Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Norges første Model S kundebil er i Norge

Startet av kjølholdt, fredag 18. januar 2013, klokken 11:24

« forrige - neste »

jkirkebo

#105
Sitat fra: Epleskreller på mandag 25. februar 2013, klokken 18:35
Takk for gode innspill jkirkebo, vi kan parkere inntill hytta og har i dag et aggregat på 2 kW.

22 kW i Nes hadde vært helt konge, snakket med en kollega om hvor hytta var og han nevnte at de pleide å stoppe for en rast i Nes da det er halveis fra Beitostølen til Oslo.. Så håpet må være at den kan være aktuell for mange.

Da er det bare å sette igang med å skrive e-poster til kommunen, butikker, evt. kjøpesentre og se om noen napper :)

Kanskje ta med et regnestykke for hvor mye du handler med deg på vei til hytta i løpet av et år, og potensialet for at mange flere gjør det samme.

Ang. aggregat:
2kW hjelper nok bra for oppvarming, men du må da holde på litt lengre. 60-90 minutter kanskje ?
Jeg har fordelen av at med 5.5kW kan jeg også lade opp bilen litt i nødsfall. 4 timer burde gi ca. 25% økning av SOC. 2kW blir dog en tålmodighetsprøve om du trenger såpass, regn med 10-12 timer for 25%.

Et Honda EU6500iS aggregat koster omtrent det samme som ferdig montert dieselvarmer i trillingene om du kjøper det riktig sted ;)
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Epleskreller

Beklager jeg tar dette litt off topic..

Men for hyttedrift uten innlagt strøm bør det i fremtiden bli mulig å utnytte batteripakken i elbilen. Så har man tilgjengelig nok av strøm på hytta. En time her og der kan man kjøre aggregatet til å lade opp bilbatteriet.

Noen som vet om det finnes noen muligheter for å "tappe" batteriet annet enn de to usb-uttakene og 12v-uttaket? Hadde vært genialt med en vanlig stikkontakt..
Den elektriske bilrevolusjonen har startet!

Elektrisk siden sept 13
Model X 100D og Leaf :)
(tidligere Model S 85, 85D, 70D, P85DL,  Leaf og Model X P90DL)

Oreo

Epleskreller, da er nok denne tilpasset dine hyttebesøk, med innebygget aggregat og muligheter for å trekke strøm fra batteriet. Bra plass skulle det også være, bare synd den ikke er til salg til vanlige folk ennå:
http://www.wvec.com/news/business/GM-shows-off-electric-powered-pickup-truck-157571585.html
http://news.pickuptrucks.com/2011/12/electric-pickup-truck-to-debut-at-2012-detroit-auto-show.html
Bortsett fra at det er et GM produkt da....og ville blitt skattelagt i Norge til gangs.
Sør-Trøndelag, x-Hvit Nissan LEAF, 19.01.12-13.05.13
Tesla Model S, P85+ #P12xx/VIN 14 4xx 11.09.13
Tesla Model X, 100D 17.12.2017

Epleskreller

Noen lure løsninger på den bilen med strømuttak. Men aggregatet vil jeg ha som endel av hytta og ikke bilen. Hytta bør også virke uten elbiltilknytning, dessuten hadde jeg aldri fått lov å kjøpe pickup av kona..
Den elektriske bilrevolusjonen har startet!

Elektrisk siden sept 13
Model X 100D og Leaf :)
(tidligere Model S 85, 85D, 70D, P85DL,  Leaf og Model X P90DL)

Per Magnus

Har noen viderformidlet kartet med prioriterte forslag til sc plasseringer til Tesla? Antar de leser tråden her..men det kan nok likevel ha noe for seg å oversende forslaget i en e-post.
Model X - 90

Griffel

Sitat fra: OleJA på mandag 25. februar 2013, klokken 18:30
Jeg klarer igrunnen ikke å se for meg at Model S er en bil som passer inn i Tyskland i det hele tatt: Det som er unikt med Tesla er lang rekkevidde, men for tyskere er langt mer eller mindre synonymt med å kjøre fort på autobahn - og da har man ikke rekkevidde lengre. :-\ Er man vant til å komme seg fort frem på autobahn, så er ikke en times ladestopp etter 1.5 - 2 timers kjøring så atraktivt heller.
Ifølge denne:

Sitat fra: joern100 på mandag 25. februar 2013, klokken 22:00
http://blogs.marketwatch.com/thetell/2013/02/25/teslas-first-european-deliveries-will-go-to-norway/

Hurra!
Men sikkert oktober på oss med P over 1200...
I følge denne er Norge største marked i forhold til innbyggertall, men totalt sett er Tyskland størst.
Totalt for elbiler i europa selges det fler elbiler i både Tyskland og Frankrike enn i Norge.
Norge er i særklasse størst i forhold til innbyggertall.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Nuvolari

Sitat fra: Griffel på tirsdag 26. februar 2013, klokken 11:43
Sitat fra: OleJA på mandag 25. februar 2013, klokken 18:30
Jeg klarer igrunnen ikke å se for meg at Model S er en bil som passer inn i Tyskland i det hele tatt: Det som er unikt med Tesla er lang rekkevidde, men for tyskere er langt mer eller mindre synonymt med å kjøre fort på autobahn - og da har man ikke rekkevidde lengre. :-\ Er man vant til å komme seg fort frem på autobahn, så er ikke en times ladestopp etter 1.5 - 2 timers kjøring så atraktivt heller.
Ifølge denne:

Sitat fra: joern100 på mandag 25. februar 2013, klokken 22:00
http://blogs.marketwatch.com/thetell/2013/02/25/teslas-first-european-deliveries-will-go-to-norway/

Hurra!
Men sikkert oktober på oss med P over 1200...
I følge denne er Norge største marked i forhold til innbyggertall, men totalt sett er Tyskland størst.
Totalt for elbiler i europa selges det fler elbiler i både Tyskland og Frankrike enn i Norge.
Norge er i særklasse størst i forhold til innbyggertall.

Tyskland er definitivt ikke størst pr i dag med 4600 elbiler. Norge ligger vel på ca 10.000 elbiler.

Tyskland har en ambisjon om 1mill elbiler i 2020. For å nå dette må de innføre innsentiver som i norge. Det er ikke så lett når tradisjonelle biler er langt rimeligere enn elbiler. I tillegg kjører tyskerne på autobahn hvor tradisjonelle biler har en fordel. Så Musk baserer seg muligens på den ambisjonen når han setter sitt bet på Tyskland.

Referanse: http://www.spiegel.de/international/germany/german-press-review-on-disappointing-sales-of-electric-cars-a-859172.html
Nordstrand, Oslo
Tesla P85+ mottatt 21.11.13
eGolf
Porsche Mission E reservert

gbzdoc

Sitat fra: Epleskreller på mandag 25. februar 2013, klokken 20:45
Beklager jeg tar dette litt off topic..

Noen som vet om det finnes noen muligheter for å "tappe" batteriet annet enn de to usb-uttakene og 12v-uttaket? Hadde vært genialt med en vanlig stikkontakt..

Mitsubishi har en plan for løsning til sine i-Miev biler:
http://inhabitat.com/cook-with-your-car-mitsubishis-i-miev-electric-vehicle-adapter-will-be-able-to-power-a-rice-cooker/i-miev-ac-adapter-5/

Quattro

Hva er dagens status på bygging av superladerstasjoner i Norge?

Jeg har fått finalize knapp og det vil jeg ikke gjøre før jeg vet at det kommer superladerstasjoner og hvor.
Bil mottatt 27.03.14
P85, Blå, 19", med alt untatt dobbeltlader, dokkeseter og vinterpakke.

Elmo

Sitat fra: Quattro på onsdag 01. mai 2013, klokken 20:42
Jeg har fått finalize knapp og det vil jeg ikke gjøre før jeg vet at det kommer superladerstasjoner og hvor.

Tror du overvurdere både behovet for og verdien av superladerne.
Overvurderer behovet, fordi du tilnærmet aldri kommer til å få bruk for dem, og
overvurdere verdien, fordi den gangen du trenger dem (på langtur en helg) så er det 5-10 andre som har eksakt samme behov, og så står dere der i kø.

Ikke la tilgangen på hurtigladere påvirke kjøpet på noen måte!
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

Nuvolari

Sitat fra: Elmo på onsdag 01. mai 2013, klokken 21:47
Sitat fra: Quattro på onsdag 01. mai 2013, klokken 20:42
Jeg har fått finalize knapp og det vil jeg ikke gjøre før jeg vet at det kommer superladerstasjoner og hvor.
overvurdere verdien, fordi den gangen du trenger dem (på langtur en helg) så er det 5-10 andre som har eksakt samme behov, og så står dere der i kø.

Er det erfaringene fra USA, at det er lange køer på superladerne? I så fall er de jo helt ubrukelige. Om jeg skal stå i kø for å superlade er hele poenget borte. Enig i at jeg ikke trenger dem så ofte men når jeg trenger dem er det helt avgjørende at jeg får ladet.
Nordstrand, Oslo
Tesla P85+ mottatt 21.11.13
eGolf
Porsche Mission E reservert

Nuvolari

Sitat fra: Nuvolari på onsdag 01. mai 2013, klokken 21:50
Sitat fra: Elmo på onsdag 01. mai 2013, klokken 21:47
Sitat fra: Quattro på onsdag 01. mai 2013, klokken 20:42
Jeg har fått finalize knapp og det vil jeg ikke gjøre før jeg vet at det kommer superladerstasjoner og hvor.
overvurdere verdien, fordi den gangen du trenger dem (på langtur en helg) så er det 5-10 andre som har eksakt samme behov, og så står dere der i kø.

Er det erfaringene fra USA, at det er lange køer på superladerne? I så fall er de jo helt ubrukelige. Om jeg skal stå i kø for å superlade er hele poenget borte. Enig i at jeg ikke trenger dem så ofte men når jeg trenger dem er det helt avgjørende at jeg får ladet.

For å svare meg selv: ser ikke ut til at ventetid på superladerne i usa er noe stort problem pr i dag:

http://www.teslamotorsclub.com/showthread.php/16368-California-Supercharger-Usage
Nordstrand, Oslo
Tesla P85+ mottatt 21.11.13
eGolf
Porsche Mission E reservert

gbzdoc

Alle superladerne overvåkes, og der bruken er høy og det dannes kø så utvider de kapasiteten. Dette har blitt gjort på flere steder allerede i The US&A. :)

Men det er klart at midt i påskerushet kan det hende man bør tenke seg om for å slippe for mye kø.

Husk også at Chademo adapter er bekreftet skal komme.

Tror dette blir veldig bra! Fremtiden ser lys ut! :)

Elmo

Sitat fra: Nuvolari på onsdag 01. mai 2013, klokken 21:50
Er det erfaringene fra USA, at det er lange køer på superladerne? I så fall er de jo helt ubrukelige. Om jeg skal stå i kø for å superlade er hele poenget borte. Enig i at jeg ikke trenger dem så ofte men når jeg trenger dem er det helt avgjørende at jeg får ladet.

Jeg vet ingenting om erfaringene fra USA, men bare tenk selv.
Det er til nå snakk om 1000-1500 biler og 6-8 superladere. Når regner du med å ha behov for hurtiglading? Hvor stor er sansynligheten for at du er alene om å trenge hurtiglading på det tidspunktet?
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

Oreo

Oppfordrer til detektivarbeid slik som ved Tesla store Bergen.
Så langt er det vel rykter om en Tesla delegasjon som har vært på Dombås?
Samt at det skulle komme to stk. mellom Bergen og Oslo?
Noen flere rykter eller ledertråder? Noe jeg har gått glipp av?
Sør-Trøndelag, x-Hvit Nissan LEAF, 19.01.12-13.05.13
Tesla Model S, P85+ #P12xx/VIN 14 4xx 11.09.13
Tesla Model X, 100D 17.12.2017

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA