Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Partienes beskattning av elbil

Startet av RuneW, fredag 18. januar 2013, klokken 15:38

« forrige - neste »

takktakk

Kona er mildt sagt oppgitt over disse dørene, og mener det er forferdelig unorsk og jålete.

Selv er jeg nå lykkelig eier av en Model S P+, men savner mer plass til folk. Rett som det er nå kjører vi to biler til hytta fordi ungene vil ha med en venn hver, og da drar det på seg nesten 500 km på bil nummer to bare tur retur der.

Jeg har sagt til henne at om den kommer med slike dører så blir det for vilt å ikke handle bare på grunn av det, om alt annet er like bar som i Model S (som hun liker veldig godt). Men også at om det finnes alternativer ved lansering, så skal vi se på det.

Det er vel det lengste jeg kan strekke meg tror jeg. Har hatt vår Model S i snart et halvt år og den bare leverer.

Kuriositet: Lånte en kamerats Q5 forleden helg da vi var på fjellet. Det ristet, hamret, knirket og slo i den bilen så jeg ble helt satt ut. Du merker kanskje ikke all verden når du går fra en annen bil til en Model S, men du verden du merker det når du komme tilbake.
P85+ Levert i uke 37 2013 - Solgt
90D Levert høsten 2015

sigurdi

Tar med et sitat fra Autofil sin Interview med Elon Musk på Geneve utstillingen i 2013.

Så falcon dører blir det, men om det er mulig å velge dette bort blir vel det store spørsmålet. :-)

Autofil: - Når vil vi se Model X på veien, og hvordan vil den se ut?

EM: Levering av Model X vil begynne i andre halvår av 2014. Produksjonsversjonen vil se ut nøyaktig som den er vist her, med måkevingedører og det hele. Jeg hater når produsenter viser lekre konseptbiler for så å forandre de totalt før lansering. Vi er det eneste firmaet i verden som kan si at konseptene er bortimot identiske med de endelige produktene, både når det kommer til utseende og oppgitte prestasjonssifrene.

Hele interviewet står her:

http://www.autofil.no/915285/lover-en-lysende-tesla-framtid
Horten
Model S 70D (reservert 26.11.15. utlevert 16.12.15)
Model X. #645 (reservert - 11 September 2013)
Model X.Sig #288 (reservert - 5 April 2014) - Kanselert

Cowboystrekk

Huff, jeg "vet" måkevingene vil hemme salget. Fler jeg kjenner har veldig lyst på den, men må slå det fra seg bl.a pga behov for takboks, lav takhøyde i garasjen, parkering på jobb osv. Man kan kalle de "falconwings" så mye man vil, men de er fremdeles måkevinger. Synes dette er den første skikkelige tabben av Tesla som de kommer til å miste en hel del kunder på.
Tesla Model S 2013 - SOLGT
Tesla Model 3 SR+ 2020 - >

sigurdi

Tiden vil jo vise hvordan de oppfører seg i praksis.
Tror vi kan bli svært positivt overasket, de fleste innovative og radikale endringer fra det vi er vant med blir sjelden mottatt positivt av alle.

Selv så har jeg for lav garasje, men samtidig er den noe smal, så barn osv har alltid måttet gå ut/inn før jeg kjører inn.
Ja har sjekket og X blir bare max 10 cm breiere en bilen vi har i dag, så blir plass til den. :-)

Men dersom det er fungerende sensorer, så er det godt mulig de bare går litt opp og svinger ut så langt det går, slik at de bruker mindre plass en standard dører i bredden men likevel går det fint å gå inn ut.

Trenger jo ikke 50cm over hodet for å gå ut av bilen.

Hadde vært moro om en produksjons modell av X ble vist i Oslo på Lørdag, men tvilsomt.

sigurdi
Horten
Model S 70D (reservert 26.11.15. utlevert 16.12.15)
Model X. #645 (reservert - 11 September 2013)
Model X.Sig #288 (reservert - 5 April 2014) - Kanselert

prophan

Jeg tenker det samme, er jo bare å få ut folkene bak før en kjører inn i garasjen, hvis det er dårlig høyde der.
Tesla Model X90D - Produsert juli 2017
Midnight Silver
6 seter hvitt "skinn"
Alt utstyr inkl FSD opsjon

Amoss

#50
I gode gamle dager hadde en del amerikanske stasjonsvogner "dobbelt-hengslede" bakdører. Du kunne velge om du skulle åpne dem sideveis som en dør, eller legge den ned som en lem.

Kanskje det kunne vært løsningen for Model X?  La brukerne velge om man åpner dem som en vinge eller skyvedør (evnt. normaldør)?

Selv liker jeg på en måte disse vingene, selv om jeg også helt klart ser ankepunktene mot dem og også er en smule skeptisk...  Men tror nok mange som er skeptiske i dag vil lære seg å sette pris på dem om de får erfaring med dem. Men det vil nok kreve at man har en alternativ åpning når det trengs.

Edit: For å illustrere hva jeg snakker om: 
http://paloneva.freeshell.org/caprice/caprice11.jpg  Bakdør åpen
http://paloneva.freeshell.org/caprice/caprice12.jpg  Lem lagt ned
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

prophan

Jeg blir mer og mer begeistret for disse dørene - spesielt hvis de har en funksjon som gjør at de stopper automatisk FØR hindring. Bor i Bergen, så det blir fint å kunne stå under dørene ved regn når en skal sette inn barneseter eller plukke med seg ting i bilen.
Å sette av passasjer før en parkerer i en trang kjøpesenterplass er god vane uansett. Men regner med at dørene til og med åpner seg smalere enn vanlige dører, ser det fra animasjonene på hjemmesiden. Høyden kan være et problem, men de fleste kjøpesentere har mer enn god nok høyde ved selve parkeringsplassene.

I egen garasje får en finne ut av det selv, men er ikke krise om døren automatisk stopper på 2.10-2.20 istedenfor full åpning på ca 2.37

Er vel også sikkerhetsmessige aspekter på dørene, hva hvis strømmen går? De har vel tenkt på en manuell funksjon.
Tesla Model X90D - Produsert juli 2017
Midnight Silver
6 seter hvitt "skinn"
Alt utstyr inkl FSD opsjon

autofil

Sitat fra: sigurdi på tirsdag 28. januar 2014, klokken 15:33
Tiden vil jo vise hvordan de oppfører seg i praksis.
Tror vi kan bli svært positivt overasket, de fleste innovative og radikale endringer fra det vi er vant med blir sjelden mottatt positivt av alle.

Selv så har jeg for lav garasje, men samtidig er den noe smal, så barn osv har alltid måttet gå ut/inn før jeg kjører inn.
Ja har sjekket og X blir bare max 10 cm breiere en bilen vi har i dag, så blir plass til den. :-)

Men dersom det er fungerende sensorer, så er det godt mulig de bare går litt opp og svinger ut så langt det går, slik at de bruker mindre plass en standard dører i bredden men likevel går det fint å gå inn ut.

Trenger jo ikke 50cm over hodet for å gå ut av bilen.

Hadde vært moro om en produksjons modell av X ble vist i Oslo på Lørdag, men tvilsomt.

sigurdi

Meget spent på lørdagen selv. Fått med meg kona:) Hva jeg nok er mest spent på er om det kommer noen mål på Model X. Jeg kan ikke forstå at den skal bli brede enn TMS når den bygger på sammen platform? Jeg MÅ få den inn i garasjen....

autofil

Sitat fra: prophan på onsdag 29. januar 2014, klokken 10:31
Jeg blir mer og mer begeistret for disse dørene - spesielt hvis de har en funksjon som gjør at de stopper automatisk FØR hindring. Bor i Bergen, så det blir fint å kunne stå under dørene ved regn når en skal sette inn barneseter eller plukke med seg ting i bilen.
Å sette av passasjer før en parkerer i en trang kjøpesenterplass er god vane uansett. Men regner med at dørene til og med åpner seg smalere enn vanlige dører, ser det fra animasjonene på hjemmesiden. Høyden kan være et problem, men de fleste kjøpesentere har mer enn god nok høyde ved selve parkeringsplassene.

I egen garasje får en finne ut av det selv, men er ikke krise om døren automatisk stopper på 2.10-2.20 istedenfor full åpning på ca 2.37

Er vel også sikkerhetsmessige aspekter på dørene, hva hvis strømmen går? De har vel tenkt på en manuell funksjon.

Hvis jeg har forstått rett kan de med elektrisk bakluke på TMS bestemme selv hvor høyt den skal gå ved å løfte den opp, og holde lukkeknappen inne til det piper. Ser på en av videoene av TMX at bakdørene har samme knapp. Hvis så er tilfelle ser det bra ut for de med lavere tak. Bredden er dog det viktige for meg..

akseln

Siden vi som bare har bestilt TMX ikke er invitert til lørdagens event med Elton, så håper jeg noen her klarer å få stilt han noen kritiske spørsmål om dørene. Bare be han se ut på all snøen og dermed behov for skiboks i Norge. Han MÅ forstå at mange i målgruppen for TMX i Norge har både hytte og mange par ski som skal fraktes til fjellet!

Problemer med takhøyde og bredde har de også andre steder, selv om parkeringshusene i Norge ofte er usedvanlig lave...

toS

Det blir mye tendenser til "design by committe" når folk mener Tesla (eller andre) skal designe biler som passer alle mulige personlige preferanser slik at den passer inn i "min" garasje eller livsstil. Med all fokusen på falcon wing dører så vil det være en bombe om det ikke blir slik, men kanskje vil tiden vise at det er en god løsning som passer tilstrekkelig mange? Jeg vil f.eks si at dagens kompakt-SUVer som det går flest av på veiene har et mer alvorlig problem når det gjelder innvendig plass til folk og bagasje.
Folk som skal dra campingvogn eller ha stor boks på taket må nok imidlertid kjøpe noe annet.

autofil

Sterkt og klart bekreftet på folketeateret i dag; falcondoors. Utrustes med avanserte sensorer som sikrer i flere retninger slik at de ikke kommer borti noe. Fikk ikke ordentlig svar på skiboks-spm mitt, men jeg mener det må kunne gå å "låse" en av dørene slik at man kan ha skiboks på høyre eller venstre side. Vi får se hva som skjer. Spent etter en god seanse... (dessverre med en hel del latterlige spm.)

prophan

hmm. Sa han ikke at ski kan lagres under setet? Det vil si ingen skiboks?
http://www.dn.no/dnBil/article2758225.ece
Tesla Model X90D - Produsert juli 2017
Midnight Silver
6 seter hvitt "skinn"
Alt utstyr inkl FSD opsjon

sigurdi

Fylte ut litt på spørsmålet ditt Svein.
Dørene blir og dobbelt hengslede så mer avanserte en på prototypen.
Dette svarte han direkte på.

Litt synsing fra meg:

Med  sensor så vil dørene bare kunne gå delvis opp og ut med skiboks.


Eks hengsler halveis ut på taket så 2/3 av takets bredde kan brukes til skiboks og alikevel kunne gå inn ut med minimal bredde krav.

Men blir det mulighet for lagring under seter er jo det å foretrekke, siden det ikke går utover rekkevidden.


sigurdi
X #645
Horten
Model S 70D (reservert 26.11.15. utlevert 16.12.15)
Model X. #645 (reservert - 11 September 2013)
Model X.Sig #288 (reservert - 5 April 2014) - Kanselert

akseln

Takk for at du stilte spørsmålet @Stein Magnus. Svaret var krystallkart dvs. det blir falcondører. Løsningen på ski skulle være en pose inni, eller bruke det smale området (han snakket om en trekant) mellom falcondørene.

Skiboks på siden kan være en mulighet, men hvordan skal den eventuelt festes? Kanskje noe spesialbygget med festespor på midten av taket.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA