Sit rap etter 16 mnd. m Kona 20’ mod og trenger hjelp - ladeluke!!! .

Startet av Stig@tle, mandag 13. januar 2025, klokken 08:14

« forrige - neste »

Stig@tle

Trives stort sett i denne doningen- men... 
Er jo småting - men det er normalt tenker jeg. . Gjør jobben - kvikk - kjørt 30k - tok servis på mekonomen på tveita... ikke suksess. Måtte bytte klosser og skiver foran.. men etter kun 100km begynte bremser å klikke og klakke - men ikke minst de piper.. mekonomen har sett på å mener det er slitasje... etter 10 min..  vel - dro derfra med pip og vibrasjon.. useriøst møkkafirma. 
Så - i går skjedde det no nytt - lade luka åpnet ikke. Og hadde 12 % strøm igjen. Holdt på i et par timer uten hell. Ikke fryst - bare pinnen bak som ikke vil bevege seg. Står i oppvarmet garage. 
Fikk etter mye om og men jekka opp lokket.. ladet til halv tank.. men lokket lar seg ikke lukke - og bil registrer at luka er opoe - men lokk går ikke på.  Trenger gode råd her. Holdt på i natt m varmepistol - søring osv men pinnen rører seg ikke. 
Kan man få «hurtig hjelp» på mobile? Eller må jeg kjøre rundt med pipende alarm om åpen luke laaang tid? 
Eller har dere en annen løsning! ?? 
🏎 Kona. 64kw 2020. 90'km - selges.... En gang

RJK

Den "knappen" for ladeluka (sees under ladeindikatoren) på innsiden, kan du godt smøre med WD40 og trykke inn og ut noen ganger, for å sørge for at låsemekanismen faktisk får smurning.

Jeg håper og du er klar over den nødåpneren til ladeluka som sitter helt i front ved radiatoren, når du åpner panseret. Prøvde du den før du begynte å bryte på ladeluka?

Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Stig@tle

Sitat fra: RJK på mandag 13. januar 2025, klokken 08:54Den "knappen" for ladeluka (sees under ladeindikatoren) på innsiden, kan du godt smøre med WD40 og trykke inn og ut noen ganger, for å sørge for at låsemekanismen faktisk får smurning.

Jeg håper og du er klar over den nødåpneren til ladeluka som sitter helt i front ved radiatoren, når du åpner panseret. Prøvde du den før du begynte å bryte på ladeluka?

Den skulle jeg ha visst om ja.. pokker. Takker veldig for tips om smøring og bilder. 

Men altså - nå rører ikke pinnen seg - og luka vil ikke lukkes.   Får ta m wd 40 når temperaturn ikke er minusgrader her på Haugerud. 

Kanskje det vil hjelpe å dra i den kabern nå siden jeg ikke får rørt pinnen a sånn typ restart av den pinnen lizzm - eller tenker jeg galt .

Det er en nød åpning - går den tilbake til «startmodus» den kabelen eller hvordan funker det - hvis noen vet? 

RJK

Sitat fra: Stig@tle på mandag 13. januar 2025, klokken 10:25
Sitat fra: RJK på mandag 13. januar 2025, klokken 08:54Den "knappen" for ladeluka (sees under ladeindikatoren) på innsiden, kan du godt smøre med WD40 og trykke inn og ut noen ganger, for å sørge for at låsemekanismen faktisk får smurning.

Den skulle jeg ha visst om ja.. pokker. Takker veldig for tips om smøring og bilder.

Men altså - nå rører ikke pinnen seg - og luka vil ikke lukkes.  Får ta m wd 40 når temperaturn ikke er minusgrader her på Haugerud.

Kanskje det vil hjelpe å dra i den kabern nå siden jeg ikke får rørt pinnen a sånn typ restart av den pinnen lizzm - eller tenker jeg galt .

Det er en nød åpning - går den tilbake til «startmodus» den kabelen eller hvordan funker det - hvis noen vet?
Må sies at jeg ikke fikk til den nødåpneren selv, men fant den ikke første gangen fordi jeg trodde det skulle være mer ved siden av batteriet. Kanskje man må røske hardere enn jeg har turt å prøve i ettertid.

Den låsepinnen ga etter pga NAF redningsbil-sjåføren fik duket endel hardere i luka enn jeg turte, men han som ba meg smøre den for å få den til å bli løsere igjen, og nå har jeg ikke hatt problemer på lenge med det. Kjørte derfor fra ladestasjonen uten å lukke den helt, frem til jeg kom hjem og fikk smurt den opp, og som sagt trykka den inn og ut noen ganger til den gled fint igjen!

Dog, har i mellomtiden vært inne og fått bytta 12V-batteriet fordi det tømte seg når jeg sto kobla til lader i kulde, og ikke fikk aktivert lader fordi borettslagets ladeoperatør hadde bytta app-løsning og ikke godtok mitt forsøk på fornyelse/endring (tok lang tid før det var i orden igjen), og når Mobile hadde bilen inne, så tror jeg de skiftet noe i ladeluken samtidig.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Stig@tle

Den nød åpnern er helt løs - hjelper ikke å dra - så  kjører med åpen luke - piper no jævlig - inntil jeg får stikki innom et verksted innen et par uker..  irriterende. 
Så enten no med no fjør inni der eller noe jeg ikke skjønner. Pinnen er som når d startet - rikker seg det har vært blåst 40 varmegrader i et par timer rett på pinnen - og den er helt lik. Så - vet ikke hvor hart jeg skal dra i den nødåpnern - men noen sterkere enn meg må kanskje prøve. 
Mistenker som sagt no annet siden den nødåpnern er så slækk. 

TB

Jeg mener nødåpner wire er rimelig "slapp" som normalt. Men, om luka faktisk ikke var fryst må det være en årsak til at luka ikke åpnet seg første gangen.

Har opplevd luka fryser. Men, det løsner raskt med varmluftpistol eller hårføner. Viktig å være forsiktig med varmluftpistol, det kan fort bli for varmt. Hårføner er tryggere.

Å tvinge opp luka med makt kan fort føre til det blir verre.

Hyundai har utstyrt 2024 modellen med oppvarmet ladeluke og har ikke denne pakningen i luken som fryser svært raskt fast.
KONA Electric Long Range Premium 2024
Citroen C-Zero 2012 solgt
Hyundai KONA Electric 2019 solgt
Lørenskog

Eladdin - Elbilfareren

Er det ikke mulig å dytte inn låsesplinten til luka med tommelen, og så skyve luka inntil uten å trykke den inn? Det gjorde jeg med min 20-mod Kona når det var fare for frysninger. Funka fint det.
Elbil er verdens beste bil. 🥰😇
Elbil er best.
Lenge leve elbil, Hurra, Hurra, HurrAAAAA!

Hyundai Kona og 2 stk Ioniq, utstyrt med ratt, vinduer, hjul og seter

Stig@tle

Sitat fra: Eladdin - Elbilfareren på mandag 13. januar 2025, klokken 22:56Er det ikke mulig å dytte inn låsesplinten til luka med tommelen, og så skyve luka inntil uten å trykke den inn? Det gjorde jeg med min 20-mod Kona når det var fare for frysninger. Funka fint det.

Den rikker deg ikke - kan ta en liten videosnutt onsdag. Er borte i morgen.  Fryktelig irriterende. 
Men - føler noe er galt - istedet for mulighet for frys.  Selve luka var tørr - ikke snø el is. Var selve pinnen som ikke rikker seg. 

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA