Hovedmeny

Batteribytte 2017 75D

Startet av N00b, onsdag 15. januar 2025, klokken 07:00

« forrige - neste »

N00b

Da var det min tur å få nytt batteri.  Skal hente bilen i morgen.

Satte bilen til lagring ca 1 desember da jeg skulle til Indonesia 1 mnd, bilen sto i strømssparemodus og hadde 58% SOC så jeg hadde den ikke tilkoblet.

Uten at bilen varslet i APP eller noen annen plass hadde det skjedd noe som startet tappe batteriet 3 desember, 18 desember var hovedbatteriet flatt og 12V batteriet døde.   Alt dette var jeg helt uvitende om, jeg var jo ikke inne i APP å sjekket, ingen varsler.

5 Januar er jeg tilbake og bilen vil ikke starte. 8 januar blir den tauet til Tesla og først i går 14 januar begynner de se på bilen, såvidt jeg kunne se satte de den ikke på lading engang når de tauet den inn 8 januar.
Uansett, telefon fra Tesla i går. Nytt hovedbatteri. 

Det gamle holdt akkurat 200.000km og var 5 måneder unna garantiutløp. Herlig at det skjedde nå da! 
Det gamle batteriet hadde maks 330km typical range.  Skal bli spennende å se hva det nye har.

Klykken

Du må alltid ha bilen til lading når du skal lagre den men sett den til å lade maks til 50% SOC f.eks, hvis du ikke velger å koble fra hovedbatteriet da. Men kjempebra for din del at Tesla godtok voldtekten av batteriet. ;D
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

sjokomelk

Får håpe og tro at det nye batteriet er like bra, eller bedre, enn det gamle.
Men pass på at du ikke sier til Tesla at du gikk i fra bilen i en måned uten ladekabel tilkoblet. Det står tydelig i manualen at hvis du skal la bilen stå parkert over lenger tid, så la den stå tilkoblet lading. Bare sånn at Tesla ikke finner på å ta betalt for batteribyttet fordi du kan ha/har brutt garantivilkårene deres.
Kjører 2017 Tesla Model X 100D - utlevert 1/12-17 - oppgradert til MCU2/HW3 og CCS
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual

Klykken

Sitat fra: sjokomelk på onsdag 15. januar 2025, klokken 08:51Det står tydelig i manualen
Ja gjør det nå det? Mente jeg også nemlig, men klarer ikke finne det.

EDIT:
Jo fant det: https://www.tesla.com/ownersmanual/2012_2020_models/no_no/GUID-7FE78D73-0A17-47C4-B21B-54F641FFAEF4.html

SitatModel S har et av de mest sofistikerte batterisystemene i verden. Den viktigste måten du kan bevare høyspenningsbatteriet på, er å LA BILEN VÆRE TILKOBLET når du ikke bruker den. Dette er spesielt viktig hvis du ikke har planer om å kjøre Model S på flere uker.
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

cstromme

Dette innlegget hadde jeg slettet. 😊
Tesla Model X 100D 2023 Ultra Red
Tesla Model X 75 2017 (SOLGT)
Tesla Model S 85 2014 (SOLGT)

offpist

Er du heldig setter de inn et nytt 90KWH batteri, strupet til 75 KWH.

Men trolig finner de vel et refurbished 75 KWH batteri.

De lager nemlig ikke nye 75 KWH batteri lengre så vidt jeg har forstått.

Kjører:
Grå 2020 Model S Long Range +
Blå 2019 Model S75D (kone bil)

Electric cars in Norway

N00b

Fikk refurbished 75 batteri (ikke 90) men det er bedre enn forrige.

Ladet 100% nå og bilen sier 342km så happy med dette.

Tesla sier også batteriet hadde vanninntrenging i batteriet og det var grunnen.

Sikkert en eller annen stakkar som får det batteriet som "refurbished"

El-boy

Det var jo ikke så bastant som flere her inne hevder.

Med 58% igjen på batteriet skulle det ikke være noe problem å la bilen stå en mnd. iflg vilkårene.

N00b

Alt vel og Tesla ordnet opp.
Batteriet fikk en isolasjonsfeil etter vanninntregning og selvutladet fra 58% på 2 uker. 

Nytt batteri fungerer bra. Hatt en roadtrip i helg.

Electric cars in Norway

Sitat fra: N00b på lørdag 18. januar 2025, klokken 20:18Alt vel og Tesla ordnet opp.
Batteriet fikk en isolasjonsfeil etter vanninntregning og selvutladet fra 58% på 2 uker. 

Nytt batteri fungerer bra. Hatt en roadtrip i helg.
Herlig info :+1:

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA