Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Norges første Model S kundebil er i Norge

Startet av kjølholdt, fredag 18. januar 2013, klokken 11:24

« forrige - neste »

GeirHM

Sitat fra: jkirkebo på onsdag 26. april 2017, klokken 10:44
Sitat fra: Jejl på onsdag 26. april 2017, klokken 10:09
Ønsker SC på hvert eneste ferjeleie i Norge.
Det ville vært en perfekt utnyttelse av ventetiden, før ferjen skal gå.

Hver eneste ferjeleie? Svelvik-Verket inkludert? ;)

Det ville garantert gi førstesideoppslag i Svelviksposten.

nie

Sitat fra: Jejl på onsdag 26. april 2017, klokken 22:32
Sitat fra: Siggen på onsdag 26. april 2017, klokken 13:07
Sitat fra: Jejl på onsdag 26. april 2017, klokken 10:09
Ønsker SC på hvert eneste ferjeleie i Norge.
Det ville vært en perfekt utnyttelse av ventetiden, før ferjen skal gå.


Spennende tanke. Hvor mye vil du betale for å lade i køen? Og hvem skal holde styr på køen ?
Tenkte at Tesla skulle betale, slik de gjør ellers.
Når du betaler for fergen kan dama i billettluka få lov til å bestemme hvilken ferge som jeg tilhører i forhold til i køen på ferjekaien.
Har prøvd å beregne tid på SC før f.eks Moss-Horten. 25 min gikk i dass den ene veien, og den andre veien tror jeg vi tapte minst 40 minutter.
Ferjestrekningene på E39 hadde vært kjekt å få SC på. Da kunne du kjørt fra Stavanger til Molde like raskt som en fossil bil.
Lading tar den tiden det tar, enten laderen ligger på en ferjekai eller andre steder. Trenger man 20 min lading og ferjen går etter 10 minutter så må man uansett stå over en ferje og lade ferdig.
Akkurat på samme måte som jeg av og til (svært sjelden) må stå over en ferje på Anda-Lote fordi jeg MÅ lade nok på SUC Sandane til at jeg når frem.
Å flytte laderen fra Sandane til ferjeleiet på Anda ville ikke forandre noe på dette.

Erfarne ferjebrukere står aldri lenge nok i kø til at man rekker å lade

Jejl

#542
Det er ikke alltid mulig å beregne ladingen når SC er et stykke fra ferjekaien. Ifølge google er det 53 minutt fra SC i Porsgrund til Horten. Vi avsluttet ladingen 56 minutt før ferjen skulle gå. Vi kom på ferjekaien 12 minutt før ferjen skulle gå, men den var 13 minutt forsinket. 25 minutt i dass der altså. Når jeg tenker meg om kunne vi spart enda mer med SC på ferjekaien for vi måtte ta en omvei på ca 30 min til SC Solli.

Den andre veien ble det enda mer utfordrende. Vi ladet til 70% og noe på SC Karlstad og jeg hadde beregnet 2t og 20 minutt til ferjekaien, noe som først så ut til å gå med grei margin. Men da vi nærmet oss ferjekaien  så vi at vi ville ankomme destinasjonen (Larvik) med 0%. Vi senket farten litt mot slutten, men estimatet steg ingenting. Vi måtte derfor ta omveien til SC Solli igjen, og vi ladet slik at vi akkurat rakk fergen som gikk 45 minutter etter.
Med SC på kaien på Moss hadde det vært nok å lade til litt over 50% på SC Karlstad og vi hadde da hatt tid nok til å lade det vi hadde trengt for å komme frem til Larvik.

jkirkebo

Sitat fra: Jejl på tirsdag 02. mai 2017, klokken 00:07
Med SC på kaien på Moss hadde det vært nok å lade til litt over 50% på SC Karlstad og vi hadde da hatt tid nok til å lade det vi hadde trengt for å komme frem til Larvik.

Det er drøssevis av CHAdeMO-ladere et par hundre meter unna kaia. Det hadde antageligvis gått raskere å bruke disse fremfor å kjøre omveien om Solli?
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Jejl

Jo, vi kunne nok brukt en CHAdeMO-lader men jeg har ikke så veldig god erfaring med å lade med CHAdeMO.
Har prøvd 2 ganger, og den ene gangen fikk vi maks 24kw, og den andre gangen virket ikke ladingen i det hele tatt.

Gordon Retriever

Sitat fra: cstromme på onsdag 26. april 2017, klokken 08:34
Tror ikke at vi kan utelukke Digerneset, men tror heller ikke at pinnen på Dragsundet er tilfeldig plassert. Det er rett ved siden av en større trafo, og ved en stoppeplass med en større plen som lett kunne blitt asfaltert til Superchargere.

Jeg spurte en av de ansatte hos Tesla Skodje om den kommende Superchargeren.  Denne hadde han sett plottet inn ved Circle K-stasjonen like ved Teslabutikken på Digernesskiftet. At SC-en er dukket opp på Teslas egne kart ved Dragsundet et stykke unna hadde han ikke fått med seg.

Grønn Kontakt har nylig offentliggjort et kart som viser deres egne planlagte hurtigladere i 2017.  En av markørene ser ut til å vise en plassering ved Circle K-stasjonen nevnt over.

Hvis plasseringen ved Dragsundet viser seg å være korrekt, kan Tesla kanskje ha funnet Dragsundet mer interessant for framtidig utvidelser, uten å måtte dele plass med Grønn Kontakt. 
Samtidig har Digernes potensiale for å bli et kommende handlesentrum, mens det på Dragsundet som nevnt tidligere er, vel, ingenting?  Kan en lokalisering på Dragsundet være et signal om at Tesla i framtiden ønsker å prioritere lading til reisende, ikke til handlende?

For ikke-lokalkjente; Statens Vegvesens webcam fra Dragsundet - parkeringsplass med rom for SC nede til høyre i bildet:


Ellemelle

Jeg tror at Tesla nå etterhvert forventer litt mer enn en gratis tomt når de setter opp superchargere. Jeg tror at Cirkle-K og lignende enten må bekoste deler av installasjonen, eller bidra med driften av superchargerne (strømmen).

En øde plass som Dragsundet vil da være totalt uinteressant for Tesla. Der er det ingen som kan bidra.

Andrewas

Jeg tror sterkt på Digernes. Dragsundet er nok bare en plassering som er "der vei XX og vei YY møtes" og er antagelig det som er behovet som er registrert i listene over framtidig utbygging. Sjekk selv ved å sammenligne Tesla sine indikerte framtidige plasseringer opp mot superchargers under bygging på supercharge.info. Der ser du selv at Tesla sin indikasjon er ganske så cirka. Vi snakker fort om "innen en radius på 5-6 km" fra punktet i Tesla sitt kart.

Hvorfor ikke Dragsundet?
- Ingenting der - Tesla har selv sagt at det skal være toalettmuligheter og helst også mat på stedet
Sig 174 P85+ Pearl White m alt uten ekstra barneseter. Veldig fornøyd m bilen.

Softblue

2015 Mercedes Benz B Electric Drive, Urban.
70.000 elektriske kilometer.

spirrevipp

Mener jeg på et eller annet tidspunkt så en e-post adresse til ansvarlig for utbygging av Supercharger-nettverket i Europa hvor de ønsket innspill, noen andre som har sett denne og husker hva/hvor?
2017 Model X 75D
2016 Model S 90D (Solgt)

ed1son

Sitat fra: Softblue på torsdag 11. mai 2017, klokken 20:02
Ønsker meg en SC i Stryn

Det beste hadde vært å flyttet superladeren på Sandane til Byrkjelo,
slik det er i dag så må en kjøre omvei for å bruke Sandane.
2014 Tesla Model S P85 - Sort / Sort

Bestillt                     13.09.2013
Bekreftet                 19.09.2013
I Produksjon           17.01.2014
Produksjon fullført   27.01.2014
Levert                     15.03.2014

...

Ålgård eller området rundt Kvadrat f.eks hadde vært passe.

Likeledes Geilo, Berkåk, Trysil, Lillesand, Sem, Magnor, Geiranger...

Hva er planene for utbygging neste år? Noen som vet noe?

nie

Sitat fra: ed1son på torsdag 10. august 2017, klokken 00:45
Sitat fra: Softblue på torsdag 11. mai 2017, klokken 20:02
Ønsker meg en SC i Stryn

Det beste hadde vært å flyttet superladeren på Sandane til Byrkjelo,
slik det er i dag så må en kjøre omvei for å bruke Sandane.
Ja, Sandane er et resultat av dårlig forståelse for trafikkflyten i dette området både nå og i fremtiden.
Håper bare Tesla bruker hodet når de nå skal plassere den nye i Røldal slik at de plasserer den slik at den fungerer både før og etter at denne nye E134 er bygd.

Ellemelle

Sitat fra: nie på torsdag 10. august 2017, klokken 23:02
Ja, Sandane er et resultat av dårlig forståelse for trafikkflyten i dette området både nå og i fremtiden.
Ikke nødvendigvis.

Bismo er jo et annet eksempel på idiotisk plassering i forhold til Lom.
Lom var positive, men siden de ikke bidro med nok kroner og ører, ble det Bismo i stedet.

Sånn kan det ha vært i Sandane også.

THE

#554
Finnmark!!!

SC ved Alta, Olderfjord, Karasjok og Tanabru/Varangerbotn.

Lofastkrysset i Gullesfjordbotn for å dekke Lofoten/Vesterålen
Røros
Oppdal for å dekke vegen mot Nord-Møre
En SC i området Grimstad/Lillesand ser fornuftig ut på kartet, og vil også dekke områdene i indre deler av Aust-Agder og opp mot E134


Med prising på bruk av SC så er det jo også lov å håpe at det kommer flere SC i og i nærheten av de største byene også. F.eks. nord og sør for Oslo, Sør for Bergen, ved Stavanger...

Og så er det selvfølgelig en del ulogiske plasseringer av SC som nevnt med Sandane og Bismo som gjør at det egentlig er behov for flere SC for å dekke trafikk på andre veier i område.

Og så håper jeg på SC utbygging av E45 i Sverige. Dorotea, Storuman, Arvidsjaur, Gällivare, Karesuvanto.

Edit: Endret plassering av SC for Lofoten/Vesterålen etter innspill fra Voll1
Tesla Model X100D, levert 20.09.17

Zoe Intens 2015 (Q210)     "Solgt"

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA