan kunde og velger 63 kWh. Fekk sempel:

Greit å få med seg prisen etter at 3 år har gått også på slike kampanjer:

Fast kampanjerente i de første tre årene (p.t. 0,99%), som deretter justeres til gjeldende produktrente (p.t. 9,15% nom./ 10,40% eff.).

Veldig godt poeng.
Virker som det heller ikke er så mye å hente på å bytte bank etter 3 år heller, om en må trikse til med å selge og kjøpe tilbake og låne opp mot 90%. Da er jo markedsrenten det samme. Selv om renter skal nok ned et par prosentpoeng på 3 år.
Så da må en nesten enten ha en plan om å selge etter 3 år eller bake inn i huslån...eller bare regne ut hvor mye en i snitt har betalt i rente etter så lenge en planlegger å ha bilen, om en planlegger salg etter 4,5 år.

Bør og sjekke det samme for andre biler siden Finansportalen viser billigste uavhengige billån på 9,2% for lån opp til 90%.
Tesla Model Y                         2021-

JRP

Sitat fra: ToWalkOrDrive på søndag 23. februar 2025, klokken 07:37
Sitat fra: Breezec på lørdag 22. februar 2025, klokken 20:37
Sitat fra: ToWalkOrDrive på lørdag 22. februar 2025, klokken 19:47Ariya får du med 0,99% for RWD, og 1,99 med 4WD. Kan og få 0,49% og 20.000 i rabatt om du er eksisterende Nissan kunde og velger 63 kWh. Fekk sempel:

Greit å få med seg prisen etter at 3 år har gått også på slike kampanjer:

Fast kampanjerente i de første tre årene (p.t. 0,99%), som deretter justeres til gjeldende produktrente (p.t. 9,15% nom./ 10,40% eff.).

Veldig godt poeng.
Virker som det heller ikke er så mye å hente på å bytte bank etter 3 år heller, om en må trikse til med å selge og kjøpe tilbake og låne opp mot 90%. Da er jo markedsrenten det samme. Selv om renter skal nok ned et par prosentpoeng på 3 år.
Så da må en nesten enten ha en plan om å selge etter 3 år eller bake inn i huslån...eller bare regne ut hvor mye en i snitt har betalt i rente etter så lenge en planlegger å ha bilen, om en planlegger salg etter 4,5 år.

Bør og sjekke det samme for andre biler siden Finansportalen viser billigste uavhengige billån på 9,2% for lån opp til 90%.

Må også huske på at man betaler ned en god del i løpet av disse 3 årene. Om man kunne lånt 90% av Model Y eller tilsvarende bil (totalpris 578k, AWD longrange + endret farge og vinterhjul) med 1,99% rente betaler man ned opp mot 185.000 i avdrag på disse 3 årene gitt 8 års profil. Da gjenstår ca. 334.000 som man da enten betaler helt ned/delvis ned eller refinansierer. Kan ikke se for meg at folk reelt sett betaler opp mot 10% effektiv rente etter endt periode? De aller fleste vil vel refinansiere?

ToWalkOrDrive

Sitat fra: JRP på mandag 24. februar 2025, klokken 10:13
Sitat fra: ToWalkOrDrive på søndag 23. februar 2025, klokken 07:37
Sitat fra: Breezec på lørdag 22. februar 2025, klokken 20:37
Sitat fra: ToWalkOrDrive på lørdag 22. februar 2025, klokken 19:47Ariya får du med 0,99% for RWD, og 1,99 med 4WD. Kan og få 0,49% og 20.000 i rabatt om du er eksisterende Nissan kunde og velger 63 kWh. Fekk sempel:

Greit å få med seg prisen etter at 3 år har gått også på slike kampanjer:

Fast kampanjerente i de første tre årene (p.t. 0,99%), som deretter justeres til gjeldende produktrente (p.t. 9,15% nom./ 10,40% eff.).

Veldig godt poeng.
Virker som det heller ikke er så mye å hente på å bytte bank etter 3 år heller, om en må trikse til med å selge og kjøpe tilbake og låne opp mot 90%. Da er jo markedsrenten det samme. Selv om renter skal nok ned et par prosentpoeng på 3 år.
Så da må en nesten enten ha en plan om å selge etter 3 år eller bake inn i huslån...eller bare regne ut hvor mye en i snitt har betalt i rente etter så lenge en planlegger å ha bilen, om en planlegger salg etter 4,5 år.

Bør og sjekke det samme for andre biler siden Finansportalen viser billigste uavhengige billån på 9,2% for lån opp til 90%.

Må også huske på at man betaler ned en god del i løpet av disse 3 årene. Om man kunne lånt 90% av Model Y eller tilsvarende bil (totalpris 578k, AWD longrange + endret farge og vinterhjul) med 1,99% rente betaler man ned opp mot 185.000 i avdrag på disse 3 årene gitt 8 års profil. Da gjenstår ca. 334.000 som man da enten betaler helt ned/delvis ned eller refinansierer. Kan ikke se for meg at folk reelt sett betaler opp mot 10% effektiv rente etter endt periode? De aller fleste vil vel refinansiere?

Dersom du har betalt ned 185.000 i avdrag på 578.000 så har du et restlån på 393.000. Tror ikke en Tesla er verdt mer enn det etter 3 år, så spørs om en får så veldig gode rentebetingelser. Du har ikke høyere egenkapitalandel hvis du har 393.000 i lån på 3 år gammel bil. Men kan selvsagt refinansiere inn i et huslån f.eks.

Ser for meg at dette med finansiering fort kan gjøre at noen bare selger bilen, og kjøper ny med lav rente. Men akkurat Tesla har litt lavere rente etter 3 år. Ser jeg betaler 7,24% nominelt på min nå ca 4 år gamle Model Y.
Tesla Model Y                         2021-

JRP

Sitat fra: ToWalkOrDrive på mandag 24. februar 2025, klokken 10:49
Sitat fra: JRP på mandag 24. februar 2025, klokken 10:13
Sitat fra: ToWalkOrDrive på søndag 23. februar 2025, klokken 07:37
Sitat fra: Breezec på lørdag 22. februar 2025, klokken 20:37
Sitat fra: ToWalkOrDrive på lørdag 22. februar 2025, klokken 19:47Ariya får du med 0,99% for RWD, og 1,99 med 4WD. Kan og få 0,49% og 20.000 i rabatt om du er eksisterende Nissan kunde og velger 63 kWh. Fekk sempel:

Greit å få med seg prisen etter at 3 år har gått også på slike kampanjer:

Fast kampanjerente i de første tre årene (p.t. 0,99%), som deretter justeres til gjeldende produktrente (p.t. 9,15% nom./ 10,40% eff.).

Veldig godt poeng.
Virker som det heller ikke er så mye å hente på å bytte bank etter 3 år heller, om en må trikse til med å selge og kjøpe tilbake og låne opp mot 90%. Da er jo markedsrenten det samme. Selv om renter skal nok ned et par prosentpoeng på 3 år.
Så da må en nesten enten ha en plan om å selge etter 3 år eller bake inn i huslån...eller bare regne ut hvor mye en i snitt har betalt i rente etter så lenge en planlegger å ha bilen, om en planlegger salg etter 4,5 år.

Bør og sjekke det samme for andre biler siden Finansportalen viser billigste uavhengige billån på 9,2% for lån opp til 90%.

Må også huske på at man betaler ned en god del i løpet av disse 3 årene. Om man kunne lånt 90% av Model Y eller tilsvarende bil (totalpris 578k, AWD longrange + endret farge og vinterhjul) med 1,99% rente betaler man ned opp mot 185.000 i avdrag på disse 3 årene gitt 8 års profil. Da gjenstår ca. 334.000 som man da enten betaler helt ned/delvis ned eller refinansierer. Kan ikke se for meg at folk reelt sett betaler opp mot 10% effektiv rente etter endt periode? De aller fleste vil vel refinansiere?

Dersom du har betalt ned 185.000 i avdrag på 578.000 så har du et restlån på 393.000. Tror ikke en Tesla er verdt mer enn det etter 3 år, så spørs om en får så veldig gode rentebetingelser. Du har ikke høyere egenkapitalandel hvis du har 393.000 i lån på 3 år gammel bil. Men kan selvsagt refinansiere inn i et huslån f.eks.

Ser for meg at dette med finansiering fort kan gjøre at noen bare selger bilen, og kjøper ny med lav rente. Men akkurat Tesla har litt lavere rente etter 3 år. Ser jeg betaler 7,24% nominelt på min nå ca 4 år gamle Model Y.


Gitt 1,99% i rente og 8 år nedbetalingstid sitter man igjen med lån på 334.000 på tilsvarende bil med 90% belåning. Avdrag må trekkes fra lånebeløpet og ikke bilens fulle verdi. Har man kun de 10% til å kjøpe bil med så er det helt klart vanskelig å få refinansiert med en OK rente i bank etter 3 år. Har man derimot 35% EK, men velger å kun gå inn med 10% og heller hive innpå de resterende når renta øker etter år 3 mener jeg man fint kan få refinansiert i bank. Evt. som du sier å refinansiere inn i boliglånet.

Regnet litt kjapt på det: Selv med rente til 6,5% i 8 år på ny Model Y betaler man ca. 30.000 kr mer sammenlignet med bil til samme pris som har rente på 1,99% første 3 år og deretter 9,5% siste 5 år. Om man hiver innpå litt EK i år 4 i begge regnestykker blir differansen enda større.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA