Året det ble mindre ladekø og bedre kortmuligheter

Startet av elbil.no, mandag 13. januar 2025, klokken 10:30

« forrige - neste »

elbil.no

Dette er en automatisk nyhetsfeed fra elbil.no Hjemmesiden til Norsk elbilforening

Vollis47

Bilene har etterhvert fått stadig større batterier og derved lengre rekkevidde. Da reduseres behovet for hurtiglading. Neste innsats må være flere ladebokser på parkeringsplasser ved hoteller. Og prisene her må ikke bli for høye.
Kristiansand / Sandnes
Tesla MS 75D, juni 2018
VW eUp, 2016

RJK

Ikke bare ved hoteller. Også ved langt flere attraksjoner og bykjerner, samt ved spisesteder ellers.

Ser det utvikles 25-30 kW DC-ladere, som gjør at de fleste biler kan lade seg full på noen få timer, men uansett gir et greit bidrag på selv kortere stopp som en liten shoppingrunde, i løpet av en film på kino eller i løpet av en bedre middag ute.

Mange av oss som heller drikker vann eller brus til maten, eller alkoholfritt øl eller vin, slik at man helt fint og lovlig kan ta seg en fin tur på byen selv om det skulle være litt langt unna, og så kjøre hjem for egen maskin.

Man blir samtidig ikke ferdig så fort at man blir stående og okkupere en slik semi-rask destinasjonslader. Har man allerede endel på batteriet, kan man heller stille seg på en plass der man har standard AC-ladere, om man ikke tror man har tilstrekkelig til å komme hjem/videre til destinasjon men ikke trenger å toppe opp så raskt.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

turfsurf

Destinasjons og såkalte city-ladere er begge behov som det er mangel på ja. Men var en tur i Hemsedal i jula, der var det mange titalls type 2 ladere fordelt på to parkeringsplasser. Forbilledlig.

Faktisk er betalingsviljen min større på destinasjonsladere enn hurtigladere. Betaler heller litt ekstra for destinasjonslading i stedet for å surre på en hurtiglader mot slutten av dagen.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

RJK

Betalingsviljen min avhenger veldig av prisen.

Destinasjonslading bør være billigere enn lynlading, både pga billigere utstyr og lavere effektavgifter per plass. Men helt forståelig og akseptabelt at det ikke er i nærheten like billig som hjemmelading.

Klart, må og ta en viss betraktning på det om jeg uansett måtte ha betalt for parkering, for da må man kalkulere inn det bidraget og. Men er ikke villig til at de skal ha full fortjeneste både på parkeringen og ladingen.

Men klart, det er min vurdering på det, og at helt ok at andre vurderer det litt anderledes.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA